DCS World, czyli Digital Combat Simulator, to symulator cyfrowego pola bitwy z naciskiem na wojnę lotniczą, oraz związaną z nią, choć mocno ograniczoną, możliwość walki w pojazdach naziemnych. Oferuje przede wszystkim latanie w misjach bojowych samolotami oraz śmigłowcami z różnych epok, dokładnie odtwarzając ich model lotu oraz obsługę systemów uzbrojenia i awioniki.

Podstawa DCS World dostępna jest za darmo, w formie free-to-play. Jej zawartość jest jednak mocno ograniczona i dopiero po zakupie modułów z wiernie odwzorowanymi samolotami, mapami oraz kampaniamii fabularnymi, pokazuje w pełni wszystkie możliwości. Zawartość darmowej wersji opisana jest  poniżej. Na szczęście istnieją też darmowe mody robione przez fanów i część z nich działa z wersją free-to-play. Ich listę znajdziesz we wpisie Najlepsze darmowe mody.

W DCS World znakomicie odnalazły się także wirtualne grupy akrobacyjne, zarówno w dostępnych samolotach bojowych, jak i w kilku typowo akrobacyjnych. Kokpity o 6-krotnym stopniu swobody pozwalają poczuć się jak w prawdziwej kabinie, a prawie każdy przełącznik można używać tak, jak w realnym odpowiedniku. DCS World wspiera większość modeli joysticków, zestawów HOTAS, joypadów, gogle VR i systemy śledzenia ruchów głowy, np. Track IR.

źródło: digitalcombatsimulator.com

Zawartość darmowa

W darmowej wersji znajduje się dość wiekowa już mapa Kaukazu (ale bardzo przyjazna płynnym FPS-om) oraz dwa samoloty. Pierwszy to Su-25T w wersji “low fidelity” – z uproszczoną obsługą systemów i bez interaktywnego kokpitu. Drugi to TF-51, czyli treningowa/cywilna wersja P-51 Mustang z czasów II wojny światowej. Posiada on interaktywny kokpit i realistyczną obsługę, ale jest pozbawiony uzbrojenia – nie ma działek. Opcjonalnie do ściągnięcia jest jeszcze darmowa mapa Mariany, z archipelagiem wysp na Pacyfiku i m.in. ogromną bazą Andersen amerykańskich sił powietrznych na wyspie Guam.

DCS World ma własny edytor misji, serwery multiplayer, a także wspiera nieoficjalne mody. W sekcji plików użytkowników na stronie głównej znajdziemy setki ulepszeń i dodatkowej zawartości, a wśród nich nawet darmowe samoloty. Ich jakość zwykle nie jest jednak tak dobra, jak tych oficjalnych.

Su-25T to darmowa opcja, by spróbować wojny lotniczej w DCS World

Zawartość płatna

Pozostałe samoloty, teatry działań i kampanie fabularne można nabyć jako dodatkowo płatne moduły w cenach od ok. 50 do ok. 300 zł. Wśród nich znajdziemy całą gamę maszyn z różnych epok – od II wojny światowej, przez wojnę w Korei, Wietnamie, aż do wojny w Zatoce i początków operacji przeciwko terroryzmowi. Są w nich zarówno śmigłowce, jak i samoloty. Zgodnie z zasadą symulowania systemów tylko w oparciu o oficjalnie dostępne dane, w DCS nie ma modułów z maszynami współczesnymi typu F-22, czy F-35, a te używane do dziś są w wersjach sprzed około 20 lat.

Nieco gorszy wybór dotyczy terenów do latania. Jest ich tylko kilka, a jeszcze mniej pozwala odtwarzać historyczne misje bojowe związane z lotnictwem. Wyjątkowym modułem jest Combined Arms, pozwalający w uproszczony sposób walczyć w pojazdach naziemnych. Porady na temat, jaki moduł kupić znajdziesz w rozdziale: Jaki samolot kupić na początek.

W Combined Arms zasiądziemy za sterami maszyn naziemnych, źródło: digitalcombatsimulator.com

DCS World – historia powstania

Twórcą platformy DCS World jest kiedyś rosyjskie, a dziś już międzynarodowe studio Eagle Dynamics z siedzibą w Szwajcarii, które zaczynało swoją działalność od wydanego w 1995 roku symulatora Su-27 Flanker. Pierwowzorem DCS World jest gra Lock On: Modern Air Combat z 2003 roku. Dostępny w nim zestaw samolotów w wersji “low fidelity” (z uproszczoną obsługą kokpitów) pozostał częścią DCS w postaci modułu Flaming Cliffs 3.
Korzenie DCS World sięgają symulatora Su-27 Flanker. źródło: mobygames

Która wersja: Stable, Open Beta, Steam?

Na oficjalnej stronie digitalcombatsimulator.com dostępne są trzy wersje klienta DCS World. Pierwsza, najstarsza, oznaczona 1.5, nie jest już wspierana. Zachowano ją trochę jako ciekawostkę bądź opcję dla osób posiadających wiekowe komputery lub pierwsze moduły wydawane jeszcze na płytach DVD. Aktualna wersja dostępna jest w wariancie „stabilnym” Stable, w wersji 2.8 i eksperymentalnej Open Beta, w wersji 2.9.

W praktyce większość graczy woli szybsze aktualizacje kosztem błędów, które obecnie nie są aż tak dokuczliwe. W przypadku posiadania najnowszych modułów w formie wczesnego dostępu szybciej dostajemy np. nowe elementy uzbrojenia. Kompletne, wcześniej wydane samoloty, jak np. A-10C, F-5 nie zyskują już tak często na poprawkach i jeśli latamy głównie nimi, warto używać stabilnej wersji. Osobną kwestią są rozgrywki multiplayer – wtedy powinniśmy dostosować wersję pod swoje ulubione serwery.

Steam czy Stand-alone?

Kolejną różnicą jest wersja tzw. stand-alone, prosto z oficjalnej strony studia Eagle Dynamics oraz wersja Steam, wymagająca działania w tle launchera tej popularnej platformy. W praktyce nie różnią się one pod względem zawartości czy stabilności działania. Główne różnice w naszym kraju to:

  • nieco inne ceny – na Steamie kupujemy w złotówkach, na stronie ED w dolarach . Kupując bezpośrednio na stronie gry, zbieramy za to punkty Miles, które później kumulują się do zniżki – im więcej punktów zbierzemy, tym większy będzie późniejszy rabat. Warto wiedzieć, że moduły kupione na Steamie można przenieść na wersję Stand-Alone. Na odwrót to nie działa.
  • zaletą używania wersji stand-alone jest możliwość bezpłatnego testowania samolotów i map przez 2 tygodnie co 6 miesięcy. Niemal każdy płatny produkt (z wyjątkiem dopiero co wydanych) możemy dowolnie testować w pełnej wersji przez 14 dni.

Przydatne wpisy na początek