Spis treści:
Co to jest Bullseye?
Jak ustawić Bullseye w F/A-18C Hornet?
Jak używać Bulllseye do lokalizacji celów?
Co to jest Bullseye?
„Bullseye”, czyli po polsku „środek tarczy”, „strzał w dziesiątkę”, to ustalony wcześniej punkt odniesienia na mapie, znany jedynie uczestnikom danej misji lub ogólnie sojusznikom. Wszelkie namiary na pozycje wrogich celów lub swoje są podawane w odniesieniu do punktu Bullseye. W DCS dotyczy to głównie samolotu AWACS raportującego wykryte kontakty. Słysząc komunikat „Bulls 315 for 15” wszyscy wiedzą, że celów należy szukać w odległości 15 mil i kierunku 315 stopni od punktu Bullseye. Przy podawaniu swojej pozycji względem Bullseye, nawet w przypadku przechwycenia takiej transmisji wróg i tak nie będzie on wiedział, gdzie nas szukać.
W DCS World można podejrzeć pozycję Bullseye na mapie F10. To okrągły symbol tarczy, której kolor jest odpowiedni dla danej koalicji. Pozycję tego symbolu można zmienić w edytorze podczas tworzenia misji. F/A-18C Hornet nie wykrywa automatycznie punktu Bullseye, ale w DCS jest on z automatu przypisany do waypointa numer 59. W zależności od misji, Bullseye może być jednym z punktów trasy ustawionym przez autora misji, albo będzie trzeba dodać go samemu jako waypoint 59. Warto zawsze przestudiować dokumentację „briefing”, by sprawdzić zawarte tam informacje (bądź ich brak) o punkcie Bullseye dla danego zadania.
Jak ustawić Bullseye w F/A-18C Hornet?
Jeśli autor misji nie wyznaczył żadnego waypointu jako punktu Bullseye, będzie on w miejscu waypointa 59.
1.
W kokpicie wejdź do menu SUPT i wyświetl ekran HSI.
2.
Wybierz funkcję DATA.
3.
Wybierz numer waypointa 59 klikając przycisk strzałki w dół, aż pojawi się ten numer. Zera w polach współrzędnych powinny zapełnić się koordynatami punktu.
4.
Zaznacz opcję A/A WP, która przypisze waypoint do punktu Bullseye. Numer waypointu pojawi się obok napisu A/A WP w ramce.
5.
Jeśli w odprawie misji podano, że punkt Bullseye to inny waypoint, wybierz dany numer i ustaw go w identyczny sposób, jak w instrukcji wyżej z numerem 59.
Jak używać Bulllseye do lokalizacji celów?
Po ustawieniu punktu A/A WP radar Horneta na bieżąco wylicza pozycję kursora względem punktu Bullseye. Dzięki temu łatwo jest zlokalizować kontakty, o których raportuje AWACS lub inne jednostki.
UWAGA – w odróżnieniu od F-16C Viper, F/A-18C Hornet używa punktu Bullseye wyłącznie z radarem w trybie A/A – powietrze-powietrze. Nie wylicza pozycji kursora przy celach lądowych na radarze w trybie A-G.
1.
Jeśli punkt Bullseye jest w zasięgu wyświetlania radaru, pokaże się na nim jako zielony romb z kropką.
2.
Na dole zawsze pokazywana jest nasza aktualna pozycja względem punktu Bullseye, czyli kurs (140 stopni) i odległość (64 mile).
3.
Wywołaj przez radio AWACS i poproś o raport poleceniem „Request picture”.
4.
Jeśli AWACS wykrył jakieś kontakty, przekaże komunikat BULLS, czyli kierunek i odległość od punktu Bullseye oraz wysokość. W tym wypadku to kurs 130, odległość 12 mil i wysokość 15 000 stóp.
5.
Przesuwając kursor radaru obserwujemy, kiedy wyświetlane u góry wartości zbliżają się do tych podanych przez AWACS. Antena radaru powinna dodatkowo być ustawiona na przeczesywanie pułapu podanego przez AWACS.
6.
Przesuwając kursor radaru w miejsce pokrywające się z komunikatem AWACS-a, czyli w tym wypadku 130/12, szybko sami namierzymy kontakty, o których meldował samolot wczesnego wykrywania. Uwaga: AWACS z jakichś powodów podaje dane według północy „prawdziwej”, TRUE North, a radar według magnetycznej, MAGNETIC North, z uwzględnieniem dewiacji magnetycznej.
7.
Czasem wykrytych kontaktów może być dużo. Do każdego z nich AWACS poda namiary względem Bullseye.
8.
Uwaga na liczby BRA u dołu ekranu radaru – pokazują one pozycję kursora / celu względem naszej aktualnej pozycji, a nie punktu Bullseye! Kiedy AWACS sam, bez wcześniejszego zapytania, raportuje nam pozycję wrogich samolotów, zaczyna od kodu BRA (Bearing – kurs, Range – odległość, Altitude – wysokość). Przesuwając kursor radaru widzimy w tej linii jego pozycję BRA względem własnego samolotu.
w Hornecie BE jest zawsze wbity na WP-59
Dzięki! Wpis zaktualizowany.