Bombardowanie – tryb Laydown – poradnik F-4E Phantom II

Spis treści:
Wprowadzenie
Niezbędne przyciski
Ustawienia bomb
Bombardowanie – tryb LAYDOWN
Bombardowanie w trybie DIVE LAYDOWN

Tryb Laydown – wprowadzenie

Tryb bombardowania Laydown to zrzucanie bomb z lotu poziomego – dawny odpowiednik współczesnego trybu CCRP / AUTO. Pilot wciska i przytrzymuje przycisk zrzutu bomb, a komputer w samolocie sam decyduje, kiedy zostaną one zwolnione z pylonów, by trafiły w cel. Do tego niezbędne jest wyznaczenie punktu IP (Initial Point) – punktu rozpoczęcia ataku – oraz znajomość dokładnej odległości od punktu IP do celu.

Pilot musi podejść do ataku tak, by minąć punkt IP i nie zmieniając kierunku lotu znaleźć się nad celem. Wciśnięcie spustu następuje w momencie przelotu nad punktem IP. 

Tryb Laydown wykorzystuje się w sytuacjach, gdy pozycja celu (najlepiej ułożonego liniowo, jak konwoje, pasy startowe), jest znana wcześniej i umożliwia dokładne zaplanowanie ataku, a także np. w sytuacjach gdy lot do celu wymaga ciągłego utrzymywania minimalnej wysokości, by uniknąć wykrycia – pilot nie musi w ogóle widzieć celu, musi tylko naprowadzić samolot na punkt IP i utrzymywać kurs na cel.

Atak wymaga współpracy z WSO, który wprowadza do komputera parametry ataku, wraz z odległością punktu IP do celu. Punkt IP powinien być łatwo rozpoznawalny wizualnie w terenie, np.  początek linii drzew, jakieś zabudowanie itp. W trybie multicrew WSO może skupić się na obserwacji terenu i patrząc w bok powiedzieć pilotowi, kiedy są nad IP i trzeba wcisnąć spust zrzutu bomb.

Alternatywnie – tryb ten można również wykorzystać do ataku, w którym wcześniej wypatruje się celu z lotu nurkowego – nazywa się wtedy DIVE LAYDOWN. Punkt IP i odległość od niego również są istotne – inaczej nie otrzymamy danych do wychylenia celownika optycznego. Tryb ten jest niemal identyczny z Dive Toss – wymaga użycia radaru przez WSO, by zalockować cel. Tryb ten przydaje się, gdy chcemy najpierw wizualnie odnaleźć cele do zniszczenia. Po zalockowaniu go i wciśnięciu spustu przechodzimy do lotu poziomego na wyznaczonej wysokości i trzymając ciągle spust czekamy na moment zwolenienia bomb. Tryb ten wymaga nieco więcej wprawy, bo przejście z lotu nurkowego do lotu poziomego odybwa się w krótkim czasie, a trzeba pamiętać, by w momencie zwolnienia bomb mieć podane w kalkulatorze parametry lotu (możliwe są pewne odchylenia) i cały czas trzymać przycisk spustu.

W trybie Laydown zwykle korzysta się z bomb kasetowych lub hamowanych.

Odległość pomiędzy punktem IP, a celem można odczytać na mapie F10 za pomocą funkcji „linijka”, przytrzymując środkowy (rolka) przycisk myszy. Tutaj to 2,15 mili. W kalkulatorze bomb można wpisać odległość w stopach FT lub milach NM. 

W tym przypadku punktem IP jest mały cypel na linii brzegowej.

Wysokość celu nad poziomem morza – ALTITUDE – można odczytać na mapie F10  naprowadzając kursor na cel i wciskając LCtrl+Y.

Niezbędne przyciski

  • Bomb Button – spust bomb na drążku
  • Bombing Table – Kalkulator bombardowania, domyślnie LCtrl + B
  • Jester Context Action Short – krótkie wciśnięcie, domyślnie V

Ustawienia bomb

1.
Wybierz zapalnik bomb (uwaga – przełącznik ma 4 ustawienia!)

  • SAFE – zabezpieczone (bomby nie wybuchną)
  • NOSE (dziób)
  • NOSE&TAIL (dziób i ogon)
  • TAIL (ogon)

Dla bomb hamowanych, kasetowych należy wybrać ustawienie TAIL.

2.
Uzbrój pylony, z których bomby chcesz zrzucić klikając na przyciski na panelu. Ich lampki zaświecą się. Oznaczenia liter to:

  • LO – Left Outer – lewy zewnętrzny
  • LI – Left Inner – lewy wewnętrzny
  • CTR – Center – środkowy
  • RI – Right Inner – prawy wewnętrzny
  • RO – Right Outer – prawy zewnętrzny

3.
Przekręć przełącznik trybów WPN REL na L (LAYDOWN).

4.
Ustaw typ broni WPN SEL na BOMBS.

5.
Ustaw liczbę bomb do zrzutu QTY (Quantity):

  • 1 – jedna bomba przy pojedynczym wciśnięciu spustu Bomb Button
  • 2-18 – wybrana liczba bomb kolejno według ustawionej przerwy Interval podczas jednego przytrzymania spustu Bomb Button
  • P – pairs – pary – każde wciśnięcie spustu zwolni jedną parę bomb. Wymaga aktywacji dwóch pylonów
  • C – continuous – tryb ciągły – bomby będą zwalniane tak długo, jak przytrzymywany będzie spust Bomb Button według ustawionej przerwy czasowej lub do wyczerpania bomb na aktywnych pylonach
  • S – salvo – seria bomb – przytrzymanie spustu zwolni jednocześnie po jednej bombie z każdego aktywnego pylonu, z kolejnymi takimi seriami według ustawionej przerwy czasowej

6.
Jeśli zrzucasz wiele bomb jednocześnie, ustaw przerwę czasową INTERVAL pomiędzy nimi. Możliwe opcje to od 0,05 sekundy do 1 sekundy.

7.
Ustawioną przerwę czasową możesz powiększyć dziesięciokrotnie:

  • NORM – normalna przerwa wg ustawień
  • x10 – przerwa razy 10, np. 1s x10 to przerwa 10 sekund między zwolnieniem każdej bomby, 0,05s x10 da pół sekundy, itd.

8.
Tuż przed atakiem pamiętaj, by aktywować uzbrojenie samolotu – przełącznik MASTER ARM na górną pozycję. Lampki przy pylonach pokażą żółte napisy ARM.

9.
Wywołaj kalkulator bombardowania (LCtrl + B). Wprowadź swoje parametry bombardowania w trybie L. Dla bomb kasetowych zrzucanych z niskiego pułapu wybrałem:

  • tryb L
  • typ broni – CBU-87
  • Run in Speed – 450 TAS (prędkość samolotu)
  • Run in Altitude – 500 feet MSL (wysokość barometryczna)
  • Distance IP Target – 2,1 mili (odległość punktu IP od celu odczytana wcześniej z mapy F10)
  • Target Altitude – 50 feet MSL (wysokość celu nad poziomem morza najbliższa odczytanej wcześniej z mapy F10)

Daje to odchylenie celownika optycznego (Sight Depresion) 44 MILS. Dodatkowo ustawiłem też wartości PATTERN dla Release Interval 0.1 ms i Bomb on Target – 6, czyli z 12 zrzucanych bomb, szósta ma spaść w środek celu.

10.
Przy obu tabelach kliknij TELL JESTER, by WSO wprowadził niezbędne dane do komputer w kokpicie z tyłu. Zamknij kalkulator bomb.

10.
Ustaw celownik optyczny w trybie ataku celów naziemnych A/G.

11.
Ustaw celownik wg wartości MILS podanej w kalkulatorze.

Bombardowanie – tryb LAYDOWN

Poniższy poradnik jest dla parametrów podejścia do ataku na pułapie 500 stóp i przy prędkości TAS 450 węzłów.

1.
Typowe warunki dla tryby Laydown – pilot nie widzi celu, leci zbyt nisko. Ma jednak kurs, na jaki musi się kierować i widać punkt IP – początek linii brzegowej z nieco jaśniejszym piaskiem.

2.
Upewnij się dwa razy, że przełącznik uzbrojenia MASTER ARM jest na górnej pozycji.

3.
Utrzymuj prędkość, wysokość oraz kurs na punkt IP i cel. Kontroluj zbliżanie się do punktu IP.

4.
Wypatruj momentu, gdy znajdziesz się nad punktem IP. Kiedy go osiągniesz – punkt znajdzie się pod tobą, a nie przed – wciśnij i przytrzymuj spust BOMB RELEASE. Usłyszył niski, stały dźwięk buczenia podczas trzymania spustu. Generalnie celownik powinien być wtedy na miejscu celu, ale często nie będziesz jeszcze w stanie tego potwierdzić.

4.
W miarę zbliżania się do celu stanie się on już widoczny – można wtedy skorygować tor lotu, by nadlecieć równo na linię celu. Cały czas trzymaj wciśnięty spust zwalniania bomb – dźwięk będzie ciągle słyszalny. Pilnuj ustalonej prędkości i wysokości.

5.
Kontynuuj lot nad cel utrzymując parametry. W pewnym momencie dźwięk buczenia zniknie i bomby zostaną zwolnione z pylonów. Puść spust dopiero gdy ucichnie dźwięk zwalnianych bomb, zwłaszcza gdy ustawiłeś większą ilość.

6.
Jeśli parametry podczas zrzutu były prawidłowe, bomby powinny trafić bezpośrednio w cel.

Bombardowanie w trybie DIVE LAYDOWN

Bombardowanie w trybie DIVE LAYDOWN przypomina tryb Dive Toss. Rozpoczyna się znacznie wyżej, nurkowaniem w stronę celu, które umożliwia jego zlokalizowanie. Instrukcja nie wspomina nic o punkcie IP, jednak kalkulator bomb wymaga wpisania tam jakieś odległości. Tryb DL wymaga użycia radaru przez WSO, jak w trybie Dive Toss. Podczas nurkowania cel jest lockowany na radarze, pilot wciska spust bomb i następnie przechodzi do lotu poziomego według wskazanych w kalkulatorze parametrów. Zrzut bomb następuje automatycznie, jak w trybie Laydown.

1.
Wywołaj kalkulator bombardowania (LCtrl + B). Wprowadź swoje parametry bombardowania, zwróć uwagę, że tryb trzeba zmienić na DL. Dla bomb kasetowych zrzucanych z niskiego pułapu wybrałem:

  • tryb DL
  • typ broni – CBU-87
  • Run in Speed – 450 TAS (prędkość samolotu)
  • Run in Altitude – 750 feet MSL (wysokość barometryczna)
  • Distance IP Target – 2,1 mili (odległość punktu IP od celu odczytana wcześniej z mapy F10)
  • Target Altitude – 50 feet MSL (wysokość celu nad poziomem morza najbliższa odczytanej wcześniej z mapy F10)

Zapamiętaj wartość MILS, kliknij TELL JESTER i zamknij kalkulator.

2.
Skonfiguruj bomby do zrzutu jak przy trybie Laydown, ale wybierz DL na pokrętle trybów. Pamiętaj o MASTER ARM.

3.
Ustaw celownik optyczny na A/G i Reticle wg wskazań kalkulatora, w tym przypadku 63.

5.
Podejście nad cel przeprowadza się wyżej, tak by zlokalizować i zidentyfikować cel, ale biorąc pod uwagę fakt późniejszą konieczność zejścia do lotu poziomego według parametrów. W tym przypadku to ok. 3500-4000 stóp.

6.
Skieruj dziób w kierunku celu naprowadzajac na niego celownik optyczny. Wciśnij przycisk Jester Context Action Short  (domyślnie V), by zalockować cel na radarze. Na celowniku pojawi się pogrubiony fragment wewnętrznego koła. Następnie wciśnij i przytrzymuj przycisk spustu Bomb release – usłyszysz ciągły dźwięk, jak w trybie Laydown.

7.
Trzymając wciśnięty spust wyprowadź samolot do lotu poziomego według parametrów ataku, w tym przypadku prędkość 450 TAS i wysokość ok. 750 stóp.

8.
Utrzymuj lot poziomy nad cel cały czas trzymając wciśnięty spust, aż do momentu zwolnienia bomb. Ten tryb może być mniej precyzyjny i wymagać więcej treningu, ale przy spełnieniu wszystkich parametrów bomby powinny spaść w rejon celu.

Wesprzyj serwis Szkoła Latania DCS World

Kupując moduł F-4E Phantom w sklepie Heatblur wspierasz całą kwotą twórców modułu:

Ściągnij wersję PDF

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *