Kołowanie Taxi – poradnik F-4E Phantom II

Opisane niżej czynności rozpoczynają się po samym rozruchu silników, opisanym w rozdziale Cold Start (rozruch silników). Jest to rozbudowana procedura, której skróconą wersję do niezbędnych czynności można znaleźć w rozdziale (Szybki) Cold Start do ustawienia na pasie. Wiele z poniższych czynności jest opcjonalnych i nie mają znaczenia w symulatorze DCS, ale zwiększają immersję.

Niezbędne przyciski

  • Emergency Quick Release Button
  • Nose Wheel Steering Button
  • Wheel Brakes
  • Speed Brake Out / In (LCtrl + B / LShift + B).

Before Taxi Checklist

1.
Włącz radio UHF na T/R + G (Transmit/Receive + Guard). Jeśli korzystasz z predefiniowanych kanałów z częstotliwościami, upewnij się, że włączony jest tryb Preset, a nie Manual. Ustaw Preset kanału na częstotliwość lotniska według informacji z dokumentów odprawy.

2.
Jeśli misja przewiduje nawigację TACAN, ustaw TACAN na T/R (Transmit / Receive). Ustaw właściwy kanał Tacan według danych z odprawy.

3.
Ustaw pokrętła głównych trybów nawigacji i Flight Directora na wybrane pozycje. Najczęściej, przy waypointach wyznaczonych w edytorze będzie to komputer systemu nawigacji, czyli tryb NAV COMP.

4.
Ustaw system IFF na STBY.

5.
Ustaw lokalne ciśnienie QNH na wysokościomierzu. Zapamiętaj wysokość.

6.
Zresetuj STATIC PRESSURE COMPENSATOR przytrzymując na chwilę przełącznik RESET CORR. Kontrolka STATIC CORR OFF powinna zgasnąć.

7.
Zresetuj wysokościomierz barometryczny. Przytrzymaj przełącznik w pozycji RESET, aż czerwona flaga STBY zniknie. Potwierdź, że pokazywana wysokość nie odbiega od tej pokazywanej wcześniej.

8.
Upewnij się, że do startu i kołowania przełącznik anteny radiowej COMM ANTENNA jest ustawiony na górną pozycję antenę UPR. Dolny zakłócałbym pracę czujnika Anti-Skid. Obok jest przełącznik systemu likwidującego oblodzenie silnika ENGINE ANTI ICE – przy ciepłej pogodzie zostaw pozycję NORMAL, zimą ustaw na DE-ICE.

9.
Przetestuj hamulce aerodynamiczne. Wysuń je (domyślne klawisze LCtrl + B), zaświeci się kontrolka SPEEDBRAKE OUT, usłyszysz też potwierdzenie od Crew Chiefa. Następnie schowaj hamulce (domyślne klawisze LShift + B). Musisz przytrzymać klawisze aż do całkowitego wysunięcia, schowania. Crew Chief potwierdzi schowany hamulec, a kontrolka zgaśnie.

10.
Ustaw klapy i skrzela na środkową pozycję OUT.

11.
Test wyłączenia skrzeli. Otwórz osłonkę i ustaw przełącznik SLATS OVERRIDE na pozycję IN w lewo. Kontrolka wychylenia skrzeli SLATS zmieni się na IN.

Crew Chief potwierdzi wsunięte skrzela.

12.
Ustaw z powrotem Override na NORM i zamknij osłonkę.

Crew Chief potwierdzi wysunięte Slatsy.

13.
Przyciskiem na drążku TRIM NOSE DOWN ustaw trymer na wybraną wartość od 1 do 3. Przytrzymaj trymer i obserwuj wskazówkę STAB TRIM, aż dojdzie do właściwej podziałki w dół.

14.
Ustaw klapy na trzecią, dolną pozycję OUT AND DOWN.

15.
Czas na skomplikowany test systemu sterowania, przy którym warto mieć widok na lewą konsolę i działający kursor myszy. Wywołaj menu Crew Chiefa i wybierz GROUND CHECKS i FLIGHT CONTROLS. Wszystkie czynności, jakie będziesz wykonywać będą potwierdzane głosowo przez Crew Chiefa.

16.
Zaczynamy od FULL AFT – drążek maksymalnie w tył. Po komunikacie wycentruj drążek.

17.
Następnie ster kierunku w lewo i prawo: Full RUDDER LEFT i Full RUDDER RIGHT.

18.
Kolejna czynność jest skomplikowana. Wychyl drążek w lewo FULL LEFT i utrzymuj go tak.

19.
Trzymając drążek w lewo włącz stabilizator systemu AFCS YAW na górną pozycję ON.

20.
Następnie, cały czas z drążkiem w lewo, przytrzymaj przycisk na drążku Emergency Quick Release. Ster kierunku wróci wtedy do pozycji neutralnej, usłyszysz potwierdzenie od Crew Chiefa.

21.
Zwolnij przycisk Emergency Quick Release, wycentruj drążek, wyłącz YAW na dolną pozycję OFF.

22.
Następnie powtórz te wszystkie kroki dla drążka w prawo FULL RIGHT, czyli: drążek maksymalnie w prawo i utrzymuj, YAW na ON, Emergency Quick Release – zwolnij Emergency Quick Release, wycentruj drążek, wyłącz YAW na dolną pozycję OFF.

23.
Ustaw klapy FLAPS na górną pozycję NORM.

24.
Jeśli Jester potwierdził zakończenie dostarajania systemu nawigacji, ustaw przełącznik przy sztucznym horyzoncie na pozycję PRIM (Primary).

25.
Zsynchronizuj kompas. Na panelu z tyłu przytrzymaj parę sekund gałkę na tylnej pozycji SYNC.

26.
Odblokuj zapasowy sztuczny horyzont ADI klikając na pokrętle i obracając je.

27.
Ustaw klapy FLAPS na dolną pozycję OUT AND DOWN.

28.
Ustaw celownik optyczny na pozycję CAGE lub STBY.

29.
Ustaw system IFF na pozycję NORM i przeprowadź test. Auto-test mają tylko tryby M-2 i M-3/A. Ustaw na chwilę ich przełączniki na górną pozycję TEST – jeśli zaświeci się niebieska kontrolka, tryb działa.

30.
Odblokuj i przetestuj wysokościomierz radarowy. Wciśnij przycisk – sprawdź, czy wskazówka przesunie się, a „flaga” OFF zniknie. Trzymając wciśnięty przycisk użyj rolki myszki i sprawdź przesuwanie markera włącza lampkę ostrzegawczą w granicach +/-5 stóp od wskazówki. Następnie kręcą tylko pokrętłem ustaw marker na żądaną wysokość alarmową – w tym przypadku 550 stóp.

31.
Usuń blokady kół. Wywołaj Crew Chiefa. Wybierz WHEEL CHOCKS i REMOVE. Po uzyskaniu zgody możesz zacząć kołowanie.

Taxi – kołowanie

1.
Jeśli warunki tego wymagają, włącz światła do kołowania TAXI LIGHT.

2.
Delikatnie zacznij zwiększać moc silników, aż samolot zacznie się toczyć. Przetestuj działanie hamulców kołowych zatrzymujac się na chwilę, następnie trzymając wciśnięty przycisk Nose Wheel Steering sprawdż skręcanie delikatnie w lewo i w prawo. Wyrównaj tor jazdy z żółtą linią i kontynuuj kołowanie.

3.
W czasie kołowania sprawdź prawidłowe działanie sztucznego horyznotu ADI.

4.
Włącz system podawania tlenu. Ustaw zielony przełącznik SUPPLY na górną pozycję ON i szary na dolną NORMAL OXYGEN.

5.
Utrzymuj niewielką prędkość podczas kołowania. Phantomy kołują z otwartą kabiną – jej zamknięcie uzbraja katapulty foteli – robi się więc to w bezpiecznym miejscu, tuż przed startem.

6.
Podczas kołowania Jester zapyta cię, czy misja przewiduje lot na bardzo niskim pułapie. Jest to związane z ustawieniami katapultowania.

7.
Zatrzymaj się przed wjazdem na pas – Hold Short. Jesteś gotowy do checklisty Before Take Off opisanej szczegółowo we wpisie o starcie i wznoszeniu.

Wesprzyj serwis Szkoła Latania DCS World

Kupując moduł F-4E Phantom w sklepie Heatblur wspierasz całą kwotą twórców modułu:

Ściągnij wersję PDF

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *