Bomby – tryb CDIP – poradnik F-15E Strike Eagle

Spis treści:
Wprowadzenie
Przygotowanie do ataku
Bombardowanie w trybie CDIP
Bombardowanie w trybie CDIP AUTO

Wprowadzenie

CDIP (Continuously Displayed Impact Point), czyli „stale wyświetlany punkt uderzenia” to jeden z podstawowych trybów bombardowania w F-15E. Jest odpowiednikiem trybu CCIP w innych samolotach USAF. Pozwala atakować cele w dowolnym miejscu w terenie, bez potrzeby wcześniejszego oznaczenia takiego miejsca na radarze AG, HUDzie lub na ekranie zasobnika TGP. Zwykle wybiera się go do ataku jakichś dodatkowych, niezaplanowanych celów oraz wykorzystując bomby niekierowane i atak z lotu nurkowego.

Główną różnicą trybu CDIP w F-15E od CCIP w F-16C czy F/A-18C jest hybrydowe działanie z trybem AUTO, które pozwala zrzucić bomby również lecąc poziomo, kiedy cel jest widoczny, ale jeszcze poza zasięgiem bomb. Kliknięcie spustu bomb włącza wtedy automatycznie tryb AUTO. Gotowość trybu AUTO widać po liczniku TREL (czas do zwolnienia bomb), który pojawia się, gdy wyznaczony cel bądż punkt uderzenia znajduje się jeszcze poza zasięgiem spadania bomb.

Do obsługi trybów bombardowania warto zapoznać się wcześniej i przyswoić ustawianie programów dla różnych bomb i trybów ataku z poradnika PACS – programowanie uzbrojenia – poradnik F-15E Strike Eagle

Przygotowanie do ataku

1.
Ustaw wybrany, przygotowany wcześniej program bomb klikając M -> ARMT -> A/G -> PROG.

2.
Włącz tryb atakowania celów naziemnych A/G oraz uzbrój bomby Master ARM.

3.
Domyślnie aktywny jest tryb obliczania odlegości do punktu uderzenia na podstawie nawigacji EGI oraz wysokościomierza systemowego, co obrazuje napis SYSG obok CDIP. Opcjonalnie możesz włączyć bardziej dokładny pomiar np. przez laser (w praktyce nie ma zauważalnej różnicy w celności).

4.
Aby to zrobić musisz mieć podczepiony zasobnik celowniczy TGP, uzbroić go na lewej konsoli w kokpicie WSO, w kokpicie pilota wybrać TGP na jednym z MFD, aktywować ekran wciskając przycisk Castle Switch Left/Right i włączając laser manualnie wciskają Left Multifunction Switch na przepustnicy. Na TGP litera L zacznie migać, a SYSG na HUDzie zmieni się w LAS.

Bombardowanie w trybie CDIP

Bombardowanie w zwykłym trybie CDIP, bez przejścia w AUTO, najlepiej wykonać z lotu nurkowego pod kątem 30 stopni i prędkością ok. 450 węzłów. W F-15E trzeba pilnować pozycji przepustnicy na idle podczas nurkowania, bo można łatwo rozpędzić się do 600 węzłów, jeśli zapomni się o pozycji MIL Power 100%.

Opcjonalnie można już mieć wcześniej oznaczony cel na jednym z sensorów i diament widoczny na HUDzie, ale zaletą tryby CDIP jest możliwość atakowania dowolnego punktu w terenie, bez oznaczania go wcześniej.

Symbole HUD-a w trybie CDIP

  1. DISPLAYED IMPACT LINE: DIL – linia od punktu kierunku lotu do punktu uderzenia, ułatwia kierowanie się na cel i utrzymanie właściwej pozycji podczas zwalniania bomb
  2. Impact Point – wyliczany na bieżąco punkt trafienia bomb
  3. dane aktywnego punktu: nazwa i dystans – jeśli nie ma punktu celu, to pokazywany jest punkt aktywny  nawigacyjny
  4. TREL – TIME TO RELEASE – licznik do zwolnienia bomb w trybie AUTO, jeśli mają trafić w aktualnie wskazywany punkt przez kropkę Impact Point
  5. CDIP SYSG – nazwa aktywnego trybu i sensora
  6. Bullseye do aktywnego punktu (kierunek i odległość)

1.
Rozpocznij nurkowanie kilka mil od celu. Nie staraj się za wszelką cenę od razu ustawić punktu uderzenia impact point na celu. Raczej skup się, by przechodziła przez niego prosto linia DIL. Przez dłuższy czas nawet podczas nurkowania będzie widać timer TREL wynoszący kilka sekund, bo punkt uderzenia może być na granicy widoczności na HUDzie/zasięgu bomb.

2.
Kontynuuj nurkowanie utrzymując właściwą pozycję. W pewnym momencie, gdy punkt udrzenia bomb będzie już w granicach HUDa, licznik TREL zniknie. Nie próbuj umieścić koła z Impact Point na celu – kontynuuj nurkowanie pod wybranym kątem i pozwól, by punkt Impact Point sam przesunął się w górę na cel – w tym przykładzie zaparkowane bombowce.

3.
Przy stabilnym utrzymywaniu sterów, Impact Point sam zrówna się z celem. W momencie zwolnienia bomb symbole HUDa zmienią się.

4.
Kiedy Impact Point zrówna się z celem, wciśnij spust bomb Weapon Release na drążku (przytrzymaj, jeśli wybrałeś serię kilku bomb). Postaraj się mieć skrzydła idealnie w poziomie. Bomby zostaną zwolnione, a na HUDzie symbole DIL i Impact Point znikną. Pojawi się licznik TIMPCT (TIME TO IMPACT) – czas do uderzenia bomb w cel, a w miejscu Impact Point powstanie nowy punkt typu „cel” TGT. Dzięki temu można szybko go zlokalizować po nawrocie i powtórzyć atak dowolnym typem broni w dowolnym trybie – również bronią inteligentną.

5.
Zaraz po zwolnieniu bomb poderwij samolot do góry i rozpocznij wznoszenie, by uniknąć uszkodzeń odłamkami.

6.
Oceń skuteczność ataku.

7.
Jeśli to konieczne, nawróć i powtórz atak. Symbol diamentu automatycznie utworzonego punktu celu TGT wskaże ci, dokąd lecieć. Na HUDzie widać też już inne informacje na temat punktu: nazwę TGT i odległość 7,4 mili.

Bombardowanie w trybie CDIP – AUTO

Tryb CDIP oferuje możliwość zrzutu bomb w trybie AUTO, w którym nie trzeba widzieć celu na HUDzie podczas zwalniania bomb. Można wtedy tylko widzieć cel w obrębie HUDa w dużej odległości i zaatakować go z lotu poziomego, nie musząc wcześniej oznaczać go na radarze bądź TGP.

1.
Lecąc na wybranej wysokości skieruj się na cel, który powinien być widoczny w obrębie HUDa.

2.
Kontynuuj lot na kursie do celu, wyrównując skrzydła. Pamiętaj, żeby przy zwykłych bombach niehamowanych nie lecieć za nisko. Jeśli cel nie był wcześniej oznaczony na sensorze, nie przejmuj się licznikiem TREL. Obserwuj kiedy Impact Point zrówna się z celem.

3.
Kiedy Impact Point zrówna się z celem, wciśnij i PRZYTRZYMUJ spust Weapon Release.

4.
Cały czas trzymaj wciśnięty spust! Symbole na HUDzie zmienią się w te dla trybu AUTO. Dopiero teraz licznik TREL pokazuje właściwy czas do automatycznego zwolnienia bomb. Nad celem został utworzony punkt TGT, linia DIL zmieniła się w linię ASL (Azimuth Steering Line). Trzymając spust ciągle wciśnięty, leć tak, by utrzymać pionową linię ASL na wektorze kierunku lotu na środku, w kółku, które wcześniej pokazywało Impact Point. Teraz istotna jest pozioma kreska u góry. Im bliżej celu, tym będzie opadać bardziej w dół. Kiedy zrówna się z wektorem kierunku lotu na środku kółka, bomby zostaną zwolnione automatycznie, a symbole na HUDzie zaczną migać.

5.
Sekunda do zrzutu! Utrzymuj samolot poziomo, nie rób żadnych przypadkowych ruchów sterami. Kiedy pozioma kreska Release Cue przejdzie przez wektor kierunku lotu, bomby zostaną zwolnione. Trzymaj wciśnięty spust aż cały ładunek oderwie się od pylonów.

6.
Po zwolnieniu bomb pojawi się licznik do uderzenia TIMPCT, a symbole HUDa wrócą do trybu CDIP.

7.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *