Unikalne funkcje specjalne – poradnik F-4E Phantom II

DCS F-4E Phantom II od studia Heatblur wynosi moduły DCS World na nowy poziom jakości i i immersji dzięki wielu innowacyjnym funkcjom specjalnym, jakich nie znajdziemy w innych modułach. Przedstawiamy ich listę z zastrzeżeniem, że nie wszystkie z planowanych znalazły się w premierowej wersji early access. Wpis będzie aktualizowany wraz z pojawiającymi się, brakującymi funkcjami.

Robin Olds pilotem Phantoma

Osoby znające historię wojny lotniczej w Wietnamie szybko rozpoznają, że twarz pilota DCS F-4E Phantom II do złudzenia przypomina autentyczny wizerunek słynnego, amerykańskiego asa lotnictwa Robina Oldsa z czasów wojny w Wietnamie i jego służby na samolotach Phantom.  Historię Olds możecie przeczytać w poświęconym mu artykule na Szkole Latania – Robin Olds – historia najsłynniejszego wąsa i asa lotnictwa w USAF.

Twórcy z Heatblura skontaktowali się z córką nieżyjącego już Oldsa i uzysykali pozwolenie na uhonorowanie w ten sposób jego osoby.

W późniejszym czasie dojdzie opcja zmiany wyglądu pilota.

Crew Chief – szef obsługi naziemnej

Znane z Tomcata koło z rozkazami dla siedzącego z tyłu operatora Jestera, wzbogaciło się o funkcję Crew Chiefa, czyli szefa obsługi naziemnej, który pomoże nam w realistycznej procedurze Cold Start. Koło rozkazów Crew Chiefa symuluje system komunikacji za pomocą sygnałów dłońmi oraz komunikację radiową. W ten sposób podłączymy zasilanie zewnętrzne, sprężone powietrze, sprawdzimy działanie sterów i rurki Pitota, za każdym razem słysząc potwierdzenie Crew Chiefa, czy coś działa. Domyślny klawisz:

  • Jester UI Action – A – wywołuje koło Jestera, z którego można wybrać Crew Chiefa (alternatywna metoda to standardowe menu radia). Można się po nim poruszać systemem śledzenia wzroku lub kursorem. Weź pod uwagę, że działa tu krótkie wciśnięcie i dłuższe przytrzymanie. Dłuższe zamyka koło przy braku wyboru rozkazu

Czynności Crew Chiefa obejmują:

  • External power – zasilanie zewnętrzne z wózka
  • External air – sprężone powietrze do rozruchu silników z wózka
  • Engine start cartridges – ładunki do alternatywnego rozruchu silników
  • Wheel chocks – blokady kół
  • Boarding ladder and boarding steps – drabinka i stopnie do kokpitu
  • Weapon settings and adjustments – ustawienia uzbrojenia, np. kod lasera
  • Ground checks – testy różnych elementów samolotu:
    – Pitot Heat – test rurki Pitota
    – Spoiler Actuator – test spoilerów przy niewielkim wychyleniu drążka w lewo i prawo
    – Flight Controls – test wychylenia sterów
    – Air Refueling Door – test wlewu do tankowania paliwa w powietrzu
    – Speed Brakes – test hamulcy aerodynamicznych
    – Slats and Flaps – test skrzeli i klap
    – ARI Disengage – test braku ruchu steru pionowego przy ruchu drążkiem po schowaniu klap
    – Stab Aug – test systemu wspomagania stabilności podczas lotu
    – Trim – test trymera
    – Tail Hook – test haka

Rozmowy z Jesterem

Wydawanie poleceń Jesterowi jest znane z Tomcata – działa tylko w jedną stronę – to my wydajemy polecenie, a Jester oznajmia, czy może to zrobić, czy nie. W F-4E Phantom II dochodzi opcja, w której to Jester zadaje pytania nam i oczekuje odpowiedzi. Rozwiązano to w sposób koła dialogowego z wyborami, zupełnie jak w grze RPG Mass Effect. Z mojego doświadczenia wynika, że najlepiej obsuguje się to w trybie kursora myszy,

Aby odpowiedzieć na pytanie Jestera, trzeba wcisnąć klawisz W, Q lub E by wyświetlić odpowiedzi (zależnie od tego, która litera jest w środku kółka) i wybrać daną opcję kursorem.

Interaktywna instrukcja

W każdej chwili w kokpicie Phantoma można wyświetlić oficjalną instrukcję studia Heatblur do modułu F-4 Phantom II. Pojawia się ona w formacie kneeboarda, można ją przeglądać za pomocą kursora myszy. klikając na interaktywnych linkach w spisie treści lub wpisując frazę w polu wyszukiwania. Domyślne klawisze:

  • RAlt + M – otwiera / zamyka instrukcję
  • RShift + M – otwiera instrukcję
  • RCtrl + M – zamyka instrukcję
  • M – przytrzymanie klawisza z kliknięciem na przełącznika pokazuje objaśnienia z instrukcji

Jeszcze bardziej przydatną funkcją jest powiązanie głównych przełączników w kokpicie z intrukcją. Trzymając wciśnięty klawisz M i klikajac/używając kółka myszy na wybranym przełączniku / zegarze – od razu wyświetlimy jego opis z instrukcji.

Wbudowana przeglądarka internetowa (pojawi się w aktualizacji po premierze)

Jeśli tekst w instrukcji to za mało albo po prostu nudzisz się podczas długiego przelotu, możesz wyświetlić w kokpicie okno przeglądarki internetowej. Używając klawiatury i myszy możesz w ten sposób włączyć film na YouTube, przeglądać i czytać strony internetowe, czytać PDFy Szkoły Latania, a nawet grać w niektóre gry przeglądarkowe. Domyślne klawisze:

  • Virtual Browser Toggle – RCrtl + V

Kalkulator bombardowania

Używanie bomb w F-4E Phantom nie jest takie proste, jak w nowoczesnych samolotach. Potrzebne obliczenia do wybranych trybów, które trzeba wprowadzić przed atakiem pomaga wyliczyć kalkulator bombardowania Bombing Table. Wpisując odpowiednie wartości wyliczy on właściwe dane, a przycisk TELL JESTER (powiedz Jesterowi) prześle je automatycznie na tylni fotel do naszego WSO, który zajmie się wprowadzeniem tych ustawień. Szczegółowa instrukcja znajduje się w rozdziałach poświęconym danym trybom bombardowania. Domyślne klawisze to:

  • RCtrl + B – włącza / wyłącza kalkulator bombardowania

AVTR – Airborne Video Tape Recorder

AVTR to wbudowany magnetowid rejestrujący obraz z kamery pocisków, np. Mavericka, zasobnika celowniczego Pave Spike, ekran radaru i kamery działka. Dostęp do panelu AVTR znajduje się w kokpicie WSO po lewej stronie.

  • GUN CAMR ON / OFF – włącza kamerę działka (niedostępna w premierowej wersji)
  • WEAPON / ASQ-153 – przełącznik między kamerą pocisku i zasobnikiem TGP
  • RCD – kontrolka potwierdzająca nagrywanie
  • MINUTES – czas od włączenia nagrywania
  • AVTR – górna pozycja RECORD włącza nagrywanie, STANDBY – w gotowości, OFF – wyłączony

DCS rejestruje nagrywane obrazy jako pliki *.PNG w rozdzielczości 512×512 px. Znajdują się one w folderze SAVED GAMES\DCS_F4E\RECORDS\AVTR

Mazak po owiewce kabiny – Grease Pencil

W kokpicie Phantoma, po zamknięciu owiewki, dostępny jest mazak Grease Pencil z interfejsem przypominającym uproszoczony program do rysowania Paint. Za jego pomocą można rysować dowolne rzeczy na owiewce kabiny, wybierając kolor i grubość pisaka. Lewy przycisk myszy rysuje, prawy wymazuje. Aby wywołać Grease Pencil, należy przypisać wolny klawisz do funkcji:

  • Grease Pencil (Toggle)

Dostępne opcje interfejsu to:

  • Brush Size – rozmiar mazaka
  • Eraser Size – rozmiar gumki
  • Brush Color – kolor mazaka
  • Smoothing – wygładzanie

Grease Pencil nie służy jedynie do malowania głupot na kabinie. W przypadku lotów multicrew, z kolegą na fotelu WSO, każdy z członków załogi rysuje kółko na owiewce, w którym widzi ten sam obiekt na ziemi. W ten sposób później można szybko informować się o pozycji newralgicznych lokacji na ziemi, biorąc za punkt odniesienia miejsce wskazywane przez kółko.

Wear and Tear – zużycie części mechanicznych samolotu

W edytorze misji można dostosować poziom zużycia samolotu. Wpływa ona na działanie różnych części mechanicznych maszyny, ale nie umożliwia lotu – po prostu niektóre części mogą działać mniej sprawnie, np. kamera zasobnika będzie się wolniej przesuwać, w kokpicie nie będą gasły kontrolki awaryjne. Później ma dojść możliwość zużycia samolotu powyżej 100%, ale tylko w czasie misji lub używania tej samej maszyny w dynamicznej kampanii.

Poziom zużycia reguluje się w edytorze misji, klikając ostatnią zakładkę oznaczoną trzema kropkami i wpisując poziom zużycia od 0 do 100 w polu AIRCRAFT WEAR AND TEAR.

Jego przeciwieństwem jest opcja poniżej REFERENCE AIRCRAFT, wymuszająca samolot w idealnej kondycji, np. do jakichś turniejów, zawodów.

Hełm na rancie kabiny

Każdy start z rampy Cold and Dark rozpoczyna się z zabepieczonym samolotem z wszystkimi pinami i osłonami oraz hełmem spoczywającym na rancie kabiny. Przed uruchomieniem silników musisz go ubrać – w ten sposób zdejmując z samolotu wszystkie pokrowce i zabezpieczenia. Kliknij na hełmie, możesz też przypisać klawisze do tej funkcji. Klikając na rant kokpitu możesz zdjąć hełm. 

Tryb selfie, okulary i wizjer hełmu

Wyświetlenie ciała pilota obecne w wielu innych modułach pokazuje ciało bez głowy do zwiększenia immersji w trybie FPP, zwłaszcza w VR. W DCS F-4 Phantom II można wyświetlić pilota również z renderowaną głową, głównie do robienia screenshotów i ujęć do filmów. Służy do tego tryb selfie. Włączając go można przesuwać widok za pomocą klawiszy przesuwających kamerę w kokpicie:
(Cockpit Camer Move View Up/Down/Back/Forward,/Left/Right).

Można też zamrozić ruchy wiercącego się pilota, choć nie w pełnym znaczeniu – nadal będzie się on trochę poruszał. Do trybu selfie trzeba przypisać swojego klawisze szukając w opcjach sterowania:

  • Selfie Mode (Toggle) – włącza/wyłącza tryb selfie
  • Selfie Body Movement – ruchy ciałem w kokpicie
  • Selfie Body Freeze/Unfreeze – „zamrożenie” pozy

Z trybem selfie powiązana jest interakcja z wyposażeniem pilota. Jedna kombinacja klawiszy pozwala zakładać i zdejmować okulary przeciwsłoneczne RayBan Aviator, a druga podnosić i opuszać wizjer przeciwsłoneczny hełmu. Domyślne klawisze to:

  • Sunglasses (Toggle) – RAlt + G – włącza/wyłącza okulary
  • Helmet Visor (Toggle) – RAlt + H – włącza/wyłącza wizjer hełmu

Wesprzyj serwis Szkoła Latania DCS World

Kupując moduł F-4E Phantom w sklepie Heatblur wspierasz całą kwotą twórców modułu:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *