Cold Start F/A-18 Hornet – start silników – poradnik

Przygotowanie do startu kompletnie wyłączonego samolotu przypomina rozruch starego samochodu w środku mroźnej zimy. Trzeba wykonać sporo czynności, by maszyna w końcu zaczęła się toczyć.

Poniższa instrukcja przygotowania do lotu samolotu F/A-18C Hornet, czyli tzw. „cold start” nie jest do końca realistyczna i nie uwzględnia szeregu punktów, jakie w rzeczywistości musi sprawdzić pilot. To wersja wystarczająca do komputerowej symulacji, by poderwać samolot w powietrze, by mieć do zapamiętania jak najmniej informacji, co na początek w zupełności wystarczy. Później, im bardziej każda czynność wejdzie w pamięć i stanie sę oczywista, tym bardziej będzie można wsiąknąć w immersję i realizm, rozszerzając sobie liczbę punktów do sprawdzenia. Póki co, umieśćmy sobie poniższy tekst na kolanie, jak pilot swój „kneeboard” i poderwijmy Szerszenia do lotu!

Cicho i ciemno – tak przywita nas każdy samolot przy starcie z rampy.

F/A-18C Hornet – Cold Start

1.
Włącz zasilanie. Po prawej stronie, z przodu, gdzieś na wysokości dłoni jest przełącznik akumulatora BATT – wybierz pozycję ON prawym przyciskiem myszy.

Battery – ON

Lewa strona, na środku pod ramieniem. Włącz silnik APU pozwalający na rozruch turbin silników odrzutowych – pozycja ON. Poczekaj, aż zapali się zielone światło.

APU – ON

Pod przełącznikiem APU jest rozrusznik silników. ENG CRANK. Zacznij od prawego, klikając prawym przyciskiem myszy.

ENG CRANK – PPM

Popatrz na dolny panel IFEI, tuż pod lewym monitorem. Kiedy silnik rozkręci się do 25 procent, przesuń prawą przepustnicę w pozycję IDLE (czyli taki bieg jałowy), wciskając Prawy Shift + HOME. Kiedy obroty dojdą do 65 procent, rozruch silnika się skończył, jest gotowy do pracy.

Kiedy silnik dojdzie do 25 procent mocy, wciśnij PRAWY Shift + HOME
Prawa przepustnica przesunie się w pozycję biegu jałowego IDLE.
65 procent mocy prawe silnika oznacza koniec rozruchu i prawidłowe działanie.

2.
Jeśli szum silników przekracza Twój poziom tolerowania hałasu, zamknij kabinę przyciskami LEWY Ctrl + C.

3.
Prawy silnik pozwala zasilać przednie ekrany i panele. Włącz główne wyświetlacze górnymi pokrętłami w pozycję DAY (dzień).

Pokrętła na DAY.

Włącz wyświetlacz przeziernikowy HUD przekręcając rolką myszy jego pokrętło maksymalnie w prawo (1).
Włącz dolny ekran przekręcają maksymalnie w prawo pokrętło jasności BRT (2).

4.
Prawa strona, bardziej z tyłu, pod ramieniem. Włącz radar przekręcając gałkę w pozycję OPR (1). Ciężar samolotu na podwoziu i tak uniemożliwi smażenie ludzi wiązką promieni.
Rozpocznij dostrajanie systemu nawigacji (2) przekręcając gałkę INS w pozycję:
GND – jeśli startujesz z lądu (ground)
CV – jeśli startujesz z lotniskowca (carrier)

5.
Zacznij rozruch lewego silnika w dokładnie ten sam sposób, co wcześniej prawy, a więc:
– przełącznik ENG CRANK w lewo (LEWY Przycisk myszy)
– gdy obroty osiągną 25 procent, PRAWY Alt + Home, by lewa przepustnica weszła na bieg jałowy IDLE
– po osiągnięciu 65 procent silniki są gotowe, APU wyłączy się samoczynnie (zielona lampka zgaśnie)

ENG CRANK na lewo, czyli lewy przycisk myszy.
Lewa przepustnica na pozycję jałową IDLE, czyli PRAWY Alt + Home.
65 RPM wskazuje na silniki gotowe do lotu.

6.
Włącz system dostarczania tlenu OBOGS. Lewa strona, z tyłu, na wysokości łokcia.

OBOGS ON zapewni tlen.

7.
Wybierz odpowiednie funkcje przedstartowe na wyświetlaczach, wciskając przyciski wokół nich. Dolny środkowy zawsze przełącza pomiędzy dwoma głównymi sekcjami MENU (TAC i SUPT).
Lewy powinien wystartować już z odpowiednim ekranem testów BIT. Na prawym wybierz zakładkę kontroli lotu FCS (Flight Control System).

Jeśli menu pokazuje TAC (tactical), kliknij przycisk pod nim, by wejść do menu SUPT (support).
Z menu SUPT wybierz kontrolki lotu FCS…
…by prawy ekran wyglądał jak wyżej.

8.
Czas usunąć te błędy – iKSy z tabeli. Wciśnij i przytrzymaj wielki guzik RESET pod lewym ramieniem (1).
Następnie ustaw trym steru na manewr startu. Wciśnij guzik obok oznaczony RUD TRIM. Po tym na lewym ekranie powinieneś zobaczyć linijkę STAB z wartością 12.
Wyłącz ogólny sygnał awarii MASTER CAUTION klikając na żółty przycisk nad lewym ekranem.

Reset błędów w tabelce plus trymowanie steru.
Tabelka już bez „X-ów”, a STAB = 12.
Wyłącz ogólny sygnał awarii MASTER CAUTION.

9.
Czas na mały test, choć ma on sens jedynie gdy samolot stał na zewnątrz w mroźną noc. Po lewej stronie z przodu przestaw klapy na pozycję AUTO, czyli przełącznik FLAPS.

Czerwone coś zasłania oznaczenie, ale ten przełącznik to FLAPS, czyli klapy.

10.
Czas zerknąć na prawy ekran. Wybierz opcję FCS – GO.

Teraz trzymając wciśnięty klawisz Y, wciśnij jeszcze raz opcję FCS w lewym, górnym rogu. Uruchomi to test sterowania, zerknij na zewnątrz, a zobaczysz jak stery ruszają się same – taki bajer.

Trzymając wciśnięty Y, wybierz opcję FCS.

11.
Lewa strona, z przodu. Kliknij na żółtą dźwignię, by wyłączyć hamulec parkingowy.
Jeśli jesteś na lotnisku, sprawdź tuż obok hamulca, czy system ANTI SKID jest włączony w pozycji ON. Na lotniskowcu wyłącz go – OFF.

12.
Prawa strona pod prawym ekranem. Odblokuj sztuczny horyzont używając rolki myszy na pokrętle horyzontu. Czerwone oznaczenie OFF powinna zniknąć. Wycentruj horyzont na środku.

13.
Otwórz klapy do połowy, czyli do pozycji HALF.

14.
System nawigacji powinien być już dostrojony. Przestaw go z pozycji GND/CV na NAV. Bez tego nie zobaczysz wyznaczonych punktów trasy danej misji.

System nawigacji INS przestaw na NAV.

15.
Pozostało uzbroić fotel w razie konieczności katapultowania. Prawa strona siedziska.

16.
Ustaw prawy ekran na zakładkę FCS, a lewy na powielanie wyświetlacza HUD. Znajdziesz go w menu TAC, po lewej stronie.

Koniec. Możesz kołować na pas startowy. Pamiętaj jednak, że samolot jest gotowy tylko do lotu – nie do sprawnego wykonania misji bojowej.

Gotowy do lotu.

11 Replies to “Cold Start F/A-18 Hornet – start silników – poradnik”

  1. Wczoraj ED dodało do Horneta tryb radaru TWS. Biorąc pod uwagę fakt, że samolot może przenosić max 10 AMRAAM-ów, najgroźniejsza maszyna w DCS World stanie się jeszcze potężniejsza.

  2. Wszystko świetnie, zwięźle wyjaśnione 🙂 Czekam na poradniki dotyczące poszczególnych typów uzbrojenia kierowanego do horneta 😉

    1. Hornet to mój ulubiony moduł i nie zmieniło się to po premierze F-16. Ustępuje on co prawda Viperowi pod względem zwrotności, ale zabiera więcej AIM-120, poza tym ma wszystko co F-16 plus może operować z lotniskowca. A z pocisków kierowanych powietrze-ziemia używam głównie Mavericków i HARM-ów, może rzadziej przeciwokrętowych Harpoonów. Szkoda tylko, że możemy załadować max. 4 sztuki AGM-65, niestety nie przewidziano przenoszenia lżejszej wersji montowanej po 3 sztuki na pylonie, jak w A-10.
      Ale na konwoje mam inny sposób – jeżeli jedzie prostym odcinkiem drogi to dobrze wycelowana salwa bomb Mk-20 z odpowiednim interwałem czasowym może urządzić prawdziwy pogrom, a przy nurkowaniu z 13 tys. stóp i odpaleniu flar nie ma się co obawiać nawet SA-9 Strieła.

  3. Hmmm a kiedy mniejwięcej będą wychodzić kolejne poradniki do F18? Bardziej chodzi mi o okres czasu wstawiania, kiedy pojawi się takowy o uzbrojeniu, systemach, przygotowanie do boju i inne?

    1. Witam pierwszych gości 🙂 Strony w zasadzie jeszcze nigdzie nie reklamowałem i mając świadomość, że generalnie nikogo tu nie ma, trochę odpuściłem skupiając się na nauce nowości w F-16.
      Największą motywacją są jednak odwiedziny i jeśli goście będą, to i ja ruszę w końcu 🙂 Dużo by dał właśnie jakiś Feedback co warto najpierw zrobić. Póki co zabrałem się za nieco bardziej ambitny projekt w DCS, ale F/A-18 i pewnie F-16 ruszą z kopyta, prawdopodobnie już gdzieś w okolicy świąt!

      1. Ojeju adminie! Trzeba zadbać o to żeby ludzie wiedzieli o twojej stronie! Wiele osób szuka krótko zwięźle i na temat o modułach tak jak tutaj, a w języku polskim jeszcze to już bajka… Twoja stronka trafi na pewno na grupke dcsa na fb 🙂 liczę też, że kolejne poradniki o f18 będą się pojawiać… Dobra robota, trzymaj tak dalej 😀

      2. Mam to samo, po dodaniu nowego modułu większość czasu poświęcam właśnie jemu, dlatego wstrzymam się z zakupem JF-17 do nowego roku. Przed premierą modułu F-16 w zasadzie jedyną grą dokładnie odwzorowującą ten samolot był Falcon BMS. W zasadzie „przesiadka” jest bezproblemowa, udało mi się wszystko uruchomić bez zaglądania do manuala. Trzeba jednak zrozumieć że Viper to wczesny, nawet bardzo wczesny dostęp i wiele opcji wyświetlacza DED jest w statusie „in progress”. Jak dla mnie największym problemem jest brak celownika wspomaganego radarem LCOS, bo moją ulubioną rozrywką w DCS są walki powietrzne wyłącznie za pomocą działek 🙂

  4. Co do punktu 14 – to czy system INS jest gotowy, można sprawdzić na środkowym dolnym wyświetlaczu, powinien pojawić się tam komunikat „OK”. Na szczęście w F/A-18 zestrojenie systemu nawigacji nie trwa długo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *