Spis treści:
Informacje ogólne
Sterowanie
Pilot George AI
Strzelec CPG George AI
Informacje ogólne
AH-64D Apache to dwumiejscowy śmigłowiec z pilotem siedzącym z tyłu i drugim pilotem/strzelcem pokładowym CPG (co-pilot/gunner) na przednim fotelu. Choć obaj mają dostęp do większości systemów w równym stopniu, łącznie z pilotowaniem maszyny, niektóre czynności przewidziane są na wyłączność dla konkretnej roli, a sukces misji zależy od dobrej komunikacji i współpracy pilota ze strzelcem.
W trybie multiplayer dwaj gracze mogą działać w trybie kooperacji i systemie multicrew, zajmując jeden śmigłowiec. Natomiast dla samotnych graczy zaprojektowano sztuczną inteligencję o nazwie „George AI Helper”, która za pomocą prostego interfejsu z kółkiem rozkazów może wykonywać zadania drugiego członka załogi. George AI działa zarówno jako pilot, jak i strzelec pokładowy CPG, zależnie od tego, jaką pozycję zajmie gracz.
System zaprojektowano tak, by można było wykonać całą misję albo na fotelu pilota, albo na miejscu strzelca pokładowego lub też swobodnie przełączać obie pozycje zależnie od konieczności, czy osobistych preferencji.
Upewnij się, że w ustawieniach i opcjach specjalnych dla AH-64D zaznaczona jest funkcja „GEORGE AI AUTO HANDOVER” Dzięki temu za każdym razem, gdy zmienisz fotel pilota na CPG, AI automatycznie przejmie kontrolę nad śmigłowcem.
Sterowanie
Do korzystania z George AI warto najpierw odpowiednio skonfigurować sterowanie. Niezbędne przyciski rozłożone są aż w trzech kategoriach:
- AH-64D PILOT
- AH-64D CPG
- GEORGE AI Helper
Niektóre pozycje wymagają przypisania, inne są już ustawione domyślnie, ale można je przestawić z klawiatury na jakiś wolny przełącznik 4-kierunkowy na przepustnicy.
Operowanie głównymi przyciskami kółka rozkazów ma podwójne działanie, zależnie od długości wciskania przycisku:
- short (krótkie wciśnięcie)
- long (przytrzymanie powyżej 0.5 sekundy)
Kategorie: AH-64D Pilot i AH-64D CPG
Wszystkie pozycje znajdują się w podkategorii George AI Helper.
Domyślne przyciski:
- Pilot Seat (fotel pilota) – 1
- CPG Seat (fotel CPG) – 2
- George AI Helper Interface (wywołanie interfejsu George AI) – LCtrl + V
- Request Aircraft Control – przejęcie kontroli nad pilotowaniem śmigłowca (przydatne w multiplayerze lub gdy zamierzamy pilotować śmigłowiec z pozycji CPG) – C
Przyciski wymagające przypisania:
- Consent To Fire – zgoda na otwarcie ognia przez CPG
Kategoria: George AI Helper
Wszystkie przyciski są domyślnie przypisane do klawiatury, ale można je zmienić na wygodniej dostępne zależnie od posiadanych kontrolerów. Dotyczą obsługi interfejsu koła rozkazów.
- George AI Helper Interface HIDE (ukryj/pokaż interfejs) – LCtrl + V
- George AI Helper Interface UP (w górę) – W
- George AI Helper Interface DOWN (w dół) – S
- George AI Helper Interface RIGHT (w prawo) – D
- George AI Helper Interface LEFT (w lewo) – A
Pilot George AI
Pilot George AI przejmie stery za każdym razem, gdy przełączymy się na fotel CPG. Stamtąd, po wywołaniu interfejsu George’a, można wydawać mu różne rozkazy odnośnie tego gdzie ma lecieć, z jaką prędkością, wysokością lub czy pozostać w zawisie (hover). Rodzaj rozkazów zależny jest od trybów, w jakim akurat znajduje się George AI.
Warto zapamiętać, że George nie potrafi kołować, a opcja lotu do aktywnego punktu nawigacyjnego znajduje się tylko w trybie walki (CMBT), a nie lotu (FLT).
Wciśnij „2”, by przejść na fotel CPG, a następnie LCtrl + V, by wywołać interfejs George AI. Przyciskiem Left Short wybierz tryb działania.
Opis interfejsu dla Pilot George AI
- Wybrana prędkość w węzłach
- Wybrany kurs za pomocą przesuwania wskaźnika Heading Bug
- Wybrana wysokość w stopach
- Aktywny tryb interfejsu George AI
- Kierunek na aktywny / pierwszy w kolejności punkt nawigacyjny
- Grot wskazujący aktualny kurs
- Heading Bug – wskaźnik pozwalający wyznaczyć konkretny kurs w stopniach
Tryb H-B (Hover / Bob-Up)
Tryb H-B to tryb zawisu (Hover / Bob-Up). Przed startem z ziemi to domyślny tryb, z którego można rozkazać wystartować śmigłowcem. W czasie lotu staje się dostępny po wyhamowaniu prędkości do 0.
- Up Short – zwiększ wysokość o 10 stóp
- Up Long – leć powoli do przodu (tak długo, aż będzie przytrzymywany przycisk)
- Right Short – szybki zwrot na kierunek patrzenia przez celownik nahełmowy IHADSS
- Right Long – odbij powoli w prawo (tak długo, aż będzie przytrzymywany przycisk)
- Down Short – zmniejsz wysokość o 10 stóp
- Down Long – leć powoli do tyłu (tak długo, aż będzie przytrzymywany przycisk)
- Left Short – przełączenie na tryb CMBT
- Left Long – odbij powoli w lewo (tak długo, aż będzie przytrzymywany przycisk)
Tryb FLT (Flight)
W trybie lotu FLT (Flight) możemy wyznaczyć AI konkretną wysokość oraz prędkość lotu, a także dokładny kurs za pomocą przesuwania tzw. Heading Bug (markera na kompasie).
- Up Short – zwiększ prędkość
- Up Long – zwiększ wysokość (tak długo, aż będzie przytrzymywany przycisk)
- Right Short – szybki zwrot na kierunek patrzenia przez celownik nahełmowy IHADSS
- Right Long – ustalenie kursu lotu – przesuwanie Heading Bug w prawo
- Down Short – zmniejsz prędkość
- Down Long – zmniejsz wysokość (tak długo, aż będzie przytrzymywany przycisk)
- Left Short – przełączenie na tryb CMBT (jeśli prędkość jest większa od 30 węzłów), przełączenie na tryb H-B (jeśli prędkość jest mniejsza od 30 węzłów),
- Left Long – ustalenie kursu lotu – przesuwanie Heading Bug w lewo
Tryb CMBT (Combat Maneuvering)
Tryb CMBT włączamy podczas walki i atakowania celów. Pozwala on wydać rozkaz do wykonania dynamicznych zwrotów, by uniknąć pocisków bądź szybko skierować śmigłowiec w stronę celu. Kolejna opcja to polecenie skierowania śmigłowca w stronę, w którą wycelowany jest sensor TADS.
- Up Short – skierowanie śmigłowca w stronę linii widzenia systemu TADS (np. by odpalić Hellfire’y)
- Up Long – bez funkcji
- Right Short – lot do aktywnego punktu nawigacyjnego i dalszych punktów trasy RTE / wybranego punktu DIRECT TO. Po osiągnięciu celu pilot przejdzie w zawis z prędkością 0.
- Right Long – szybki zwrot o 90 stopni w prawo
- Down Short – bez funkcji
- Down Long – szybki zwrot o 180 stopni
- Left Short – przełączenie na tryb CMWS
- Left Long – szybki zwrot o 90 stopni w lewo
Tryb CMWS (Common Missile Warning System)
Tryb CMWS dotyczy wykrywania wrogich pocisków oraz odpalania środków przeciwdziałania, jak chaff i flar. Możemy uzbroić system i ustawić go w trybie automatycznym lub manualnym. Więcej informacji o środkach przeciwdziałania znajdzie się w osobnym wpisie.
- Up Short – środki przeciwdziałania uzbrojone ARM / zabezpieczone SAFE
- Up Long – bez funkcji
- Right Short – bez funkcji
- Right Long – bez funkcji
- Down Short – tryb działania chaff / flar: AUTO lub BYPASS
- Down Long – bez funkcji
- Left Short – bez funkcji
- Left Long – bez funkcji
W trybie CMWS pojawia się dodatkowy interfejs systemu po prawej stronie.
Strzelec CPG George AI
Zajmując miejsce pilota mamy zawsze dostęp do AI strzelca pokładowego CPG. Możemy wydać mu rozkaz wyszukania celów z danego kierunku oraz użycia konkretnej broni. Gdy CPG wykryje cele do zniszczenia, pojawi się druga część interfejsu – lista z typami pojazdów możliwych do zniszczenia.
Generalna zasada dotycząca głównego interfejsu z kołem rozkazów polega na tym, że komendy wewnątrz okręgu wydaje się krótkim kliknięciem (short), a te poza okręgiem wymagają długiego kliknięcia (Long).
George CPG może działać w dwóch trybach ROE (Rules of Engagement):
- Weapons Hold – kolor żółty – za każdym razem wymagane jest pozwolenie od pilota na odpalenie pocisku (wciśnięcie przycisku Consent to fire) po komnedzie CPG „Target Stored”.
- Weapons Free – kolor zielony – natychmiastowe otwarcie ognia do wskazanego celu
W przypadku pocisków Hellfire i trybu zabezpieczonej broni ze strzelaniem przyciskiem „Consent to fire” czasem wymagane jest powtórne wciśnięcie lub dłuższe przytrzymanie.
Uwaga
W obecnej wersji tryby ROE wydają się działać odwrotnie niż opis z intrukcji, według której kolor zielony powinien oznaczać zabezpieczoną broń Weapons Hold.
Szczegóły dotyczące użycia każdej broni oraz związanych z nią nazw i skrótów znajdą się w osobnych wpisach poświęconych uzbrojeniu.
Tryb TARGET DESIGNATION
Tuż po włączeniu interfejsu George AI pojawi się możliwość wyboru uzbrojenia oraz zasad otwarcia ognia ROE.
- Up Short – bez funkcji
- Up Long – bez funkcji
- Right Short – otwórz ogień (przy ROE Weapons Hold – żółty kolor – wymagane jest wciśnięcie po tym przycisku Consent to fire)
- Right Long – bez funkcji
- Down Short – kolejny cel w dół
- Down Long – bez funkcji
- Left Short – zmiana aktywnej broni
- Left Long – wybór pocisków Hellfire (Laser SAL / Radar RF) lub typów rakiet niekierowanych (HE-ILL-MPP-SMK)
Tryb WEAPON CONTROL
Najbardziej złożony interfejs komend. Ich działanie zależy od wybranej broni.
- Up Short – kieruje system namierzania celów TADS na punkt, na który patrzy pilot swoim celownikiem nahełmowym (Pilot Helmet Sight), wywołuje listę celów
- Up Long – ROE zmienia tryb pozwolenia na otwarcie ognia: Weapons Hold (żółty) / Weapons Free (zielony)
- Right Short – Hellfire: tryby LOBL / LOAL, rakiety QTY (ilość w salwie), działko BURST (długość serii)
- Right Long – TRAJECTORY pocisków Hellfire: Hi / Lo / Direct
- Down Short – wstrzymaj ogień, przestań śledzić cel, zresetuj celownik TADS
- Down Long – nowe wyszukiwanie celów na linii widzenia TADS
- Left Short – kasowanie listy z celami
- Left Long – bez funkcji
Tryb listy celów TARGET LIST
Lista wykrytych celów, po której można poruszać się góra/dół. Poszczególne skróty oznaczają typy pojazdów bojowych, np. APC (Armoured Personnel Carrier) to transporter opancerzony, IFV (Infantry Fighting Vehicle) to bojowy wóz piechoty itd. W pierwszej kolejności do zniszczenia powinny być pojazdy obrony przeciwlotniczej: AAA, SAM.
- Up Short – kolejny cel w górę
- Up Long – bez funkcji
- Right Short – otwórz ogień (w przypadku ROE Weapons Hold konieczne będzie dwukrotnie wciśnięcie przycisku Consent to fire – drugi po raz po rozpoczęciu oświetlania laserem)
- Right Long – bez funkcji
- Down Short – kolejny cel w dół
- Down Long – bez funkcji
- Left Short – kasowanie listy z celami
- Left Long – bez funkcji
Ściągnij wersję PDF
Świetny ten George AI. No i poradnik SUPER. Dzięki.
To najlepsze poradniki dotyczące DCS w j. polskim. Osobiście jestem z aplikacją od daty jej powstania. Moja znajomość j. angielskiego ze względu na wiek – r. 1965 jest iluzoryczna dlatego bardzo dziękuję za pomoc , jeżeli byłaby możliwość także w wersji PDF.
Pozdrawiam.
Zbyszek
Dzięki wielkie! Wersja PDF oczywiście będzie w przeciągu godzin. Póki co każdy wpis jest mocno przerabiany i uzupełniany o wykrywane nieścisłości, więc zawsze jest małe opóźnienie, żeby nie dłubać PDF-a 5 razy.