Radar Air to Air – tryby Auto Acquisition – poradnik F-15E Strike Eagle

Spis treści:
Wprowadzenie
Niezbędne przyciski
Przygotowania
Tryb SS – Super Search
Tryb BST – Boresight
Tryb LR BST – Long Range Boresight
Tryb VTS – Vertical Scan
Tryb GUNS

Wprowadzenie

Radar AN/APG-70, oprócz wyszukiwania celów poza zasięgiem wzroku BVR, działa również w trybach automatycznego lockowania celów Auto Acquisition, które znajdują się blisko, na dystansie do 10 mil. Pięć różnych podtrybów dostępnych jest tylko z fotela pilota – ich działanie opiera się na symbolice HUD-a, a nie ekranie radaru. Pozwalają pilotowi skupić się maksymalnie na sterowaniu i jednoczesnym namierzaniu celów bez odrywania wzroku od HUD-a. Tryby AA dostępne są albo z trybu głównego radaru RWS, albo z innych trybów AA. Nie można do nich przejść z trybów TWS i STT.

UWAGA – tryby AA lockują pierwszy napotkany samolot – nie odróżniają celów „swój-obcy”, nie klasyfikują celów wg stopnia zagrożenia.

Dostępne podtryby Auto Acquisition to:

  • SS – Super Search – skanuje przestrzeń w granicy 20 na 20 stopni do 10 mil przed samolotem, skanując przez 6 barów
  • BST – Boresight – skanuje przestrzeń do 4 stopni i do 10 mil przed samolotem
  • LR BST – Long Range Boresight – skanuje jeszcze mniejszą przestrzeń niż BST, ale w zasięgu do 40 mil przed samolotem
  • VTS – Vertical Scan – skanuje wąską przestrzeń nad samolotem od znaku waterline od 5 do 55 stopni w górę i do 10 mil, tryb używany podczas walki kołowej
  • GUNS – skanuje ruchomą przestrzeń przed samolotem od 0.5 do 15 mil przed samolotem z działkiem, jako aktywną bronią

Niezbędne przyciski

  • Castle Switch Left lub Right – aktywacja monitora z radarem
  • Target Designation Control (TDC) Axis / Fwd, Aft, Left, Right – poruszanie kursorem radaru
  • Auto Acquisition Switch PRESS – powrót do trybu RWS, kasowanie locka
  • Auto Acquisition Switch FWD Short – tryb SS, BST
  • Auto Acquisition FWD LONG – tryb LR BST
  • Auto Acquisition Switch AFT Short – tryb VTS
  • Weapons Switch AFT – tryb GUNS

Przygotowania

Włącz tryb walki powietrznej AA. Aktywuj ekran radaru przyciskiem Castle Switch LEFT (Right) LONG, aż pojawią się cztery grube kreski na dole.

Tryb SS – Super Search

  • Włączenie – Auto Acquisition FWD Short
  • Symbolika na HUD – duże koło wyznaczające granice skanowania
  • Oznaczenie podtrybu na ekranie radaru – SS
  • Zakres skanowania – 20 x 20 stopni
  • Zasięg – od 500 stóp do 10 mil

Positional Super Search

Tryb SS można dodatkowo ustawić, by skanował przestrzeń nad samolotem +28 stopni w górę lub pod nim -19 stopni w dół, bez konieczności zmiany kierunku lotu. Wystarczy przesunąć kursor radaru w górę lub w dół. Zmianę sektora skanowania symbolizuje półkole na HUDzie. Ruch kursorem w górę lub w dół przywraca standardowy tryb SS.

Tryb BST – Boresight

  • Włączenie – Auto Acquisition FWD Short (z trybu SS) lub 2x AA FWD Short
  • Symbolika na HUD – małe koło sprzężone z anteną radaru
  • Oznaczenie podtrybu na ekranie radaru – BST
  • Zakres skanowania – 4 stopnie
  • Zasięg – od 500 stóp do 10 mil

Tryb LR BST – Long Range Boresight

  • Włączenie – Auto Acquisition FWD Long
  • Symbolika na HUD – mniejsze koło w porównaniu do BST, sprzężone z anteną radaru
  • Oznaczenie podtrybu na ekranie radaru – LR BST
  • Zakres skanowania – 2,5 stopnia
  • Zasięg – od 3000 stóp do 40 mil
  • oferuje największy zasięg namierzania celów

Tryb VTS – Vertical Scan

  • Włączenie – Auto Acquisition AFT Short
  • Symbolika na HUD – pionowa linia od znaku waterline
  • Oznaczenie podtrybu na ekranie radaru – VTS
  • Zakres skanowania – +5 do +55 stopni w górę,  azymut 7,5 stopnia
  • Zasięg – od 500 stóp do 10 mil
  • najlepszy tryb do walki kołowej

Tryb GUNS

  • Włączenie – Weapons Select Switch AFT
  • Symbolika na HUD – „lejek” działka, FNL
  • Oznaczenie podtrybu na ekranie radaru – GUN
  • Zakres skanowania – 60 stopni skanowane przez 6 barów, azymut 20 stopni
  • Zasięg – od 0,5 stóp do 15 mil
  • tryb przypisany automatycznie do użycia z działkiem

Kursorem radaru można w pewnym zakresie przesuwać skanowany rejon, co obrazują kółka wyznaczajace pozycję anteny i pokrycie skanu radaru w pionie i poziomie.

STT

Przy spełnieniu warunków zasięgu i skierowania HUDa/anteny radaru w stronę celu, zostanie on automatycznie zalockowany w trybie STT. UWAGA – tryby AA lockują pierwszy napotkany samolot – nie odróżniają celów „swój-obcy”, nie klasyfikują celów wg stopnia zagrożenia. Lock można skasować przyciskiem Auto Acquisition Press.

Ściągnij wersję PDF

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *