Start, wznoszenie, lot – poradnik F-4E Phantom

Poradnik obejmuje czynności po zakończeniu kołowania opisanego w osobnym wpisie. Procedura startu rozpoczyna się tuż przed wjazdem na pas startowy, na pozycji Hold Short. Obejmuje checklisty Beofre Take Off, Take Off i After Take Off. Ta ostatnia jest połączona z checklistą Climb (wznoszenie) i Cruise (przelot).

Niezbędne przyciski

  • Landing Gear – domyślnie G – podwozie
  • Flaps / Slats – F / LShift + F – klapy, skrzela
  • LCtrl + C – zamknięcie kabiny
  • Trim Hat – trymer

Before Take Off

1.
Upewnij się, że przełącznik przepływu paliwa w skrzydłach INT WING TRANS ustawiony jest na NORMAL.

2.
Włącz wszystkie trzy systemy wspomagania stabilności lotu STAB AUGYAW, PITCH, ROLL na górną pozycję ENGAGE.

3.
Wykonaj ostatni test systemu sterowania wychylając drążek na cztery pozycje: góra-lewo, dół-lewo, dół-prawo, góra-prawo.

4.
Potwierdź, że klapy i skrzela są wysunięte w pozycji OUT i DN, a trymer STAB TRIM jest ustawiony do startu w pozycji od 1 do 3. Stab Trim 1 oznacza „lekki” dziób przy starcie, szybsze oderwanie się od pasa, ale też konieczność szybkiego trymowania NOSE UP w dużej ilości tuż po wzniesieniu się w powietrze. Stab Trim 3 to „ciężki” dziób podczas startu, późniejsze oderwanie się od pasa, ale i bardziej wytrymowany samolot do lotu, wymagający mniejszych poprawek w późniejszej fazie. W Phantomie rekomendowane starty są zawsze z wysuniętymi klapami.

5.
Jeśli warunki pogodowe sprzyjają oblodzeniu silnika, ustaw przełącznik ENGINE ANTI-ICING na pozycję DE-ICE. W innym przypadku pozostaw na NORMAL.

6.
Zamknij kabinę klikając na dźwigni po lewej lub klawiszami LCtrl + C. W realu to WSO pierwszy zamyka swoją, lecąc w trybie Single Player możesz zrobić to pierwszy jako pilot. WSO zamknie swoją po chwili i potwierdzi komunikatem zaryglowanie kokpitów. Kontrolka CANOPY UNLOCK zgaśnie. Przy zamykaniu kabiny należy się upewnić, że przepustnica jest w pozycji IDLE, inaczej zamknięcie może nie przebiec prawidłowo. Zamknięcie kabiny uzbraja ostatecznie katapultę, dlatego robi się to w bezpiecznym miejscu.

7.
Wykonaj test kontrolek ostrzegawczych. Przytrzymaj przełącznik na prawej konsoli na pozycji WARN LT TEST.

Kokpit rozświetli się kontrolkami.

8.
Line Up. Poproś o zgodę na start i ustaw się na osi pasa startowego.

After Line up Checklist

1.
Dopóki jesteś na ziemi, transfer z zewnętrznych zbiorników nie działa, więc do startu możesz zostawić przełącznik EXT TRANS na OFF.

2.
Włącz system przeciwpoślizgowy ANTI-SKID. Potwierdź zgaśnięcie kontrolki.

3.
Dokonaj ostatnich ustawień w systemie nawigacji zależnie od wybranego trybu.

4.
Włącz rurkę Pitota, na prawej konsoli ustaw PITOT HEAT na ON. W realu pilot i WSO powinni teraz sprawdzić, czy żaden bezpiecznik nie wybił.

5.
Sprawdź kontrolkę MASTER CAUTION. Jeśli się świeci, zresetuj ją przyciskiem na dole. Powinna zgasnąć, jeśli wszystkie systemy działają prawidłowo.

Take Off – start

1.
Wciśnij i przytrzymaj hamulce kołowe Wheel Brakes. Zwiększ moc silników do 85% RPM.

2.
Puść hamulce i rozpocznij rozbieg. Zwiększ moc do MIL POWER albo od razu do dopalaczy AB. Phantom może startować bez dopalaczy lub – zwykle – z ich pomocą. Jeśli to konieczne, użyj przycisku Nose Wheel Steering, by utrzymać samolot na osi pasa, ale korekty muszą być bardzo delikatne, inaczej samolot zacznie driftować po pasie. Powyżej prędkości 70 węzłów absolutnie nie używaj już Nose Wheel Steering!

3.
Jester powiadomi cię o osiągnięciu prędkości 80 węzłów i 100 węzłów. Przy 80 węzłach ściągnij drążek do siebie i trzymaj go tak, aż samolot zacznie odrywać się od pasa.

4.
Po chwili samolot oderwie się od pasa. Gdy zacznie się stabilnie wznosić, schowaj podwozie i wsuń klapy i skrzela na górną pozycję NORM. Jester poinformuje cię o schowaniu kół i klap. Przygotuj się na konieczność trymowania. Nie przekraczaj 10-12 stopni kąta wznoszenia. Przyspiesz do 350 węzłów.

Pitch 10-12 stopni to pierwsza kreska podziałki na ADI.

After Take Off – Climb – Cruise

1.
Wyłącz dopalacz. Dostosuj moc silników i kąt wznoszenia do prędkości 350 węzłów i kontynuuj wznoszenie na wysokość przelotową. Kurs według ustalonej trasy.

2.
Po osiągnięciu wysokości przejściowej Transition Altitude ustaw wysokościomierz barometryczny na standardową wartość QNH 29.92. To samo robi WSO i porównuje z pilotem wskazania wysokościomierza.

3.
Jeśli masz zewnętrzne zbiorniki paliwa, ustaw przełącznik EXT TRANS na CENTER (środkowy) lub OUTBD (podskrzydłowe). Kolejność jest w zasadzie dowolna, ale weź pod uwagę, że podwieszone z przodu pod kadłubem pociski Sparrow nie odpalą się, dopóki centralny zbiornik nie będzie odrzucony. Jeśli zapomnisz o przełączniku, z czasem powinien automatycznie zadziałać system Override, który sam „upomni się” o wszelkie dostępne paliwo.

4.
Pozostałe czynności z checklisty są już opcjonalne i nie mają znaczenia dla symulacji. Pilot i WSO sprawdzają poprawność ciśnienia w kokpicie, systemu podawania tlenu, ściany bezpieczników, czy żaden nie wybił i ustawienia Anti-Ice.

5.
Kontynuuj lot wytyczoną trasą.

Wesprzyj serwis Szkoła Latania DCS World

Kupując moduł F-4E Phantom w sklepie Heatblur wspierasz całą kwotą twórców modułu:

Ściągnij wersję PDF

One Reply to “Start, wznoszenie, lot – poradnik F-4E Phantom”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *