Pilot / CPG „George” pomocnik AI – poradnik AH-64D Apache

Spis treści:
Informacje ogólne
Sterowanie
CPG George AI – opis interfejsu
CPG George – Cold Start / Shut Down
CPG George – wyszukiwanie celów
CPG George – wybór celów do ataku
CPG George – atakowanie celów
Pilot George – sterowanie lotem
CPG George IFF – identyfikacja Swój-Obcy
CPG George IFF – Ustawienia realizmu
CPG George IFF – Jak działa identyfikacja „swój – obcy”

Informacje ogólne

AH-64D Apache to dwumiejscowy śmigłowiec z pilotem siedzącym z tyłu i drugim pilotem/strzelcem pokładowym CPG (co-pilot/gunner) na przednim fotelu. Choć obaj mają dostęp do większości systemów w równym stopniu, łącznie z pilotowaniem maszyny, niektóre czynności przewidziane są na wyłączność dla konkretnej roli, a sukces misji zależy od dobrej komunikacji i współpracy pilota ze strzelcem. 

W trybie multiplayer dwaj gracze mogą działać w trybie kooperacji i systemie multicrew, zajmując jeden śmigłowiec. Natomiast dla samotnych graczy zaprojektowano sztuczną inteligencję o nazwie „George AI Helper”, która za pomocą prostego interfejsu z kółkiem rozkazów może wykonywać zadania drugiego członka załogi. George AI działa zarówno jako pilot, jak i strzelec pokładowy CPG, zależnie od tego, jaką pozycję zajmie gracz.

System zaprojektowano tak, by można było wykonać całą misję albo na fotelu pilota, albo na miejscu strzelca pokładowego lub też swobodnie przełączać obie pozycje zależnie od konieczności, czy osobistych preferencji.

Upewnij się, że w ustawieniach i opcjach specjalnych dla AH-64D zaznaczona jest funkcja „GEORGE AI AUTO HANDOVER” Dzięki temu za każdym razem, gdy zmienisz fotel pilota na CPG, AI automatycznie przejmie kontrolę nad śmigłowcem.

Sterowanie

Do korzystania z George AI warto najpierw odpowiednio skonfigurować sterowanie. Niezbędne przyciski rozłożone są aż w trzech kategoriach:

  • AH-64D PILOT
  • AH-64D CPG
  • GEORGE AI Helper

Niektóre pozycje wymagają przypisania, inne są już ustawione domyślnie, ale można je przestawić z klawiatury na jakiś wolny przełącznik 4-kierunkowy na przepustnicy.

Kategorie: AH-64D Pilot i AH-64D CPG

Wszystkie pozycje znajdują się w podkategorii George AI Helper.

Domyślne przyciski:

  • Pilot Seat (fotel pilota) – 1
  • CPG Seat (fotel CPG) – 2
  • George AI Helper Interface (wywołanie interfejsu George AI) – LCtrl + V
  • Request Aircraft Control – przejęcie kontroli nad pilotowaniem śmigłowca (przydatne w multiplayerze lub gdy zamierzamy pilotować śmigłowiec z pozycji CPG) – C

Przyciski wymagające przypisania:

  • Consent To Fire – zgoda na otwarcie ognia w trybie HOLD FIRE / różne akcje kontekstowe zależne od aktywnego trybu

Kategoria: George AI Helper

Wszystkie przyciski są domyślnie przypisane do klawiatury, ale można je zmienić na wygodniej dostępne zależnie od posiadanych kontrolerów. Dotyczą obsługi interfejsu koła rozkazów.

  • George AI Helper Interface HIDE (ukryj/pokaż interfejs) – LCtrl + V
  • George AI Helper Interface UP (w górę) – W
  • George AI Helper Interface DOWN (w dół) – S
  • George AI Helper Interface RIGHT (w prawo) – D
  • George AI Helper Interface LEFT (w lewo) – A

Operowanie głównymi przyciskami kółka rozkazów (WSAD) ma podwójne działanie, zależnie od długości wciskania przycisku:

  • SHORT (krótkie wciśnięcie)
  • LONG (przytrzymanie powyżej 0.5 sekundy)

W dalszej części tekstu wciśnięcie Consent To Fire będzie opisane jako CTF, wciśnięcie „długie” jako LONG, a krótkie jako SHORT.

CPG George AI – opis interfejsu

1.
Po wywołaniu interfejsu Georga CPG w fotelu pilota, po lewej stronie pojawi się kontekstowe koło rozkazów, którego zawartość zmienia się zależnie od trybów i akcji.

2.
Układ koła nie jest przypadkowy i bardzo pomaga w pamiętaniu, co i jak kliknąć. Pozycje komend odpowiadają przyciskom: góra, dół, prawo, lewo, natomiast ich umiejscowienie w oddaleniu od środka odpowiada metodzie wciskania przycisków kierunków:

  • komendy w środku koła (pole czerwone) – akcje wywoływane przyciskiem CTF
  • komendy wewnątrz okręgu (pole zielone)- akcje wywoływane krótkim wciśnięciem SHORT
  • komendy na zewnątrz okręgu – (pole niebieskie) akcje wywoływane długim przyciśnięciem LONG

Przy domyślnym menu, oprócz trybów wyszukiwania celów można jeszcze:

  • NOT LASING / LASING – włącza laser – RIGHT Short
  • FIXED – odblokowuje kamerę TADS – DOWN Short

3.
Okazjonalnie po drugiej stronie może pojawić się lista wyboru celów / punktów obsługiwana przyciskami  interfejsu UP / DOWN (góra/dół).

CPG George – Cold Start / Shut Down

1.
Wywołaj interfejs George AI. Przy wygaszonym śmigłowcu interfejs wyświetli komunikat o braku zasilania NO POWER.

2.
Po włączeniu zasilania APU pojawi się komunikat o możliwości uruchomienia systemów przez CPG – READY SYSTEMS.

3.
Wciśnij CTF – George zacznie uruchamiać swoje systemy: oświetlenie kokpitu, TADS, Laser, monitory, IHADSS – boresight, radar FCR, RLWR, a komunikat zmieni się na: START UP IN PROG.

4.
Po wylądowaniu George może przeprowadzić procedury wyłączania systemów. Wciśnij CTF, a George zacznie swoją procedurę SHUT DOWN.

CPG George – wyszukiwanie celów

Domyślna funkcja interfejsu Georga to wyszukiwanie celów. W nowej wersji jest to wyszukiwanie bardzo zaawansowane i obejmuje 9 różnych trybów szukania podzielonych na 3 grupy.

1 – „DIRECT” SEARCH – wyszukiwanie „bezpośrednie”. na linii widzenia sensorów:

  • PHS SEARCH – Pilot Helmet Sight – wyszukiwanie wokół punktu, na który patrzy celownik IHADSS pilota. CPG kieruje tam kamerę TADS. Gracz-pilot musi utrzymać swoją linię widzenia na dany punkt aż do komunikatu „de-slaved” oznaczajacyego, że George zakończył skanowanie tego miejsca
  • TADS LOS SEARCH – TADS Line of Sight – wyszukiwanie wokół punktu, na który skierowana jest kamera TADS w kokpicie CPG

2 – „AREA” SEARCH – wyszukiwanie „obszarowe” w obrębie wybranych stref / obszarów pola bitwy:

  • FWD AREA – (Forward Area) obszar z przodu. George będzie skanował obszar w obrębie 90 stopni (45/45 lewo, prawo) przed dziobem śmigłowca. Jeśli manewry śmigłowca przekroczą wychylenia 30 stopni, przeszukiwanie zakończy się automatycznie.
  • PHS AREA – (Pilot Helmet Sight Area) – obszar w obrębie 45 stopni (22,5/22,5) od punkt, na który patrzy pilot celownikiem IHADSS. Gracz-pilot musi utrzymać swoją linię widzenia na dany punkt aż do komunikatu „de-slaved”
  • FCR TGTS – (Fire Control Radar Targets) George wyświetli i spróbuje zidentyfikować cele wykryte przez radar FCR. Automatycznie włączy funkcję C-Scope i wyświetli ikony celów na ekranie TADS. Jeśli cel będzie zasłonięty, George poinformuje o braku możliwości identyfikacji.
  • OWN PFZ – (Own Priority Fire Zone) George będzie wyszukiwał cele w przypisanej naszemu śmigłowcowi strefie o wysokim priorytecie
  • ACTV PFZ – (Active Priority Fire Zone) George będzie identyfikował cele wykryte przez radar FCR w aktywnej strefie o wysokim priorytecie

3 – POINT SEARCHES – wyszukiwanie wokół punktów nawigacyjnych i celów. George będzie szukał celów wokół wskazanych punktów na mapie TSD lub wokół punktów- celów Next-to-Shoot wykrytych przez radar FCR.

  • POINT – George będzie szukał celów wokół wskazanego punktu z mapy TSD typu Waypoint lub Control Measure.
  • LINKED – jeśli TADS zostanie powiązany z radarem FCR funkcją LINK, George przejmie kontrolę nad TADS i zacznie szukać oraz identyfikować cele wokół celu NTS (Next to Shoot) radaru.

„Direct” Search

PHS Search

1.
Aby rozpocząć wyszukiwanie w obrębie celownika IHADSS pilota wciśnij UP Short, patrząc krzyżem celownika w wybrany punkt w terenie. Utrzymuj linię patrzenia na punkt aż do komunikatu „de-slaved”.

2.
Jeśli George wykryje cele, pojawi się ich lista.

TADS LOS Search

1.
Wciśnij DOWN Long, by wyszukać obiekty wokół celownika kamery TADS. Może to być użyteczne, kiedy widzisz w kokpicie, że kamera patrzy akurat w inną stronę niż ty przez IHADSS.

2.
Procedurę przeszukania widać na ekranie Video, jak George przybliża obraz na TADS, a potem oddala.

„AREA” SEARCH

Lista obszarów

Przy braku wybranej broni NO WPN i bez listy celów / punktów, możliwy jest wybór konkretnego obszaru / strefy do przeszukania. Sam wybór nie rozpoczyna przeszukiwania – do tego trzeba wcisnąć przycisk CTF Long.

1.
Wciśnij LEFT Long, by wyświetlić listę obszarów do przeszukania. UP i DOWN Short poruszasz się po liście, RIGHT Short potwierdza wybór obszaru „area”, który będzie oznaczony w środku okręgu i wychodzi z menu list. LEFT Short wychodzi z listy wyboru stref bez zmiany wyboru.

2.
Jeśli wymogi dla danej strefy nie są spełnione (np. nie ma zainstalowanego radaru FCR, nie ma przypisanej strefy Priority Fire Zone), niektóre strefy będą w mniej intensywnym kolorze. Oznacza to, że ich wybranie nie będzie miało żadnego efektu – George nie zacznie przeszukiwania.

Przeszukiwanie wybranego obszaru / strefy

1.
Wybraną strefę widać po lewej stronie okręgu – w tym przypadku to FWD Area (teren przed dziobem śmigłowca). W środku okręgu tryb AREA jest pod trybem POINT, więc do przeszukania wciskamy CFT LONG.

2.
Jeśli cele zostaną wykryte, po lewej pokaże się lista celów, a interfejs Georga zmieni się w opcje wyboru konkretnego celu. Na ekranie video można też podglądać kamerę TADS, która skieruje się na pierwszy wybrany cel (o najwyższym priorytecie, np. obrona przeciwlotnicza).

3.
Jeśli ponownie wciśniemy CTF Long do następnego wyszukiwania, George przejdzie w tryb szukania ignorując wcześniej wykryte cele. Na okręgu widać tryb SEARCHING (szukanie), kamera TADS z ramką wokół celownika będzie krążyć po terenie, aż do wykrycia nowych celów. Możemy to przerwać wciskając DOWN Long, by powrócić do ostatniego wykrytego celu (LAST FOUND TARGET).

4.
Przy strefie FCR TGTS, czyli celów wykrytych przez radar, najpierw musimy przeprowadzić skan radarem, a dopiero potem uruchomić wyszukiwanie przez Georga w trybie FCR TGTS. George w tym trybie nie wyszukuje wtedy celów – to już zrobił radar FCR – tylko włącza tryb C-Scope. Ikony wykrytych celów pojawiają się na ekranie video z TADS, a George dodatkowo identyfikuje cele, dając opcję wyboru konkretnego pojazdu z listy po lewej.

5.
Do przeszukania w trybach OWN PFZ i ACT PFZ trzeba wyznaczyć, aktywować i przypisać do naszego śmigłowca Ownship strefę priorytetową PFZ (procedura opisana w rozdziale Datalink, wymiana danych). Po zainicjowaniu wyszukiwania widać na ekranie mapy TSD oraz video, jak George kieruje kamerę TADS na wyznaczoną strefę. Ignoruje cele z przodu wykryte przez radar, pozostając w trybie SEARCHING w wyznaczonym obszarze.

POINT SEARCHES

W trybie POINT George może przeszukać obszar wokół punktów nawigacyjnych na mapie TSD. Mogą to być punkty typu Control Measures i Waypoints/Hazards.

Lista punktów

1.
Podobnie, jak przy strefach, możesz tu wyświetlić listę punktów do wyboru. Najpierw wciśnij RIGHT Long, by wyświetlić pierwszą listę punktów typu CM (Control Measures). Wciskając UP/DOWN Short skaczemy do kolejnych punktów na liście (NEXT POINT, PREV POINT). Jeśli punktów jest dużo, UP/DOWN Long szybko przewija (SCROLL) listę w górę i w dół. LEFT Short wychodzi z menu listy (EXIT), RIGHT Short wybiera zaznaczony punkt (SELECT). Wciśnięcie LEFT Long przechodzi do wyboru punktów WPT HZ, czyli Waypoints / Hazards.

2.
Przy liście punktów typu WPT HZ opcje wyglądają tak samo z wyjątkiem LEFT Long, które z powrotem wyświetli listę punktów CTRL M (Control Measures). Wybierz punkt do przeszukania i wciśnij SELECT POINT, czyli RIGHT Short, by go wybrać.

Przeszukiwanie wybranego punktu

1.
Po wybraniu punktu jego numer pojawi się w menu interfejsu pod nazwą trybu POINT. W środku okręgu tryb POINT znajduje się w górnej części, więc aby zainicjować dwuetapową procedurę przeszukania, musimy wcisnąć CTF Short.

2.
Pierwsze wciśnięcie CTF Short spowoduje, że George skieruje obiektyw kamery TADS na wybrany punkt. Widać to na mapie po zielonej linii, która powędruje do wskazanego punktu, a w środku koła interfejsu POINT zmieni się na opcję funkcji SEARCH – szukaj.

3.
Dopiero powtórne wciśnięcie CTF Short spowoduje przeszukanie terenu przy wybranym punkcie. W tym przypadku nic nie znaleziono, więc zmieniłem punkt na W02.

4.
Po zmianie punktu ponownie muszę użyć CTF Short, by najpierw George skierował TADS na punkt W02 – wtedy pojawi się opcja SEARCH.

5.
Ponowne wciśnięcie CTF Short dla przeszukania nowego punktu i tutaj George już wykrył cele.

CPG George – wybór celów do ataku

1.
Przed wyborem celów zwróć uwagę na główne tryby działania Georga:

  • NO WPN – żaden typ uzbrojenia nie został wybrany, George nie zaatakuje celu, tylko będzie go śledził. Broń można zmienić wciskając RIGHT Short
  • HOLD FIRE / FREE FIRE  – wstrzymaj ogień / strzelaj od razu. Żółty interfejs to zakaz atakowania celów – nawet z wybraną bronią George będzie tylko śledził cel, a zaatakuje po wciśnięciu CTF. Przy zielonym interfejsie George od razu zaatakuje cel wybraną bronią. Tryb można zmieniać wciskając UP Long.

2.
Niezależnie od sposobu wyszukiwania, po wykryciu celów pojawi się ich lista. Przy realistycznych ustawieniach identyfikacji George będzie potrzebował chwili, aby określić typ celu. Najpierw pojawi się ogólne określenie GROUND, czyli pojazdów naziemnych.

3.
George spróbuje zidentyfikować wszystkie cele, które będzie w stanie – zależy to od odległości, czy widać je w całości z boku, czy np. od tyłu i tego, czy coś je przysłania. Domyślnie wyświetli się lista HOS/UNK, czyli Hostile / Unknown – cele wrogie oznaczone na czerwono i nierozpoznane / nieznanej koalicji na żółto.

4.
Wciskając RIGHT Long można zmienić tryb listy na ALL TGTS (All targets), czyli wszystkie wykryte cele, również sojusznicze oznaczone na niebiesko.

5.
Domyślnie TADS pokazuje obraz w kamerze na podczerwień FLIR. Podstawowe opcje do przeglądania listy to:

  • PREV TGT (Previous Target) – poprzedni cel na liście – UP Short
  • NEXT TGT (Next Target) – następny cel na liście – DOWN Short
  • EXIT LIST – wyjdź z trybu listy celów – LEFT Short

6.
Kolejne dostępne opcje to widok z kamery TADS:

  • FLIR / DTV – zmiana kamery na telewizyjną DTV lub podczerwień FLIR – CTF Short
  • TADS ZOOM + – przybliża obraz z kamery – UP Long
  • TADS ZOOM – oddala obraz z kamery – DOWN Long

Śledzenie pojedynczego celu

1.
Po wybraniu celu na liście do śledzenia lub zaatakowania wybierz opcję TRACK TGT (Track Target) wciskając RIGHT Short.

2.
George przejdzie do śledzenia wybranego celu. Nowe opcje w interfejsie to:

  • FOV – (Field of View) małe przybliżenie/oddalenie obrazu – CTF Long
  • FLIR – zmiana kamery DTV/FLIR – CTF Short
  • NOT LASING / LASING – włącza laser – RIGHT Short
  • TRACKING – tryb śledzenia celu, wyłączenie tej opcji przerywa śledzenie i resetuje kamerę TADS – DOWN Short

3.
Włączenie lasera pozwala sprawdzić dokładny dystans do celu. Tak wygląda obraz z kamery w kamerze DTV i maksymalnie przybliżony FOV.

4.
Bez wybranej broni NO WPN George będzie tylko śledził cel, nawet jeśli działa w trybie natychmiastowego ataku FREE FIRE.

Śledzenie grupy celów

1.
Zamiast pojedynczego celu możemy rozkazać Georgowi od razu zaatakować wiele celów jeden po drugim. Służy do tego opcja SELECT do tworzenia kolejki pojazdów do zaatakowania.

2.
SELECT jest w środku okręgu na górze, więc trzeba wcisnąć CTF Short. Wybrany cel zostanie najpierw oznaczony na liście jako pierwszy w kolejce. Funkcjami PREV / NEXT TGT (UP/DOWN Short) wybierz kolejne cele i przy każdym wciśnij SELECT (CFT Short).

3.
Po stworzeniu kolejki z wszystkich wybranych celów wciśnij TRACK TGT – RIGHT Short, by przejść do śledzenia celów.

4.
George skupi kamerę TADS i śledzenie na celu oznaczonym numerem 1 na liście. Ponownie do dyspozycji masz opcje FOV/FLIR/DTV i LASING. W przypadku ataku George będzie automatycznie przechodził do kolejnych celów z listy.

CPG George – atakowanie celów

George samodzielnie atakuje cele pociskami Hellfire oraz działkiem. W przypadku rakiet tylko oznacza nam cel i współpracuje przy ataku w trybie COOP – sami musimy odpowiednio ustawić śmigłowiec do podejścia do ataku i wcisnąć spust. Weź pod uwagę, że z wybranym typem uzbrojenia może być mniej opcji wyszukiwania celów.

Atak działkiem Chaingun

1.
Broń możesz wybrać przed lub po wybraniu celu do śledzenia. Wciśnij LEFT Short, aż na okręgu pokaże się GUN. Nowe opcje do wyboru to ilość pocisków w serii BURST (10, 20, 50, 100, ALL) zmieniana RIGHT Short oraz ADJ+ (Adjust) – dostrojenie pozycji krzyża celownika TADS na środku celu, przydatne, gdy cel się rusza – wciskamy CTF Long. Przy trybie żółtym HOLD FIRE musisz wcisnąć FIRE na okręgu, czyli CTF Short – taka dodatkowa zgoda na otwarcie ognia przez Georga pozwala zaatakować działkiem z odległości już od 4200 metrów.

2.
W trybie zielonym natychmiastowego ataku FREE FIRE, George zacznie strzelać do celu albo po zmianie trybu na FREE FIRE (UP Long) albo od razu po wybraniu celu do śledzenia z listy wyszukiwania – nie trzeba już wciskać CTF. Ograniczeniem jest dystans – w tym trybie George będzie strzelał do celów oddalonych maksymalnie o 2500 metrów. Wciśnięcie DOWN Long aktywuje TADS LOS Search, czyli ponowne wyszukanie celów wokół miejsca, na które patrzy kamera TADS.

Atak pociskami Hellfire

1.
Wcześniej warto zapoznać się z osobnym wpisem o samodzielnym ataku pociskami Hellfire. Wciśnij LEFT Short, aż w polu uzbrojenia pojawi się MSL.

2.
Oprócz typu kierowania pocisków, nie trzeba zwykle nic tu zmienia. W razie konieczności nowe opcje przy Hellfireach to:

  • TYPE SAL2/RF – wybór pomiędzy Hellfire’ami kierowanymi laserem (SAL2) i radarem (RF) – LEFT Long
  • LOBL / LOAL – metoda lockowania celu przed lub po wystrzeleniu pocisku – RIGHT Short
  • TRAJ DIR – wybór trajektorii lotu pocisku (DIR, LO, HI) – RIGHT Long

3.
Po wybraniu celu do śledzenia George włączy laser i zalockuje cel. Pozostaje jedynie wcisnąć CTF Short, by wydać zgodę na odpalenie pocisku FIRE. George sam zajmie się utrzymaniem lasera na celu,  o ile nie będziemy zbyt gwałtownie manewrować śmigłowcem. W zielonym trybie FREE FIRE George odpali pocisk od razu po wybranu celu z listy.

4.
Jeśli nie miałeś kolejki celów, po zniszczeniu pojazdów masz dostęp do dwóch szybkich metod szukania: PHS (UP Short) i TADS LOS (DOWN Long), by znaleźć kolejne cele w pobliżu.

5.
Jeśli masz radar FCR i pociski kierowane radarem, najpierw musisz przeprowadzić szukanie z pomocą radaru FCR i zmienić tryb pocisków MSL na TYPE RF (LEFT Long).

6.
Jeśli jesteś w trybie HOLD FIRE pozostaje wcisnąć zgodę na odpalenie pocisku FIRECTF Short i obserwować czas do uderzenia pocisku. Przy radarze nie trzeba utrzymywać śmigłowca stabilnie w kierunku celu – pocisk naprowadzi się sam.

Atak rakietami niekierowanymi

Przy ataku rakietami niekierowanymi George AI tylko umieszcza celownik na wybranym pojeździe. Sam musisz postarać się wycelować i wcisnąć spust, by wystrzelić salwę rakiet. Skuteczny ogień można prowadzić od odległości ok. 3 kilometrów.

1.
Zanim wywołasz George’a musisz na swoim stanowisku wybrać rakiety jako broń wciskając na drążku WEAPON ACTION SELECT R (left) i odbezpieczyć uzbrojenie ARMAMENT – ARM. W interfejsie Georga wybierz rakiety jako broń wciskając LEFT Short, aż pokaże się skrót RKT.

2.
Przy rakietach pojawią się nowe opcje do wyboru:

  • TYPE – wybór typu rakiet, jeśli w tubach są różne rodzaje – LEFT Long
  • QTY – (Quantity) ilość rakiet w salwie przy jednokrotnym wciśnięciu spustu – RIGHT Short

3.
Wybierz cel i zacznij go śledzić.

4.
Podejdź do ataku w trybie COOP. Obserwuj odległość od celu – możesz strzelać od ok. 3 kilometrów, im bliżej tym większa celność, ale i ryzyko dostania się pod ostrzał wroga. Leć tak, by skupić symbole IHADSS na celu.

5.
Kiedy będziesz w zasięgu i symbole skupią się na celu oznaczonym przez George’a, wciśnij spust.

6.
Oceń skuteczność ataku, w razie konieczności zrób drugie podejście.

Pilot George – sterowanie lotem

Pilot George AI

Pilot George AI przejmie stery za każdym razem, gdy przełączymy się na fotel CPG. Stamtąd, po wywołaniu interfejsu George’a, można wydawać mu różne rozkazy odnośnie tego gdzie ma lecieć, z jaką prędkością, wysokością lub czy pozostać w zawisie (hover). Rodzaj rozkazów zależny jest od trybów, w jakim akurat znajduje się George AI.

Warto zapamiętać, że George nie potrafi kołować, a opcja lotu do aktywnego punktu nawigacyjnego znajduje się tylko w trybie walki (CMBT), a nie lotu (FLT).  

Wciśnij „2”, by przejść na fotel CPG, a następnie LCtrl + V, by wywołać interfejs George AI. Przyciskiem Left Short wybierz tryb działania.

Opis interfejsu dla Pilot George AI

  1. Wybrana prędkość w węzłach
  2. Wybrany kurs za pomocą przesuwania wskaźnika Heading Bug
  3. Wybrana wysokość w stopach
  4. Aktywny tryb interfejsu George AI
  5. Kierunek na aktywny / pierwszy w kolejności punkt nawigacyjny
  6. Grot wskazujący aktualny kurs
  7. Heading Bug – wskaźnik pozwalający wyznaczyć konkretny kurs w stopniach

Tryb H-B (Hover / Bob-Up)

Tryb H-B to tryb zawisu (Hover / Bob-Up). Przed startem z ziemi to domyślny tryb, z którego można rozkazać wystartować śmigłowcem. W czasie lotu staje się dostępny po wyhamowaniu prędkości do 0. 

  • Up Short – zwiększ wysokość o 10 stóp
  • Up Long – leć powoli do przodu (tak długo, aż będzie przytrzymywany przycisk)
  • Right Short – szybki zwrot na kierunek patrzenia przez celownik nahełmowy IHADSS
  • Right Long – odbij powoli w prawo (tak długo, aż będzie przytrzymywany przycisk)
  • Down Short – zmniejsz wysokość o 10 stóp
  • Down Long – leć powoli do tyłu (tak długo, aż będzie przytrzymywany przycisk)
  • Left Short – przełączenie na tryb CMBT
  • Left Long – odbij powoli w lewo (tak długo, aż będzie przytrzymywany przycisk)

Tryb FLT  (Flight)

W trybie lotu FLT (Flight) możemy wyznaczyć AI konkretną wysokość oraz prędkość lotu, a także dokładny kurs za pomocą przesuwania tzw. Heading Bug (markera na kompasie).

  • Up Short – zwiększ prędkość
  • Up Long – zwiększ wysokość (tak długo, aż będzie przytrzymywany przycisk)
  • Right Short – szybki zwrot na kierunek patrzenia przez celownik nahełmowy IHADSS
  • Right Long – ustalenie kursu lotu – przesuwanie Heading Bug w prawo
  • Down Short – zmniejsz prędkość
  • Down Long – zmniejsz wysokość (tak długo, aż będzie przytrzymywany przycisk)
  • Left Short – przełączenie na tryb CMBT (jeśli prędkość jest większa od 30 węzłów), przełączenie na tryb H-B (jeśli prędkość jest mniejsza od 30 węzłów), 
  • Left Long – ustalenie kursu lotu – przesuwanie Heading Bug w lewo

Tryb CMBT (Combat Maneuvering)

Tryb CMBT włączamy podczas walki i atakowania celów. Pozwala on wydać rozkaz do wykonania dynamicznych zwrotów, by uniknąć pocisków bądź szybko skierować śmigłowiec w stronę celu. Kolejna opcja to polecenie skierowania śmigłowca w stronę, w którą wycelowany jest sensor TADS.

  • Up Short – skierowanie śmigłowca w stronę linii widzenia systemu TADS (np. by odpalić Hellfire’y)
  • Up Long – bez funkcji
  • Right Short – lot do aktywnego punktu nawigacyjnego i dalszych punktów trasy RTE / wybranego punktu DIRECT TO. Po osiągnięciu celu pilot przejdzie w zawis z prędkością 0.
  • Right Long – szybki zwrot o 90 stopni w prawo
  • Down Short – bez funkcji
  • Down Long – szybki zwrot o 180 stopni 
  • Left Short – przełączenie na tryb CMWS
  • Left Long – szybki zwrot o 90 stopni w lewo

Tryb CMWS (Common Missile Warning System)

Tryb CMWS dotyczy wykrywania wrogich pocisków oraz odpalania środków przeciwdziałania, jak chaff i flar. Możemy uzbroić system i ustawić go w trybie automatycznym lub manualnym. Więcej informacji o środkach przeciwdziałania znajdzie się w osobnym wpisie.

  • Up Short – środki przeciwdziałania uzbrojone ARM / zabezpieczone SAFE
  • Up Long – bez funkcji
  • Right Short – bez funkcji
  • Right Long – bez funkcji
  • Down Short – tryb działania chaff / flar: AUTO lub BYPASS
  • Down Long – bez funkcji
  • Left Short – bez funkcji
  • Left Long – bez funkcji

W trybie CMWS pojawia się dodatkowy interfejs systemu po prawej stronie.

CPG George IFF – identyfikacja Swój-Obcy

George AI może identyfikować wyszukiwane przez siebie cele. Jego skuteczność zależy jednak od ustawień realizmu w edytorze misji oraz mapy F10. AI może zawsze bezbłędnie wskazywać dokładny typ i koalicję wykrytego obiektu, ale może działać też bardzo realistycznie. Wtedy skuteczność rozpoznania celu zależna jest od odległości oraz także od tego, jak ustawiony jest obiekt względem strzelca. Pojazd skierowany bokiem zostanie szybciej zidentyfikowany od tego, który zwrócony jest frontem.

Ustawienia realizmu IFF – George AI

1.
Przejdź do ustawień DCS World i zakładki Gameplay. Realizm działania identyfikacji przez George AI jest powiązany z wybraną opcją dla podpisów celów w świecie gry – LABELS. Zależnie od wybranej opcji, George będzie:

  • FULL (pełne podpisy) – George zawsze zna koalicję i typ pojazdu
  • ABBREVIATED (skrócone) – George zawsze zna koalicję i typ pojazdu
  • SYMBOL ONLY (tylko symbol) – George zawsze zna koalicję
  • DOT NEUTRAL (kropki) – tryb realistyczny, identyfikacja zależna od kilku czynników
  • NO LABELS (brak podpisów) – tryb realistyczny, identyfikacja zależna od kilku czynników

2.
Według instrukcji skuteczność identyfikacji Georga wpływa również na wygląd mapy F10, ale póki co wydaje się to nie działać. Realistycznym ustawieniem na być tutaj FOG of WAR, ale póki co wrogie jednostki nie pojawiają się na mapie po ich wykryciu przez AI.

3.
Niezależnie od ustawień globalnych, twórcy misji mogą regulować skuteczność AI ustawieniem w edytorze misji. Wywołuje się go po zaznaczeniu śmigłowca gracza i menu oznaczonego trzema kropkami oraz AI IFF DETECTION MODE. Dostępne opcje to:

  • AUTO – działanie według ustawień globalnych LABELS i F10 MAP
  • SIMPLE – automatyczna identyfikacja koalicji i typu pojazdu
  • LABELS ONLY – automatyczna identyfikacja koalicji, realistyczna typu pojazdu
  • REALISTIC – realistyczna identyfikacja typu pojazdu oraz koalicji

Jak działa identyfikacja „swój – obcy” przez George AI?

Poniższy przykład dotyczy realistycznych ustawień: brak podpisów NO LABELS, FOG of WAR i AI IFF MODE – Realistic. W innych przypadkach identyfikacja jest uproszczona i od razu podaje czy wykryty pojazd to swój, czy wróg.

1.
Testowymi obiektami są cztery czołgi: dwa sojusznicze i dwa wrogie. Jeden jest zwrócony bokiem do strzelca, drugi przodem, co utrudnia identyfikacje konkretnego modelu.

2.
Wywołaj Georga przyciskami LCtrl + V. Zacznij wyszukiwanie celu w miejscu skierowania LOS Reticle wyświetlacza IHADSS . 

3.
Nowa lista celów jest bardziej czytelna. Kolory oznaczają kolejno:

  • Niebieski – pojazd sojuszniczy
  • Żółty – pojazd niezidentyfikowany
  • Czerwony – pojazd wrogi

Cele sojusznicze po sekundzie znikną z listy, by uniknąć pomyłki friendly fire. Cel czerwony i żółty to wrogie czołgi T-90. Jeden z nich jest jednak ciągle określony jako „nieznany” – to ten zwrócony przodem do strzelca. George ma wtedy większy problem, by odróżnić typ pojazdu.

4.
George spróbuje zidentyfikować wszystkie cele, które będzie w stanie – zależy to od odległości, czy widać je w całości z boku, czy np. od tyłu i tego, czy coś je przysłania. Im bliżej do celu, tym skuteczność identyfikacji jest większa. Z ok. 5-6 km George odróżnia już czołgi skierowane przodem do siebie.  Domyślnie wyświetli się lista HOS/UNK, czyli Hostile / Unknown – cele wrogie oznaczone na czerwono i nierozpoznane / nieznanej koalicji na żółto.

4.
Wciskając RIGHT Long można zmienić tryb listy na ALL TGTS (All targets), czyli wszystkie wykryte cele, również sojusznicze oznaczone na niebiesko.

Ściągnij wersję PDF

 

3 Replies to “Pilot / CPG „George” pomocnik AI – poradnik AH-64D Apache”

  1. To najlepsze poradniki dotyczące DCS w j. polskim. Osobiście jestem z aplikacją od daty jej powstania. Moja znajomość j. angielskiego ze względu na wiek – r. 1965 jest iluzoryczna dlatego bardzo dziękuję za pomoc , jeżeli byłaby możliwość także w wersji PDF.
    Pozdrawiam.
    Zbyszek

    1. Dzięki wielkie! Wersja PDF oczywiście będzie w przeciągu godzin. Póki co każdy wpis jest mocno przerabiany i uzupełniany o wykrywane nieścisłości, więc zawsze jest małe opóźnienie, żeby nie dłubać PDF-a 5 razy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *