Jak dodać samolot-cysternę – poradnik Mission Editor

W przypadku długich, wieloetapowych misji dobrze jest dodać opcję uzupełnienia paliwa w powietrzu dla samolotów biorących udział w akcji. Samo tankowanie jest bardzo trudnym manewrem, więc warto też zrobić sobie od czasu do czasu trening i przygotować misję z samym tankowaniem, wybierając porę dnia czy typ samolotu.

Ustawiając wszystko w edytorze misji musimy zwrócić uwagę na odpowiednie ustawienie Tacana cysterny, rodzaju samolotu z odpowiednim systemem tankowania oraz na trasę, po której porusza się cysterna. Przewodnik o dostępnych w DCS World samolotach-cysternach znajduje się w dalszej części wpisu.

Spis treści:
Dodawanie samolotu-cysterny
Typy samolotów-cystern

Dodawanie samolotu-cysterny do misji

1.
Z paska narzędzi po prawej wybierz ikonę samolotu i dodaj jednostkę w wybranym miejscu na mapie.
W sekcji TYPE wybierz typ cysterny. Do wyboru są:
KC-135
KC-135MPRS
KC-130
S-3B Tanker
IŁ-78M
(koalicja czerwona)

2.
W sekcji PILOT nadaj unikalną nazwę samolotowi-cysternie – to ważne! Zwróć uwagę, że po wybraniu właściwego typu samolotu jego zadanie TASK automatycznie ustawi się na „Refueling” – uzupełnianie paliwa.

3.
Poniżej w sekcji punktów nawigacyjnych ustaw wysokość ALTITUDE i prędkość SPEED dla waypointa 0. Dzięki temu każdy kolejny punkt zachowa zadane wartości. Wysokość powinna być gdzieś w bezpiecznym miejscu, 20 tyś. stóp lub nieco więcej. Weź pod uwagę, że prędkość w edytorze to prędkość Ground Speed, więc ta realna samolotu w powietrzu będzie nieco mniejsza.

4.
Opcjonalnie możesz zmienić CALLSIGN – ksywkę wywoławczą cysterny oraz częstotliwość radiową do wywołania samolotu i zgłoszenia chęci tankowania. Zapisz gdzieś częstotliwość FREQUENCY, zwłaszcza jeśli używasz realistycznej komunikacji radiowej (wyłączona opcja Easy Comms).

5.
TACAN umożliwi znalezienie cysterny z dowolnego punktu na trasie misji. W sekcji punktów nawigacyjnych wybierz ich zaawansowane opcje ADVANCED (WAYPOINT ACTIONS). Zaznacz drugi punkt ACTIVATE TACAN Po wcześniejszym wybraniu tankowca z rolą Refueling ta opcja będzie już automatycznie dodana, ale trzeba ją trochę zmodyfikować.
(Jeśli z jakichś powodów nie ma tej opcji w punkcie drugim, znajdziesz ją w lewym panelu wybierając TYPE – Perform Command oraz ACTION – Activate TACAN).

6.
Opcjonalnie zmień tryb kanału CHANNEL MODE – może być X lub Y. Możesz też zmienić numer kanału CHANNEL.
CALLSIGN to skrót nazwy tankowca, która np. w F/A-18C wyświetli się na HUDzie – to kolejna opcjonalna zmiana.
Bezwględnie jednak musisz wybrać jednostkę dla tych ustawień i zmienić UNIT z Nothing na nazwę Pilota cysterny, którą ustaliłeś na początku!

7.
Na koniec ustalamy trasę, po jakiej będzie poruszać się tankowiec. Mając cały czas zaznaczony samolot-cysternę, w panelu punktów nawigacyjnych wybierz opcję ADD do dodawania punktów. Kliknij gdzieś na mapie w bezpiecznej okolicy, tak by trasa nie przebiegała przez terytorium wroga. Im dłuższa będzie linia, tym więcej będziesz miał czasu na próby połączenia pomiędzy kolejnymi zwrotami.

8.
Nowy punkt nawigacyjny 1 zostanie automatycznie zaznaczony na żółto. W panelu punktów przejdź jednak do edycji EDIT i zaznacz z powrotem punkt 0, czyli samolot cysternę z ikonką K.

9.
W panelu punktów nawigacyjnych kliknij:
– dolny przycisk ADD, by dodać kolejną, trzecią zaawansowaną akcję punktu.
– w sekcji TYPE wybierz PERFORM TASK
– w sekcji ACTION wybierz ORBIT
– w sekcji PATTERN wybierz RACE-TRACK (powinno być domyślnie wybrane)
Dzięki temu cysterna powinna latać pomiędzy punktami 0 i 1 robiąc nawrót o 180 stopni w każdym z nich.

10.
W sekcji wyboru uzbrojenia dla cysterny możesz opcjonalnie wybrać inne malowanie samolotu.

11.
Dodaj swój samolot wybranego typu, by stworzyć trening lub dodaj wszystkie powyższe kroki do każdej, bardziej złożonej misji, jaką tworzysz.

11.
Po aktywacji TACAN-a i kontakcie radiowym cysterna zgłasza gotowość do działania.

12.
Pamiętaj, że jeśli udostępniasz misję z cysterną innym użytkownikom, w odprawie musisz podać informacje umożliwiające odnalezienie tego samolotu, czyli:
– częstotliwość radia cysterny
– numer kanału TACAN

Typy samolotów – cystern

KC-135

Typ tankowania: stały boom dla samolotów z wlewem w kadłubie: F-16C, A-10C, F-22A

Boeing KC-135 Stratotanker to militarna wersja liniowca Boeing 707. Służy od 1957 roku. W podstawowej wersji posiada rozkładany boom pod ogonem, który umożliwia tankowanie tylko jednego samolotu na raz. Przeznaczony dla maszyn USAF typu F-16C, A-10C, F-22A (mod).

KC-135MPRS

Typ tankowania: stały boom oraz wysuwane kosze dla samolotów US Navy i Marine Corps oraz samolotów NATO (F/A-18C, F-14A/B, AV-8B Harrier, Mirage 2000).

KC-135MPRS to ulepszona wersja cysterny KC-135. MPRS oznacza Multi Point Refueling System, czyli opcję tankowania dla kilku samolotów jednocześnie. Odpowiednie wysięgniki na skrzydłach rozwiajają specjalne kosze, do których mogą podłączać się samoloty US Navy (F/A-18C, F-14A/B, A-4), Marine Corps (F/A-18C, AV-8B Harrier) i samoloty NATO (Mirage 2000).

KC-130

Typ tankowania: wysuwane kosze dla samolotów F/A-18C, F-14A/B, A-4, AV-8B Harrier, Mirage 2000.

Lockheed Martin KC-130 to samolot C-130 Hercules przerobiony na cysternę powietrzną, Używany przez korpus Piechoty Morskiej, czyli samoloty F/A-18C i AV-8B Harrier.

S-3B Tanker

Typ tankowania: wysuwane kosze dla samolotów F/A-18C, F-14A/B, A-4, AV-8B Harrier, Mirage 2000.

Lockheed S-3B Viking to samolot wielozadaniowy amerykańskiej marynarki wojennej US Navy. W wersji S-3B służy do walki z okrętami oraz jako samolot-cysterna dla grupy uderzeniowej lotniskowca, jeśli większe jednostki z baz lądowych nie są dostępne.

IŁ-78M

Typ tankowania: wysuwane kosze dla samolotów koalicji czerwonej: Su-27, Su-33 oraz opcjonalnie F/A-18C, F-14A/B, A-4, AV-8B Harrier, Mirage 2000.

Ił-78M Midas to rosyjski samolot-cysterna powstały na bazie Ił-a-76.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *