Spis treści:
AN/AAQ-33 Sniper – Advanced Targeting Pod
Niezbędne przyciski
Wybór ATP Sniper w menu uzbrojenia
Aktywacja trybu CCRP
Uruchamianie zasobnika ATP
Opis ekranu ATP
Wyszukiwanie celu na ziemi
Oznaczanie celów
Multi-Target Track – oznaczenie kilku celów
Oświetlanie celu laserem – AUTO i MANUAL
Tryb LST – cel oświetlany przez JTAC
Tryb PTR – wiązka IR
Maverick HandOff
MASK TGP – zasłanianie obrazu kamery
Tryb Range Finder – ATP jako miernik dystansu do celu
Tryb Air to Air A-A
ATP Attitude Advisory Function
Pozostałe funkcje ATP, menu ustawień CNTL
AN/AAQ-33 Sniper – Advanced Targeting Pod
AN/AAQ-33 Sniper ATP Advanced Targeting Pod to tzw. zaawansowany zasobnik celowniczy, opracowany przez firmę Lockheed Martin. Umożliwia identyfikację, śledzenie oraz oznaczenie celów dla broni inteligentnej z dużej wysokości za pomocą zestawu kamer TV i FLIR oraz dalmierza i znacznika laserowego działającego w dwóch trybach. Wyróżnia się oprogramowaniem, które analizuje i przetwarza cyfrowy obraz, wyostrzając go przy większych przybliżeniach. ATP jest lżejszy i bardziej aerodynamiczny od starszych konstrukcji.
Z pomocą ATP można wyszukać, zidentyfikować i oznaczyć cel dla bomb naprowadzanych laserem, GPS-em oraz pocisków Maverick lub zwykłych bomb w trybie CCRP. ATP może pokazać cel oświetlany laserem przez inną jednostkę oraz wyświetlić na monitorze zalockowanyy radarem cel powietrzny, co pomaga jedynie w jego identyfikacji. Dodatkową funkcją jest możliwość oznaczenia punktu w terenie promieniem IR, widocznym tylko w goglach noktowizyjnych.
W DCS World ATP Sniper dostępny jest wyłącznie dla samolotu F-16C. Zasobnik można podwiesić tylko pod Right Cheek, czyli prawy zaczep (Right Hard Point) na dolnej części kadłuba F-16C, co wymusza kierunek orbitowania w prawo przy przeszukiwaniu okolicy bezpośrednio pod samolotem. Zapobiega to tzw. maskingu, czyli nachodzenia elementów samolotu w obraz kamery.
Poniższa instrukcja opisuje jedynie wyszukiwanie i oznaczanie celów za pomocą zasobnika ATP. Używanie konkretnego uzbrojenia z ATP znajduje się w osobnych artykułach.
UWAGA W obecnej wersji DCS (lipiec 2025) ATP Sniper ma słabsze parametry optyczne w porównaniu do poprzedniego TGP Litening. Wg twórców to właśnie Sniper odpowiada realnym możliwością sprzętu, a wcześniejszy TGP ma działać niezbyt realistycznie, ze znacznie lepszymi parametrami niż powinien mieć. ATP Sniper ma ogólnie kompletnie nieostry obraz, da się go wyostrzyć jedynie w specjalnych trybach i z wyłączeniem przybliżenia optycznego, które działa bez ograniczeń w zasobniku TGP Litening (wersja DCS).

Niezbędne przyciski
- RDR Cursor – kontrola kamery
- Display Management Switch Down – aktywacja ekranu jako SOI
- Target Management Switch Fwd – tryb Point Track/Area Track (przytrzymanie), dodanie celu do trybu MT
- Target Management Switch Fwd LONG – tryb AREA, skierowanie celownika kamery na cel Selected w trybie MT
- Target Management Switch Aft – rezygnacja z oznaczenia celu
- Target Management Switch Left – kamera TV, IR widok: blackhot, whitehot
- Target Management Switch Right – tryb Area, przeskakiwanie przez listę celów w trybie MT
- Target Management Switch Right Long – tryb Inertial
- Target Management Switch Right x2 – włącza IR Pointer
- Gun Trigger 1st Detent – manualna aktywacja lasera
- Gun Trigger 2nd Detent – aktywacja lasera na 30 sekund
- Cage/Uncage – „uwolnienie” kamery TGP do wyszukania celu w trybie LST
- Expand Fov – pole widzenia szerokie/wąskie/PiP
- Expand Fov x2 – dwukrotne szybkie wciśnięcie aktywuje tryb XR
- MAN Rng Knob CW – stopień przybliżenia obrazu
- MAN Rng Knob CCW – stopień przybliżenia obrazu
- NWS MSL STEP – wybór trybu ataku CCRP/DTOS
Część z tych funkcji sterowana jest również przyciskami wokół monitora MFD. Funkcja przetwarzania i wyostrzania obrazu dostępna jest wyłącznie przy użyciu przycisków wokół monitora MFD w kokpicie. Instrukcję przypisywania klawiszy w DCS World znajdziesz tutaj.
Wybór ATP Sniper w menu uzbrojenia
Z menu zasobników POD wybierz AN/AAQ-33 Advanced Targeting pod.
Aktywacja trybu CCRP
Do pełnego wykorzystania możliwości zasobnika ATP, czyli oznaczenia celu dla broni naprowadzanej, będziesz musiał używać go w trybie bombardowania CCRP lub VIS. Ten drugi włączy się dla pocisków Maverick lub będzie opcją dla bomb JDAM naprowadzanych GPS-em. W trybie CCIP kamera ATP skierowana jest wyłącznie w punkt uderzenia bomb CCIP.
1.
Wybierz tryb atakowania celów naziemnych A-G.
2.
Wciskaj przycisk NWS MSL STEP aż pojawi się tryb CCRP lub kliknij na górnym przycisku i z listy wybierz CCRP.

Uruchamianie zasobnika ATP
1.
Gdy zaczynasz misję w powietrzu, zasilanie zasobnika ATP będzie już włączony. Jeśli sam zaczynałeś od wyłączonego silnika Cold Start upewnij się, że włączone jest zasilanie prądem do prawej stacji na kadłubie RIGHT HARDPOINT. Wciśnij BACKSPACE, by usunąć przeszkadzający w widoku drążek.
Uwaga: ATP nie będzie działał bez włączonej pełnej awioniki (UFC, MMC, ST, STA i MFD) oraz dostrojonego systemu nawigacji. Najlepiej włączyć go po przeprowadzonej procedurze cold start albo już w powietrzu.

2.
Wciśnij dolny, podświetlony przycisk, by przejść do menu głównego. W zależności od aktualnego ekranu może się on różnić.

3.
Wciśnij przycisk TGP.

4.
ATP będzie potrzebował chwilę czasu, by wszystkie systemy zaczęły działać. Na początku może pokazywać komunikat TGP OFF.
5.
Podczas uruchamiania wyświetli się napis NOT TIMED OUT oraz IBIT % CMP:. W tym czasie ATP przeprowadza wewnętrze testy. UWAGA – przygotuj się na sporo czekania, bo test może trwać ok. 12 minut. Procent ukończenia widać przy literach CMP (Complete).

6.
Po kilku minutach ATP przejdzie w tryb czuwania STBY – STANDBY. Będzie włączony, ale obiektyw kamery schowany w tubie. Aby włączyć kamerę, wciśnij przycisk STBY.
7.
Następnie wybierz tryb działania – do atakowania celów naziemnych A-G lub powietrznych A-A.
8.
W trybie A-G pojawi się ekran z domyślnym widokiem z kamery. W trybie CCRP kamera powinna być już skierowana na aktywny Steerpoint. UWAGA – choć ekran pokazuje. że domyślny tryb kamery to telewizyjna TV – tak naprawdę widać obraz z kamery na podczerwień FLIR. Ma to być spowodowane brakiem szerokiego kąta w kamerze TV – tak samo jak w realu.

8.
Do podstawowej regulacji obrazu na monitorze służą przyciski BRT (jasność) i CON (kontrast).
Aktywacja ekranu – NOT SOI / SOI
1.
Ekran z ATP będzie na początku nieaktywny, nie będzie można manipulować kamerą, co potwierdza napis na środku: NOT SOI (Not Sensor of Interest).

2.
Wciśnij przycisk DMS Down, by uaktywnić dany ekran. Napis NOT SOI zniknie, a wokół obrazu pojawi się biała ramka jako znak, że teraz można go używać. Kolejne wciskanie DMS Down przełącza pomiędzy lewym i prawym ekranem MFD, jako aktywnym.

Opis ekranu ATP
Do obsługi funkcji ATP służą przyciski wokół monitora. Część z tych funkcji można również obsłużyć zestawem HOTAS, czyli drążkiem i przepustnicą.

- A-G (Air-To-Ground) – aktywny tryb dla oznaczania celów na ziemi
- PTR (IR Pointer) – aktywuje wskaźnik widoczny w podczerwieni (w goglach NVG)
- TV – przełącza pole widzenia kamery: – W– szeroki, – N – wąski, W-XR – Extra Range, N-XR, W-XR (cyfrowy wyostrzony), PiP (obraz w obrazie)
- OVRD (Override) – wraca do trybu uśpienia STANDBY
- CNTL (Control) – menu ustawień
- TV – tryb kamery: – TV – telewizyjna do operowania w dzień, – WHOT – kamera na podczerwień – białe cele na ciemnym tle – BHOT – kamera na podczerwień – czarne cele na jasnym tle
- NT (Polarity Track) – wskazuje, jakich obiektów ma szukać kamera do oznaczenia w trybie POINT (N – neutralne, każdy kontrast, WT – białe, BT – czarne)
- SP (Snowplow) – tryb „pługa śnieżnego”. Kamera patrzy bezpośrednio przed i nieco poniżej dziobu samolotu
- CZ (Cursor Zero) – kieruje kamerę spowrotem na aktywny punkt SPI
- TGT – wybór Sighting Point – przełączanie aktywnego punktu wskazywanego przez kamerę: – TGT (Target) – oznaczony cel – STP (Steerpoint) – punkt nawigacyjny – OA1 (Offset Aimpoint) – przesunięty punkt celowania 1 – OA2 (Offset Aimpoint) – przesunięty punkt celowania 2, IP, RP
- MT (Multi-Target Track) – pozwala oznaczyć kilka celów jednocześnie
- LST (Laser Spot Track) – tryb wyszukiwania lasera sojusznika

- Współrzędne geograficzne i wysokość nad poziomem morza punktu SPI
- Stopień przybliżenia obrazu – Zoom, pod nim widać kropkę wskazującą gdzie patrzy obiektyw względem kadłuba samolotu
- North Pointing Cue – wskaźnik północy
- Aktualna wysokość radarowa
- Linijka – aktualna skala w metrach poziomej kreski krzyża celowniczego
- Krzyż celowniczy obiektywu kamery i narożniki pola widzenia kamery w trybie NARO (wąskiego pola widzenia)
- linijka – aktualna skala w metrach poziomej kreski krzyża celowniczego
- odległość od celu wyznaczonego przez TGP w milach (E – przybliżona, T – całkiem dokładna, L – precyzyjna)
- Time To Go – czas pozostały do dotarcia do steerpointa (NAV) lub zwolnienia / uderzenia bomby (A-G), Time Over Target
Wyszukiwanie celu na ziemi
1.
Włącz tryb atakowania celów naziemnych A-G oraz tryb użycia broni CCRP lub VIS. Upewnij się, że ekran jest SOI (aktywny) – ma białą ramkę wokół. W razie czego wciśnij DMS Down. Kamera powinna być wycelowana w aktywny punkt nawigacyjny steerpoint. Możesz od razu zacząć przesuwać obiektyw kamery gałką lub przyciskami RDR Cursor
Przybliżanie i wyostrzanie obrazu – kamera TV
1.
Identyfikacje celów ułatwia przybliżanie obrazu. ATP różni się tu mocno od TGP. Domyślny, szeroki kąt kamery pokazuje zawsze obraz z kamery na podczerwień FLIR, mimo opisu jej jako TV.
Pierwszy sposób na przybliżanie obrazu to przycisk Expand / FOV na drążku. Wciśnij go, aby włączyć kamerę TV. Pierwszy jej podtryb to PiP – Picture in Picture – przybliżony obraz TV nałożony na szeroki kadr kamery FLIR.
2.
Ponowne wciśnięcie przycisku Exp / FOV wypełni cały ekran przybliżonym obrazem kamery TV. Przesuwanie obiektywu kamery nie powoduje tu pogorszenia jakości.
3.
W tym podtrybie możesz użyć pokrętła osi / przycisków MAN Rng Knob CW na przepustnicy, by płynnie przybliżać obraz do 4x, jednak jakość cyfrowego przybliżenia będzie bardzo słaba, niewyraźna.
4.
Receptą na to jest software’owe wyostrzanie obrazu w podtrybie XR (Extended Range). Aby go uruchomić, musisz najpierw ustabilizować kamerę na punkcie terenu lub obiekcie. Oznacz coś w podtrybie AREA, POINT lub INR wciskając na drążku TMS UP, TMS Left lub TMS Left Long. Bez takiego oznaczenia wyostrzanie XR nie zadziała!
5.
XR działa z przyciskiem nad monitorem – za pomocą HOTAS musisz wcisnąć dwukrotnie szybko po sobie Exp FOV. Wciśnij przycisk oznaczony TV, przeklikaj się przez znane już stopnie przybliżenia (PiP, wąski Narrow), aż pojawi się maksymalnie przybliżony obraz, a napis TVXR zacznie migać. XR potrzebuje kilku sekund, by przeanalizować obraz.
6.
Po chwili pokaże się ostry obraz przy maksymalnym przybliżeniu. Weź pod uwagę, że przesunięcie kamery znowu spowoduje przejście do nieostrego obrazu, który wyostrzy się ponownie, gdy przestaniesz przesuwać kamerę. W tym trybie nie działa też manualne przybliżenia pokrętłem MAN Rng Knob CW.
Przybliżanie i wyostrzanie obrazu – kamera FLIR
1.
Wciśnij przycisk przy monitorze, by wybrać kamerę FLIR z polaryzacją WHOT lub BHOT. Możesz też użyć przycisku TMS LEFT na drążku.
2.
Wciśnięcie Exp / FOV na drążku spowoduje przybliżenie obrazu do wąskiego pola widzenia. W tej kamerze nie ma opcji PiP.
3.
Możesz użyć pokrętła MAN Rng Knob CW, by przybliżyć obraz maksymalnie 4x, ale będzie on kompletnie nieostry.
4.
Podobnie, jak przy kamerze TV możesz jednak oznaczyć punkt jako INR, AREA lub POINT i użyć przycisku nad monitorem WIDE/NARO, aż pojawi się przybliżenie z migającym N-XR.
5.
Po chwili obraz zostanie wyostrzony. Tutaj także nie zadziała manualny, dodatkowy zoom.
TRYB SP – Snowplow
Jeśli cel nie jest w pobliżu punktu nawigacyjnego, alternatywną metodą szukania jest tryb SP – SnowPlow – „pługa śnieżnego”. Kamera wtedy zależnie od trybu „zamiata” obraz bezpośrednio przed i pod samolotem albo stabilizuje się na pewnym dystansie przed dziobem.
1.
Włącz tryb SP na ekranie ATP.

2.
W trybie DTOS kamera podąża za symbolem wektora kierunku lotu.
3.
W trybie CCRP kamera jest ustabilizowana prosto przed samolotem, w punkcie, który znajduje się w połowie ustawionego zasięgu radaru FCR w trybie A-G.
Oznaczanie celów
Kiedy na ekranie TGP widzisz w końcu wybrany cel, możesz go oznaczyć, by stanowił punkt, w który skierują się bomby zrzucane w trybie CCRP, zwłaszcza LGB naprowadzane laserowo albo bomby JDAM. Oznaczenie kasuje się przyciskiem TMS AFT. Do wyboru są cztery metody oznaczenia.
- AREA Track – oznaczenie obszaru, zwykle używane dla większych obiektów stałych, np. hangary, budynki
- POINT Track – oznaczenie konkretnego obiektu kontrastującego z otoczeniem (pojazdu, stojącego samolotu/śmigłowca, małego budynku), niezbędne do oznaczenia celów ruchomych, np. jadących pojazdów czy gdy wymagana jest większa precyzja
- Inertial Track – tryb próbujący utrzymać pozycję kamery, gdy straci ona wybrany obiekt z pola widzenia, np. zostanie czymś zasłonięty podczas manewrowania
- Multi-Target Track – pozwala oznaczyć kilka celów jednocześnie
Area Track
Naprowadź krzyż celownika na wybrany obszar. Wciśnij TMS Right Short lub TMS FWD Long, by oznaczyć obszar w trybie AREA.
Point Track
Naprowadź krzyż celownika na kontrastujący obiekt. Wciśnij TMS FWD, by oznaczyć obiekt w trybie POINT.
Jeśli cel się porusza, możesz naprowadzić celownik na punkt, w którym obiekt za chwilę się znajdzie i wcisnąć TMS FWD, gdy będzie w krzyżu lub przytrzymywać wcześniej TMS FWD i zwolnić przycisk, gdy obiekt będzie w celowniku. Jeśli porusza się wolno można od bezpośrednio naprowadzić na niego celownik i wcisnąć TMS FWD.
Inertial Track
Naprowadź krzyż celownika na wybrany punkt lub obiekt. Wciśnij TMS RIGHT LONG, by oznaczyć obiekt w trybie INR. Możesz też przekształcić tryb AREA i TRACK w INR.
Multi-Target Track – oznaczenie kilku celów
Multi-Target Track to opcja pozwalająca wstępnie oznaczyć do 10 celów, by szybko się między nimi przełączać. Może się to przydać np. do szybkiego odpalenia kilku pocisków Maverick do różnych celów położonych blisko siebie. Ten typ oznaczenia wprowadza tylko cel do pamięci ATP – nie oznacza celu jako POINT ani TRACK. Wymaga to dodatkowego oznaczenia zgodnie z zasadami opisanymi powyżej.
1.
Włącz funkcję MT klikając przycisk przy MFD.
2.
Naprowadź krzyż celownika na cel wciśnij TMS FWD – cel pod krzyżem to zawsze cel podstawowy Primary Target. Po użyciu funkcji MT stanie się pierwszym celem na liście tzw. Selected Target i oznaczony symbolem koła.
3.
Naprowadź krzyż na kolejny cel i wciśnij TMS FWD. Poprzedni cel stanie się celem drugorzędnym oznaczonym prostokątem, a przy najnowszym pojawi się koło i to ten będzie teraz celem Selected.
4.
Możesz tak dodać do listy do 10 celów.
5.
Przycisk TMS RIGHT pozwala szybko przeskakiwać od celu do celu. Wciśnięcie TMS FWD Long centruje krzyż celownika na celu Selected z kółkiem.
6.
Po najechaniu celownikiem na dowolny cel z listy wciśnięcie TMS FWD powoduje oznaczenie go jako POINT, a więc umożliwia użycie broni kierowanej. Wciśnięcie TMS Aft usuwa cel z listy MT.
Oświetlanie celu laserem – AUTO i MANUAL
Po zwolnieniu bomby naprowadzanej laserem zasobnik ATP musi przed jej uderzeniem rozpocząć oświetlanie celu laserem aż do trafienia. Domyślnie zawsze włączy się tryb automatycznej aktywacji lasera, ale warto jego parametry wcześniej dostosować. Alternatywnie można też manualnie uruchomić laser przyciskiem spustu działka Gun Trigger 1st Detent. Wtedy laser oświetla cel tak długo, jak przytrzymujemy spust.
Przed misją musisz się upewnić, że kod lasera bomb zgadza się z kodem lasera zasobnika TGP. Kod bomb powinien być w odprawie misji, bo można go zmienić tylko w edytorze misji. Domyślnie to zawsze 1688.
1.
Upewnij się, że laser jest uzbrojony przełącznikiem po lewej stronie LASER ARM, przełącznik uzbrojenia MASTER na górnej pozycji ARM.

2.
Kody można zmienić na konsoli UFC. W tym samym miejscu można dostosować parametry automatycznego oświetlania laserem. Wybierz LIST, następnie menu 0 – MISC za pomocą klawisza „0 M-SEL”.

3.
Wybierz menu 5 – LASR.

4.
W menu LASR można ustawić:
- TGP CODE – kod lasera TGP – musi być taki, jak przenoszonych bomb
- LST CODE – kod lasera innej jednostki (np. JTAC), która może oświetlić cel
- A-G, A-A: CMBT, TRNG – tryb bojowy lub treningu dla lasera ATP w trybach A-G i A-A (opcja wyboru nie działa w obecnej wersji)
- LASER ST TIME – start oświetlania laserem na wybraną ilość sekund do uderzenia
Przełącznikiem „dobber” góra-dół podświetl wybraną opcję. Wprowadź kod lasera za pomocą klawiatury numeryczne jeśli to konieczne i potwierdź ENTR na klawiaturze UFC. Zmień czas uruchomienia lasera z 8 na 12 sekund – potwierdź ENTR. RCL działa jak backspace i kasuje znak.

5.
Działający laser w trybie bojowym potwierdzi napis CMBT z kodem lasera i litera L obok POINT. Gdy czas do uderzenia bomby zrówna się z tym ustawionym w Laser ST Time, laser włączy się – litera L zacznie migać. Możesz też uruchomić oświetlanie laserem ręcznie, wciskając Gun Trigger 1s Detent na drążku.
Tryb LST – cel oświetlany przez JTAC
Zasobnik ATP ma funkcję wyszukania i śledzenia lasera innej jednostki, np. komandosów JTAC, pojazdu, drona lub innego samolotu. Mogą one mieć lepszy widok na wybrany cel lub teren jest na tyle groźny, że samolot powinien oddalić się zaraz po zwolnieniu bomby. Oświetlanie laserem może również robić inny gracz w trybie multiplayer, tzw. „buddy lase”. Warunkiem odnalezienia wiązki lasera przez ATP jest odpowiednie ustawienie kodu lasera LST w samolocie – wykorzystuje go tryb LST w zasobniku ATP. Kod musi być taki sam, jaki podaje inna jednostka oświetlająca cel.
Bombę kierowaną laserem można teoretycznie zrzucić bez pomocy ATP – zwolniona w określonym punkcie i tak nakieruje się na oświetlany punkt. TGP pomaga jednak potwierdzić identyfikację celu, wyświetla prawidłowe symbole bombardowania CCRP na HUDzie, dzięki którym można precyzyjnie zwolnić bombę w zasięgu rażenia celu.
Ostatnią, użyteczną funkcją jest opcja zrobienia własnego punktu SPI z punktu oświetlanego przez inny laser. Można go wtedy zaatakować innym uzbrojeniem lub wrócić do niego poźniej, np. jeśli JTAC musiał się wycofać i przerwać oświetlanie.
1.
Połącz się z jednostką JTAC i zanotuj kod lasera, jakim będzie oświetlać cel (Marked by laser xxxx). Obiektyw kamery TGP powinien być skierowany mniej więcej w okolice, gdzie ma się znajdować obiekt do zniszczenia, co JTAC również podaje w punkcie Coordinates.
2.
Kod lasera trybu LSS widać na ekranie TGP. Jeśli trzeba go zmienić, robi się w to sposób opisany wcześniej, na konsoli UFC, zmieniając LST CODE.
3.
Aktualny kod LSS wyświetlany jest zawsze obok przycisku włączającego ten tryb.
4.
Kontynuuj wymianę komunikatów z JTAC, aż do linijki LASER ON – włącz laser. Ekran TGP powinien już być aktywny SOI (DMS Down). Kiedy usłyszysz komunikat LASING, wciśnij przycisk CAGE/UNCAGE lub przycisk trybu LST na monitorze, by włączyć tryb Laser Spot Search. Pamiętaj, że obiektyw kamery musi być skierowany w rejon celu, a ty nie możesz być za daleko od rejonu celu. Inaczej TGP nie znajdzie wiązki lasera.

5.
Po włączeniu trybu LST obiektyw przejdzie w tryb automatycznego wyszukiwania wiązki lasera LSRCH.
7.
Gdy wiązka lasera zostanie przechwycona przez ATP, krzyż celowniczy zalockuje się na celu w trybie LTRACK. Po przeklikaniu się przez kolejne komunikaty i uzyskaniu zgody na atak Cleared Hot, zrzuć bombę wg symboli na HUDzie. Po zwolnieniu bomby nie musisz się martwić o oświetlanie jej laserem. Możesz odlecieć albo obserwować efekty trafienia na ekranie.
Tryb PTR – wiązka IR
Zasobnik ATP może oświetlić punkt w terenie promieniem w podczerwieni, widocznym tylko w goglach noktowizyjnych. Nie ma to żadnej funkcjonalności w misjach single player, ale może się przydać w multiplayerze w misjach z innymi graczami.
1.
Wyceluj kamerę w wybrane miejsce i wciśnij przycisk PTR lub skrótem na drążku dwukrotnie TMS Right.
2.
Aby zobaczyć promień przytrzymaj spust bomb lub działka na drążku.
Maverick HandOff
W odróżnieniu od Liteninga, w Sniperze nie ma wyboru między automatycznym i manualnym zalockowaniem celu oznaczonego w ATP przez pocisk Maverick. Domyślnie działa tryb automatyczny i można go użyć z wersjami pocisku IR, np. 65D, a przy wersjach z kamerą CCD, np. 65H, kamera pocisku i ATP wskażą ten sam punkt, ale będzie trzeba manualnie zalockować pocisk na celu. Weź pod uwagę, że automatyczny Hand-Off działa przy dystansie ok. 7 mil.
1.
Mavericki w wersji IR w trybie PRE zalockują się automatycznie na celu oznaczonym na ATP. Informuje o tym napis HANDOFF IN PROGRESS. W razie czego monitor z Mavrickiem automatycznie staje się SOI po oznaczeniu celu na ATP.
2.
Przy Maverickach z kamerą telewizyjną CCD po oznaczeniu celu na ATP kamera Mavericka skupi się na tym samym obiekcie i zmieni się aktywny ekran SOI na Mavericka. W ten sposób możesz błyskawicznie wcisnąć TMS FWD i zalockować ręcznie cel.
MASK TGP – zasłanianie obrazu kamery
Czasami w czasie wyszukiwania i oznaczania celu na ATP obraz kamery może zostać przesłonięty elementami samolotu albo chwilowo zerwać oznaczenie, jeśli obiektyw nie będzie miał czystej, niezakłóconej linii widzenia do celu. Taki efekt nazywa się „masking”. Kiedy kamera będzie zbliżać się do efektu zasłonięcia obrazu, na HUDzie zacznie migać napis MASK TGP. To sygnał, by zmienić kurs i utrzymać obserwację celu, zwłaszcza podczas oświetlania laserem. Napis pojawi się na stałe, kiedy kamera przestanie widzieć cel. Aby tego uniknąć, zawsze szukaj celów z wysokości co najmniej 20 tysięcy stóp. Połóż samolot w lekki przechył na prawo i włącz autopilota w trybie utrzymywania przechyłu ROLL ATT HOLD (lewy przełącznik środkowa pozycja) i wysokości PITCH ALT HOLD (prawy przełącznik górna pozycja). Orbituj w promieniu około 10 mil od celu. Komunikat MASK TGP będzie się pojawiał nawet w trybie A-A i nawigacji, jeśli wcześniej używałeś TGP. Jeśli chcesz go wyłączyć, musisz ustawić zasobnik w trybie czuwania STBY.
Tryb Range Finder – ATP jako miernik dystansu do celu
Do atakowania celów oznaczonych zasobnikiem ATP służy tryb bombardowania CCRP. W trybie CCIP zasobnik i jego laser działa jako dokładny pomiar dystansu do obliczanego na bieżąco punktu CCIP oraz pokazuje na ekranie obraz punktu, w który trafią bomby.
1.
Upewnij się, że przy ataku CCIP uzbrojony jest laser oraz włączony ATP na jednym z ekranów.

2.
Podchodząc do ataku wciśnij i przytrzymaj spust działka Gun Trigger 1st Detent. Uruchomi to laser. Litera „L” na HUDzie będzie migać przez ten czas, a odległość do punktu uderzenia bomb Fxxx.x będzie wyznaczona bardziej dokładnie, co powinno przełożyć się na precyzyjniejsze trafienie.
3.
Na ekranie ATP zobaczysz obraz punktu CCIP, gdzie mają uderzyć bomby.
Tryb Air to Air A-A
Zasobnik celowniczy ATP Sniper może również działać w trybie walki powietrznej Air to Air A-A. Przydaje się do obserwowania i identyfikacji wizualnej na ekranie zalockowanego celu, a nawet do namierzenia i zaatakowania samolotów pociskami Sidewinder „po cichu”, bez użycia radaru.
1.
Klikając przełącznik trybu Dogfight ATP powinien być od razu gotowy do działania w trybie A-A. W innym przypadku przejdź w główny tryb atakowania celów powietrznych A-A.

2.
Na ekranie ATP wybierz menu trybów i następnie A-A.
3.
ATP włączy się w trybie Air to Air A-A.

4.
Zalockowanie celu na radarze spowoduje nakierowanie na niego kamery i śledzenie. Możesz przybliżyć widok przyciskiem Exp / FOV, by zidentyfikować wizualnie cel.
5.
ATP jest bardziej przydatny bez radaru, w trybie MT. Wciśnij funkcję MT Multi-Target Track – zasobnik automatycznie oznaczy do 50 celów wykrywając ich ślad termiczny na dystansie nawet ok. 20 mil – znacznie dalej niż sama głowica Sidewindera. Przy wykrytych celach widać odległość do nich (7 mil), a przy Selected również wysokość (18 tyś stóp).
6.
Tak samo, jak w trybie A-G wciskając TMS FWD Long centrujesz celownik na celu w kółku Selected, a TMS Right przełączasz kolejne cele na Selected.
7.
Wciskając TMS FWD na śledzonym celownikiem celu Selected oznaczasz go jako POINT na ATP.
8.
Cel POINT można śledzić na HUDzie jako kwadrat z linii przerywanej. Jeśli pocisk Sidewinder działa w trybie Slave, będzie on automatycznie śledzić cel. Dodatkowo z włączonym laserem można sprawdzić dokładną odległość do niego wciskając spust Gun Trigger 1st Detent. W ten sposób można wykryć cele z daleka bez użycia radaru, podlecieć do nich aż znajdą się w zasięgu Sidewinderów i skrycie odpalić pocisk. Podobna symbolika z linii przerywanych wyświetli się również na wyświetlaczu nahełmowym HCMD.
ATP Attitude Advisory Function
Funkcja AFF – Attitude Advisory Function – służy do alarmowania pilota, gdy samolot zacznie przechylać się niebezpiecznie pod zbyt dużym kątem poniżej wyznaczonej wysokości. Może się to zdarzyć, gdy pilot będzie zbyt pochłonięty wpatrywaniem się w ekran TGP, przestając zwracać uwagę w jaką stronę leci samolot. Komputer zacznie wtedy wyświetlać na obu ekranach MFD komunikaty ostrzegawcze.
1.
Funkcja ostrzegania działa domyślnie przy starcie misji w powietrzu. Przy cold starcie warto ustawić prawidłowo wysokościomierz radarowy. Na konsoli UFC wybierz przycisk „2” z funkcją ALOW.
2.
Za pomocą przełącznika „dobber” strzałka w dół podświetl funkcję MSL FLOOR i wprowadź minimalną wysokość MSL (Mean Sea Level – nad poziomem morza) do operowania z TGP, np. 20000 stóp. Potwierdź przyciskiem ENTR.
3.
Jeśli znajdziesz się poniżej wyznaczonej wysokości i przekroczysz przechył Roll 90 stopni, na ekranach pojawi się komunikat alarmowy.
Pozostałe funkcje ATP, menu ustawień CNTL
Linijka
Pojedyncza kreska krzyża celowniczego pozwala zmierzyć małe odległości lub rozmiar celu. Wartość xM w metrach to długość pojedynczej kreski krzyża celowniczego. Liczba ta zmienia się dynamicznie wraz z poziomem przybliżenia obrazu. Na tym przykładzie jedna kreska odpowiada długości 2 metrów w terenie.

Menu CNTL – Ustawienia
Wciśnij CNTL. Wyświetli się dostęp do zaawansowanych ustawień ATP. Nie wszystkie jednak zostały zaimplementowane w symulatorze DCS. Te, które działają to:
- TV ON/OFF – wyłącza kamerę TV, Przydaje się do operacji w nowy, by dostępny był tylko FLIR.
- FOCUS – pozwala regulować ręcznie ostrość gałką/przyciskami RDR Cursor Up/Down. W praktyce domyślna wartość jest zawsze najostrzejsza, jej zmiana tylko pogarsza obraz.
- V/INST, FLIR CAL, AUTOBORE – funkcje dla techników obsługi naziemnej
- GRAY OFF – wyświetla skalę szarości do kalibracji obrazu
- N/M (North Pointer / Meterstick) – włącza / wyłącza wyświetlanie na ekranie TGP: strzałki północy, współrzędne geograficzne oraz skalę linijki
- AGC/MGC – automatyczne lub manualne dostosowanie nasycenia obrazu FLIR. Przy manualnym działają dodatkowe przyciski ekranowe, które się wyświetlą oraz górny przełącznik GAIN.