Kiedy wrogi samolot jest tak blisko, że bez trudu rozpoznajemy jego kształt, do ataku użyjemy pocisków AIM-9 Sidewinder. Ich bardzo krótki zasięg wynagradza technologia “odpal i zapomnij” (fire and forget), gdyż są naprowadzane termicznie na ciepło emitowane z silników maszyny przeciwnika. W optymalnych warunkach trafienie można uzyskać nawet z 10 kilometrów, ale zwykle będzie to odległość bliższa 4-5 km, czyli poniżej 3 mil.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/01/side.jpg?resize=720%2C405&ssl=1)
W DCS F/A-18C dostępne są trzy wersje pocisków AIM-9 Sidewinder:
– AIM-9L – produkowana od 1977 roku. Pierwszy model, który umożliwiał odpalenie pod każdym kątem względem wroga – nie tylko przy ataku od tyłu. To właśnie nimi para F-14 Tomcat zestrzeliła Su-22 w 1981 roku.
– AIM-9M – produkowana od lat 80. Ulepszona pod każdym względem. Ograniczono dymienie po wystrzale, ulepszono odporność na flary. Używana m.in. podczas wojny w Zatoce Perskiej w 1991 roku.
– AIM-9X – produkowana od 2003 roku. Posiada ulepszoną głowicę wykrywająca wroga pod kątem 180 stopni, zmodyfikowane płetwy sterujące oraz zmienny wektor ciągu w silniku. Ta wersja współpracuje także ze zintegrowanym celownikiem nahełmowym JHMCS.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/01/x.jpg?resize=720%2C405&ssl=1)
Najrozsądniejszy wybór to oczywiście AIM-9X, choć wcześniejsze wersje przydadzą się przy rozgrywaniu historycznych scenariuszy. Pociski AIM-9 mogą być mylone przez wystrzeliwanie flar, dlatego nie zawsze trafią w cel. Warto być przygotowanym na powtórkę strzału. Pamiętaj też, że jedno trafienie może nie wystarczyć, by strącić większy samolot, np. Tu-22.
Ściąga w skrócie:
– Master Arm – ON
– A/A – ON
– wybierz Sidewindery – Lewy Shift + X lub joystick z przypisanym Weapon Select Down
Tryb “stealth” – bez namierzenia radarem
– namierz centralne kółko na HUDzie (Boresight reticle) na cel
– wciśnij UNCAGE – C lub inny przypisany przycisk
– wciśnij spust by odpalić pocisk
Tryb z namierzeniem radarem
– wybierz jeden z trybów ACM radaru: boresight, vertical acquisition lub wide acquistion – Sensor Control Forward, Aft lub left
– nakieruj duże koło NIRD, by w środku znalazła się kropka Steering Dot
– poczekaj na migający napis SHOOT
– wciśnij spust by odpalić pocisk
Używanie pocisków AIM-9 Sidewinder
Potrzebne klawisze:
– Gun Trigger – spacja
– Weapon Select Down lub lewy Shift + S
– Sensor Control Switch Forward
– Sensor Control Switch Aft
– Sensor Control Switch Left
– UNCAGE – C
Klawisze ustawisz w menu Adjust Controls. Najszybciej znaleźć je wybierając kategorię SEARCH i wpisują wymienione wyżej nazwy.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/01/contrl.jpg?resize=720%2C405&ssl=1)
Używanie AIM-9 w trybie STEALTH – dyskretnym – bez użycia radaru.
Zalety: przeciwnik nie będzie wiedział, że wystrzeliliśmy pocisk w jego kierunku, przez co może nie użyć flar.
Wady: HUD nie dostarczy nam żadnych informacji. Sami musimy ocenić odległość od celu i dobrać odpowiednie ustawienie do strzału.
1.
Upewnij się, że tryb uzbrojenia jest włączony MASTER ARM ON, a samolot jest w trybie walki powietrznej A/A. Oba przełączniki znajdziesz po lewej stronie kokpitu.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/01/arm.jpg?resize=720%2C405&ssl=1)
2.
Wybierz pociski Sidewinder przyciskiem Weapon Select Down na joysticku lub klawiszami
Lewy Shift + S
3.
Na HUDzie pojawi się kółko symbolizujące pole widzenia głowicy pocisku Boresight Reticle. Nakieruj je na widoczny cel, a charakterystyczny dźwięk powarkiwania zmieni się w wysoki ton. Wtedy wciśnij przycisk UNCAGE na przepustnicy lub domyślny klawisz C. Odblokuje to głowicę, by mogła samodzielnie śledzić cel.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/01/bore.jpg?resize=720%2C405&ssl=1)
4.
Ustaw się w miarę optymalnie, by wystrzelony pocisk nie musiał gonić celu, a przeciął jego tor lotu. Wizualnie oceń odległość od przeciwnika – zwykle wystarczy, że będziesz wyraźnie widział kształt samolotu, by rozpoznać jego typ. Wciśnij spust, by odpalić pocisk.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/01/shoooot.jpg?resize=720%2C405&ssl=1)
5.
“Great balls of fire!”
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/01/ball.jpg?resize=720%2C405&ssl=1)
Tryb z użyciem radaru
Zalety: HUD wyświetli mnóstwo pomocniczych informacji z odległością od celu, punktem nakierowania samolotu, by oddać optymalny strzał oraz komunikatem, kiedy najlepiej odpalić pocisk.
Wady: wróg będzie wiedział, że go śledzimy i zaraz wystrzelimy Sidewindera, więc będzie bronił się defensywnymi manewrami oraz wystrzeliwaniem flar.
1.
Upewnij się, że tryb uzbrojenia jest włączony MASTER ARM ON, a samolot jest w trybie walki powietrznej A/A. Oba przełączniki znajdziesz po lewej stronie kokpitu
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/01/arm.jpg?resize=720%2C405&ssl=1)
2.
Wybierz pociski Sidewinder przyciskiem Weapon Select Down na joysticku lub klawiszami Lewy Shift + S
3.
Wybierz tryb radaru do walki na bliską odległość ACM:
- Boresight – wciśnij Sensor Select Forward (namierzanie celu w kole 3.3 stopnia, w centrum HUDa). Zasięg 10 mil.
Możesz przy nim zostać lub wybrać kolejny, inny tryb: - Vertical Acquisition – wciśnij Sensor Select Aft (namierzanie celu w rozszerzonym polu w pionie przed samolotem (—13 stopni w dół, +46 stopni w górę), przydatne w walce kołowej). Zasięg 5 mil.
- Wide Acquisition – wciśnij Sensor Select Left (“szerokie” namierzanie, skanuje pewien obszar wzdłuż horyzontu)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/01/boremode.jpg?resize=720%2C405&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/01/vert.jpg?resize=720%2C405&ssl=1)
4.
Zależnie od wybranego trybu, cel, który znajdzie się w zasięgu zostanie automatycznie namierzony, a głowica Sidewindera zostanie odblokowana, by go swobodnie śledzić – NIE MUSISZ wciskać UNCAGE.
5.
Na HUDzie pojawiło się teraz mnóstwo informacji:
NIRD – Normalized In Range Display – koło zasięgu, a w nim
1 – nasza odległość od celu
2 – zasięg maksymalny, od którego można odpalić pocisk
3 – zasięg skuteczny – No Escape Range – optymalny do trafienia wroga
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/01/hudinfo.jpg?resize=720%2C405&ssl=1)
6.
Steruj samolotem tak, by mała, wypełniona kropka punktu sterowania (Steering Dot) znalazła się w środku koła zasięgu NIRD. Poczekaj na pojawienie się napisu SHOOT i wciśnij spust, by odpalić pocisk.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/01/shoot.jpg?resize=720%2C405&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/01/fire.jpg?resize=720%2C405&ssl=1)
7.
Obserwuj, czy wróg nie zmyli pocisku flarami.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/01/flare.jpg?resize=720%2C405&ssl=1)
8.
Jeśli nie zmylił, to zobaczysz kulę ognia.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/01/hit.jpg?resize=720%2C405&ssl=1)
Przy używaniu Sidewinderów bardzo ważny jest dźwięk. Oto jak zmienia się ton po namierzeniu celu i odblokowaniu głowicy przyciskiem UNCAGE.
Cześć!
Ostatnie zdanie w tym poradniku sugeruje, że należy się spodziewać pliku dźwiękowego na którym usłyszymy tę zmianę. Czy jest on gdzieś „zaszyty” i nie umiem go znaleźć?
Pozdrawiam!
Tam ma być film, który przestał się pokazywać z jakiegoś powodu, Już powinno być ok.