Przygotowanie do startu kompletnie wyłączonego samolotu przypomina rozruch starego samochodu w środku mroźnej zimy. Trzeba wykonać sporo czynności, by maszyna w końcu zaczęła się toczyć.
Poniższa instrukcja przygotowania do lotu samolotu F/A-18C Hornet, czyli tzw. „cold start” została oparta na checkliście kolejnych czynności z autentycznej instrukcji NATOPS dla samolotu F/A-18C. Z oczywistych powodów wpis nie obejmuje elementów nie symulowanych w DCS. Pominięto również opcjonalny rozruch z użyciem zewnętrznych generatorów prądu oraz sprężonego powietrza, a także sprawdzenie kokpitu przed lotem, czy wszystkie przełączniki są w odpowiednich pozycjach.
Instrukcja nie uwzględnia komunikacji z wieżą i prośby o pozwolenie na start silników. Cała mechanika komunikacji ATC będzie kompletnie zmieniona w DCS World.
Uwaga
Nie wszystkie etapy poniżej są niezbędne do prawidłowego rozruchu samolotu w symulatorze DCS. Niektóre to tylko „kosmetyczne” funkcje, zwiększające immersję i klimat.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2019/07/1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
F/A-18C Hornet – Cold Start
1.
Dźwignią po lewej stronie fotela zaciśnij szelki i pasy bezpieczeństwa.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2019/07/1-1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
2.
Włącz zasilanie. Po prawej stronie, z przodu, na wysokości dłoni jest przełącznik akumulatora BATT – wybierz pozycję górną ON prawym przyciskiem myszy. Zwróć uwagę na lampki BATT SW i FCES.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2019/07/2.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
3.
Wykonaj test systemów przeciwpożarowych A i B. Na początek przytrzymaj przełącznik w górnej pozycji TEST A, aż nie wybrzmią komunikaty alarmowe.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/3.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
4.
Zwróć uwagę na lampki ostrzegawcze systemu przeciwpożarowego.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/4.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
5.
Ustaw przełącznik na pozycję NORM. Przed drugim testem musisz albo odczekać 7 sekund, aż system się zresetuje, albo wyłączyć na moment akumulator BATT na pozycję OFF i z powrotem ON, by wymusić reset.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/5.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
6.
Ustaw przełącznik na TEST B i przytrzymaj, aż skończą się komunikaty ostrzegawcze. Po teście ustaw przełącznik na NORM.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/b.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
7.
Lewa strona, na środku pod ramieniem. Włącz pomocniczy silnik APU pozwalający na rozruch turbin silników odrzutowych – pozycja ON. Poczekaj, aż zapali się zielone światło.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/6.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
8.
Pod przełącznikiem APU jest rozrusznik silników. ENG CRANK. Zacznij od prawego R, klikając prawym przyciskiem myszy.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/8.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
9.
Popatrz na dolny panel IFEI, tuż pod lewym monitorem. Kiedy silnik rozkręci się do 15 procent RPM, przesuń prawą przepustnicę w pozycję IDLE (czyli taki bieg jałowy), wciskając Prawy Shift + HOME. Kiedy obroty dojdą do 65 procent, rozruch silnika się skończył, jest gotowy do pracy.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/9.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/10.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/11.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
10.
Włącz:
– główne ekrany DDI górnymi pokrętłami w pozycję DAY (dzień)
– wysokościomierz radarowy ustawiając przełącznik ALT na dolną pozycję RDR
– dolny ekran MFCD ustawiając pokrętło na pozycję BRT
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/rdrt.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
11.
Włącz wyświetlacz przeziernikowy HUD przekręcając rolką myszy jego pokrętło maksymalnie w prawo.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/hud.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Opcjonalnie ustaw radio na częstotliwość wieży lotniska. Instrukcja używania radia znajduje się tutaj.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/rad.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
12.
Włącz wyświetlacz nahełmowy HMD (jeśli jest na wyposażeniu) przekręcając gałkę przy prawym monitorze na pozycję BRT.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/12.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
13.
Prawa strona. Przekręć gałkę sprężonego powietrza BLEED AIR, by otworzyć zawory zamknięte podczas testu systemu przeciwpożarowego. Musisz obrócić gałkę o 360 stopni z pozycji NORM na NORM, zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Pomocna będzie czarna kreska na szerszej, dolnej części pokrętła.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/13.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
14.
Wykonaj test lampek ostrzegawczych przełącznikiem LT TEST po prawej stronie. Przytrzymaj go w górnej pozycji TEST.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/14.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Wszystkie lampki w kokpicie powinny się świecić.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/14a.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
15.
Zacznij rozruch lewego silnika w dokładnie ten sam sposób, co wcześniej prawy, a więc:
– przełącznik ENG CRANK w lewo (LEWY Przycisk myszy)
– gdy obroty osiągną 15 procent, PRAWY Alt + Home, by lewa przepustnica weszła na bieg jałowy IDLE
– po osiągnięciu 65 procent silniki są gotowe, APU wyłączy się samoczynnie (zielona lampka zgaśnie)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/16.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/16b.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2019/07/engineons.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Potwierdź, że lampka APU zgasła.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/16c.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
16.
Prawa konsola.
Włącz radar przekręcając gałkę w pozycję OPR.
Rozpocznij dostrajanie systemu nawigacji, przekręcając gałkę INS na pozycję:
– GND – jeśli startujesz z lądu (ground)
– CV – jeśli startujesz z lotniskowca (carrier)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/17.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Dostrajanie systemu nawigacji trwa normalnie 8 minut. Możesz je skrócić do ok. 90 sekund, jeśli po przekręceniu gałki na GND wybierzesz na ekranie MFCD opcję STORED HEADING.
W obecnej wersji możesz zawsze z tego korzystać. W rzeczywistości Stored Heading można wybrać w sytuacji, gdy samolot został poprzednio poprawnie wygaszony i nie został przemieszczony od tego momentu. Stored Heading można wykonać tylko raz pomiędzy pełną, 8-minutową kalibracją systemu.
Na ekranie MFCD wybierz opcję STD HDG.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/12/vc.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
17.
Jeśli startujesz z lądu, potwierdź, że skrzydła są rozłożone. Przy starcie z lotniskowca zrobisz to dopiero przed wjazdem na tor katapulty.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/1-1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
18.
Wyłącz miganie komunikatów o niegotowości systemów na prawym ekranie przyciskiem oznaczonym STOP.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/18.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
19.
Na lewym ekranie ustaw stronę systemów kontroli lotu FCS.
Środkowym przyciskiem wejdź do menu głównego SPT. Na tej stronie kliknij przycisk oznaczony jako FCS.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/19.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
20.
Na stronie FCS widać status wszystkich sterów i systemów odpowiedzialnych za kontrolowanie lotu. Krzyżyki w kratkach to symbole błędu pojawiające się standardowo tuż po rozruchu.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/20.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
21.
Zresetuj symbole błędów FCS wciskając duży przycisk RESET na lewej konsoli.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/21.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
22.
Ustaw klapy FLAPS na pozycję HALF – wysunięte do połowy. Przełącznik jest po lewej stronie, tuż pod dużą, czerwoną dźwignią podwozia.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/22.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
23.
Wykonaj test systemów kontroli lotu FCS. Na prawym monitorze testów przejdź do strony testowania FCS-MC przyciskiem ekranowym po lewej.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/23.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
24.
Trzymając wciśnięty klawisz Y, kliknij przycisk rozpoczęcia testu FCS. Napisy na środku ekranu zmienią się na „IN TEST”.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/24.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
25.
Jeśli wyjrzysz na zewnątrz, powierzchnie sterowe i klapy będą się same poruszać w czasie testu.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/25.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
26.
Wciśnij przycisk trymu T/O TRIM, ustawiając automatycznie trym do startu z lotniska. Przycisk znajduje się na lewej konsoli.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/27.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
27.
Ustaw klapy FLAPS na pozycję AUTO.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/28.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
28.
Sprawdź działanie sterów wychylając drążek do jego maksymalnych pozycji w górę, dół i na boki. Ekran FCS powinien pokazywać równe, te same wartości, a trymer po wcześniejszym ustawieniu wartość STAB 12 – domyślną dla startów z lotniska.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/29.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
29.
Ustaw klapy FLAPS z powrotem na pozycję HALF.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/22.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
30.
Wykonaj test reszty elementów ruchomych płatowca:
– hamulca aerodynamicznego (LShift + B)
– sondy do tankowania w powietrzu
– haka (H)
– dźwigni Launch Bar jeśli startujesz z lotniskowca
Przyciski hamulca aerodynamicznego znajdują się na przepustnicy lub domyślnie LShif+B, LCtrl+B. Sonda tankowania wysuwa się przyciskiem na lewej konsoli, Dźwignia haka jest po prawej stronie, tuż nad przełącznikiem akumulatora.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/wer.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/tr.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/zew.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
31.
Ustaw poziom BINGO FUEL, czyli alarmu niskiego stanu paliwa na kilka tysięcy funtów. Do ustalania poziomu służą strzałki góra/dół na panelu IEFI.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/r4.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
32.
Jeśli trzeba ustaw ciśnienie wysokościomierza barometrycznego wg wskazań z wieży. Służy do tego pokrętło w narożniku.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/34.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
33.
Ustaw alarm wysokościomierza radarowego pokrętłem w rogu na wybraną wartość w stopach.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/rsd.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
34.
Na prawym ekranie wybierz menu główne TAC, a następnie stronę uzbrojenia STORES.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/35.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
35.
Sprawdź, czy wszystko się zgadza z zaplanowanym na misje ładunkiem.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/54.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
36.
Skalibruj wyświetlacz nahełmowy HMD. Szczegółowa instrukcja znajduje się w tym wpisie.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/36.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
37.
Odblokuj zapasowy sztuczny horyzont ADI, przekręcając gałkę i wyrównując pozycję samolotu względem horyzontu
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/345.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
38.
Ustaw przełącznik systemu dostarczania tlenu OBOGS na górną pozycję ON.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/de-1.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
39.
Potwierdź zakończenie procesu dostrajania systemu nawigacji – napis OK.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/54t.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
40.
Przy statusie OK przekręć gałkę systemu nawigacji na pozycję NAV.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/t5.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
UWAGA
W sytuacji, gdy można skorzystać z systemu GPS, przekręć gałkę na pozycję IFA. Ta opcja zapewnia ciągłą aktualizację pozycji samolotu za pomocą satelity GPS, bez stopniowej degradacji dokładności. Z satelity GPS możesz korzystać wyłącznie, gdy należysz do niebieskiej koalicji, a czas misji jest ustawiony po 28 marca 1994 roku.
Jeśli satelita GPS jest dostępny, a nie używasz go, na ekranie pojawi się porada ADV-P/INS.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/12/vbn.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
W takiej sytuacji możesz przekręcić gałkę na IFA, zamiast NAV.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/12/hy.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
41.
Opcjonalnie zamknij kabinę klawiszami LCtrl + C. Możesz też kołować na pas z otwartą kabiną.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/e3.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
42.
Ustaw prawy ekran na zakładkę FCS, a lewy na powielanie wyświetlacza HUD. Znajdziesz go w menu TAC, po lewej stronie.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/hudddi.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
43.
Zwolnij hamulec parkingowy.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/gtr.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
44.
F/A-18C Hornet jest gotowy do kołowania przed pas startowy, gdzie dokonywana jest reszta przygotowań.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/11/t65.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Po co w ogóle daliście tu pkt 6 jak nie jest wykonywany test układu wykrywania pożaru? Zawory upustu powietrza zamykane są podczas wykonywania tego testu więc kręcenie pokrętłem „bleed air” nic nie daje w waszym poradniku, chyba że przed uruchomieniem rezerwowej jednostki zasilania wykonany zostanie test. Trochę więcej wiedzy na temat maszyny i jej układów zanim coś napiszecie.
Po co w ogóle daliście tu pkt 6 – bo w czasie wykonywania poradnika brak tego kroku powodował wyświetlanie błędu „bleed air” na MFD?
Trochę więcej wiedzy na temat maszyny i jej układów zanim coś napiszecie. – trochę więcej luzu życzymy 😉 to tylko gra i wiedza co robi test układu wykrywania pożaru nie ma tu kompletnie żadnego znaczenia 😉
Ale fakt, w finalnej wersji dodamy krok o teście przeciwpożarowym 🙂 dzięki za korektę detalu
A może f14 jakiś poradnik?
dzięki 🙂
W F-14 ogarniam podstawy głównie, RIO prawie wcale. Na pewno jest dalej w kolejce 🙂
Ale jak będzie jakaś konkretna wola ludu, to zawsze można coś zadziałać 🙂
Wczoraj ED dodało do Horneta tryb radaru TWS. Biorąc pod uwagę fakt, że samolot może przenosić max 10 AMRAAM-ów, najgroźniejsza maszyna w DCS World stanie się jeszcze potężniejsza.
Wszystko świetnie, zwięźle wyjaśnione 🙂 Czekam na poradniki dotyczące poszczególnych typów uzbrojenia kierowanego do horneta 😉
Hornet to mój ulubiony moduł i nie zmieniło się to po premierze F-16. Ustępuje on co prawda Viperowi pod względem zwrotności, ale zabiera więcej AIM-120, poza tym ma wszystko co F-16 plus może operować z lotniskowca. A z pocisków kierowanych powietrze-ziemia używam głównie Mavericków i HARM-ów, może rzadziej przeciwokrętowych Harpoonów. Szkoda tylko, że możemy załadować max. 4 sztuki AGM-65, niestety nie przewidziano przenoszenia lżejszej wersji montowanej po 3 sztuki na pylonie, jak w A-10.
Ale na konwoje mam inny sposób – jeżeli jedzie prostym odcinkiem drogi to dobrze wycelowana salwa bomb Mk-20 z odpowiednim interwałem czasowym może urządzić prawdziwy pogrom, a przy nurkowaniu z 13 tys. stóp i odpaleniu flar nie ma się co obawiać nawet SA-9 Strieła.
Hmmm a kiedy mniejwięcej będą wychodzić kolejne poradniki do F18? Bardziej chodzi mi o okres czasu wstawiania, kiedy pojawi się takowy o uzbrojeniu, systemach, przygotowanie do boju i inne?
Witam pierwszych gości 🙂 Strony w zasadzie jeszcze nigdzie nie reklamowałem i mając świadomość, że generalnie nikogo tu nie ma, trochę odpuściłem skupiając się na nauce nowości w F-16.
Największą motywacją są jednak odwiedziny i jeśli goście będą, to i ja ruszę w końcu 🙂 Dużo by dał właśnie jakiś Feedback co warto najpierw zrobić. Póki co zabrałem się za nieco bardziej ambitny projekt w DCS, ale F/A-18 i pewnie F-16 ruszą z kopyta, prawdopodobnie już gdzieś w okolicy świąt!
Ojeju adminie! Trzeba zadbać o to żeby ludzie wiedzieli o twojej stronie! Wiele osób szuka krótko zwięźle i na temat o modułach tak jak tutaj, a w języku polskim jeszcze to już bajka… Twoja stronka trafi na pewno na grupke dcsa na fb 🙂 liczę też, że kolejne poradniki o f18 będą się pojawiać… Dobra robota, trzymaj tak dalej 😀
Mam to samo, po dodaniu nowego modułu większość czasu poświęcam właśnie jemu, dlatego wstrzymam się z zakupem JF-17 do nowego roku. Przed premierą modułu F-16 w zasadzie jedyną grą dokładnie odwzorowującą ten samolot był Falcon BMS. W zasadzie „przesiadka” jest bezproblemowa, udało mi się wszystko uruchomić bez zaglądania do manuala. Trzeba jednak zrozumieć że Viper to wczesny, nawet bardzo wczesny dostęp i wiele opcji wyświetlacza DED jest w statusie „in progress”. Jak dla mnie największym problemem jest brak celownika wspomaganego radarem LCOS, bo moją ulubioną rozrywką w DCS są walki powietrzne wyłącznie za pomocą działek 🙂
Co do punktu 14 – to czy system INS jest gotowy, można sprawdzić na środkowym dolnym wyświetlaczu, powinien pojawić się tam komunikat „OK”. Na szczęście w F/A-18 zestrojenie systemu nawigacji nie trwa długo.