Optymalizacja lotu FPAS – poradnik F/A-18C Hornet

Ogromną wadą F/A-18C Hornet jest bardzo mała ilość paliwa na pokładzie. Aby łatwo oszacować pozostały zasięg oraz ilość czasu, jaki samolot może spędzić w powietrzu, pilot ma dyspozycji system FPAS – Flight Planning and Advisory System.

Dzięki FPAS komputer informuje nas o tym, jaką wysokość i prędkość powinniśmy utrzymywać, by wyciągnąć z Horneta jak największy zasięg lub jak najdłuższy czas utrzymania się w powietrzu.

1.
W menu SUPT wybierz funkcję FPAS.

2.
Zobaczysz ekran FPAS, na którym jest sporo cyferek do ogarnięcia. Generalnie składa się z dwóch części: CURRENT – obecnych parametrów przy aktualnej wysokości i OPTIMUM – optymalnych, sugerowanych. Wszystko dotyczy kluczowej, awaryjnej rezerwy 2000 LB (funtów) paliwa.

Current

Sekcja Current pokazuje Ci, jak przedstawia się aktualna sytuacja przy obecnej wysokości i sugeruje pewne ulepszenia. Rozbijmy to na czynniki pierwsze:

TO 2000 LB – do ilości 2000 funtów paliwa zostało:
477 – mil morskich lotu (RANGE), albo:
0:39 – 39 minut utrzymywania się w powietrzu (ENDURANCE)

Aby nieco polepszyć sytuację na obecnej wysokości możesz zmienić prędkość BEST MACH.
0.72 Mach – przy tej prędkości zwiększysz zasięg do 635 mil
0.57 Mach – przy tej prędkości zwiększysz czas w powietrzu do 1 godziny 38 minut

Dolna linia pokazuje parametry dla wybranego punktu nawigacyjnego waypoint. W tej sytuacji widać:
WYPT 5 – aktualny punkt nawigacyjny
– 4:02 – czas do przybycia do WYPT 5
– 9948 – ilość paliwa po przylocie do WYPT 5
– 17 – ilość funtów paliwa zużywana na 1 milę morską

Optimum

Sekcja Optimum pokazuje najwyższe możliwe parametry, jakie możesz uzyskać z tą ilością paliwa, jaką masz do rezerwy 2000 funtów.

RANGE – maksymalny zasięg:
ALTITUDE – powinieneś wznieść się na 37 281 stóp
MACH – pozostać tam z prędkością 0.82 Macha,
– aby uzyskać zasięg 718 mil morskich

ENDURANCE – maksymalny czas w powietrzu
ALTITUDE – powinieneś wznieść się na 28 401 stóp
MACH – pozostać tam z prędkością 0.60 Macha
– aby uzyskać 1 godzinę 36 minut w powietrzu

Pozostałe funkcje

CLIMB – zaznaczenie tej opcji wyświetla na HUDzie optymalną prędkość wznoszenia
HOME – pozwala na ustawienie numeru lotniska docelowego, co uruchomi alarm MASTER CAUTION, kiedy zostanie rezerwa paliwa, by tam dolecieć

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *