Bomba AGM-62 Walleye – poradnik F/A-18C Hornet

Bomba szybująca AGM-62 Walleye to przodek broni „inteligentnej”. Naprowadzana kamerą telewizyjną mogła być użyta w trybie „odpal i zapomnij”. Do służby weszła w latach 60. XX wieku. Kilka zrzucono w czasie wojny w Wietnamie. Głównym samolotem przenoszącym Walleye był A-7 Corsair II. Ich ostatnimi użytkownikami była US Navy. Walleye były jeszcze wykorzystywane w czasie Pustynnej Burzy. Wycofano je z użycia krótko potem na rzecz nowocześniejszych bomb Paveway naprowadzanych laserem.

Hornet i Walleye podczas Pustynnej burzy. Źródło: wikipedia.org.

Użycie bomby Walleye nie jest zbyt skomplikowane, ale ze względu na swój wiek ma sporo ograniczeń. Skuteczny zasięg zalokowania celu to około 15-10 mil zależnie od stopnia kontrastu pomiędzy obiektem, a otoczeniem. Jest duża i ciężka, więc bądź przygotowany na sporo trymowania po zwolnieniu ładunku. Hornet może przenosić dwie bomby na raz na stacjach 2 i 8. Walleye można użyć w dwóch trybach:
1 – lokując cel – „odpal i zapomnij”

2 – w połączeniu z zasobnikiem DATALINK – wtedy można sterować bombą podczas jej lotu, ale wymaga to sporo wprawy, by nie trafić gdzieś „w piach”

Tryb „odpal i zapomnij” – samodzielny

Standardowo wybierz tryb ataku celów naziemnych A/G i aktywuj uzbrojenie MASTER ARM ON. Wybierz bombę Walleye z menu uzbrojenia i kliknij dwa razy na skrócie WEDL.

Przejdziesz do widoku z kamery TV. Obiektyw jest domyślnie zablokowany CAGED i patrzy „przed siebie”. Po lewej stronie możesz ustawić zapalnik na natychmiastowy INST lub opóźniony DLY. Symbol broni jest przekreślony – nie jest zalokowana i nie można jej jeszcze użyć.

Na HUDzie zobaczymy symbol wybranej broni oraz wskaźnik celu – taki sam jak dla działka i rakiet niekierowanych.

Obsługa kamery Walleye wygląda podobnie, jak pocisków Maverick. Aby przejąć kontrolę nad kamerą musimy:
– uaktywnić dany monitor przyciskiem Sensor Control Switch lewy lub prawy – w rogu pojawi się symbol diamentu;
– uwolnić obiektyw przyciskiem UNCAGE – w rogu napis zmieni się na UNCAGED;
– wcisnąć i trzymać TDC DEPRESS;
– użyć klawiszy lub osi TDC SLEW do przesuwania obrazu.

Musimy najechać kwadratem w środku podwójnych linii na kontrastowy obiekt – cel. Opcja CRAB pozwala zresetować obiektyw do pierwotnej pozycji. Po zwolnieniu TDC Depress Walleye spróbuje się zalokować. Wtedy przekreślenie zniknie, a pod nazwą broni pojawi się napis RDY (gotowy). Możemy wcisnąć WEAPON RELEASE i zwolnić bombę. Z ekranu MFD zniknie obraz z kamery.

Można zawrócić i nie martwić się o trafienie.

Zasobnik DATALINK13

Zasobnik Datalink13 pozwala kontrolować zdalnie lot bomby Walleye aż do eksplozji. Musi być podwieszony do samolotu na środkowym pylonie. To zdecydowanie trudniejszy sposób ataku i wymaga wprawy, bo Walleye porusza się nieproporcjonalnie szybciej w dół niż pozwala sobą precyzyjnie sterować.

Najlepiej stosować ten tryb będąc nieco bardziej bezpośrednio nad celem i z dużej wysokości, minimum 20 tysięcy stóp. Zaletą tego trybu jest to, że można zrzucić bombę bez poprawnego zalokowania i zniszczyć w ten sposób cel, który nie pozwalał by na to, albo trafić bombą w konkretny punkt dużego obiektu.

DATALINK13

Początek jest taki sam, jak w poprzednim trybie. Klikamy dwa razy symbol bomby WEDL, ale obok zaznaczamy jeszcze DL13!
Ustawiamy zapalnik INST, aktywujemy monitor SENSOR CONTROL SWITCH i wciskamy UNCAGE, by uwolnić obiektyw. Możesz najpierw zalokować broń na celu, by było łatwiej. Zwróć uwagę na symbol CH (channel) czyli kanał w rogu, ale najpierw wybierz broń do komunikowania się z Datalinkiem. Kliknij WPN (weapon) w narożniku.

Do wyboru jest tylko WEDL – klikamy.

Jeśli na samolocie są dwie bomby, może wystąpić konflikt aktywnego pylonu i kanału Datalinka. Jeśli mamy wybraną broń na stacji 8, kanał datalinka musi też być 8. Jeśli stacja 2, to kanał 2. W przypadku konfliktu 2-8 zobaczymy zaszumiony ekran.

Aby Walleye i datalink zaczęły się komunikować, musimy ustawić właściwy kanał, taki jak wybrany pylon. Klikamy UFC i przechodzimy na środkową konsolę. Tam klikamy CHNL (channel), numer 2 lub 8 i potwierdzamy ENT.

Od tej chwili obraz z kamery na monitorze przesuwa się wraz z lecącym samolotem – jeśli nie jest zalokowany na celu. Broń jest zawsze gotowa RDY, bo lock nie jest wymagany do zwolnienia bomby. Warto jednak go mieć w pobliżu celu, bo Walleye nie jest łatwy w pilotażu.

Podczas lotu bomby możesz obserwować, jak zbliża się do celu.

Trzymając wciśnięty TDC DEPRESS i używając TDC SLEW możesz korygować lot bomby. Pilotaż Walleye’a nie jest jednak łatwy. Można zepsuć locka i trafić obok celu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *