Pociski AIM-9 Sidewinder – poradnik F/A-18C Hornet

Kiedy wrogi samolot jest tak blisko, że bez trudu rozpoznajemy jego kształt, do ataku użyjemy pocisków AIM-9 Sidewinder. Ich bardzo krótki zasięg wynagradza technologia “odpal i zapomnij” (fire and forget), gdyż są naprowadzane termicznie na ciepło emitowane z silników maszyny przeciwnika. W optymalnych warunkach trafienie można uzyskać nawet z 10 kilometrów, ale zwykle będzie to odległość bliższa 4-5 km, czyli poniżej 3 mil.

AIM-9M Sidewinder tuż po odpaleniu. Starsza wersja M miała większe płetwy sterowe.

W DCS F/A-18C dostępne są trzy wersje pocisków AIM-9 Sidewinder:
AIM-9L – produkowana od 1977 roku. Pierwszy model, który umożliwiał odpalenie pod każdym kątem względem wroga – nie tylko przy ataku od tyłu. To właśnie nimi para F-14 Tomcat zestrzeliła Su-22 w 1981 roku.
AIM-9M – produkowana od lat 80. Ulepszona pod każdym względem. Ograniczono dymienie po wystrzale, ulepszono odporność na flary. Używana m.in. podczas wojny w Zatoce Perskiej w 1991 roku.
AIM-9X – produkowana od 2003 roku. Posiada ulepszoną głowicę wykrywająca wroga pod kątem 180 stopni, zmodyfikowane płetwy sterujące oraz zmienny wektor ciągu w silniku. Ta wersja współpracuje także ze zintegrowanym celownikiem nahełmowym JHMCS.

Wersja X wyróżnia się mniejszymi płetwami sterowania.

Najrozsądniejszy wybór to oczywiście AIM-9X, choć wcześniejsze wersje przydadzą się przy rozgrywaniu historycznych scenariuszy. Pociski AIM-9 mogą być mylone przez wystrzeliwanie flar, dlatego nie zawsze trafią w cel. Warto być przygotowanym na powtórkę strzału. Pamiętaj też, że jedno trafienie może nie wystarczyć, by strącić większy samolot, np. Tu-22.

Ściąga w skrócie:
– Master Arm – ON
– A/A – ON
– wybierz Sidewindery – Lewy Shift + X lub joystick z przypisanym Weapon Select Down
Tryb “stealth” – bez namierzenia radarem
– namierz centralne kółko na HUDzie (Boresight reticle) na cel
– wciśnij UNCAGE – C lub inny przypisany przycisk
– wciśnij spust by odpalić pocisk
Tryb z namierzeniem radarem
– wybierz jeden z trybów ACM radaru: boresight, vertical acquisition lub wide acquistion – Sensor Control Forward, Aft lub left
– nakieruj duże koło NIRD, by w środku znalazła się kropka Steering Dot
– poczekaj na migający napis SHOOT
– wciśnij spust by odpalić pocisk

Używanie pocisków AIM-9 Sidewinder

Potrzebne klawisze:
– Gun Trigger – spacja
– Weapon Select Down lub lewy Shift + S
– Sensor Control Switch Forward
– Sensor Control Switch Aft
– Sensor Control Switch Left
– UNCAGE – C
Klawisze ustawisz w menu Adjust Controls. Najszybciej znaleźć je wybierając kategorię SEARCH i wpisują wymienione wyżej nazwy.

Przypisanie klawiszy najszybciej zmienisz wybierając zamiast ALL opcję SEARCH i wpisując konkretną nazwę.

Używanie AIM-9 w trybie STEALTH – dyskretnym – bez użycia radaru.

Zalety: przeciwnik nie będzie wiedział, że wystrzeliliśmy pocisk w jego kierunku, przez co może nie użyć flar.
Wady: HUD nie dostarczy nam żadnych informacji. Sami musimy ocenić odległość od celu i dobrać odpowiednie ustawienie do strzału.

1.
Upewnij się, że tryb uzbrojenia jest włączony MASTER ARM ON, a samolot jest w trybie walki powietrznej A/A. Oba przełączniki znajdziesz po lewej stronie kokpitu.

2.
Wybierz pociski Sidewinder przyciskiem Weapon Select Down na joysticku lub klawiszami
Lewy Shift + S

3.
Na HUDzie pojawi się kółko symbolizujące pole widzenia głowicy pocisku Boresight Reticle. Nakieruj je na widoczny cel, a charakterystyczny dźwięk powarkiwania zmieni się w wysoki ton. Wtedy wciśnij przycisk UNCAGE na przepustnicy lub domyślny klawisz C. Odblokuje to głowicę, by mogła samodzielnie śledzić cel.

Małe kółko Boresight to pole widzenia głowicy pocisku. Naprowadź je na widoczny cel.

4.
Ustaw się w miarę optymalnie, by wystrzelony pocisk nie musiał gonić celu, a przeciął jego tor lotu. Wizualnie oceń odległość od przeciwnika – zwykle wystarczy, że będziesz wyraźnie widział kształt samolotu, by rozpoznać jego typ. Wciśnij spust, by odpalić pocisk.

Po odblokowaniu głowicy UNCAGE będzie ona śledzić cel w swoich limitach. Zmieni się też sygnał dźwiękowy. Przy optymalnym kącie i odległości odpal pocisk.

5.
“Great balls of fire!”

Tryb z użyciem radaru

Zalety: HUD wyświetli mnóstwo pomocniczych informacji z odległością od celu, punktem nakierowania samolotu, by oddać optymalny strzał oraz komunikatem, kiedy najlepiej odpalić pocisk.
Wady: wróg będzie wiedział, że go śledzimy i zaraz wystrzelimy Sidewindera, więc będzie bronił się defensywnymi manewrami oraz wystrzeliwaniem flar.

1.
Upewnij się, że tryb uzbrojenia jest włączony MASTER ARM ON, a samolot jest w trybie walki powietrznej A/A. Oba przełączniki znajdziesz po lewej stronie kokpitu

2.
Wybierz pociski Sidewinder przyciskiem Weapon Select Down na joysticku lub klawiszami Lewy Shift + S

3.
Wybierz tryb radaru do walki na bliską odległość ACM:

  • Boresight – wciśnij Sensor Select Forward (namierzanie celu w kole 3.3 stopnia, w centrum HUDa). Zasięg 10 mil.
    Możesz przy nim zostać lub wybrać kolejny, inny tryb:
  • Vertical Acquisition – wciśnij Sensor Select Aft (namierzanie celu w rozszerzonym polu w pionie przed samolotem (—13 stopni w dół, +46 stopni w górę), przydatne w walce kołowej). Zasięg 5 mil.
  • Wide Acquisition – wciśnij Sensor Select Left (“szerokie” namierzanie, skanuje pewien obszar wzdłuż horyzontu)
Tryb Boresight
Tryb Vertical Acquisition Mode.

4.
Zależnie od wybranego trybu, cel, który znajdzie się w zasięgu zostanie automatycznie namierzony, a głowica Sidewindera zostanie odblokowana, by go swobodnie śledzić – NIE MUSISZ wciskać UNCAGE.

5.
Na HUDzie pojawiło się teraz mnóstwo informacji:
NIRD – Normalized In Range Display – koło zasięgu, a w nim
1 – nasza odległość od celu
2 – zasięg maksymalny, od którego można odpalić pocisk
3 – zasięg skuteczny – No Escape Range – optymalny do trafienia wroga

6.
Steruj samolotem tak, by mała, wypełniona kropka punktu sterowania (Steering Dot) znalazła się w środku koła zasięgu NIRD. Poczekaj na pojawienie się napisu SHOOT i wciśnij spust, by odpalić pocisk.

7.
Obserwuj, czy wróg nie zmyli pocisku flarami.

8.
Jeśli nie zmylił, to zobaczysz kulę ognia.

Przy używaniu Sidewinderów bardzo ważny jest dźwięk. Oto jak zmienia się ton po namierzeniu celu i odblokowaniu głowicy przyciskiem UNCAGE.

2 Replies to “Pociski AIM-9 Sidewinder – poradnik F/A-18C Hornet”

  1. Cześć!
    Ostatnie zdanie w tym poradniku sugeruje, że należy się spodziewać pliku dźwiękowego na którym usłyszymy tę zmianę. Czy jest on gdzieś „zaszyty” i nie umiem go znaleźć?
    Pozdrawiam!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *