Start z lotniskowca Stennis – poradnik F/A-18C Hornet

Operowanie z lotniskowców to jeden z czynników wyróżniających F/A-18C Hornet w DCS World. Wraz z pojawieniem się modułu Supercarrier start na lotniskowcach wygląda nieco inaczej, zależnie czy jesteśmy na domyślnym okręcie CVN-74 John C. Stennis, czy na którymś z modułu SC.

Stennis oferuje szybszy, bardziej uproszczony start, choć nie tak klimatyczny. I tu, i tu jednak będziesz musiał dokonać paru przygotowań przed startem. Zapamiętaj też rozkład katapult CAT na lotniskowcu, który wszędzie wygląda tak samo.

Przygotowanie do startu

1.
Jeśli zacząłeś misje od COLD START – włączania silników, pamiętaj, by poprosić przez radio obsługę o usunięcie blokad kół:
Ground Crew – Wheel Chocks – Remove

W rogu zobaczysz numer przypisanej dla Ciebie katapulty, do której musisz się kierować.
W naszym wypadku komunikat wygląda:
010 taxi to cat 1
– 010 – numer na burcie samolotu
– taxi – kołowanie
– cat 1 – numer katapulty

2.
Jeśli zaczynałeś od startu na zimno, ustaw ekrany DDI na HUD i FCS.

3.
Ustaw trym sterów STAB TRIM zależnie od wagi samolotu. Służy do tego standardowy przycisk trymu UP na drążku. Użyj następujących wskazań:
– waga poniżej 44 000 – stab trim 16
– waga 45 000 – 48 000 – stab trim 17
– waga 49 000 i więcej – stab trim 18 (plus obowiązkowy dopalacz przy starcie)
Wagę samolotu sprawdzisz w dobrze wykonanej odprawie, kneeboardzie lub ostatecznie w menu uzbrojenia ALT + ’ (apostrof) na pozycji TOTAL WEIGHT (zwłaszcza jeśli zmieniałeś uzbrojenie).

Aktualny trym do startu widać na ekranie FCS jako STAB.

4.
Włącz i ustaw TACAN właściwy dla lotniskowca w tej misji. Przyda się po starcie, by odlecieć na bezpieczną odległość do dalszych manewrów.

Kołowanie – taxi

5.
Jeśli zaczynałeś od Cold Start, zwolnij hamulec parkingowy. Upewnij się, że masz złożone skrzydła. Wciśnij przycisk NWS, by włączyć ciasne skręcanie podczas kołowania NWS HI – widać to na HUDzie. Przy rozłożonych skrzydłach musisz cały czas trzymać wciśnięty przycisk NWS. Dodaj nieco mocy i używając steru, rozpocznij kołowanie w kierunku wybranej katapulty.

6.
Ustaw się przed osią katapulty i rozłóż skrzydła. Służy do tego dźwignia przed prawą konsolą. Użyj myszki, by przekręcić ją w prawo i wciśnij, by zablokować. Obserwuj skrzydła, czy są w prawidłowym położeniu.

7.
Ustaw się na środku osi katapulty, celując środkową anteną.

Start z katapulty – TAKE OFF

Na lotniskowcu Stennis nie masz żadnych podpowiedzi, jakie w realu ma prawdziwy pilot od członków obsługi. Nie ma więc nic złego we włączeniu widoku zewnętrznego F2, by pomóc sobie dokołować do katapulty.

1.
Ustaw widok z boku i obserwując przednie podwozie, delikatnie używaj mocy Throttle i hamulca Wheel Brake, by ustawić koło i dźwignię Launch Bar przed katapultą.

2.
Rozłóż dźwignię LAUNCH BAR przy przednim podwoziu. Służy do tego przełącznik przed lewą konsolą LAUNCH BAR EXTEND.

3.
Wciśnij klawisz U. Podwozie zostanie przyczepione do katapulty, a ścianka Jet blast Deflector Shield za samolotem podniesie się. Samolot jest gotowy do startu.

4.
Włącz mil power, czyli 100% mocy silnika bez dopalacza. Jak prawdziwy pilot możesz zrobić przed startem FULL WIPE, czyli wychylić na chwilę wszystkie stery w ostatnim teście.

Jeśli masz ciężki samolot, po chwili włącz maksymalną moc dopalacza i czekaj, aż po chwili samolot zostanie „wystrzelony” z okrętu. Nie musisz dotykać drążka. Hornet samoczynnie wzniesie się w górę po opuszczeniu pokładu dzięki ustawieniom trymera.

5.
Schowaj podwozie klawiszem G.
Ustaw klapy FLAPS w pozycję AUTO.
Wyłącz dopalacz.
Utrzymuj prędkość około 300 węzłów i wysokość 500 stóp.
Na ekranie HSI włącz nawigację TACAN, by obserwować odległość od lotniskowca.

Flaps AUTO – klapy.

6.
Utrzymuj wysokość 500 stóp i prędkość 300, aż osiągniesz odległość 7 mil od lotniskowca. Wtedy możesz przejść do dalszych etapów misji.

Ściągnij plik PDF

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *