Celownik nahełmowy HMCS Scorpion – poradnik A-10C Tank Killer

Spis treści:
Wprowadzenie
Niezbędne przyciski
Uruchamianie HMCS Scorpion
Opis symboli HMCS
Obsługa HMCS
Profile i konfiguracja HMCS

Wprowadzenie

Celownik nahełmowy Helmet Mounted Cueing System (HMCS) Scorpion firmy Thales był pierwszym na świecie kolorowym interfejsem wyświetlanym bezpośrednio w hełmie, tak aby pilot miał ciągły dostęp do informacji, niezależnie od tego, w którą stronę patrzy. Jego konstrukcja przypomina IHADSS w śmigłowcu Apache.

HMCS Scorpion dostępny jest m.in. w samolotach A-10C, F-16C, AC-130, F-22A, śmigłowcach H145M, H125M, H225 i UH60. Scorpion wyświetla zarówno symbole z HUD-a, jak i obraz video z zasobnika celowniczego Litening II.

HMCS znacząco zwiększa świadomość sytuacyjną pilota, wyświetlając cały czas pozycje sojuszników w powietrzu i na ziemi, punkty nawigacyjne, pozycje wykrytych jednostek wroga jako Markpointy, punkty atakowane aktualnie przez maszyny sojuszników oraz ekran zasobnika celowniczego.

HMCS obsługuje się przyciskami zarówno na drążku, jak i przepustnicy.

Niezbędne przyciski

Drążek:

  • DMS Fwd Short – regulacja jasności HMCS
  • DMS Aft Short – regulacja jasności HMCS
  • DMS Right Short– zmiana pofilu ustawień
  • DMS Right Long – skierowanie TGP na celownik Crosshair wyświetlacza nahełmowego HMCS
  • DMS Left Short – wyświetlanie obrazu TGP na wyświetlaczu nahełmowy HMCS
  • DMS Left LONG – szybkie włączanie / wyłączanie HMCS
  • TMS Fwd Long – utworzenie SPI z miejsca, na które skierowana jest kamera TGP / z „zahaczonego” punktu
  • TMS Fwd Short – wprowadzenie punktu / symbolu do pamięci, „zahaczenie” punktu
  • TMS Aft Long – zresetowanie SPI do aktywnego Steerpointa
  • TMS Aft Short – „odhaczenie” z pamięci punktu / symbolu
  • TMS Right Short – tworzenie Markpointa
  • TMS Right Long – automatycznie tworzy ostatni Markpoint jako SPI

Przepustnica:

  • CHINA Hat Fwd Long – skierowanie kamery TGP na punkt SPI
  • CHINA Hat Aft  Short –  powrót kursora HDC do celownika Crosshair
  • CHINA Hat Aft Long – skierowanie kamery TGP na aktywny Steerpoint
  • SLEW Controls – poruszanie kursorem HDC / obiektywem kamery TGP
  • COOLIE Up – HUD jako SOI
  • COOLIE Down – HMCS jako SOI
  • COOLIE Right Long – prawy monitor MFD jako SOI

Uruchamianie HMCS Scorpion

1.
Upewnij się, że przełącznik na prawej konsoli ustawiony jest na ON.

2.
Celownik będzie domyślnie wyświetlał informacje za każdym razem, gdy spojrzysz poza HUD i przednią część kokpitu. Możesz szybko włączyć i wyłączyć HMCS przytrzymując przycisk DMS Left Long.

3.
Wciśnij przycisk Coolie Switch Down, by ustawić HMCS jako aktywny sesnor SOI. W lewym dolnym rogu pojawi się gwiazdka. Teraz przyciskami DMS FWD i DMS AFT możesz regulować jasność symboli HMCS.

Opis symboli HMCS

HMCS zawsze wyświetla podstawowe symbole, pokrywające się w dużej części z HUD-em

  1. Linia horyzontu – przerywana, jeśli horyzont jest poza polem widzenia pilota
  2. Kierunek w stopniach, na który patrzy pilot przez HMCS
  3. Drabinka HUD-a
  4. Prędkość
  5. Crosshair – środek pola widzenia, na który patrzy pilot / linia wskazująca kierunek do aktywnego punktu SPI
  6. Wysokość barometryczna
  7. Heading – aktualny kierunek lotu w stopniach
  8. Wysokość radarowa

W miarę rozwoju sytuacji na polu bitwy, HMCS wyświetla dodatkowo symbole z mapy TSD oraz TGP.

Steerpointy i Markpointy

1.
Punkty nawigacyjne Steerpoints i Markpoints przedstawione są jako symbole zielonych kwadratów z kropką. Poniżej widnieje ich nazwa tekstowa w kolorze niebieskim. Aktywny Steerpoint ma kolor żółty. Przy Steerpointach zawsze pokazywany jest tylko jeden, ostatnio stworzony Markpoint.

2.
Przełącz pokrętło pod CDU na funkcję MARK – wtedy na HMCS Steerpointy zostaną zastąpione wszystkimi stworzonymi Markpointami.

Sojusznicze jednostki naziemne

Oddziały naziemne widoczne są na HMCS jako zielone symbole X. UWAGA – widoczne w ten sposób są tylko jednostki włączone do systemu wymiany danych Datalink. Nie wszystkie jednostki naziemne obsługują Datalink, więc możliwa jest obecność w tym samym rejonie oddziałów nie oznaczonych w żaden sposób! Symbolem X oznaczony jest tylko dowódca grupy – w tym przykładzie ok. 10 czołgów Abrams jest oznaczonych tylko 3 znakami X.

Sojusznicze jednostki powietrzne

Sojusznicze samoloty oznaczone są symbolem koła. Niebieskie koło to samoloty w naszej grupie Datalink i skrzydłowi – członkowie Members. W środku jest numer samolotu w Datalink, a poniżej jego odległość od nas. Zielone kółko to inne samoloty sojusznicze PPLI poza własną grupą Datalink – dawcy Donors. Mają tylko podaną odległość od nas poniżej koła.

SPI – Sensor Point of Interest

1.
Punkty SPI, czyli miejsce gdzie skierowane są sensory samolotu, np. by wyznaczyć cel do ataku oznaczone są symbolem „tortu” (Wedding Cake). Własny punkt SPI oznaczony jest białym „tortem”.

2.
Punkty SPI skrzydłowych i samolotów – członków naszej grupy Datalink oznaczone są niebieskim „tortem”. SPI pozostałych dawców oznaczone są zielonym „tortem”. Liczba u góry pokazuje odległość naszego samolotu od SPI dawcy. Liczba w środku to numer samolotu z naszej grupy Datalink. Dodatkowo widoczna jest też linia od SPI do właściwego samolotu – ułatwia ona rozeznanie, który samolot atakuje właśnie konkretny cel.

3.
Aby samemu transmitować swoje punkty SPI w systemie Datalink, wciśnij TMS Left Long.

TGP – obszar obserwowany kamerą

1.
HMCS pokazuje, jaki obszar wyświetla aktualnie zasobnik celowniczy TGP. Wyznacza go kwadrat z linii przerywanej i diament pośrdoku, który pokazuje punkt, w jaki wycelowana jest kamera TGP.

2.
W zależności od stopnia przybliżenia obrazu na TGP, wielkość kwadratu na HMCS może się zmieniać.

Obsługa i funkcje HMCS

Dodatkowe informacje

1.
Skieruj krzyż celownika Crosshair na punkt nawigacyjny, SPI lub symbol jednostki sojuszniczej. W lewym rogu pojawią się dodatkowe informacje. Dla punktów nawigacyjnych i SPI są to:

  • 345 / 43 – kurs na punkt / odległość w milach od punktu
  • 1047 – wysokość punktu nad poziomem morza

2.
Przy jednostkach naziemnych do info dochodzi typ danej jednostki, np. TANKS.

3.
Przy jednostkach powietrznych oprócz typu danej jednostki, np. A10, dochodzi jeszcze kurs i prędkość danego samolotu: 034 kurs / 271 prędkość TAS.

4.
Z celownikiem na wybranym punkcie / jednostce możesz wcisnąć TMS UP. Dany punkt zostanie zapamiętany – pojawi się wokół niego ramka z lnii przerywanej, a dodatkowe informacje nie znikną nawet jak spojrzysz celownikiem w inną stronę.

5.
Dodatkowo, po zdjęciu celownika z punktu zawsze widoczny będzie wektor kierunku pokazujący, gdzie znajduje się zapamiętany punkt. Wciśnij TMS AFT, by wykasować punkt z pamięci.

Tworzenie punktu SPI

1.
Możesz szybko stworzyć punkt SPI z miejsca, gdzie akurat się patrzysz, np. by szybko skierować tam TGP lub kamerę Mavericka. Wciśnij Coolie Switch Down, by HMCS stał się aktywnym sensorem – na dole po lewej pojawi się gwiazdka.

2.
Skieruj wzrok – krzyż celownika Crosshair na wybrany punkt i wciśnij i przytrzymaj TMS FWD LONG. Pojawi się symbol „tortu” – SPI zostanie stworzone.

3.
Z HMCS jako aktywnym sensorem możesz też użyć kursora HDC Helmet Designation Cue, który jest od razu stabilizowany względem terenu, a nie ruchu celownika. Za pomocą gałki / przycisków Slew Controls możesz przesunąć go precyzyjnie w wybrane miejsce i wtedy wcisnąć TMS FWD, by wyznaczyć SPI.

4.
Dłuższe wciśnięcie China FWD Long kieruje sensory, jak TGP i Mavericka na SPI. Dłuższe wciśnięcie TMS AFT kasuje wyznaczone SPI. China AFT Short przywraca kursor HDC z powrotem do celownika Crosshair. 

5.
Po skierowaniu TGP na SPI można wcisnąć Coolie Switch Right Long, by aktywować TGP lub kamerę Mavericka jako SOI i już na tym ekranie precyzyjniej znaleźć / zalockować cel.

Tworzenie Markpointów

1.
Analogicznie, jak punkt SPI, można również wyznaczyć Markpointy, tam gdzie patrzy celownik HMCS. Upewnij się, że HMCS jest aktywny jako SOI.

2.
Spójrz celownikiem w wybrane miejsce i wciśnij TMS Right Short, by stworzyć punkt Markpoint.

3.
W ten sam sposób można stworzyć Markpoint w pozycji kursora HDC.

Ekran TGP / Mavericka nałożony na HMCS

1.
Przed operowaniem z TGP pamiętaj, żeby przełączyć go z trybu STBY na A-G.

2.
System HMCS umożliwia nałożenie obrazu video z prawego monitora MFD z kamerą TGP lub pocisku Maverick na widok z celownika nahełmowego. Tak jak poprzednio, możesz stworzyć SPI wciskając TMS FWD Long i skierować tam sensory wciskając China FWD Long. 

3.
Wciśnij DMS Left Short – w rogu pojawi się ekran prawego monitora zawsze widoczny, gdziekolwiek skierujesz głowę. Napis NOT SOI informuje, że ciągle aktywnym sensorem jest HMCS.

4.
O wiele szybszym sposobem jest najpierw nałożenie obrazu TGP wciskając DMS Left Short, a następnie spojrzenie celownikiem w wbrane miejsce i przytrzymanie DMS Right Long – kamera zostanie od razu skierowana na linię wzroku – punkt wskazywany przez celownik Crosshair.

5.
Wciśnij Coolie Switch Right Long, by aktywować ekran TGP jako SOI. Od teraz możesz bezpośrednio kontrolować TGP za pomocą HOTAS-a, cały czas zerkając na sytuację w HMCS, bez konieczności zerkania na panel instrumentów i ekrany.

6.
Orbitując nad polem bitwy i kontrolujac kompleksowo sytuację, możesz znaleźć i oznaczyć precyzyjnie cel na TGP.

Profile i konfiguracja HMCS

1.
Ilość informacji wyświetlanych na HMCS można dopasować pod swoje wymagania. Wciśnij DMS Right Short z aktywnym HMCS jako SOI, by szybko przełączać się pomiędzy trzema profilami z różną ilością wyświetlanych informacji.

2.
Na ekranie MFD możesz dokonać o wiele bardziej dokładnych ustawień każdego profilu. Niestety, nie są one zapisywane i za każdym razem trzeba je powtarzać. Ogólnie nie trzeba nic tu zmieniać, by mieć maksymalną funkcjonalność, o ile chcemy w bardzo zaawansowany sposób coś ustawić pod siebie.

Wciśnij opcję STAT, a następnie HMCS.

3.
Wybierz profil do edycji.

4.
Przyciskami SYMBOL wybierz właściwą opcję do edycji – pokazuje ją symbol strzałki. Środkowym przyciskiem wybierz opcję wyświetlania:

  • OCLD – widoczne poza HUD-em i kokpitem
  • ON – zawsze widoczne, również nałożone na kokpit/HUD
  • OFF – zawsznie niewidoczne 

5.
Przy wielu opcjach można zmienić maksymalny zasięg wyświetlania RANGE. Domyślnie to do 50 mil. Zasięg zmienia się wciskając przycisk RANGE, a następnie wybirając wartość w milach na klawiaturze UFC pod HUD-em.

6.
Działające ustawienia, które da się edytować:

  • CROSSHAIR – krzyż celownika
  • OWN SPI – własne SPI
  • SPI INDICATOR – wektor wskazujący kierunek do SPI, jeśli jest poza polem widzenia
  • HORIZON LINE – linia horyzontu
  • HDC – kursor HDC
  • HOOKSHIP – ramka symbolu wprowadzonego do pamięci
  • TGP DIAMOND – diament wskazujący punkt widzenia kamery TGP
  • TGP FOV – kwadrat pokazujący zakres pola widzenia TGP
  • FLIGHT MEMBERS – sojusznicze samoloty z grupy Datalink
  • FLIGHT MEMBER SPI – SPI członków Datalink
  • DONOR AIR PPLI – samoloty – dawcy
  • DONOR SPI – punkty SPI dawców
  • AIR ENVIR – wszystkie inne samoloty – dawcy
  • AIR PPLI (NON DONOR) – samoloty sojusznicze z wyjątkiem członków Datalink i dawców
  • GND ENVIR – jednostki naziemne
  • GND VMF FRIEND – jednostki naziemne wykorzystujące protokół VMF (Variable Message Format)
  • STEERPOINT – aktywny steerpoint
  • MSN/MARKPOINTS – punkty nawigacyjne Steerpoints / Markpoints
  • MSN/MARK LABELS – nazwy punktów
  • AIRSPEED – prędkość IAS
  • RADAR ALTITUDE – wysokość radarowa
  • BARO ALTITUDE – wysokość barometryczna
  • A/C HEADING – aktualny kurs
  • HELMET HEADING – kurs na linię widzenia celownika HMCS
  • HMD ELEV LINES – drabinka HUD-a

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Pobierz wersję PDF

One Reply to “Celownik nahełmowy HMCS Scorpion – poradnik A-10C Tank Killer”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *