Bomba szybująca AGM-62 Walleye to przodek broni „inteligentnej”. Naprowadzana kamerą telewizyjną mogła być użyta w trybie „odpal i zapomnij”. Do służby weszła w latach 60. XX wieku. Kilka zrzucono w czasie wojny w Wietnamie. Głównym samolotem przenoszącym Walleye był A-7 Corsair II. Ich ostatnimi użytkownikami była US Navy. Walleye były jeszcze wykorzystywane w czasie Pustynnej Burzy. Wycofano je z użycia krótko potem na rzecz nowocześniejszych bomb Paveway naprowadzanych laserem.
Użycie bomby Walleye nie jest zbyt skomplikowane, ale ze względu na swój wiek ma sporo ograniczeń. Skuteczny zasięg zalokowania celu to około 15-10 mil zależnie od stopnia kontrastu pomiędzy obiektem, a otoczeniem. Jest duża i ciężka, więc bądź przygotowany na sporo trymowania po zwolnieniu ładunku. Hornet może przenosić dwie bomby na raz na stacjach 2 i 8. Walleye można użyć w dwóch trybach:
1 – lokując cel – „odpal i zapomnij”
2 – w połączeniu z zasobnikiem DATALINK – wtedy można sterować bombą podczas jej lotu, ale wymaga to sporo wprawy, by nie trafić gdzieś „w piach”
Tryb „odpal i zapomnij” – samodzielny
Standardowo wybierz tryb ataku celów naziemnych A/G i aktywuj uzbrojenie MASTER ARM ON. Wybierz bombę Walleye z menu uzbrojenia i kliknij dwa razy na skrócie WEDL.
Przejdziesz do widoku z kamery TV. Obiektyw jest domyślnie zablokowany CAGED i patrzy „przed siebie”. Po lewej stronie możesz ustawić zapalnik na natychmiastowy INST lub opóźniony DLY. Symbol broni jest przekreślony – nie jest zalokowana i nie można jej jeszcze użyć.
Na HUDzie zobaczymy symbol wybranej broni oraz wskaźnik celu – taki sam jak dla działka i rakiet niekierowanych.
Obsługa kamery Walleye wygląda podobnie, jak pocisków Maverick. Aby przejąć kontrolę nad kamerą musimy:
– uaktywnić dany monitor przyciskiem Sensor Control Switch lewy lub prawy – w rogu pojawi się symbol diamentu;
– uwolnić obiektyw przyciskiem UNCAGE – w rogu napis zmieni się na UNCAGED;
– wcisnąć i trzymać TDC DEPRESS;
– użyć klawiszy lub osi TDC SLEW do przesuwania obrazu.
Musimy najechać kwadratem w środku podwójnych linii na kontrastowy obiekt – cel. Opcja CRAB pozwala zresetować obiektyw do pierwotnej pozycji. Po zwolnieniu TDC Depress Walleye spróbuje się zalokować. Wtedy przekreślenie zniknie, a pod nazwą broni pojawi się napis RDY (gotowy). Możemy wcisnąć WEAPON RELEASE i zwolnić bombę. Z ekranu MFD zniknie obraz z kamery.
Można zawrócić i nie martwić się o trafienie.
Zasobnik DATALINK13
Zasobnik Datalink13 pozwala kontrolować zdalnie lot bomby Walleye aż do eksplozji. Musi być podwieszony do samolotu na środkowym pylonie. To zdecydowanie trudniejszy sposób ataku i wymaga wprawy, bo Walleye porusza się nieproporcjonalnie szybciej w dół niż pozwala sobą precyzyjnie sterować.
Najlepiej stosować ten tryb będąc nieco bardziej bezpośrednio nad celem i z dużej wysokości, minimum 20 tysięcy stóp. Zaletą tego trybu jest to, że można zrzucić bombę bez poprawnego zalokowania i zniszczyć w ten sposób cel, który nie pozwalał by na to, albo trafić bombą w konkretny punkt dużego obiektu.
Początek jest taki sam, jak w poprzednim trybie. Klikamy dwa razy symbol bomby WEDL, ale obok zaznaczamy jeszcze DL13!
Ustawiamy zapalnik INST, aktywujemy monitor SENSOR CONTROL SWITCH i wciskamy UNCAGE, by uwolnić obiektyw. Możesz najpierw zalokować broń na celu, by było łatwiej. Zwróć uwagę na symbol CH (channel) czyli kanał w rogu, ale najpierw wybierz broń do komunikowania się z Datalinkiem. Kliknij WPN (weapon) w narożniku.
Do wyboru jest tylko WEDL – klikamy.
Jeśli na samolocie są dwie bomby, może wystąpić konflikt aktywnego pylonu i kanału Datalinka. Jeśli mamy wybraną broń na stacji 8, kanał datalinka musi też być 8. Jeśli stacja 2, to kanał 2. W przypadku konfliktu 2-8 zobaczymy zaszumiony ekran.
Aby Walleye i datalink zaczęły się komunikować, musimy ustawić właściwy kanał, taki jak wybrany pylon. Klikamy UFC i przechodzimy na środkową konsolę. Tam klikamy CHNL (channel), numer 2 lub 8 i potwierdzamy ENT.
Od tej chwili obraz z kamery na monitorze przesuwa się wraz z lecącym samolotem – jeśli nie jest zalokowany na celu. Broń jest zawsze gotowa RDY, bo lock nie jest wymagany do zwolnienia bomby. Warto jednak go mieć w pobliżu celu, bo Walleye nie jest łatwy w pilotażu.
Podczas lotu bomby możesz obserwować, jak zbliża się do celu.
Trzymając wciśnięty TDC DEPRESS i używając TDC SLEW możesz korygować lot bomby. Pilotaż Walleye’a nie jest jednak łatwy. Można zepsuć locka i trafić obok celu.