Cartridge start – alternatywny rozruch silników z kartridży – poradnik F-4E Phantom II

Rozruch silników za pomocą kartridży to alternatywna metoda, używana w sytuacjach awaryjnych lub bojowych, gdy zwykły tryb z pomocą sprężonego powietrza z wózka nie jest możliwy. Są to specjalne ładunki, których odpalenie uruchamia rozrusznik turbiny i pozwala na dalsze kroki do pełnego rozruchu silnika. Cartridge należy najpierw załadować, wybierając odpowiednią komendę w menu Crew Chiefa. Z uwagi na ich wybuchowość i ogromne zadymienie, przy rozruchu z cartridge’y zamyka się kabinę i włącza system podawania tlenu. Nie wolno też startować z niewykorzystanymi ładunkami – należy je wtedy rozładować komendą dla Crew Chiefa.

Poniższe kroki obejmują wyłącznie proces rozruchu silników. Warto przed tym poznać rozdziały Cold Start lub (szybki) Cold Start. Wiele elementów, jak zamykanie kabiny i włączanie tlenu nie mają wpływu na symulację – jedynie zwiększają immersję.

Niezbędne przyciski

  • Jester UI Action – wywołanie koła poleceń Jestera / Crew Chiefa (domyślnie klawisz A)
  • Jester UI Middle Select – wybór opcji na kole dialogowym Jestera (W)
  • Right Engine Ignition – uruchomienie prawego silnika (RCtrl + Home)
  • Right Engine Idle Detent Toggle – prawa przepustnica na Idle (RCtrl +  End)
  • Left Engine Ignition – uruchomienie lewego silnika (RALt + Home)
  • Left Engine Idle Detent Toggle – lewa przepustnica na Idle (RALt + End)

1.
Załóż hełm klikając na nim.

2.
Jeśli chcesz słyszeć komunikaty Crew Chiefa, włącz zasilanie klikając na głównym przełączniku prawego lub lewego silnika MASTER ENGINE RIGHT / LEFT.

3.
Wywołaj menu Crew Chiefa. Wybierz AIR SOURCE i LOAD START CARTRIDGES. Po chwili Crew Chief potwierdzi załadowane kartridży.

3.
Zamknij kabinę pilota i WSO. Odpalenie ładunków powoduje spore zadymienie.

4.
Włącz system podawania tlenu – zielony na górną pozycję ON, szary na dolną NORMAL OXYGEN.

5.
Upewnij się, że MASTER ENGINE RIGHT jest włączony, na górnej pozycji ON. Przełącz ENGINE STARTER na prawą stronę (nie przytrzymuj), by odpalić ładunek i zacząć rozkręcać turbinę.

6.
Od teraz masz krótką chwilę na kontynuowanie procedury uruchamiania silnika. Nie będziesz miał czasu oglądać samolotu z zewnątrz, ale twórcy zadbali o efekt zadymienia.

7.
Dalsze kroki są jak przy normalnym starcie pneumatycznym. Przytrzymaj ENGINE IGNITION (RCtrl + Home) i trzymając klawisz wciśnięty, przesuń przepustnicę na pozycję IDLE (RCtrl + Home). Gdy obroty osiągną 20% RPM, puść Ignition.

8.
Poczekaj na ustabilizowanie obrotów i włącz prawy generator R GEN ON.

9.
Uruchom główny przełącznik lewego silnika ENGINE MASTER LEFT. Przełącz ENGINE STARTER na lewą stronę (nie przytrzymuj).

10.
Samolot znowu pokryje się dymem. Przytrzymaj ENGINE IGNITION (RAlt + Home) i trzymając klawisz wciśnięty, przesuń przepustnicę na pozycję IDLE (RAlt + End). Gdy obroty osiągną 20% RPM, puść Ignition.

11.
Poczekaj na ustabilizowanie obrotów i włącz lewy generator L GEN ON.

12.
Wyłącz tlen, otwórz kabinę, kontynuuj dalsze procedury przed startem.

Wesprzyj serwis Szkoła Latania DCS World

Kupując moduł F-4E Phantom w sklepie Heatblur wspierasz całą kwotą twórców modułu:

Ściągnij wersję PDF

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *