Działko M61A1 – Dogfight – poradnik F-16C Viper

F-16C Viper jest standardowo wyposażony w działko M61A1 Vulcan kal. 20mm. Zamontowane jest po lewej stronie kadłuba na wysokości kokpitu. Sześciolufowa konstrukcja zapewnia szybkostrzelność na poziomie 6000 pocisków na minutę z zapasem 512 sztuk nabojów o różnej konstrukcji.

W przypadku atakowania celów powietrznych działko Vulcan może być użyte w dwóch trybach:
– bez namiaru radarowego
– z namiarem radarowym
W obu przypadkach na HUDzie pojawi się symbolika celownika działka EEGS (Enhanced Envelope Gun Sight) z tzw. „lejkiem” (EEGS Funnel), tyle że ze wspomaganiem radarowym dostaniemy o wiele więcej informacji o celu oraz wyliczony komputerowo punkt celowania.
Choć poziomów celownika EEGS jest w sumie pięć, w praktyce skorzystamy z dwóch:
Level II – bez radaru
Level V – z radarem

Niezbędne przyciski:
Dogfight/Missile Override Switch – włączenie trybu Dogfight i działka jako broni A-A
TMS Up, Down, Right – tryby ACM radaru
Gun Trigger – spust działka

Aktywacja działka jako broni

Działko można aktywować na dwa sposoby, przy czym jeden daje nieco więcej informacji na HUDzie niż drugi:

Tryb A-A – GUN

1.
Na konsoli IPC wybierz przycisk trybu ataku celów powietrznych A-A. Następnie na prawym ekranie MFD kliknij tryb pocisków AAM, by zmienić broń na działko GUN.

2.
Aktywnym uzbrojeniem stanie się działko GUN. Obok widać też liczbę pozostałych pocisków 51GUN (512 sztuk).

3.
Na HUDzie będzie widać nazwę trybu EEGS.

Tryb DOGFIGHT

Wciśnij przełącznik Dogfight/Missile Override w pozycję Dogfight, by włączyć tryb walki kołowej i działko, jak aktywną broń. Na HUDzie po lewej pojawi się nazwa trybu DGFT.

Niezależnie od metody, na HUDzie pojawi się też „lejek”, stały celownik boresight, nazwa aktywnego trybu i „łuk” położenia (attitude arc) ułatwiający określenie pozycji względem horyzontu.

Level II – tryb Funnel – bez radaru

1.
Wybierz tryb atakowania działkiem jedną z dwóch wymienionych wcześniej metod.

2.
Przy atakowaniu celów bez namiaru radarowego należy ustawić w systemie rozpiętość skrzydeł samolotu celu, by „lejek” stał się w miarę precyzyjnym celownikiem.
Wciśnij przycisk LIST, a następnie wybierz 5 dla pozycji MAN.

3.
Wprowadź rozpiętość skrzydeł w stopach dla atakowanego samolotu i potwierdź ENTR.
Przykładowe wartości to:
MiG-29 – 37 ft
Su-27 – 48 ft
MiG-21 – 23 ft

4.
Steruj tak, by umieścić końcówki skrzydeł celu pomiędzy ramionami lejka. Przy właściwym ustawieniu rozpiętości w stopach oznacza to, że cel jest w zasięgu, a działko celuje z odpowiednim wyprzedzeniem.

5.
Gdy cel znajdzie się między ramionami „lejka”, wciśnij spust Gun Trigger. Używaj bardzo krótkich serii, bo zapas pocisków błyskawicznie się kończy. Strzelaj tylko, gdy jesteś pewien trafienia.

Level V – z namierzeniem radarowym

1.
Wybierz tryb atakowania działkiem jedną z dwóch wymienionych wcześniej metod. Wybierz jeden z trybów automatycznego lockowania celów przez radar ACM przyciskami TMS Up, Down lub Right.

2.
Poczekaj na namierzenie celu. Wróg zostanie otoczony symbolem koła – Target Designator. Na dole pojawi się dystans do celu i tempo zbliżania bądź oddalania w węzłach. Tempo zbliżania widać tylko przy wyborze działka na ekranie MFD i trybie głównym EEGS. W trybie Dogfight go nie ma.

3.
Jeśli cel jest poza HUD-em, od celownika będzie wychodził wektor wskazujący kierunek do celu. Obok niego będzie liczba stopni od krzyża celownika do celu. Stopnie te widać tylko w trybie EEGS.

4.
Z celem zalockowanym przez radar na HUDzie pojawia się sporo przydatnych informacji:

1 – Karetka zasięgu. Target Range Caret – kreska kręci się przeciwnie do ruchów wskazówek zegara, jeśli przybliżamy się do celu. Gdy odległość osiągnie 1200 stóp, koło zacznie zmieniać swój obrys w linię przerywaną. Karetka zasięgu na godzinie 12 koła oznacza odległość 1200 stóp, na godzinie 9 – 900 stóp itp. Tutaj jest to godzina 10, czyli około 1000 stóp.
2 – Trójkątny grot Target Aspect Caret oznacza aspekt poruszania się celu względem nas – czy leci na bok, czy ucieka, czy kursem kolizyjnym
3 – podwójna kreska pojawia się, gdy cel teoretycznie jest w zasięgu pocisków

5.
Pod lejkiem widać tzw. T-Symbol, który dostarcza nieco bardziej zaawansowanych informacji.

1 – kreska oznacza punkt celowania w obiekt poruszający się z przeciążeniem 9G.
2 – poziome linie oznaczają potencjalne możliwości celu do manewrowania, ich długość zmienia się dynamicznie
3 – plus oznacza punkt celowania w obiekt poruszający się z przeciążeniem 1 G.

6.
W celowniku Level V najistotniejszy jest Level 5 Piper – małe kółko, które pojawia się po osiągnięciu odpowiedniego dystansu do celu oraz przy sprzyjającym aspekcie, gdy cel nie wyprzedzi pocisków zanim do niego dotrą. To generalnie krzyż celownika radarowego. Powinniśmy sterować tak, by nanieść kółko na atakowany samolot.

7.
Kiedy koło obrysowujące cel ma linię przerywaną, czyli pokazuje cel w zasięgu, umieść Piper na wrogim samolocie i wciśnij spust działka Gun Trigger.

8.
Po wciśnięciu spustu na HUDzie pojawi się przez moment nieco większe kółko z kropką w środku. To punkt BATR (Bullets at Target Range), czyli punkt, w którym znajdą się pociski po przeleceniu dystansu równego aktualnemu dystansowi do celu. Ułatwia to celowanie pociskami niesmugowymi.

9.
Celna seria powinna strącić wrogi samolot. W razie konieczności powtórz atak.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *