Używanie wyświetlacza nahełmowego JHMCS – Joint Helmet Mounted Cueing System – albo w skrócie HMD (Helmet Mounted Display wymaga przed misją odpowiednio dostrojenia z HUD-em. Czynność ta jest wymagana tylko w przypadku rozruchu samolotu w procedurze Cold Start. Gdy misja rozpoczyna się w powietrzu lub na pasie startowy, HMD będzie już automatycznie dostrojony.
Niezbędne przyciski:
TDC Slew – regulacja osi wyświetlacza
Cage/Uncage – potwierdzanie pozycji
1.
Podczas Cold Startu włącz wyświetlacz nahełmowy przekręcają gałkę HMD maksymalnie w prawo na pozycję BRT. Następnie na stronie testów wciśnij przycisk DISPLAYS.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/10/1a.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
2.
Na stronie wyświetlaczy DISPLAYS wybierz HMD.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/10/1w.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
3.
Wyświetlacz nahełmowy rozpocznie serię testów pokazując różne obrazy kontrolne.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/10/sd.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
4.
Gdy symbole zaczną się powtarzać, wciśnij przycisk STOP, by zatrzymać test.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/10/fr.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
5.
Kliknij środkowy przycisk menu, aż wejdziesz na stronę SUPT. Następnie wybierz opcje celownika nahełmowgo HMD.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/10/2w.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
6.
Wybierz funkcję dostrajania ALIGN.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/10/dew-1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
7.
Na HUDzie i wyświetlaczu HMD pojawi się duży krzyż.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/10/ef.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
8.
Należy tak operować kamerą widoku, by krzyż na HMD pokrył się z tym na HUDzie. Wtedy wciskamy przycisk CAGE/UNCAGE przez kilka sekund aż na dole pojawi się ALIGN OK.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/10/fre43.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
9.
Pokrycie krzyży nie musi być idealne, ale jeśli różnice będą zbyt duże pojawi się ALIGN FAIL. Wtedy należy jeszcze raz uurchomić proces dostrajania przyciskiem ALIGN na ekranie MFD.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/10/fre.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
10.
Przy udanym dostrojeniu dużego krzyża pojawi się dostrajanie dokładne w postaci dwóch mniejszych krzyży. Pierwszy w kolejości jest górny oznaczający oś DX/DY i ruchy celownikiem góra/dół.
Tym razem należy użyć gałki/przycisków TDC SLEW, by zrównać środki górnego krzyża z głównym. Potwierdzamy pozycję krzyża wciskając CAGE/UNCAGE, oraz by przejść do ustawienia dolnego krzyża.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/10/xy.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
11.
Dolny krzyżyk odpowiada za oś ROLL – ruchy na boki. Jeśli odstaje na bok jak na obrazku, ustawiamy go za pomocą TDC SLEW idealnie na środku dłuższej linii krzyża.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/10/roll.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
12.
Pozostało już tylko zapisać ustawienia wciskając znowu ALIGN na ekranie MFD.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/10/dew-1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
One Reply to “HMD Alignment – kalibracja wyświetlacza nahełmowego – poradnik F/A-18C Hornet”