Cold Start – poradnik A-10C II Tank Killer

Procedura „Cold Start” to proces uruchomienia całkowicie wyłączonego samolotu. Obejmuje włączenie zasilania, silników, awioniki i wszystkich systemów koniecznych do poderwania samolotu w powietrze i samego lotu. Po ostatnich aktualizacjach proces wygląda identycznie dla DCS A-10C Warthog i DCS A-10C II Tank Killer.

Poniższa instrukcja przygotowania do lotu samolotu A-10C Warthog nie jest do końca realistyczna i nie uwzględnia paru testów oraz sprawdzenia kabiny (pre-flight check), jakie w rzeczywistości musi wykonać pilot. To wersja wystarczająca do komputerowej symulacji, by poderwać samolot w powietrze.

1.
Na konsoli po prawej stronie z przodu kliknij PPM na przełącznikach:

  • Battery – pozycja PWR
  • Inverter – pozycja STBY

Oba przełączniki włączają zasilanie elektryczne niezbędne do rozruchu pierwszych systemów.
Przy okazji upewnij się, przełączniki AC GEN PWR L i R są w górnej pozycji.

2.
Na lewej konsoli z przodu potwierdź, że cztery przełączniki pomp paliwa są włączone w górnej pozycji ON.

3.
Za fotelem przy przepustnicy jest przełącznik APU START (Auxiliary Power Unit). To dodatkowy silnik umożliwiający rozruch silników odrzutowych. Ustaw go w pozycji ON. Uwaga – jeśli nie dysponujesz urządzeniem do śledzenia ruchów głowy, będziesz musiał przesunąć kamerę w kokpicie przyciskami Cockpit View Left, Forward, by dostrzec przełącznik. Możesz też poczekać, aż pojawi się podpowiedź (APU ON/OFF), zatrzymując nad nim kursor myszy.

4.
Na panelu instrumentów pod prawym monitorem potwierdź, że APU osiągnęło 100%, a temperatura jest w zielonym zakresie zegara.

5.
Wróć do przełączników akumulatora po prawej stronie i ustaw APU GEN w pozycji górnej PWR. Zapewni to wstępne zasilanie do kluczowych systemów samolotu.

6.
Włącz komunikację. Radia VHF 1 i 2 (zaznaczone na żółto) wymagają ustawienia pokrętła w pozycję środkową TR (transmit&recieve – nadawanie&odbiór). Radio UHF (zaznaczone na zielono) ustawia się klikając pokrętło na pozycję MAIN.

7.
Rozpocznij proces dostrajania systemu nawigacji, który trwa kilka minut. Na prawej konsoli ustaw przełączniki komputera lotu CDU i systemu nawigacji EGI w górną pozycję ON. Na ekranie komputera pojawi się najpierw samoczynny test BIT TEST, a potem rozpocznie się właściwe dostrajanie.

8.
Prawa konsola tuż pod akumulatorem. Potwierdź, że przełącznik systemu dostarczania tlenu OXYGEN jest w górnej pozycji ON.

9.
Zamknij kabinę, by zmniejszyć ilość hałasu przy włączanych silnikach. Ustaw przełącznik z przodu po prawej CANOPY na Close lub wciśnij CTRL+C.

10.
Uruchom lewy silnik wciskając Prawy ALT + HOME. Lewa dźwignia przepustnicy przesunie się w pozycje jałowych obrotów Idle.

11.
Monitoruj wskazania lewego silnika i poczekaj, aż wskazówka obrotów zatrzyma się na 60%, a temperatury i ciśnienie oleju się ustabilizują.

12.
Uruchom prawy silnik wciskając klawisze Prawy CTRL + HOME. Prawa przepustnica wyrówna się lewą w pozycji Idle.

13.
Monitoruj wskazania prawego silnika i poczekaj, aż wskazówka obrotów zatrzyma się na 60%, a temperatury i ciśnienie oleju się ustabilizują.

14.
Wyłącz zasilanie APU ustawiając przełącznik APU START w dolną pozycję OFF.

15.
Wyłącz generator ustawiając przełącznik APU GEN w dolną pozycję OFF. Zasilanie systemów jest już dostarczane dzięki pracy silników.

16.
Na lewym przednim panelu ustaw przełączniki:

  • CICU na górną pozycję ON – włącza interfejs awioniki
  • IFFCC – na środkową pozycję TEST – testuje systemy kontroli lotu i uzbrojenia

17.
Na panelu UFC wciśnij ENT (Enter), by potwierdzić wykonanie testów systemu kontroli lotu. Uwaga – bez urządzenia do śledzenia ruchów głowy będziesz musiał nieco obniżyć kamerę, by zobaczyć napis na HUDzie.

18.
Włącz prawy i lewy ekran MFCD ustawiając pokrętło w pozycję DAY (lub NIGHT w nocy) dwukrotnym kliknięciem.

19.
Kiedy test systemu kontroli lotu się zakończy, na HUDzie pojawi się opcja wyjścia EXIT. Potwierdź ją przyciskiem ENT na panelu UFC.

20.
W menu głównym testów zjedź na sam dół do opcji EXIT za pomocą przełączników SEL +/- i potwierdź ENT.

21.
Ustaw przełącznik IFCC na pozycję ON, by włączyć HUD.
Ustaw przełącznik JTRS na pozycję ON, by włączyć system wymiany danych Datalink.

22.
Odblokuj zapasowy sztuczny horyzont ADI przekręcają gałkę w lewo i ustawiając białą linię na środku, pomiędzy niebieskim i czarnym polem.

23.
Załaduj dane z kartdridża misji klikając na LOAD ALL z gwiazdką.

24.
Dane zostaną załadowane, gdy przy wszystkich opcjach po lewej i prawej pokażą się kropki.

25.
Na lewym monitorze włącz ekran taktycznego podglądu pola bitwy Tactical Awareness Display, klikając na przycisku ekranowym TAD.

26.
Na prawym monitorze włącz podgląd komputera kontroli lotu CDU, by nie musieć spuszczać wzroku na lewą konsolę. Wciśnij przycisk ekranowy CDU.

27.
Sprawdź gotowość systemu nawigacji. Gdy na ekranie CDU zacznie migać napis: INS NAV RDY – system jest gotowy. Wciśnij przycisk ekranowy NAV, by włączyć tryb nawigacji. Przy napisie NAV pojawi się gwiazdka.

28.
Na środku, za drążkiem i pod wskaźnikiem HSI wciśnij przycisk EGI, by włączyć nawigację nowocześniejszego systemu EGI zamiast starego HARS.

29.
Włącz system stabilizacji lotu lub upewnij się, że jest aktywny, a więc wszystkie cztery przełączniki YAW i PITCH są w górnej pozycji ON.

30.
Za przepustnicą znajduje się system wspomagania autopilota na niskich wysokościach EAC (Enhanced Attitude Control). Ustaw go w górnej pozycji ARM. Obok niego jest przełącznik wysokościomierza radarowego. Potwierdź, że znajduje się w górnej pozycji NORM.

Uwaga – możesz mieć kłopot, by dostrzec przełączniki. W razie czego ustaw kursor myszy w danym miejscu i poczekaj na pojawienie się podpowiedzi ToolTip do czego służy aktywny w tym momencie przełącznik.

31.
Ustaw trymer do startu wciskając przycisk T/O TRIM. Działanie potwierdzi zapalona na zielono kontrolka. Uwaga, będziesz musiał przesunąć kamerę w kokpicie, by dostrzec przycisk.

32.
Pod klawiaturą komputera CDU ustaw gałkę wytyczania trasy na plan lotu – FLT PLAN.

33.
Z przodu po lewej stronie włącz system antypoślizgowy ANTI-SKID na górną pozycję ON.

34.
Włącz sterowanie przednim kołem podczas kołowania – Nose Wheel Steering. Wciśnij klawisz Insert na klawiaturze i potwierdź zaświecenie kotrolki STEERING ENGAGED.

35.
Sprawdź, czy panel lampek kontrolnych nie pokazuje żadnych błędów. Jedna z napisem SEAT NOT ARMED jest prawidłowa – uzbrojenie katapulty fotela zostawia się na chwilę przed wjazdem na pas startowy.

36.
Samolot A-10C jest gotowy do kołowania.
Uwaga – czasami w procedurze Cold Start w A-10 zdarza się, że silnik nie włączy się prawidłowo. Jego obroty nie dochodzą wtedy do 60%. W razie takiej awarii musisz jeszcze raz załadować misję.

Ściągnij wersję PDF

 

2 Replies to “Cold Start – poradnik A-10C II Tank Killer”

  1. Dzień dobry,
    Mam pytanie może trochę laickie – A-10C II nie ma funkcji/procedury autostartu jak np F-16 czy F/A-18C i inne maszyny, czy ja nie potrafię znaleźć? góry dziękuję i pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *