Spis treści:
Wprowadzenie
Instalacja moda
Niezbędne przyciski
Cold Start
Uzbrojenie i wyposażenie
Jak latać – porady
Wprowadzenie
OH-6A Cayuse, przezywany też „Loach” to mały śmigłowiec zwiadowczy, który wszedł do służby w 1966 roku podczas wojny w Wietnamie. Wykorzystywany był tam razem z AH-1 Cobra, jako zespół „Hunter – Killer” (łowca – zabójca), w których OH-6A był przynętą wabiącą cele naziemne dla Cobry. Zmodyfikowane Cayuse używała także CIA w programie Air America to gromadzenia informacji. OH-6A posłużył za bazę dla przyszłego śmigłowca cywilnego MD-500, z którego z kolei powstał bojowy MH-6 / AH-6 Little Bird, używany po dziś dzień.
DCS OH-6A to całkowicie darmowy mod, który nie wymaga do działania żadnego płatnego modułu. Ma klikalny kokpit i dużo wyposażenia dodatkowego do wyboru. Co więcej, opcjonalnie można do niego ściągnąć zestaw skórek, obiektów do edytora misji z czasów wojny w Wietnamie oraz zestaw platform i przeszkód do ćwiczenia precyzyjnego latania. Śmigłowiec nie jest łatwy w pilotażu – jest całkowicie analogowy, bez żadnego wspomagania wewnętrznych systemów. Przypomina trochę UH-1, ale jest mniej stabilny. Do latania OH-6A przydadzą się dobre pedały i przedłużony, precyzyjny drążek – najlepiej bez sprężyn centrujących lub z bardzo słabą sprężyną.
Instalacja moda
OH-6A dostępny jest na stronie twórców: Tobsen & Eightball
Istnieje też strona na forum ED. Warto na nie zaglądać regularnie, bo twórcy ulepszają moda i co jakiś czas dostępna jest nowa wersja, z lepszym modelem lotu.
OH-6A by Tobsen and Eightball – Flyable/Drivable Mods for DCS World – ED Forums
Na stronie GitHuba znajdują się linki do ściągnięcia:
- (obowiązkowy) OH-6A – mod ze śmigłowcem, instalacja do: Saved Games\DCS\Mods\Aircraft
- (opcjonalny) Livery Pack – skórki\malowania, instalacja do: Saved Games\DCS\Liveries\OH-6A
- (opcjonalny) Vietnam Assets Pack – obiekty z wojny w Wietnamie, instalacja do: Saved Games\DCS\Mods\Tech
- (opcjonalny) Playground Pack – przeszkody i platformy, instalacja do: Saved Games\DCS\Mods\Tech
Niezbędne przyciski
Dla wygody poszczególne przyciski można przypisać do swojego zestawy HOTAS.
- Pitch Cyclic / Roll Cyclic – osie joysticka
- Pedals – oś śmigła ogonowego
- Collective – oś przepustnicy
- Occupy Pilot Seat – Stanowisko pilota – 1
- Occupy CoPilot Seat – Stanowisko copilota – 2
- Starter Button – rozruch silnika – Home
- Throttle Idle – przepustnica na jałowe obroty – Insert
- Throttle Levers Up – pokrętło przepustnicy – obroty w górę – PageUP
- Throttle Levers Down – pokrętło przepustnicy – obroty w dół – PageDOWN
- Governor Trim Up – obroty przepustnicy +1% – F
- Governor Trim Down – obroty przepustnicy -1% – R
- Switch Color – wybór granatu – T
- Drop Grenade – użycie granatu – G
- Toggle Gunsight – celownik działka/rakiet – O
- Gun Up – celownik w górę – U
- Gun Down – celownik w dół – J
- Gun Trigger – spust broni pokładowej – Space
- Door Gunner ROE – tryb ognia strzelca pokładowego – M
- Door Gunner Burst Lenght – długość serii strzelca pokładowego – RAlt+M
- Searchlight – reflektor szperacz – RShift + L
- Search Left – reflektor w lewo – LShift+A
- Search Right – reflektor w prawo – LShift+D
- Search Up – reflektor w górę – LShift+W
- Search Down – reflektor w dół – LShift+S
- NVG – gogle noktowizyjne – N
- NVG Gain Up – czułość gogli w górę – RCtrl+N
- NVG Gain Down – czułość gogli w dół – RAlt+N
Cold Start
1.
Ustaw przełącznik zasilania na BATT, otwórz zawór paliwa FUEL VALVE wciskając czerwoną dźwignię do dołu.
2.
Wciśnij i trzymaj przycisk rozruchu silnika HOME. Gdy wskazówka N1 dojdzie do 15%, RPM, ustaw obroty przepustnicy śmigłowca na IDLE wciskając INSERT (nie dotykaj swojej przepustnicy, która jest dźwignią collective). Cały czas trzymaj wciśnięty rozrusznik HOME.
3.
Poczekaj aż obroty N1 osiągną 60% RPM – dopiero wtedy puść starter HOME.
4.
Ustaw przełączniki na górną pozycję:
- INVERTER
- GEN (Generator)
- MAGNETIC GYRO
5.
Klawiszem PAGE UP ustaw obroty przepustnicy na maksymalną pozycję i 100% RPM. Wciskaj klawisz powoli, stopniowo, by obroty N2 i N1 szły w miarę równomiernie. W razie czego masz jeszcze dokładniejszą regulację GOVERNOR Trim pod klawiszami F i R, by ustawić obroty N2 na zielonym polu.
6.
Ustaw aktualne ciśnienie na wysokościomierzu.
7.
Śmigłowiec jest gotowy do lotu.
Uzbrojenie i wyposażenie
Uzbrojenie i wyposażenie dostępne jest w standardowym menu. Niektóre dodatki są czysto kosemtyczne, np. kamera lub kamerzysta. Dostępne opcje to:
- Cameraman – kamerzysta
- Camera Rig – kamera
- Floaters – pływaki
- Searchlight – reflektor szperacz
- Door Minigun – strzelec pokładowy z Minigun (brakuje postaci strzelca)
- M60 Doorgun – strzelec pokładowy z M60
- Rockets XM158 – rakiety niekierowane (4 sztuki lub 7 w tubie)
- M134 Minigun – działko minigun pilota
- Frag Grenade – granaty odłamkowe
- Smoke Greande: Blue, Green, Yellow, Red – granaty dymne
Door Gunner – strzelec pokładowy
1.
Wciśnij M, by zmienić tryb ROE z HOLD (wstrzymaj ogień) na FIRE (strzelaj). Opcjonalnie klawiszami RAlt+M wybierz długość serii BURST – Short (krótka) lub Long (długa).
2.
Ustaw śmigłowiec bokiem do celów. Strzelec zacznie strzelać automatycznie do pierwszego celu w zasięgu.
Działko / Rakiety
1.
Wybierz broń, którą chcesz użyć:
- 40 – rakiety niekierowane
- 7.62 – działko Minigun
Przy rakietach wybierz jeszcze RKT PAIR – ilość rakiet do wystrzelenia w jednej salwie, od 1 do 7.
2.
Ustaw przełącznik uzbrojenia na ARM i dolny na FIRE NORM.
3.
Wciśnij O, przy ustawić celownik optyczny. Opcjonalnie możesz poprawić jego pozycję klawiszami U i J, by wyraźnie widzieć siatkę celownika. Ustaw śmigłowiec tak, by celownik pokrył się z celem i wciśnij spust. Miej na uwadze mały zasięg broni. Wciśnij O po zakończeniu ataku, by celownik nie przeszkadzał w pilotażu.
Granaty
1.
Klawiszem T wybierz rodzaj granatu do użycia:
- HE (High Explosive) – odłamkowy
- Blue / Green / Red / Yellow – dymny o wybranym kolorze
2.
Wciśnij klawisz G, by rzucić granat. Granat zostanie wyrzucony w miejscu, nad którym akurat przelatuje śmigłowiec.
Searchlight – reflektor
1.
Upewnij się, że szperacz został zamontowany przed startem. Klawiszami RShift+L włącz światło. Szperacz montowany jest na płozie w przeciwieństwie do przedniego światła w kadłubie, zamontowanego na stałe.
2.
Szperacz, poza możliwością regulacji, daje o wiele silniejszy strumień światła.
3.
Klawiszami LShift+WSAD możesz regulować pozycję światła.
NVG – gogle noktowizyjne
1.
Włącz gogle noktowizyjne klawiszem N. Dostosuj czułość do aktualnego światła klawiszami RCtrl+N i RAlt+N.
Jak latać – porady
Najważniejsze przyrządy
- Prędkość w węzłach
- Sztuczny horyzont
- Wysokość barometryczna
- Kompas
- Prędkość pionowa w stopach na minutę (wznoszenie, opadanie)
- Poziom paliwa
W kluczowych momentach, zwłaszcza przy podchodzeniu do lądowania, najważniejszymi wskaźnikami będzie prędkość: zwykła i pionowa (zegary 1 i 5).
Jak latać?
- pomocne może być zwiększenie wartości Curvature dla osi sterowania drążkiem, Wybierz oś, następnie AXIS TUNE i dostosuj krzywą dla osi ROLL i osobno dla PITCH, być może także dla PEDALS Wartość zalęzy od osobistych preferencji i posiadanego sprzętu, trzeba znaleźć swoje ustawienia zwykle pomiędy 5 a 20
- OH-6A nie ma trymera i specjalnych systemów wspomagających lot. W sterowaniu bardzo pomaga drążek i pedały bez sprężyny lub z bardzo słabą sprężyną, by nie walczyć z nią, tylko skupić się na delikatnych ruchach sterami
- delikatnie operuj wszelkimi sterami wykonując minimalne ruchy i poprawki. Sterowanie śmigłowcem to sterowanie wszystkimi osiami na raz: cyclic, collective i pedals, starając się znaleźć właściwe ustawienie w danej chwili. Sterując collective obserwuj wskaźnik prędkości pionowej – staraj się nie przekraczać 500 ft/min, a im bliżej ziemi, tym wartość ta powinna być jeszcze mniejsza.
- lot do przodu jest bardzo łatwy, musisz tylko pilnować, by wskaźnik prędkości pionowej utrzymywał się w okolicach „0” – na „godz 9” wskaźnika. Podczas lotu do przodu wystarczą do tego ruchy drążkiem cyclic, dopiero podczas zwrotów niezbędne będą korekty dźwignią collective
- najtrudniejsze są starty i lądowania. Przy starcie przygotuj się na obrót śmigłowca w prawo, co trzeba kontrować lewym pedałem i pochylenie się całego kadłuba w lewo, co z kolei wymaga kontry drążkiem. Najłatwiej wystartować delikatnie, ale dość szybko, konsekwentnie, aż śmigłowiec zawiśnie w powietrzu na kilku stopach. Potem wystarczą delikatne korekty collective i obserwowanie prędkości pionowej. Przy prędkości poniżej 20-30 węzłów konieczne będą też kontry pedałami
- podejście do lądowania rozpocznij z daleka, powoli zniżając się z ok. 300 ft/min (wskazówka prędkości pionowej poniżej „0” na zegarze”). Im bliżej lądowiska, tym bardziej ściągaj drążek do siebie, by zwolnić, jednocześnie opuszczając collective, by nie nabierać wysokości, utrzymuj prędkość pionową na -200/-300 ft/min
- zwolnienie poniżej prędkości 40-30 węzłów odbywa się dosyć gwatłownie, śmigłowiec potrafi wtedy wręcz zatrzymać się w powietrzu, co objawia się zwiększeniem prędkości zniżania i gwałtownym obrotem w prawo. OH-6A nie tworzy wyczuwalnej, pomocnej poduszki powietrznej, a więc Ground Effect. Staraj się przejść w tryb zawisu przed dotarciem do lądowiska i odpowiednio wysoko, by wykonać niezbędne kontry
- na początku nauki nieco prostsze może być lądowanie ślizgiem, z pewną niewielką prędkością podczas lotu do przodu. W obecnej wersji 1.4 płozy pozwalają na pewną amortyzację przyziemienia
Ściągnij wersję PDF