Cold Start i podstawy latania – poradnik OH-58D Kiowa

Spis treści:
Ustawienia
Niezbędne przyciski i osie

Cold Start
Lot – film

Ustawienia

1.
Jeśli nie masz joysticka z ForceFeedbackiem, upewnij się, że w opcjach DCS i zakładce MISC, funkcja FORCE FEEDBACK jest nieaktywna! Niektóre aktualizacje mogą ją domyślnie włączyć – uniemożliwia ona korzystanie z trymera w OH-58D Kiowa.

2.
W opcjach specjalnych OH-58D Kiowa wybierz tryb działania trymera TRIM TYPE blokującego stery drążka Cyclic oraz pedałów Pedal w wybranym położeniu. Do wyboru są opcje:

  • Centered – stery blokują się dopiero gdy drążek i pedały wrócą do centralnego położenia
  • Instant – stery blokują się od razu – centrowanie joysticka i pedałów powoduje nagłą zmianę kierunku lotu
  • Fade In / Fade Out – blokada z małym opóźnieniem, pozwalająca wycentrować stery, teoretycznie najmniej zaburzająca lot

Ustawienia zależą od posiadanego sprzętu i własnych preferencji, warto potestować wszystkie. Teoretycznie najbardziej komfortowe i najmniej problematyczne dla joysticków ze sprężynami jest ustawienie Fade In / Fade Out.

Niezbędne przyciski i osie

  • Axis Flight Control Roll – oś drążka pozioma
  • Axis -Flight Control Pitch – oś drążka pionowa
  • Axis – Flight Control Collective – oś skoku śmigła
  • Axis – Flight Controls Pedals – oś pedałów
  • Force Trim Interrupt – przycisk trymera – blokady sterów
  • Trimmer Reset – resetowanie trymera
  • Throttle Increase – zwiększenie obrotów silnika
  • Throttle Decrease – zmniejszenie obrotów silnika
  • Throttle Idle – jałowe obroty silnika

Cold Start

1.
Na górnym panelu Overhead włącz:

  • IGN (Ignition) – rozrusznik silnika
  • FADEC (Full Authority Digital Engine Control) – system zarządzania mocą silnika
  • ANTI COLL (Anti Collision) – światła antykolizyjne

2.
Przekręć kluczyk pod dźwignią Collective.

3.
Włącz zasilanie BATT 1 na panelu Overhead.

4.
Ekran po stronie pilota włączy się, uruchomi się też dźwięk ostrzegawczy. Ucisz go przełącznikiem ACK (Acknowledge) w dół. To przycisk, który będzie potrzebny bardzo często, by wyłączać różne dźwięki alarmowe. Przeciwna opcja REC (Recall) przywołuje komunikaty ostrzegawcze na ekranie MFD.

5.
Ustaw przepustnicę THROTTLE na pozycję jałowych obrotów IDLE aż żółto-czarny przycisk wyskoczy, a czerwony pasek zrówna się z nim. Można to zrobić albo dedykowanym do tego klawiszem IDLE, albo przekręcając jej obroty (osią / klawiszami THROTTLE). Od tej chwili masz kilkadziesiąt sekund, by uruchomić silnik.

6.
Przytrzymaj 2 sekundy przełącznik START na dźwigni Collective. Usłyszysz charakterystyczne cykanie i silnik zacznie pracować.

7.
Obroty i temperatury zaczną rosnąć. Przygotuj się na kilkukrotne kasowanie alarmów przełącznikiem ACK. Poczekaj aż obroty ustabilizują się na ok. 64% NG.

8.
Na panelu Overhead przestaw w dół cztery przełączniki:

  • FUEL BOOST
  • DC GEN
  • AC GEN
  • ESNTL BUS – RUN

9.
Z tyłu przełącz IFF w górę i wciśnij bezpiecznik PART SEP.

10.
Zwiększ maksymalnie obroty silnika pokrętłem / przyciskami przepustnicy Throttle.

11.
Kliknij przełącznikiem SEL kilka razy w górę na najwyższy wskaźnik NR NP. Pokaże on, że pomimo odkręcenia przepustnicy, obroty RPM nie są jeszcze na 100% tylko 99.

12.
Na dźwigni Collective wciśnij kilka razy przycisk RPM + aż…

13.
… parametry NR NP pokażą 100 100, a zielone kwadraciki na wskaźniku %RPM zmienią się w JEDEN żółty. Silnik jest gotowy do pracy, a śmigłowiec ma pełną moc zasilania elektrycznego AC. Dopiero teraz może działać system MMS.

14.
Z tyłu za plecami włącz systemy ostrzegania WARN i wykrywania DETR fali radarów RWR oraz system odbioru transmisji video z dronów L2MUM. Syntetyczny głos robota zacznie wbudowany test systemu.

15.
Włącz systemy wspomagania stabilizacji lotu SCAS – PWR ON, PITCH/ROLL i YAW na ENGAGE.

16.
System dostrajania systemu nawigacji włącza się automatycznie. Poczekaj, aż zniknie komunikat NAV NOT ALIGNED.

17.
Do lotu włącz ekran VSD.

18.
Podczas lotu warto po prostu obserwować otoczenie i teren wokół śmigłowca, zwłaszcza podczas zawisu. Kluczowym wskaźnikiem jest prędkość pionowa – grot po jego lewej stronie wskazuje, czy śmigłowiec się wznosi, czy opada.

  1. taśma kompasu, aktualny kurs
  2. prędkość
  3. wysokość barometryczna
  4. wysokość radarowa
  5. prędkość pionowa – wznoszenie / opadanie
  6. aktualny czas pozostania w powietrzu na podst. zużycia paliwa

Lot

Lot ciężko pokazać na obrazkach, lepiej widać to na filmie. W górnym rogu znajduje się wskaźnik sterowania, pokazujący wychylenie drążka, pedałów i dźwigni collective w danym momencie. Drugi istotny wskaźnik to grot prędkości pionowej, pokazujący czy śmigłowiec wznosi się czy opada. Im bliżej ziemi, tym powinien znajdować się bliżej środkowej kreski, co oznacza powolne opadanie. Prędkość wznoszenia się opadania można regulować wychyleniem drążka do przodu i do tyłu w połączeniu z wychyleniem dźwigni collective. Podstawy latania śmigłowcem opisane są we wpisie: Jak latać śmigłowcem Apache?

Uwagi do filmu:

  • przy zwiększaniu skoku śmigła dźwignią Collective przy starcie śmigłowiec zacznie skręcać i przesuwać się w prawo oraz ślizgać się do przodu. Należy to odpowiednio skontrować – bardzo powoli unosić Collective – gdy Kiowa zacznie być „lekka na płozach” i skręcać, skontrować pedałami, trzymać drążek nieco do siebie i w lewo, jednocześnie wolno podnosząc Collective. Wszystkie ruchy sterów muszą być powolne i z wyczuciem
  • podczas lotu zerkaj na wskaźnik prędkości pionowej, by kontrolować jak szybko się wznosisz lub opadasz
  • lądowanie to w skrócie powolne podchodzenie z coraz mniejszą prędkością opadania: do przodu i w dół, kontrolując podejście drążkiem (przód / tył) i dźwignią collective. Im mniejsza prędkość, tym większa kontra pedałami
  • pierwsze lądowanie, choć pod dobrym kątem, wyszło z odrobinę za dużą prędkością przez co śmigłowiec przesunął się mocno do przodu, kwalifikuje się to bardziej na „combat landing” w czasie bitwy, gdy trzeba szybko wylądować w „gorącej” strefie
  • drugi start po lądowaniu nie jest wzorowy – śmigłowiec za bardzo uciekł do przodu, ale już zawis jest całkiem poprawny i stabilny, podobnie jak drugie lądowanie

Ściągnij wersję PDF

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *