Radar FCR – tryb Radar MAP – poradnik AH-64D Apache

Spis treści:
Wprowadzenie
Niezbędne przyciski
Tryb Radar MAP

Wprowadzenie

Ten wpis objaśnia działanie trybu RMAP w radarze FCR śmigłowca AH-64D Apache. Do jego zrozumienia wymagana jest ogólna znajomość obsługi radaru FCR oraz głównego trybu GMT, które opisane są TUTAJ.

Tryb Radar MAP tworzy cyfrową mapę terenu przed śmigłowcem i pozwala nałożyć wykryte kontakty na tak powstała mapę. W teorii powinno to zwiększyć świadomość sytuacyjną i znajomość terenu, ale w praktyce jakość renderowanej mapy jest niezbyt dobra, radar ma duże ograniczenia i znacznie bardziej czytelna oraz przydatna jest cyfrowa mapa terenu wraz z zakolorowanymi wzniesieniami ponad pułapem lotu, którą można wyświetlić na ekranie TSD.

Mapa RMAP pokazuje zasięg terenu do 8 km przed śmigłowcem oraz do 90 stopni na boki. Jej jakość i zakres wyświetlanego obszaru zależy od aktualnej wysokości śmigłowca. Czarne plamy na mapie to „martwe strefy”, których nie widzi radar, np. zasłonięte przez wzgórza.

Tryb RMAP można włączyć i obsługiwać zarówno w kokpicie pilota, jak i CPG. Na stanowisku CPG dostępnych jest więcej funkcji, jak rozmiar promienia skanowania, który znajduje się na prawym chwycie systemu TEDAC.

Niezbędne przyciski

  • Sight Select Switch FCR – wybór radaru jako aktywnego celownika
  • (LHG) FCR Scan Switch S – Single – pojedynczy skan radaru
  • (LHG) FCR Scan Switch C – Continuous – ciągłe skanowanie radarem
  • (LHG) FCR Mode Switch RMAP – tryb RMAP radaru
  • RHG FCR Scan Switch Size Medium – średni promień skanowania radarem
  • RHG FCR Scan Switch Size Narrow – wąski promień skanowania radarem
  • RHG FCR Scan Switch Size Wide – szeroki promień skanowania radarem
  • RHG FCR Scan Switch Size Zoom – najwęższy promień skanowania radarem

Tryb Radar MAP

1.
Na ekranie MFD wyświetl ekran radaru FCR. Upewnij się, że radar jest włączony. Ustaw tryb aktywnego celownika Sight Select Switch na FCR.

2.
Włącz tryb radaru RMAP przyciskiem  FCR Mode Switch. Ekran zmieni wygląd ze stożka na kwadrat. Grube poziome linie pokazują zasięg wyświetlania radaru od 2 do 8 kilometrów, z dodatkową podziałką skali co 1 km. Azymut wyświetlania na boki to łącznie 90 stopni – po 45 stopni w lewo i w prawo.

3.
Wciśnij przycisk pojedynczego lub ciągłego skanowania przyciskami  FCR Scan S lub C. Radar stworzy mapę terenu przed śmigłowcem i naniesie na nią wykryte kontakty. Możesz także wcześniej wykryć kontakty w trybie GMT i poźniej włączyć tryb RMAP, który pokaże mapę z wykrytymi wcześniej celami. W trybie RMAP widoczne są wskaźniki trójkąta i rombu zalockowanych celów Next to Shoot i Alternate Next to Shoot – przy spełnieniu wszystkich warunków ataku możesz odpalić pociski Hellfire w tym trybie, tak samo jako w trybie GMT.

4.
W kokpicie CPG dostępne są przyciski szerokości skanowania RHG Scan Size. Można nimi zmniejszyć ilość stopni, co da mniejszą mapę, ale szybciej odświeżaną przy ciągłym skanowaniu.

5.
Jakość i wielkość tworzonej mapy różni się zależnie od wysokości śmigłowca. Jeśli będziesz za wysoko lub za nisko, obraz będzie tylko częściowy. Optymalna wysokość to kilkaset stóp wysokości radarowej.

Ściągnij wersję PDF

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *