Spis treści:
Oświetlenie wewnętrzne
Gogle noktowizyjne NVG
Latarka
Oświetlenie zewnętrzne
Światła lądowania
Na oświetlenie samolotu F-16C Viper składają się dwa zestawy świateł:
- zewnętrzne (interior lighting) – umożliwiające lokalizację i identyfikację samolotu przez innych
- wewnętrzne (exterior lighting) – umożliwiające pilotowi obsługę kokpitu w nocy
Do oświetlenia możemy też zaliczyć opcje związane z obsługą gogli noktowizyjnych NVG, latarki oraz świateł do lądowania.
Oświetlenie wewnętrzne
Do obsługi oświetlenia wewnątrz kabiny służy panel LIGHTING tuż pod drążkiem sterowania.
Opis przełączników:
PRIMARY:
- CONSOLES – jasność podświetlenia podpisów przełączników na bocznych konsolach
- INST PNL (Instrument Panel) – jasność podświetlenia zegarów na przednim panelu instrumentów
- DATA ENTRY DISPLAY – jasność wyświetlacza DED
FLOOD:
- CONSOLES – jasność ogólnego podświetlenia bocznych konsol
- INST PNL – jasność ogólnego podświetlenia przedniego panelu instrumentów
- MAL & IND LTS (malfunctions and indicators lights) – jasność kontrolek ostrzegawczych i lampek – wskaźników (w obecnej wersji modułu bez funkcji)
Działanie oświetlenia wewnętrznego
PRIMARY CONSOLES
PRIMARY INST PNL
DED ENTRY DISPLAY
FLOOD CONSOLES
FLOOD INST PNL
Jasność HUD-a
Tuż nad panelem oświetlenia wewnętrznego znajduje się przełącznik regulujący granicę jasności HUD-a.
Dostępne opcje to:
- DAY – dzień
- AUTO BRIGHTNESS – autoregulacja
- NIGHT – noc
W zależności od tego ustawienia maksymalna jasność HUD-a będzie różna:
Jasność HUD-a reguluje pokrętło po lewej stronie panelu UFC:
Gogle noktowizyjne NVG
Używanie gogli noktowizyjnych jest możliwe wyłącznie gdy przewidziano to podczas planowania misji. Gogle NVG to część ustalanego w edytorze uzbrojenia i stanowią alternatywę dla wyświetlacza nahełmowego JHMCS. Pilot może być wyposażony albo w jedno, albo w drugie.
Jeśli w kabinie są gogle NVG, można je włączyć klawiszami: Prawy SHIFT + R.
Klawisze:
- Prawy ALT + Prawy Shift + R
- Prawy CTRL + Prawy Shift + R
regulują natężenie światła w goglach NVG
Latarka
Pod klawiszami Lewy ALT + L kryje się latarka punktowo rozjaśniająca kabinę.
Oświetlenie zewnętrzne
Do kontroli oświetlenia zewnętrznego służy panel EXT LIGHTING na lewej konsoli, tuż pod łokciem, za przepustnicą:
Opis przełączników:
- ANTI-COLL (Anti Collision – przeciwkolizyjne)
– OFF – wyłączone
– 1-4 – częstotliwość błyskania w jednym cyklu od 1 do 4. Umożliwia łatwą identyfikacje konkretnego skrzydłowego w kluczu
– A-C – jeszcze więcej opcji błyskowych ustawianych przez obsługę naziemną - POSITION (pozycyjne)
– FLASH – migające
– STEADY – stałe
– WING/TAIL – na skrzydłach/ogonie - FUSELAGE – na kadłubie
– BRT – jasne
– OFF – wyłączone
– DIM – przygaszone - FORM (formation – do latania w formacji)
– BRT – regulacja stopnia jasności - MASTER – główny włącznik świateł
– OFF – wyłączone
– NORM – tryb normalny
– COVERT ALL – tryb „covert” – światła widoczne w podczerwieni IR dla wszystkich świateł zewnętrznych
– COVERT A-C – tryb „covert” dla świateł przeciwkolizyjnych
– COVERT FORM – tryb „covert” dla świateł do latania w formacji
W obecnej wersji funkcja „covert” wydaje się nie działać. - AERIAL REFUELING
– BRT – regulacja jasności podświetlenia wlewu paliwa podczas nocnego tankowania
Działanie oświetlenia zewnętrznego
Światła pozycyjne i do latania w formacji są generalnie te same. Zielone światła to prawa strona samolotu, czerwone światła to lewa strona, białe światła to środek samolotu.
MASTER – NORM, POSITION WING/TAIL/FUSELAGE BRT (tryb normalny, światła jasne)
MASTER – NORM, DIM (tryb normalny, światła przygaszone)
ANTI COLL
Głównym światłem przeciwkolizyjnym jest jasne, białe światło migające na ogonie.
FORM BRT max
Rozjaśnienie świateł do latania w formacji wydaje się jedynie włączać tylko dodatkowe światło na górze, pośrodku kadłuba i analogicznie na spodzie. F-16C Block 50 nie posiada świecących pasków, jak F/A-18C.
AERIAL REFUELING
Światła do lądowania
Światła do lądowania włączane są z przodu po lewej stronie, tuż przy dźwigni wypuszczania podwozia:
LIGHTS:
- LANDING – lądowanie (wąski, długi snop przed samolotem)
- OFF – wyłączone
- TAXI – kołowanie (krótszy, szeroki snop przed samolotem)