Ogromną wadą F/A-18C Hornet jest bardzo mała ilość paliwa na pokładzie. Aby łatwo oszacować pozostały zasięg oraz ilość czasu, jaki samolot może spędzić w powietrzu, pilot ma dyspozycji system FPAS – Flight Planning and Advisory System.
Dzięki FPAS komputer informuje nas o tym, jaką wysokość i prędkość powinniśmy utrzymywać, by wyciągnąć z Horneta jak największy zasięg lub jak najdłuższy czas utrzymania się w powietrzu.
1.
W menu SUPT wybierz funkcję FPAS.
2.
Zobaczysz ekran FPAS, na którym jest sporo cyferek do ogarnięcia. Generalnie składa się z dwóch części: CURRENT – obecnych parametrów przy aktualnej wysokości i OPTIMUM – optymalnych, sugerowanych. Wszystko dotyczy kluczowej, awaryjnej rezerwy 2000 LB (funtów) paliwa.
Current
Sekcja Current pokazuje Ci, jak przedstawia się aktualna sytuacja przy obecnej wysokości i sugeruje pewne ulepszenia. Rozbijmy to na czynniki pierwsze:
TO 2000 LB – do ilości 2000 funtów paliwa zostało:
– 477 – mil morskich lotu (RANGE), albo:
– 0:39 – 39 minut utrzymywania się w powietrzu (ENDURANCE)
Aby nieco polepszyć sytuację na obecnej wysokości możesz zmienić prędkość BEST MACH.
– 0.72 Mach – przy tej prędkości zwiększysz zasięg do 635 mil
– 0.57 Mach – przy tej prędkości zwiększysz czas w powietrzu do 1 godziny 38 minut
Dolna linia pokazuje parametry dla wybranego punktu nawigacyjnego waypoint. W tej sytuacji widać:
– WYPT 5 – aktualny punkt nawigacyjny
– 4:02 – czas do przybycia do WYPT 5
– 9948 – ilość paliwa po przylocie do WYPT 5
– 17 – ilość funtów paliwa zużywana na 1 milę morską
Optimum
Sekcja Optimum pokazuje najwyższe możliwe parametry, jakie możesz uzyskać z tą ilością paliwa, jaką masz do rezerwy 2000 funtów.
RANGE – maksymalny zasięg:
– ALTITUDE – powinieneś wznieść się na 37 281 stóp
– MACH – pozostać tam z prędkością 0.82 Macha,
– aby uzyskać zasięg 718 mil morskich
ENDURANCE – maksymalny czas w powietrzu
– ALTITUDE – powinieneś wznieść się na 28 401 stóp
– MACH – pozostać tam z prędkością 0.60 Macha
– aby uzyskać 1 godzinę 36 minut w powietrzu
Pozostałe funkcje
CLIMB – zaznaczenie tej opcji wyświetla na HUDzie optymalną prędkość wznoszenia
HOME – pozwala na ustawienie numeru lotniska docelowego, co uruchomi alarm MASTER CAUTION, kiedy zostanie rezerwa paliwa, by tam dolecieć
Osobiście uważam, że Hornet nie ma mało paliwa. Ma go więcej od F-16, ale oczywiście Viper ma tylko jeden silnik. Według mnie F/A-18 ma lepsze osiągi w stosunku masa uzbrojenia/zasięg. Osa zabiera więcej i leci dalej.
moim zdaniem latalem dwoma samolotami dosc sporo i jednoznacznie uwazam ze jesli chodzi o paliwo to f18 ma o wieke wieksze problemy z tym