Spis treści:
Wprowadzenie
Niezbędne przyciski
Przygotowania
Tryb SS – Super Search
Tryb BST – Boresight
Tryb LR BST – Long Range Boresight
Tryb VTS – Vertical Scan
Tryb GUNS
Wprowadzenie
Radar AN/APG-70, oprócz wyszukiwania celów poza zasięgiem wzroku BVR, działa również w trybach automatycznego lockowania celów Auto Acquisition, które znajdują się blisko, na dystansie do 10 mil. Pięć różnych podtrybów dostępnych jest tylko z fotela pilota – ich działanie opiera się na symbolice HUD-a, a nie ekranie radaru. Pozwalają pilotowi skupić się maksymalnie na sterowaniu i jednoczesnym namierzaniu celów bez odrywania wzroku od HUD-a. Tryby AA dostępne są albo z trybu głównego radaru RWS, albo z innych trybów AA. Nie można do nich przejść z trybów TWS i STT.
UWAGA – tryby AA lockują pierwszy napotkany samolot – nie odróżniają celów „swój-obcy”, nie klasyfikują celów wg stopnia zagrożenia.
Dostępne podtryby Auto Acquisition to:
- SS – Super Search – skanuje przestrzeń w granicy 20 na 20 stopni do 10 mil przed samolotem, skanując przez 6 barów
- BST – Boresight – skanuje przestrzeń do 4 stopni i do 10 mil przed samolotem
- LR BST – Long Range Boresight – skanuje jeszcze mniejszą przestrzeń niż BST, ale w zasięgu do 40 mil przed samolotem
- VTS – Vertical Scan – skanuje wąską przestrzeń nad samolotem od znaku waterline od 5 do 55 stopni w górę i do 10 mil, tryb używany podczas walki kołowej
- GUNS – skanuje ruchomą przestrzeń przed samolotem od 0.5 do 15 mil przed samolotem z działkiem, jako aktywną bronią
Niezbędne przyciski
- Castle Switch Left lub Right – aktywacja monitora z radarem
- Target Designation Control (TDC) Axis / Fwd, Aft, Left, Right – poruszanie kursorem radaru
- Auto Acquisition Switch PRESS – powrót do trybu RWS, kasowanie locka
- Auto Acquisition Switch FWD Short – tryb SS, BST
- Auto Acquisition FWD LONG – tryb LR BST
- Auto Acquisition Switch AFT Short – tryb VTS
- Weapons Switch AFT – tryb GUNS
Przygotowania
Włącz tryb walki powietrznej AA. Aktywuj ekran radaru przyciskiem Castle Switch LEFT (Right) LONG, aż pojawią się cztery grube kreski na dole.
Tryb SS – Super Search
- Włączenie – Auto Acquisition FWD Short
- Symbolika na HUD – duże koło wyznaczające granice skanowania
- Oznaczenie podtrybu na ekranie radaru – SS
- Zakres skanowania – 20 x 20 stopni
- Zasięg – od 500 stóp do 10 mil
Positional Super Search
Tryb SS można dodatkowo ustawić, by skanował przestrzeń nad samolotem +28 stopni w górę lub pod nim -19 stopni w dół, bez konieczności zmiany kierunku lotu. Wystarczy przesunąć kursor radaru w górę lub w dół. Zmianę sektora skanowania symbolizuje półkole na HUDzie. Ruch kursorem w górę lub w dół przywraca standardowy tryb SS.
Tryb BST – Boresight
- Włączenie – Auto Acquisition FWD Short (z trybu SS) lub 2x AA FWD Short
- Symbolika na HUD – małe koło sprzężone z anteną radaru
- Oznaczenie podtrybu na ekranie radaru – BST
- Zakres skanowania – 4 stopnie
- Zasięg – od 500 stóp do 10 mil
Tryb LR BST – Long Range Boresight
- Włączenie – Auto Acquisition FWD Long
- Symbolika na HUD – mniejsze koło w porównaniu do BST, sprzężone z anteną radaru
- Oznaczenie podtrybu na ekranie radaru – LR BST
- Zakres skanowania – 2,5 stopnia
- Zasięg – od 3000 stóp do 40 mil
- oferuje największy zasięg namierzania celów
Tryb VTS – Vertical Scan
- Włączenie – Auto Acquisition AFT Short
- Symbolika na HUD – pionowa linia od znaku waterline
- Oznaczenie podtrybu na ekranie radaru – VTS
- Zakres skanowania – +5 do +55 stopni w górę, azymut 7,5 stopnia
- Zasięg – od 500 stóp do 10 mil
- najlepszy tryb do walki kołowej
Tryb GUNS
- Włączenie – Weapons Select Switch AFT
- Symbolika na HUD – „lejek” działka, FNL
- Oznaczenie podtrybu na ekranie radaru – GUN
- Zakres skanowania – 60 stopni skanowane przez 6 barów, azymut 20 stopni
- Zasięg – od 0,5 stóp do 15 mil
- tryb przypisany automatycznie do użycia z działkiem
Kursorem radaru można w pewnym zakresie przesuwać skanowany rejon, co obrazują kółka wyznaczajace pozycję anteny i pokrycie skanu radaru w pionie i poziomie.
STT
Przy spełnieniu warunków zasięgu i skierowania HUDa/anteny radaru w stronę celu, zostanie on automatycznie zalockowany w trybie STT. UWAGA – tryby AA lockują pierwszy napotkany samolot – nie odróżniają celów „swój-obcy”, nie klasyfikują celów wg stopnia zagrożenia. Lock można skasować przyciskiem Auto Acquisition Press.
Ściągnij wersję PDF