Spis treści:
Wprowadzenie
Kokpit
Head-Up Display – HUD
Panel UFC
Panel instrumentów
Lewa konsola
Prawa konsola
DCS A-10C Warthog i DCS A-10C II Tank Killer – różnice w kokpicie
Wprowadzenie
A-10C to chyba najbardziej kompletny, a także najbogatszy w funkcje i możliwości moduł DCS World. Jego odseparowane od siebie systemy umożliwiające przetrwanie na polu walki sprawiają, że w kabinie jest więcej przełączników niż choćby w Viperze czy Hornecie, a sama procedura uruchomienia silników jest nieco bardziej skomplikowana.
W A-10C znajdziemy też komputer do planowania lotu CDU, niczym w pasażerskich Boeingach i Airbusach, gdzie można ustawić choćby takie detale, jak aktualną siłę wiatru wpływającą na pozycję wskaźnika kierunku lotu oraz „drabinki” na HUDzie. W przypadku silnego wiatru ma to znaczący wpływ na celność bomb niekierowanych.
System wymiany danych Datalink pozwala z kolei na wysyłanie do innych A-10C czegoś w rodzaju SMS-ów, czyli dowolnych wiadomości tekstowych oraz, co ważniejsze, lokacji namierzonych celów. I to rzeczywiście działa, choć przekonamy się o tym głównie na serwerach multiplayer, z innymi graczami w A-10C.
Na szczęście nie wszystkie dostępne funkcje będą nam potrzebne przy wykonywaniu standardowych misji CAS, no i wręcz nie wolno uczyć się wszystkiego na raz. Oficjalna instrukcja modułu A-10C rozpoczyna się od kilkuset stron wyjaśniania wszystkich przełączników i ekranów w kokpicie – to dobry spis, by szybko coś sprawdzić, ale na pewno nie, by od tego zacząć naukę latania na A-10C.
Każdy przełącznik w kabinie, każdą funkcję monitorów i komputerów warto poznawać stopniowo, jako elementy innych lekcji. Część funkcjonalności będzie związana z lądowaniem, inne z uruchamianiem silnika czy obsługą konkretnego uzbrojenia. Warto jednak mieć ogólne rozeznanie gdzie co jest i do czego służy, by nie pogubić się w tak gęsto zagospodarowanym kokpicie, jaki ma A-10C.
Na końcu tego wpisu znajduje się porównanie, czym różni się kabina ze starszego modułu A-10C Warthog od nowszego A-10C Warthog II Tank Killer.
Kokpit
Kabinę A-10C można podzielić na poszczególne strefy:
- HUD (czerwona ramka) – główny wyświetlacz przeziernikowy Head-Up Display
- Panel UFC (żółta ramka) – Up Front Controller – panel do wprowadzania danych, dublujący klawiaturę komputera CDU na prawej konsoli
- Panel instrumentów (turkusowa ramka) – główna część zwana deską rozdzielczą (dashboard)
- Lewa konsola (fioletowa ramka) – skupia głównie radia i systemu kontroli lotu
- Prawa konsola (pomarańczowa ramka) – skupia przede wszystkim komputer zarządzania lotem z wyświetlaczem (CDU), systemy do lądowania, sterowanie oświetleniem i kontrolą klimatu
- System HOTAS (biała ramka) – drążek sterowania i przepustnica (Hands On Throttle And Stick) składają się na system sterowania większością systemów A-10C bez konieczności szukania przełączników po całym kokpicie. Jest on na tyle złożony, że poświęcony mu jest osobny wpis poradnika
Head-Up Display – HUD
Jak w każdym samolocie bojowym, głównym źródłem informacji jest wyświetlacz przezierny Hed-Up Display – HUD. Po ostatnich poprawkach DCS World w wyglądzie kokpitu w module Warthog i w nowej wersji Tank Killer, pozycja kamery zmieniła się na ponoć bardziej realistyczną, przez co HUD stał się nieco mało widoczny z domyślnego punktu patrzenia. Efekt jest bardziej naturalny w goglach VR, jednak na tradycyjnych monitorach potrzebne będzie albo urządzenie do śledzenia ruchów twarzy, albo regulacje przyciskami Cockpit View, zwłaszcza góra-dół, przód-tył. Inaczej część informacji będzie trochę obcięta po bokach.
Po paru przesunięciach kamery HUD staje się jako tako czytelny.
Rozkład podstawowych informacji na HUDzie
Ilość informacji na HUDzie różni się w zależności od wybranego trybu i innych ustawień. Są one szczegółowo opisane w działach poświęconych danemu systemowi bądź uzbrojeniu. Zawsze jednak są na nim podstawowe dane na temat lotu:
- PRĘDKOŚĆ – aktualna prędkość samolotu w węzłach
- WYSOKOŚĆ – aktualna wysokość barometryczna (npm) w stopach
- TAŚMA KOMPASU – grot skierowany w górę pokazuje aktualny kurs lotu w stopniach
- WEKTOR KIERUNKU LOTU – velocity vector – pokazuje, w którą stronę aktualnie porusza się samolot
- KĄT WZNOSZENIA – pod wysokością, pokazuje wychylenie samolotu względem poziomego lotu
- DRABINKA KĄTA WZNOSZENIA – graficzny obraz kąta wznoszenia z kątem i położeniem względem horyzontu
- DANE PUNKTU NAWIGACYJNEGO – wyświetla nazwę punktu nawigacyjnego, odległość i czas pozostały do osiągnięcia celu
- CEL / PUNKT NAWIGACYJNY – pokazuje położenie celu lub punktu nawigacyjnego w terenie
Wokół HUD-a znajdują się cztery pomocne elementy:
- zapasowy kompas
- kontrolki połączenia przy tankowaniu w powietrzu
- wskaźnik przeciążenia G
- symbole kąta natarcia AOA (Angle Of Attack), które włączają się przy lądowaniu
HUD nocny
1.
HUD można przełączyć w tryb nocny – zmieni wtedy kolor na bursztynowy, żeby mniej męczyć wzrok w ciemności.
2.
Służy do tego przełącznik HUD MODE: DAY / NIGHT pod lewym monitorem MFCD.
3.
Klawiszami INTEN na przednim panelu UFC można regulować intensywność koloru HUD-a zarówno w trybie dziennym, jak i nocnym.
Panel UFC
Tuż pod HUD-em i nad głównym panelem instrumentów znajduje się panel UFC (Up Front Controller). To podobnie jak w Hornecie i Viperze, klawiatura do wpisywania danych, umieszczona w wygodnym miejscu. W dużym stopniu dubluje przyciski komputera i wyświetlacza CDU z prawej konsoli dla szybszego dostępu.
Panel instrumentów
Oprócz HUD-a, panel instrumentów, czyli tzw. deska rozdzielcza, jest głównym źródłem informacji w kokpicie A-10C i grupuje wszystkie kluczowe lub zapasowe wskaźniki i wyświetlacze. Można ją podzielić na kilka sekcji.
System przeciwpożarowy
Na samej górze znajdują się ręcznie uruchamiane gaśnice silników.
Monitory MFCD
1.
Główne operacje związane z kontrolą uzbrojenia oraz wyszukiwaniem i namierzaniem celów odbywają się na dwóch 5-calowych monitorach MFCD (MultiFunction Color Display).
2.
Wygląd obrazu na monitorach regulują przyciski wokół nich. Funkcjonalne są:
- ADJ – przybliża i oddala kolorową mapę na ekranie TAD
- BRT – ogólna jasność ekranu
- SYM – jasność symboli – objaśnień przycisków ekranowych na każdej stronie
3.
Używanie monitorów w czasie lotu ułatwia wskaźnik pokazujący aktualną pozycję samolotu względem horyzontu.
Panel środkowy
Środkowa część panelu instrumentów to zapasowe, analogowe zegary głównych parametrów lotu:
- Środki przeciwdziałania – pokazuje licznik pozostałych flar i chaff oraz status zakłócania
- Sztuczny horyzont – pokazuje zorientowanie samolotu względem horyzontu
- Wariometr – pokazuje aktualną prędkość w pionie, czyli wznoszenia lub opadania
- Wysokościomierz – pokazuje aktualny pułap w stopach (wysokość barometryczna)
- HSI – Horizontal Situation Indicator – wskaźnik sytuacji poziomej z wytycznymi do nawigacji według punktów nawigacyjnych i TACAN
- Prędkościomierz – pokazuje aktualną prędkość w węzłach
- RWR – wyświetlacz zagrożeń Radar Warning Reciever
Sekcja dolna
Na dole, po bokach znajduje się reszta istotnych wskaźników:
- Klapy, podwozie – pokazuje status klap i podwozia
- AHCP – Armament HUD Control Panel – przełączniki związane z kontrolą uzbrojenia, lasera oraz HUD-a
- Silniki – zegary pokazujące aktualny stan silników, zdublowane dla każdego z dwóch silników
- Paliwo – panel stanu zbiorników paliwa oraz płynu hydraulicznego
Reszta wskaźników to:
- ADI – zapasowy sztuczny horyzont
- UHF RADIO – wyświetlacz aktualnie ustawionej częstotliwości radia UHF
- AOA – wskaźnik kąta natarcia AOA (Angle Of Attack)
- ZEGAR – zegarek z aktualną godziną
Lewa konsola
1.
Najważniejszą sekcją z przodu lewej konsoli jest panel zarządzania paliwem. Używamy go podczas Cold Startu, a potem głównie w sytuacjach awaryjnych.
2.
Kolejne istotne sekcje to:
- Panel przepustnicy – ważny przy Cold Starcie
- Autopilot i LASTE – tu mieści się włącznik autopilota oraz system LASTE wspomagający celowanie i lot na bardzo niskim pułapie
- Radia UHF i VHF – główne radio UHF AN/ARC-164 i radio VHF AN/ARC-186, które wkrótce zostanie zastąpione nowszym modelem ARC-210
3.
- System wspomagania stabilności SAS – Stability Augumentation System – włączany przy uruchamianiu samolotu
- Awaryjny system kontroli lotu Emergency Flight Control – przydatny w razie uszkodzeń i procedur awaryjnych
Prawa konsola
1.
Na prawej konsoli z przodu znajdują się panele:
- Środków przeciwdziałania – panel zarządzania programami wyrzucania flar i chaff
- Panel elektryki – przełączniki akumulatorów i generatorów zasilania
- Kontrolki – lampki ostrzegawcze wszystkich systemów
2.
Najważniejszą sekcją na prawej konsoli jest CDU – Computer Display Unit – to wyświetlacz i klawiatura komputera planowania lotu. Tutaj ustawia się nawigację, dane punktów nawigacyjnych, lotnisk itp. Poniżej znajdziemy:
- ILS, TACAN – panele do włączania systemów ILS i TACAN do nawigacji oraz lądowania
- HMCS – włącznik zintegrowanego celownika nahełmowego Helmet Mounted Cueing System (tylko Tank Killer)
3.
- Kontrola klimatu – Enviroment System – panel sterowania klimatyzacją, tlenem czy usuwaniem pary z owiewki
- Oświetlenie – pokrętła oświetlenia kabiny oraz płatowca
DCS A-10C Warthog i DCS A-10C II Tank Killer – różnice w kokpicie
1.
Nowa wersja DCS A-10C Warthog II Tank Killer oferuje postarzone tekstury kokpitu symulujące efekt zużycia. Poprzedni Warthog ma jedynie tekstury fabrycznie nowego kokpitu.
2.
W nowej wersji na środkowej konsoli zniknął nieużywany panel TISL (Target Identification Set Laser).
3.
Na prawej konsoli w A-10C II Tank Killer wyróżnia się panel celownika nahełmowego HMCS.
4.
Na lewej konsoli inaczej rozłożono zaślepki. Jest to wersja tymczasowa. W przyszłości, w DCS Warthog II Tank Killer, w miejsce środkowej zaślepki i radia AN/ARC-186 pojawi się nowsze radio ARC-210.
Witam wszystkich,mam pytanko jak wlączyć tv podczerwień na TGP.
druga rzecz to jaka jest kombinacja klawiszy aby wyświetlić sam panel CDU
HMCS – włącznik zintegrowanego celownika nahełmowego Helmet Mounted Cueing System (tylko Tank Killer) – nie potrafię odnaleźć w klawiszologii w opcjach sterowania gry odpowiedniej pozycji i przypisać przełącznika w moim kontrolerze pc.
Proszę o podpowiedz.
Sam poradnik – rewelacja.
Pozdrawiam.
Zbyszek
Jednak zostanę przy moim hornecie. To już wyższa szkoła jazdy xD oczywiście poradnik przeczytamy od deski do deski. Dobra robota.
Ja latam na obu. Świetne samoloty. Krok po kroku przerabiam kolejne lekcje.