Procedura „Shutdown” – poradnik F/A-18C Hornet

Procedura „Shutdown” to ogólnie „wygaszenie” samolotu – wyłączenie jego wszystkich systemów i silników według checklisty z prawidłową kolejności niezbędnych czynności, aż do stanu „cold and dark”. Dzieli się na dwie główne fazy: wyłączenia awioniki i silników oraz zabezpieczenia samolotu w miejscu postoju. W DCS World „shutdown” nie jest wymagany do zakończenia misji i z oczywistych powodów wiele jego etapów nie jest w ogóle symulowanych. Podstawowe czynności da się jednak wykonać, a dbanie o właściwe nawyki z pewnością zwiększa immersję oraz klimat. Poniższa lista została przygotowana w oparciu o instrukcję NATOPS. Czynności rozpoczynają się po dotarciu na miejsce parkingowe.

1.
Zabezpiecz katapultę fotela przed przypadkową aktywacją podnosząc dźwignię. Tę czynność generalnie wykonuje się już podczas kołowania.

2.
Na miejscu postoju zaciągnij dźwignię hamulca parkingowego.

3.
Na ekranie DDI ustaw stronę FCS – dostęp do niej jest z menu głównego SUPT.

4.
W realu piloci zapisują po wylądowaniu kody BLIN, które są przeznaczone dla obsługi technicznej i wskazują, czy z jakimś systemem są problemy. W DCS nie ma to znaczenia.

5.
Zabezpiecz zapasowy wskaźnik ADI.

6.
Wyłącz radar, laser, jammer, środki przeciwdziałania i inne systemy awioniki, jeśli są jeszcze włączone.

7.
Wyłącz oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne.

8.
Wyłącz system dostarczania tlenu OBOGS, a pokrętło przepływu OXY Flow ustaw na OFF.

9.
Otwórz kabinę – domyślnie LCtrl + C.

10.
NA 10 sekund przed wyłączeniem silnika wyłącz system nawigacji – INS na pozycję OFF.

11.
Wyłącz system skręcania przednim kołem Nose Wheel Steering – NWS zniknie z HUD-a.

12.
Ustaw klapy na FULL.

13.
Wyłącz lewy silnik przesuwają przepustnicę w tył (RAlt + End).

14.
Monitoruj wskazania RPM silnika. Gdy dojdzie do 7% zacznij „pompować” drążek, wykonując ruchy do przodu i do tyłu o 1 cal (ok. takie 2 cykle na sekundę). Ma to na celu zmniejszenie ciśnienia hydraulicznego poniżej 800 psi przy włączanym silniku (w DCS nie jest to symulowane / istotne). W trakcie „pompowania” drążka sprawdza się stronę FCS, czy nie wyskoczą jakieś błędy.

15.
Wyłącz HUD.

16.
Wyłącz monitory DDI i MPCD.

17.
Wyłącz drugi silnik odciągając dźwignię przepustnicy (RShift + End).

18.
Wywołaj służbę naziemną GROUND CREW i wybierz podłożenie bloków pod koła WHEEL CHOCKS. 

19.
Gdy RPM dojdzie do 0 wyłącz zasilanie ustawiając przełącznik BATT na OFF.

20.
Kompletnie zabezpieczony samolot z pinami „Remove before flight” jest dostępny jedynie jako obiekt statyczny na lotnisku.

Ściągnij wersję PDF

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *