Data Link 16 – system wymiany danych – poradnik F-16C Viper

System Data Link 16 służy do szybkiej wymiany danych pomiędzy sojuszniczymi jednostkami. Umożliwia transmisję i odbiór pozycji wybranego steerpointa, markpointa, lokacji oznaczonej do ataku na TGP oraz pozycji baterii SAM na ekranie HTS pocisków HARM. Funkcja ta najbardziej przyda się w trybie multiplayer, ale pozycje atakowane przez skrzydłowych będą również widoczne w rozgrywkach z AI. 

Niezbędne przyciski

  • DMS Down – aktywacja ekranu jako SOI
  • TMS Up – lockowanie celu
  • Transmit Switch IFF IN – wysyłanie informacji Data Link 16

Wysyłanie informacji DATA LINK 16

Wysyłanie steerpointu / markpointu

1.
Ustaw ekran HSD jako SOI przyciskiem DMS Down. Na ekranie HSD wciśnij przycisk XMT, aż pojawi się pod nim napis L16.

2.
Przełącznikiem DED Switch lub na klawiaturze aktywuj numer steerpointa do wysłania.

3.
Przytrzymaj przycisk Transmit Switch IFF IN. Napis XMT L16 zostanie na chwilę podświetlony na biało – to sygnał, że dane zostały wysłane i pokazały się na ekranach reszty sojuszniczych samolotów.

Wysyłanie lokacji wyznaczonej na TGP / HTS

1.
Ustaw ekran HSD jako SOI przyciskiem DMS Down. Na ekranie HSD wciśnij przycisk XMT, aż pojawi się pod nim napis L16.

2.
Ustaw ekran TGP jako SOI przyciskiem DMS Down. Znajdź i oznacz cel przyciskiem TMS Up.

3.
Przytrzymaj przycisk Transmit Switch IFF IN. Napis XMT L16 zostanie na chwilę podświetlony na biało – to sygnał, że dane zostały wysłane i pokazały się na ekranach reszty sojuszniczych samolotów.

4.
Jako odbiorca, kiedy inny F-16 wyśle namiary na atakowany przez siebie cel, zobaczymy na HSD przerywaną linię łączącą dany samolot z pozycją atakowanego celu. Numer u góry nad celem oznacza numer samolotu z naszego klucza.

5.
W identyczny sposób przesyłamy pozycję zalockowanego celu dla HARM-ów na ekranie HTS. Tak samo również zobaczymy na nim, które cele atakują nasi skrzydłowi. 

 

Ściągnij wersję PDF

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.