Operowanie z lotniskowców to jeden z czynników wyróżniających F/A-18C Hornet w DCS World. Wraz z pojawieniem się modułu Supercarrier start na lotniskowcach wygląda nieco inaczej, zależnie czy jesteśmy na domyślnym okręcie CVN-74 John C. Stennis, czy na którymś z modułu SC.
Stennis oferuje szybszy, bardziej uproszczony start, choć nie tak klimatyczny. I tu, i tu jednak będziesz musiał dokonać paru przygotowań przed startem. Zapamiętaj też rozkład katapult CAT na lotniskowcu, który wszędzie wygląda tak samo.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/cat.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Przygotowanie do startu
1.
Jeśli zacząłeś misje od COLD START – włączania silników, pamiętaj, by poprosić przez radio obsługę o usunięcie blokad kół:
Ground Crew – Wheel Chocks – Remove
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/dedet.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
W rogu zobaczysz numer przypisanej dla Ciebie katapulty, do której musisz się kierować.
W naszym wypadku komunikat wygląda:
010 taxi to cat 1
– 010 – numer na burcie samolotu
– taxi – kołowanie
– cat 1 – numer katapulty
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/fr-1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
2.
Jeśli zaczynałeś od startu na zimno, ustaw ekrany DDI na HUD i FCS.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/fcd.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/hud-1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
3.
Ustaw trym sterów STAB TRIM zależnie od wagi samolotu. Służy do tego standardowy przycisk trymu UP na drążku. Użyj następujących wskazań:
– waga poniżej 44 000 – stab trim 16
– waga 45 000 – 48 000 – stab trim 17
– waga 49 000 i więcej – stab trim 18 (plus obowiązkowy dopalacz przy starcie)
Wagę samolotu sprawdzisz w dobrze wykonanej odprawie, kneeboardzie lub ostatecznie w menu uzbrojenia ALT + ’ (apostrof) na pozycji TOTAL WEIGHT (zwłaszcza jeśli zmieniałeś uzbrojenie).
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/tw.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Aktualny trym do startu widać na ekranie FCS jako STAB.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/gtgt.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
4.
Włącz i ustaw TACAN właściwy dla lotniskowca w tej misji. Przyda się po starcie, by odlecieć na bezpieczną odległość do dalszych manewrów.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/tr.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Kołowanie – taxi
5.
Jeśli zaczynałeś od Cold Start, zwolnij hamulec parkingowy. Upewnij się, że masz złożone skrzydła. Wciśnij przycisk NWS, by włączyć ciasne skręcanie podczas kołowania NWS HI – widać to na HUDzie. Przy rozłożonych skrzydłach musisz cały czas trzymać wciśnięty przycisk NWS. Dodaj nieco mocy i używając steru, rozpocznij kołowanie w kierunku wybranej katapulty.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/dede-1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/tx.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
6.
Ustaw się przed osią katapulty i rozłóż skrzydła. Służy do tego dźwignia przed prawą konsolą. Użyj myszki, by przekręcić ją w prawo i wciśnij, by zablokować. Obserwuj skrzydła, czy są w prawidłowym położeniu.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/r45.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/roz.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/win.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
7.
Ustaw się na środku osi katapulty, celując środkową anteną.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/sr.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Start z katapulty – TAKE OFF
Na lotniskowcu Stennis nie masz żadnych podpowiedzi, jakie w realu ma prawdziwy pilot od członków obsługi. Nie ma więc nic złego we włączeniu widoku zewnętrznego F2, by pomóc sobie dokołować do katapulty.
1.
Ustaw widok z boku i obserwując przednie podwozie, delikatnie używaj mocy Throttle i hamulca Wheel Brake, by ustawić koło i dźwignię Launch Bar przed katapultą.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/12.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/launch.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
2.
Rozłóż dźwignię LAUNCH BAR przy przednim podwoziu. Służy do tego przełącznik przed lewą konsolą LAUNCH BAR EXTEND.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/lb.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/98.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
3.
Wciśnij klawisz U. Podwozie zostanie przyczepione do katapulty, a ścianka Jet blast Deflector Shield za samolotem podniesie się. Samolot jest gotowy do startu.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/ger.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/f55.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
4.
Włącz mil power, czyli 100% mocy silnika bez dopalacza. Jak prawdziwy pilot możesz zrobić przed startem FULL WIPE, czyli wychylić na chwilę wszystkie stery w ostatnim teście.
Jeśli masz ciężki samolot, po chwili włącz maksymalną moc dopalacza i czekaj, aż po chwili samolot zostanie „wystrzelony” z okrętu. Nie musisz dotykać drążka. Hornet samoczynnie wzniesie się w górę po opuszczeniu pokładu dzięki ustawieniom trymera.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/5t5.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/drf-1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
5.
Schowaj podwozie klawiszem G.
Ustaw klapy FLAPS w pozycję AUTO.
Wyłącz dopalacz.
Utrzymuj prędkość około 300 węzłów i wysokość 500 stóp.
Na ekranie HSI włącz nawigację TACAN, by obserwować odległość od lotniskowca.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/drfr.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
6.
Utrzymuj wysokość 500 stóp i prędkość 300, aż osiągniesz odległość 7 mil od lotniskowca. Wtedy możesz przejść do dalszych etapów misji.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2020/05/dfr5.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)