Bombardowanie – tryb Direct – poradnik F-4E Phantom II

Spis treści:
Wprowadzenie
Niezbędne przyciski
Ustawienia bomb
Bombardowanie – tryb DIRECT
Bombardowanie z lotu nurkowego w trybie DIRECT

Wprowadzenie

Tryb bombardowania Direct nie wymaga współpracy z WSO ani użycia radaru – celność zależy tylko od kunsztu pilota. Przydaje się, gdy trzeba szybko zrzucić bomby na widoczny dobrze cel, bez konieczności chowania się przed obroną przeciwlotniczą. Można wykorzystać do dwóch rodzajów ataków:

  • atak z lotu poziomego na niskim pułapie dla bomb niekierowanych – hamowanych High Drag, np. typu Mk.82 AIR, SNAKEYE, bomb kasetowych, z napalmem oraz bomb DURANDAL – do niszczenia pasów startowych
  • bombardowanie z lotu nurkowego w trybie Direct. Wtedy można użyć również bomby ogólnego przeznaczenia typu low drag, np. Mk.82.

Niezbędne przyciski

  • Bomb Button – spust bomb na drążku
  • Bombing Table – Kalkulator bombardowania, domyślnie LCtrl + B

Ustawienia bomb

1.
Wybierz zapalnik bomb (uwaga – przełącznik ma 4 ustawienia!)

  • SAFE – zabezpieczone (bomby nie wybuchną)
  • NOSE (dziób)
  • NOSE&TAIL (dziób i ogon)
  • TAIL (ogon)

Dla bomb hamowanych, kasetowych należy wybrać ustawienie TAIL.

2.
Uzbrój pylony, z których bomby chcesz zrzucić klikając na przyciski na panelu. Ich lampki zaświecą się. Oznaczenia liter to:

  • LO – Left Outer – lewy zewnętrzny
  • LI – Left Inner – lewy wewnętrzny
  • CTR – Center – środkowy
  • RI – Right Inner – prawy wewnętrzny
  • RO – Right Outer – prawy zewnętrzny

3.
Przekręć przełącznik trybów WPN REL na DIRECT.

4.
Ustaw typ broni WPN SEL na BOMBS.

5.
Ustaw liczbę bomb do zrzutu QTY (Quantity):

  • 1 – jedna bomba przy pojedynczym wciśnięciu spustu Bomb Button
  • 2-18 – wybrana liczba bomb kolejno według ustawionej przerwy Interval podczas jednego przytrzymania spustu Bomb Button
  • P – pairs – pary – każde wciśnięcie spustu zwolni jedną parę bomb. Wymaga aktywacji dwóch pylonów
  • C – continuous – tryb ciągły – bomby będą zwalniane tak długo, jak przytrzymywany będzie spust Bomb Button według ustawionej przerwy czasowej lub do wyczerpania bomb na aktywnych pylonach
  • S – salvo – seria bomb – przytrzymanie spustu zwolni jednocześnie po jednej bombie z każdego aktywnego pylonu, z kolejnymi takimi seriami według ustawionej przerwy czasowej

6.
Jeśli zrzucasz wiele bomb jednocześnie, ustaw przerwę czasową INTERVAL pomiędzy nimi. Możliwe opcje to od 0,05 sekundy do 1 sekundy.

7.
Ustawioną przerwę czasową możesz powiększyć dziesięciokrotnie:

  • NORM – normalna przerwa wg ustawień
  • x10 – przerwa razy 10, np. 1s x10 to przerwa 10 sekund między zwolnieniem każdej bomby, 0,05s x10 da pół sekundy, itd.

8.
Tuż przed atakiem pamiętaj, by aktywować uzbrojenie samolotu – przełącznik MASTER ARM na górną pozycję. Lampki przy pylonach pokażą żółte napisy ARM.

9.
Ustaw celownik optyczny w trybie ataku celów naziemnych A/G.

10.
Możesz się wspomóc kalkulatorem bombardowania (LCtrl + B), ale  z moich testów wynika, że dla ustawień parametrów ataku na wysokości 500 stóp i prędkości TAS 450-500 węzłów, wyliczenia potrafią dać wynik, przy którym bomby nie lecą w cel.
Przy innych parametrach wysokości i prędkości kalkulator może jednak  dać pewną cyfrę bazową, którą można przetestować i dodać ewentualne poprawki.

11.
Do bombardowania w trybie DIRECT niezbędne jest ustawienie celownika optycznego Reticle. Przy prędkości 500 węzłów i wysokości 500 stóp dla bomb kasetowych zwykle działa ustawienie Reticle +/- 93.

12.
Przy bombach hamowanych Snakeye, AIR, Durandal lepiej ustawić Reticle 140. Jeśli nie masz urządzenia do śledzenia ruchów głowy, podnieś kamerę, by widzieć celownik, który mocno pójdzie w dół.

Bombardowanie – tryb DIRECT

Poniższy poradnik jest dla parametrów podejścia do ataku na pułapie 500 stóp i przy prędkości TAS 450 węzłów. Bombardowanie można oczywiście przeprowadzić z większej wysokości, ale wtedy trzeba wziąć poprawkę na inne ustawienia pozycji celownika optycznego reticle.

1.
Upewnij się dwa razy, że przełącznik uzbrojenia MASTER ARM jest na górnej pozycji.

2.
Wykonaj wszelkie niezbędne ustawienia i przygotowania opisane powyżej. Kieruj się w stronę celu bezpośrednio na jego kursie, ale weź pod uwagę ewentualne poprawki na wiatr. Przy bocznym trzeba zrzucić bomby po odpowiedniej stronie celu, przy przeciwnym później, a z wiatrem nieco wcześniej.

3.
Utrzymuj prędkość i wysokość podejścia. W tym przykładzie cel jest praktycznie równo z poziomem morza, więc można się wspomóc wysokością radarową. Prędkość TAS ustawiona w kalkulatorze, zależnie od warunków może być podobna lub różna od prędkości IAS na głównym prędkościomierzu.

4.
Prędkość TAS odczytasz w razie czego na drugim prędkościomierzu po lewej.

5.
Utrzymuj wszystkie parametry podchodząc nad cel. Zwróć uwagę, żeby skrzydła były równo – poziomo. Im większy odchył od poziomu, tym większe pradopodobieństwo spudłowania. Gdy kółko celownika optycznego reticle znajdzie się nad obiektami, wciśnij i przytrzymaj przycisk Bomb Button aż do zwolenienia wszystkich bomb.

6.
Jeśli cele są rozporoszone na długim kawałku terenu, albo bombardujesz pas startowy, nie  zwalaniaj bomb od razu na początku linii celów, bo bomby mogą uderzyć „za krótko”, nie dolatując do końca. Dużo tu zależy od prędkości oraz czasu pomiędzy każdą zwalnianą bombą.

7.
Późniejsze wiśnięcie spustu będzie ważne szczególnie przy bombach Durandal, które najpierw opadają na spadochronie, a potem włączają silnik rakietowy. Utrzymuj wysokość +500 stóp – przy niższej nie zdążą się uzbroić i nie odpalą silnika.

Bombardowanie z lotu nurkowego w trybie DIRECT

Bombardowanie z lotu nurkowego w trybie Direct nie wymaga użycia radaru przez WSO, jak w trybie Dive Toss, ale należy wykonać obliczenia w kalkulatorze bomb oraz ściśle trzymać się parametrów podejścia do ataku – prędkości i wysokości. W przypadku bomb niehamowanych należy pamiętać o odpowiednim dystansie, by uniknąć efektów eksplozji.

W tym przykładzie przeprowadzamy atak zwykłymi bombami Mk.82 przy prędkości 450 węzłów, kącie nurkowania 35 stopni i zrzutem na wysokości 2000 stóp. Zbyt duże różnice w tych parametrach spowodują wylądowanie bomb poza rejonem celu.

1.
Wywołaj kalkulator bombardowania klawiszami RCtrl+B. Wprowadź dane podejścia do ataku. Dla bomb Mk.82, trybu Direct, prędkości 450 i wysokości 2000 stóp i kącie nurkowania ok. 35 stopni (dive angle) wyliczenie dla pozycji celownika optycznego reticle to 68. Cel jest na terenie na wysokości 100 stóp nad poziomem morza, więc w tym przypadku można pominąć tę różnicę. Jeśli jest dużo wyżej, pamiętaj, by zrzucić bomby odpowiednio z wyższego pułapu.

2.
Weź pod uwagę, że wyliczenia kalkulatora są dla prędkości TRUE – TAS, a nie IAS. Licznik TAS jest bardzo trudny do zauważenia i śledzenia w kokpicie.

3.
Wprowadź odpowiednie ustawienia uzbrojenia:

  • zapalnik Fuze – Nose&Tail dla zwykłych bomb
  • pylony z bombami
  • Master ARM – górna pozycja
  • tryb DIRECT
  • typ broni  – BOMBS
  • ilość bomb do zwolnienia QTY
  • Interval – czas pomiędzy zwolnieniem każdej bomby

4.
Ustaw celownik optyczny na A/G i Reticle wg wskazań kalkulatora, w tym przypadku 68.

5.
Podchodź do celu na odpowiednij wysokości, w tym przypadku to ok. 6500 stóp jeśli zrzut będzie z 2000. Przy ataku z lotu nurkowego nie podchodź do celu bezpośrednio na jego kursie, ale z zachowaniem marginesu z lewej lub z prawej, by cały czas go widzieć.

6.
Ok. 2-3 mili przed celem zrób zwrot i rozpocznij nurkowanie w kierunku celu. Jeśli lecisz wyżej, zwrot musi być wykonany nieco wcześniej.

7.
Kontynuując lot nurkowy, zrównaj celownik optyczny z celem i postaraj się o stabilny lot bez przechyłów. Właściwą pozycję wskazują 3 kropki na zewnętrznej stronie celownika optycznego. Pilnuj parametrów lotu, by samolot nie przyspieszył ponad 500 węzłów. Na wysokości 2000 stóp (lub innej, wprowadzonej do kalkulatora) wciśnij i przytrzymaj przycisk Bomb Release, aż do zwolnienia wszystkich bomb.

8.
Zaraz po zwolnieniu bomb poderwj samolot, by uniknąć odłamków. Jeśli bomby zostały zrzucone przy utrzymaniu wszystkich parametrów, celność powinna być idealnie w punkt!

Wesprzyj serwis Szkoła Latania DCS World

Kupując moduł F-4E Phantom w sklepie Heatblur wspierasz całą kwotą twórców modułu:

Ściągnij wersję PDF

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *