System ostrzegania RWR – poradnik F/A-18C Hornet

Latanie Hornetem to nie tylko niszczenie wrogich celów, ale także unikanie zagrożenia i rozsądne korzystanie z systemów obronnych. W F/A-18C mamy do dyspozycji środki pasywne: system wczesnego ostrzegania RWR (Radar Warning Reciever) wyświetlany na ekranie EW (Electronic Warfare); aktywne: zakłócacz jammer (w obecnej wersji jeszcze nie działa) oraz zapas folii CHAFF i flar FLARES do zmylania wrogich rakiet.

Opis programowania chaff i flar znajdziesz TUTAJ.

System RWR przekazuje informacje o obecności obiektów, które emitują swoją wiązkę radarową, np. skanują przestrzeń. Dostaniesz ostrzeżenie o tym, że zostałeś wykryty przez inny radar, o byciu zalokowanym jako śledzony cel i o wystrzeleniu rakiety naprowadzanej radarowo. Symbolom na ekranie towarzyszą sygnały dźwiękowe oraz zestaw kontrolek ostrzegających w kokpicie.

Choć system RWR pokazuje typ wykrytej jednostki, nie odróżnia „swoich” od wroga. Jeśli zostaniesz zalokowany jako cel przez swojego skrzydłowego, również dostaniesz ostrzeżenie.

RWR nie podaje zasięgu do wykrytych jednostek, tylko sam azymut, np. na godzinie 1. Ich odległość od środka ekranu jest zależna przede wszystkim od stopnia zagrożenia, jakie stanowią dla naszego samolotu.

Uruchamianie systemu RWR

System RWR piloci zwykle wyświetlają na lewym ekranie DDI, choć konsola z przyciskami włączania i filtrowania znajduje się pod dolnym monitorem. Dla wygody wszystkie informacje można też powtórzyć na wyświetlaczu HUD.

Włączanie systemu obronnego nie jest obowiązkowym punktem przy rozruchu samolotu. Powinieneś włączyć go najpóźniej tuż przed fazą FENCE IN misji, czyli opuszczeniem bezpiecznej przestrzeni i wleceniem w strefę działań zbrojnych.

1.
Dla lepszej widoczności możesz wyłączyć wyświetlanie drążka klawiszem BACKSPACE. Ekran sterowania systemem jest ukryty pod dolnym monitorem DDI. Upewnij się, że system jest włączony. Jeśli nie, wciśnij przycisk ALR-67 POWER – zaświeci się dioda ON.

2.
Na lewym ekranie DDI włącz wyświetlacz systemu RWR. Kliknij środkowy przycisk aż pokaże się menu TAC i wybierz stronę EW (Electronic Warfare).

3.
Gotowy do pracy system powinien wyglądać tak:
Zwróć uwagę na napis RCV pod ALR-67. Jeśli pokazuje OFF, system jest wyłączony z panelu na dole.

Ekran główny EW

Główną częścią ekranu RWR jest okrąg z naszym samolotem pośrodku. Wykryte jednostki umiejscawiane są względem azymutu od naszej pozycji na zasadzie kompasu lub godzin zegara oraz według stopnia zagrożenia dla nas.

UWAGA – ekran EW nie wyświetla obiektów względem ich zasięgu! Ikona tuż przy naszym samolocie może oznaczać obiekt najbardziej od nas oddalony w milach.

RWR w grze to wciąż delikatny temat bo opiera się na informacjach, które częściowo są ściśle tajne i w DCS World jego funkcjonowanie ciągle jest dopracowywane. Według instrukcji obszar krytycznego zagrożenia to teraz zewnętrzny okrąg (wcześniej podawano że wewnętrzny), jednak w praktyce obiekty krytyczne wciąż są wewnątrz środkowego okręgu.

1.
Ekran RWR wyświetla ikony wykrytych źródeł promieniowania od razu określając ich typ i rodzaj. Na obrazku poniżej widać wykryte:
– F-14 Tomcat
– Wyrzutnia SA-15
– MiG-29
– Okręt klasy Grisha

2.
Nie ma sensu uczyć się wszystkich na pamięć, To przyjdzie wraz z poznawaniem sprzętu militarnego, bo swoje cyfrowe i literowe kody mają wszelkie rodzaje rakiet ziemia-powietrze, okręty, samoloty itd. Najlepiej zapamiętać cztery główne symbole:

3.
Na ekranie DDI możemy jedynie włączyć wyświetlanie azymutu do wykrytych zagrożeń na HUDzie. Reszta funkcji dotyczy wyrzutni chaff i flar, która wyjaśniona jest TUTAJ.

4.
Na HUDzie wygląda to tak:

W sytuacji, gdy nie można wyświetlić ekranu EW na żadnym monitorze DDI, do dyspozycji jest zapasowy wyświetlacz RWR pod prawym monitorem DDI.

System ostrzegania RWR

1.
Ekran RWR pokazuje kiedy wrogi radar zaczyna lockować Twój samolot. Pod symbolem wykrytego źródła pojawia się półkole. Po odpaleniu pocisku ikony źródła namierzania przesuwają się do krytycznego kręgu, pojawia się linia azymutu do pocisku, a symbole zaczynają migać. W kokpicie słychać też odpowiednie sygnały dźwiękowe:
Beep – wykrycie źródła radaru
Podwójny beep – wykrycie radaru wrogiego samolotu
Ciągły sygnał alarmu – wrogi radar lockuje nasz samolot
Przyspieszony sygnał alarmu – wystrzelono pocisk naprowadzany radarem
Poniżej widać, że jesteśmy śledzeni przez wyrzutnię SAM SA-10 oraz MiGa-29, a także wystrzelone przez nich dwa pociski nadlatujące na godzinie 5 i 7.

2.
Odpowiednie symbole zmieniają się również na wyświetlaczu HUD. Linia do radaru, który nas zaczyna lockować robi się dwa razy dłuższa i przerywana, a pod symbolem pojawia się półkole. Po wystrzeleniu pocisku linia zmienia się w ciągłą wskazując azymut do nadlatującego pocisku.

3.
Te same informacje dublowane są na zapasowym wyświetlaczu RWR. Po wystrzeleniu rakiet ikony przechodzą do wewnętrznego okręgu i zaczynają migać.

4.
Dodatkowe informacje o zagrożeniu pojawiają się nad prawym monitorem DDI. Widać na nich jaki rodzaj radaru akurat nas lockuje. Możliwe symbole to:
SAM – wyrzutnia pocisków ziemia-powietrze
AI – air intercept – wrogi samolot
AAA – artyleria przeciwlotnicza
CW – continuous wave – radar naziemny

Panel sterowania RWR

Informacje wyświetlane na ekranie EW można dostosować na panelu sterującym pod dolnym monitorem DDI.

POWER ON – włączanie/wyłączanie
DISPLAY – ogranicza wyświetlanie kontaktów do 6 najgroźniejszych
SPECIAL – nie działa
OFFSET – grupuje ikony równo obok siebie, gdy zbyt dużo nakłada się wzajemnie
BIT – włącza test systemu
AUDIO – regulacja głośności alarmu
DMR – dimmer – reguluje jasność diod panelu sterującego
Pokrętło IAUF – filtruje wyświetlanie kontaktów na ekranie EW:
I – intercept – wrogie samoloty
A – AAA – artyleria przeciwlotnicza
U – unidentified – niezidentyfikowane
F – friendly – „swoje” kontakty

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *