Przygotowanie do startu kompletnie wyłączonego samolotu przypomina rozruch starego samochodu w środku mroźnej zimy. Trzeba wykonać sporo czynności, by maszyna w końcu zaczęła się toczyć.
Poniższa instrukcja przygotowania do lotu samolotu F/A-18C Hornet, czyli tzw. „cold start” została oparta na checkliście kolejnych czynności z autentycznej instrukcji NATOPS dla samolotu F/A-18C. Z oczywistych powodów wpis nie obejmuje elementów nie symulowanych w DCS. Pominięto również opcjonalny rozruch z użyciem zewnętrznych generatorów prądu oraz sprężonego powietrza, a także sprawdzenie kokpitu przed lotem, czy wszystkie przełączniki są w odpowiednich pozycjach.
Instrukcja nie uwzględnia komunikacji z wieżą i prośby o pozwolenie na start silników. Cała mechanika komunikacji ATC będzie kompletnie zmieniona w DCS World.
Uwaga
Nie wszystkie etapy poniżej są niezbędne do prawidłowego rozruchu samolotu w symulatorze DCS. Niektóre to tylko „kosmetyczne” funkcje, zwiększające immersję i klimat.
F/A-18C Hornet – Cold Start
1.
Dźwignią po lewej stronie fotela zaciśnij szelki i pasy bezpieczeństwa.
2.
Włącz zasilanie. Po prawej stronie, z przodu, na wysokości dłoni jest przełącznik akumulatora BATT – wybierz pozycję górną ON prawym przyciskiem myszy. Zwróć uwagę na lampki BATT SW i FCES.
3.
Wykonaj test systemów przeciwpożarowych A i B. Na początek przytrzymaj przełącznik w górnej pozycji TEST A, aż nie wybrzmią komunikaty alarmowe.
4.
Zwróć uwagę na lampki ostrzegawcze systemu przeciwpożarowego.
5.
Ustaw przełącznik na pozycję NORM. Przed drugim testem musisz albo odczekać 7 sekund, aż system się zresetuje, albo wyłączyć na moment akumulator BATT na pozycję OFF i z powrotem ON, by wymusić reset.
6.
Ustaw przełącznik na TEST B i przytrzymaj, aż skończą się komunikaty ostrzegawcze. Po teście ustaw przełącznik na NORM.
7.
Lewa strona, na środku pod ramieniem. Włącz pomocniczy silnik APU pozwalający na rozruch turbin silników odrzutowych – pozycja ON. Poczekaj, aż zapali się zielone światło.
8.
Pod przełącznikiem APU jest rozrusznik silników. ENG CRANK. Zacznij od prawego R, klikając prawym przyciskiem myszy.
9.
Popatrz na dolny panel IFEI, tuż pod lewym monitorem. Kiedy silnik rozkręci się do 15 procent RPM, przesuń prawą przepustnicę w pozycję IDLE (czyli taki bieg jałowy), wciskając Prawy Shift + HOME. Kiedy obroty dojdą do 65 procent, rozruch silnika się skończył, jest gotowy do pracy.
10.
Włącz:
– główne ekrany DDI górnymi pokrętłami w pozycję DAY (dzień)
– wysokościomierz radarowy ustawiając przełącznik ALT na dolną pozycję RDR
– dolny ekran MFCD ustawiając pokrętło na pozycję BRT
11.
Włącz wyświetlacz przeziernikowy HUD przekręcając rolką myszy jego pokrętło maksymalnie w prawo.
Opcjonalnie ustaw radio na częstotliwość wieży lotniska. Instrukcja używania radia znajduje się tutaj.
12.
Włącz wyświetlacz nahełmowy HMD (jeśli jest na wyposażeniu) przekręcając gałkę przy prawym monitorze na pozycję BRT.
13.
Prawa strona. Przekręć gałkę sprężonego powietrza BLEED AIR, by otworzyć zawory zamknięte podczas testu systemu przeciwpożarowego. Musisz obrócić gałkę o 360 stopni z pozycji NORM na NORM, zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Pomocna będzie czarna kreska na szerszej, dolnej części pokrętła.
14.
Wykonaj test lampek ostrzegawczych przełącznikiem LT TEST po prawej stronie. Przytrzymaj go w górnej pozycji TEST.
Wszystkie lampki w kokpicie powinny się świecić.
15.
Zacznij rozruch lewego silnika w dokładnie ten sam sposób, co wcześniej prawy, a więc:
– przełącznik ENG CRANK w lewo (LEWY Przycisk myszy)
– gdy obroty osiągną 15 procent, PRAWY Alt + Home, by lewa przepustnica weszła na bieg jałowy IDLE
– po osiągnięciu 65 procent silniki są gotowe, APU wyłączy się samoczynnie (zielona lampka zgaśnie)
Potwierdź, że lampka APU zgasła.
16.
Prawa konsola.
Włącz radar przekręcając gałkę w pozycję OPR.
Rozpocznij dostrajanie systemu nawigacji, przekręcając gałkę INS na pozycję:
– GND – jeśli startujesz z lądu (ground)
– CV – jeśli startujesz z lotniskowca (carrier)
Dostrajanie systemu nawigacji trwa normalnie 8 minut. Możesz je skrócić do ok. 90 sekund, jeśli po przekręceniu gałki na GND wybierzesz na ekranie MFCD opcję STORED HEADING.
W obecnej wersji możesz zawsze z tego korzystać. W rzeczywistości Stored Heading można wybrać w sytuacji, gdy samolot został poprzednio poprawnie wygaszony i nie został przemieszczony od tego momentu. Stored Heading można wykonać tylko raz pomiędzy pełną, 8-minutową kalibracją systemu.
Na ekranie MFCD wybierz opcję STD HDG.
17.
Jeśli startujesz z lądu, potwierdź, że skrzydła są rozłożone. Przy starcie z lotniskowca zrobisz to dopiero przed wjazdem na tor katapulty.
18.
Wyłącz miganie komunikatów o niegotowości systemów na prawym ekranie przyciskiem oznaczonym STOP.
19.
Na lewym ekranie ustaw stronę systemów kontroli lotu FCS.
Środkowym przyciskiem wejdź do menu głównego SPT. Na tej stronie kliknij przycisk oznaczony jako FCS.
20.
Na stronie FCS widać status wszystkich sterów i systemów odpowiedzialnych za kontrolowanie lotu. Krzyżyki w kratkach to symbole błędu pojawiające się standardowo tuż po rozruchu.
21.
Zresetuj symbole błędów FCS wciskając duży przycisk RESET na lewej konsoli.
22.
Ustaw klapy FLAPS na pozycję HALF – wysunięte do połowy. Przełącznik jest po lewej stronie, tuż pod dużą, czerwoną dźwignią podwozia.
23.
Wykonaj test systemów kontroli lotu FCS. Na prawym monitorze testów przejdź do strony testowania FCS-MC przyciskiem ekranowym po lewej.
24.
Trzymając wciśnięty klawisz Y, kliknij przycisk rozpoczęcia testu FCS. Napisy na środku ekranu zmienią się na „IN TEST”.
25.
Jeśli wyjrzysz na zewnątrz, powierzchnie sterowe i klapy będą się same poruszać w czasie testu.
26.
Wciśnij przycisk trymu T/O TRIM, ustawiając automatycznie trym do startu z lotniska. Przycisk znajduje się na lewej konsoli.
27.
Ustaw klapy FLAPS na pozycję AUTO.
28.
Sprawdź działanie sterów wychylając drążek do jego maksymalnych pozycji w górę, dół i na boki. Ekran FCS powinien pokazywać równe, te same wartości, a trymer po wcześniejszym ustawieniu wartość STAB 12 – domyślną dla startów z lotniska.
29.
Ustaw klapy FLAPS z powrotem na pozycję HALF.
30.
Wykonaj test reszty elementów ruchomych płatowca:
– hamulca aerodynamicznego (LShift + B)
– sondy do tankowania w powietrzu
– haka (H)
– dźwigni Launch Bar jeśli startujesz z lotniskowca
Przyciski hamulca aerodynamicznego znajdują się na przepustnicy lub domyślnie LShif+B, LCtrl+B. Sonda tankowania wysuwa się przyciskiem na lewej konsoli, Dźwignia haka jest po prawej stronie, tuż nad przełącznikiem akumulatora.
31.
Ustaw poziom BINGO FUEL, czyli alarmu niskiego stanu paliwa na kilka tysięcy funtów. Do ustalania poziomu służą strzałki góra/dół na panelu IEFI.
32.
Jeśli trzeba ustaw ciśnienie wysokościomierza barometrycznego wg wskazań z wieży. Służy do tego pokrętło w narożniku.
33.
Ustaw alarm wysokościomierza radarowego pokrętłem w rogu na wybraną wartość w stopach.
34.
Na prawym ekranie wybierz menu główne TAC, a następnie stronę uzbrojenia STORES.
35.
Sprawdź, czy wszystko się zgadza z zaplanowanym na misje ładunkiem.
36.
Skalibruj wyświetlacz nahełmowy HMD. Szczegółowa instrukcja znajduje się w tym wpisie.
37.
Odblokuj zapasowy sztuczny horyzont ADI, przekręcając gałkę i wyrównując pozycję samolotu względem horyzontu
38.
Ustaw przełącznik systemu dostarczania tlenu OBOGS na górną pozycję ON.
39.
Potwierdź zakończenie procesu dostrajania systemu nawigacji – napis OK.
40.
Przy statusie OK przekręć gałkę systemu nawigacji na pozycję NAV.
UWAGA
W sytuacji, gdy można skorzystać z systemu GPS, przekręć gałkę na pozycję IFA. Ta opcja zapewnia ciągłą aktualizację pozycji samolotu za pomocą satelity GPS, bez stopniowej degradacji dokładności. Z satelity GPS możesz korzystać wyłącznie, gdy należysz do niebieskiej koalicji, a czas misji jest ustawiony po 28 marca 1994 roku.
Jeśli satelita GPS jest dostępny, a nie używasz go, na ekranie pojawi się porada ADV-P/INS.
W takiej sytuacji możesz przekręcić gałkę na IFA, zamiast NAV.
41.
Opcjonalnie zamknij kabinę klawiszami LCtrl + C. Możesz też kołować na pas z otwartą kabiną.
42.
Ustaw prawy ekran na zakładkę FCS, a lewy na powielanie wyświetlacza HUD. Znajdziesz go w menu TAC, po lewej stronie.
43.
Zwolnij hamulec parkingowy.
44.
F/A-18C Hornet jest gotowy do kołowania przed pas startowy, gdzie dokonywana jest reszta przygotowań.
Po co w ogóle daliście tu pkt 6 jak nie jest wykonywany test układu wykrywania pożaru? Zawory upustu powietrza zamykane są podczas wykonywania tego testu więc kręcenie pokrętłem „bleed air” nic nie daje w waszym poradniku, chyba że przed uruchomieniem rezerwowej jednostki zasilania wykonany zostanie test. Trochę więcej wiedzy na temat maszyny i jej układów zanim coś napiszecie.
Po co w ogóle daliście tu pkt 6 – bo w czasie wykonywania poradnika brak tego kroku powodował wyświetlanie błędu „bleed air” na MFD?
Trochę więcej wiedzy na temat maszyny i jej układów zanim coś napiszecie. – trochę więcej luzu życzymy 😉 to tylko gra i wiedza co robi test układu wykrywania pożaru nie ma tu kompletnie żadnego znaczenia 😉
Ale fakt, w finalnej wersji dodamy krok o teście przeciwpożarowym 🙂 dzięki za korektę detalu
A może f14 jakiś poradnik?
dzięki 🙂
W F-14 ogarniam podstawy głównie, RIO prawie wcale. Na pewno jest dalej w kolejce 🙂
Ale jak będzie jakaś konkretna wola ludu, to zawsze można coś zadziałać 🙂
Wczoraj ED dodało do Horneta tryb radaru TWS. Biorąc pod uwagę fakt, że samolot może przenosić max 10 AMRAAM-ów, najgroźniejsza maszyna w DCS World stanie się jeszcze potężniejsza.
Wszystko świetnie, zwięźle wyjaśnione 🙂 Czekam na poradniki dotyczące poszczególnych typów uzbrojenia kierowanego do horneta 😉
Hornet to mój ulubiony moduł i nie zmieniło się to po premierze F-16. Ustępuje on co prawda Viperowi pod względem zwrotności, ale zabiera więcej AIM-120, poza tym ma wszystko co F-16 plus może operować z lotniskowca. A z pocisków kierowanych powietrze-ziemia używam głównie Mavericków i HARM-ów, może rzadziej przeciwokrętowych Harpoonów. Szkoda tylko, że możemy załadować max. 4 sztuki AGM-65, niestety nie przewidziano przenoszenia lżejszej wersji montowanej po 3 sztuki na pylonie, jak w A-10.
Ale na konwoje mam inny sposób – jeżeli jedzie prostym odcinkiem drogi to dobrze wycelowana salwa bomb Mk-20 z odpowiednim interwałem czasowym może urządzić prawdziwy pogrom, a przy nurkowaniu z 13 tys. stóp i odpaleniu flar nie ma się co obawiać nawet SA-9 Strieła.
Hmmm a kiedy mniejwięcej będą wychodzić kolejne poradniki do F18? Bardziej chodzi mi o okres czasu wstawiania, kiedy pojawi się takowy o uzbrojeniu, systemach, przygotowanie do boju i inne?
Witam pierwszych gości 🙂 Strony w zasadzie jeszcze nigdzie nie reklamowałem i mając świadomość, że generalnie nikogo tu nie ma, trochę odpuściłem skupiając się na nauce nowości w F-16.
Największą motywacją są jednak odwiedziny i jeśli goście będą, to i ja ruszę w końcu 🙂 Dużo by dał właśnie jakiś Feedback co warto najpierw zrobić. Póki co zabrałem się za nieco bardziej ambitny projekt w DCS, ale F/A-18 i pewnie F-16 ruszą z kopyta, prawdopodobnie już gdzieś w okolicy świąt!
Ojeju adminie! Trzeba zadbać o to żeby ludzie wiedzieli o twojej stronie! Wiele osób szuka krótko zwięźle i na temat o modułach tak jak tutaj, a w języku polskim jeszcze to już bajka… Twoja stronka trafi na pewno na grupke dcsa na fb 🙂 liczę też, że kolejne poradniki o f18 będą się pojawiać… Dobra robota, trzymaj tak dalej 😀
Mam to samo, po dodaniu nowego modułu większość czasu poświęcam właśnie jemu, dlatego wstrzymam się z zakupem JF-17 do nowego roku. Przed premierą modułu F-16 w zasadzie jedyną grą dokładnie odwzorowującą ten samolot był Falcon BMS. W zasadzie „przesiadka” jest bezproblemowa, udało mi się wszystko uruchomić bez zaglądania do manuala. Trzeba jednak zrozumieć że Viper to wczesny, nawet bardzo wczesny dostęp i wiele opcji wyświetlacza DED jest w statusie „in progress”. Jak dla mnie największym problemem jest brak celownika wspomaganego radarem LCOS, bo moją ulubioną rozrywką w DCS są walki powietrzne wyłącznie za pomocą działek 🙂
Co do punktu 14 – to czy system INS jest gotowy, można sprawdzić na środkowym dolnym wyświetlaczu, powinien pojawić się tam komunikat „OK”. Na szczęście w F/A-18 zestrojenie systemu nawigacji nie trwa długo.