Działko M61 Vulcan Air to Air – poradnik F/A-18C Hornet

Działko M61 Vulcan w walce powietrznej to zwykle broń ostatecznego wyboru – pilot sięga po nie, gdy skończyły się już pociski powietrze-powietrze. W pewnych sytuacjach „gun” może jednak być świadomym wyborem, np. gdy cel jest na tyle łatwy do zestrzelenia, że szkoda marnować na niego cenną rakietę.

Vulcan to już wiekowa konstrukcja, pamiętająca jeszcze czasy wojny w Wietnamie. Składa się z 6-lufowego, chłodzonego powietrzem działka Gatlinga strzelającego amunicją kalibru 20mm. Standardowa szybkostrzelność to 6000 pocisków na minutę. Według dostępnych źródeł, w F/A-18C Hornet zamontowana jest wersja M61A1, nieco cięższa i wolniej się rozkręcająca do maksymalnej szybkostrzelności. M61A2 ze lżejszymi lufami znalazło się na pokładzie SuperHorneta oraz m.in. F-22 Raptor.

źródło: wikipedia.org

Działko Vulcan można użyć w dwóch trybach:
Funnel Mode – używając tylko wzroku i celownika „lejka”
Director Mode – z namierzeniem radarowym celu

Do wyboru działka jako broni Air to Air służy kombinacja klawiszy:
LEWY SHIFT + X

____________________________
Do strzelania służy spust
GUN TRIGGER

Zapas amunicji do działka wynosi
578
pocisków

Programowanie działka M61 Vulcan

Działko Vulcan można w ograniczonym zakresie zaprogramować. Przyda się to głównie przy trybie bez namierzania radarowego. Po wyborze aktywnej broni standardowo zmian dokonujemy na ekranie STORES.

578 – ilość pozostałej amunicji
M50 – PGU – rodzaj zabranej amunicji, ustawiana w edytorze misji
HI – LO – szybkostrzelność:
HI – wysoka – 6000 pocisków / minutę
LO – niska – 4000 pocisków / minutę
Przy walce powietrznej zwykle wybieramy HI.

Jeśli zamierzamy walczyć bez namiaru radarowego, istotnym ustawieniem może być WSPN i powiązana z nim opcja UFC, czyli programowanie na centralnej konsoli z klawiaturą.

WSPN to skrót od WINGSPAN czyli „rozpiętość skrzydeł” atakowanego celu. Wpisując tam odpowiednią wartość, dostosowujemy szerokość celownika na HUDzie typu „funnel” (lejek), by lepiej obrazował skuteczny zasięg do celu.

Po kliknięciu UFC, klikamy na środkowej konsoli WSPN, wpisujemy wartość w stopach i potwierdzamy ENT enterem. Jeśli nic tam nie wpiszesz, celownik jest domyślnie ustawiony na cel o rozpiętości 25 stóp.

Przykładowa rozpiętość skrzydeł MiGa-29 to 37 stóp

Funnel – celowanie bez namiaru radarowego

Po wyborze działka i dokonaniu ustawień, bez namierzonego radarem celu, na HUDzie pojawi się standardowy celownik „funnel” – lejek. Na dole widać też ilość pozostałej amunicji.Domyślnie ustawiony będzie tryb automatycznego namierzania radarem dla działka, więc jeśli nie chcesz korzystać z tego trybu, będziesz musiał wyciszyć lub wyłączyć radar.

1 – zapasowy celownik działka
2 – kropka zasięgu 2000 stóp
3 – kropka zasięgu 1000 stóp

Walka za pomocą działka wymaga trochę wprawy. Teoretycznie trzeba umieścić samolot cel w środku naszego „lejka”, by końcówki skrzydeł stykały się z krawędziami lejka – wtedy wciskamy spust.

Director – celowanie ze wspomaganiem radarowym

Uzyskanie namiaru radarowego celu znacznie ułatwia celowanie działkiem i dostarcza na HUDzie dużo więcej informacji. Włącza się wtedy tryb Director z o wiele bardziej funkcjonalnym celownikiem. Jeśli nie masz aktywnego trybu GACQ, namiar radarowy z działkiem uzyskasz też wybierając działko jako broń Air to Air i mając już wcześniej zalockowany cel.

Na HUDzie pojawi się sporo nowych informacji:

Najbardziej interesują nas:
– Target Designator – kwadrat bądź romb pokazujący pozycję celu
– Gun Reticle – celownik trybu Director oraz strzałka pokazująca kierunek do celu
– prędkość zbliżania oraz odległość do celu w milach/stopach

Podobnie, jak przy pociskach, Gun Reticle na bieżąco podaje odległość od celu, względem zasięgu maksymalnego działka. Wewnętrzny wskaźnik będzie przesuwał się przeciwnie do ruchu zegara przy zbliżaniu się do celu.

Na HUDzie znajduje się również tzw. FORESIGHT CUE (Fluid Omni Range/Rate Sight)

W oficjalnej instrukcji jego znaczenie jest wyjaśnione w tak zagmatwany sposób, że nawet poradnik video Matta Wagnera wspomina o tym jedynie mimochodem. Generalnie dwie linie równoległe do horyzontu mogą zmieniać swoją długość i pokazują potencjalne możliwości manewrowania celu przy przeciążeniach 1G i 9G.

Nam powinno wystarczyć głównie to: widzisz SHOOT, naprowadź kółko celownika na cel i naciśnij spust!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *