Kokpit i HUD – poradnik A-10C II Tank Killer

Spis treści:
Wprowadzenie
Kokpit
Head-Up Display – HUD
Panel UFC
Panel instrumentów
Lewa konsola
Prawa konsola
DCS A-10C Warthog i DCS A-10C II Tank Killer – różnice w kokpicie

Wprowadzenie

A-10C to chyba najbardziej kompletny, a także najbogatszy w funkcje i możliwości moduł DCS World. Jego odseparowane od siebie systemy umożliwiające przetrwanie na polu walki sprawiają, że w kabinie jest więcej przełączników niż choćby w Viperze czy Hornecie, a sama procedura uruchomienia silników jest nieco bardziej skomplikowana.

W A-10C znajdziemy też komputer do planowania lotu CDU, niczym w pasażerskich Boeingach i Airbusach, gdzie można ustawić choćby takie detale, jak aktualną siłę wiatru wpływającą na pozycję wskaźnika kierunku lotu oraz „drabinki” na HUDzie. W przypadku silnego wiatru ma to znaczący wpływ na celność bomb niekierowanych.

System wymiany danych Datalink pozwala z kolei na wysyłanie do innych A-10C czegoś w rodzaju SMS-ów, czyli dowolnych wiadomości tekstowych oraz, co ważniejsze, lokacji namierzonych celów. I to rzeczywiście działa, choć przekonamy się o tym głównie na serwerach multiplayer, z innymi graczami w A-10C.

Na szczęście nie wszystkie dostępne funkcje będą nam potrzebne przy wykonywaniu standardowych misji CAS, no i wręcz nie wolno uczyć się wszystkiego na raz. Oficjalna instrukcja modułu A-10C rozpoczyna się od kilkuset stron wyjaśniania wszystkich przełączników i ekranów w kokpicie – to dobry spis, by szybko coś sprawdzić, ale na pewno nie, by od tego zacząć naukę latania na A-10C.

Każdy przełącznik w kabinie, każdą funkcję monitorów i komputerów warto poznawać stopniowo, jako elementy innych lekcji. Część funkcjonalności będzie związana z lądowaniem, inne z uruchamianiem silnika czy obsługą konkretnego uzbrojenia. Warto jednak mieć ogólne rozeznanie gdzie co jest i do czego służy, by nie pogubić się w tak gęsto zagospodarowanym kokpicie, jaki ma A-10C.

Na końcu tego wpisu znajduje się porównanie, czym różni się kabina ze starszego modułu A-10C Warthog od nowszego A-10C Warthog II Tank Killer.

Kokpit

Kabinę A-10C można podzielić na poszczególne strefy:

  • HUD (czerwona ramka) – główny wyświetlacz przeziernikowy Head-Up Display
  • Panel UFC (żółta ramka) – Up Front Controller – panel do wprowadzania danych, dublujący klawiaturę komputera CDU na prawej konsoli
  • Panel instrumentów (turkusowa ramka) – główna część zwana deską rozdzielczą (dashboard)
  • Lewa konsola (fioletowa ramka) – skupia głównie radia i systemu kontroli lotu
  • Prawa konsola (pomarańczowa ramka) – skupia przede wszystkim komputer zarządzania lotem z wyświetlaczem (CDU), systemy do lądowania, sterowanie oświetleniem i kontrolą klimatu
  • System HOTAS (biała ramka) – drążek sterowania i przepustnica (Hands On Throttle And Stick) składają się na system sterowania większością systemów A-10C bez konieczności szukania przełączników po całym kokpicie. Jest on na tyle złożony, że poświęcony mu jest osobny wpis poradnika

Head-Up Display – HUD

Jak w każdym samolocie bojowym, głównym źródłem informacji jest wyświetlacz przezierny Hed-Up Display – HUD. Po ostatnich poprawkach DCS World w wyglądzie kokpitu w module Warthog i w nowej wersji Tank Killer, pozycja kamery zmieniła się na ponoć bardziej realistyczną, przez co HUD stał się nieco mało widoczny z domyślnego punktu patrzenia. Efekt jest bardziej naturalny w goglach VR, jednak na tradycyjnych monitorach potrzebne będzie albo urządzenie do śledzenia ruchów twarzy, albo regulacje przyciskami Cockpit View, zwłaszcza góra-dół, przód-tył. Inaczej część informacji będzie trochę obcięta po bokach.

Po paru przesunięciach kamery HUD staje się jako tako czytelny.

Rozkład podstawowych informacji na HUDzie

Ilość informacji na HUDzie różni się w zależności od wybranego trybu i innych ustawień. Są one szczegółowo opisane w działach poświęconych danemu systemowi bądź uzbrojeniu. Zawsze jednak są na nim podstawowe dane na temat lotu:

  • PRĘDKOŚĆ – aktualna prędkość samolotu w węzłach
  • WYSOKOŚĆ – aktualna wysokość barometryczna (npm) w stopach
  • TAŚMA KOMPASU – grot skierowany w górę pokazuje aktualny kurs lotu w stopniach
  • WEKTOR KIERUNKU LOTU – velocity vector – pokazuje, w którą stronę aktualnie porusza się samolot
  • KĄT WZNOSZENIA – pod wysokością, pokazuje wychylenie samolotu względem poziomego lotu
  • DRABINKA KĄTA WZNOSZENIA – graficzny obraz kąta wznoszenia z kątem i położeniem względem horyzontu
  • DANE PUNKTU NAWIGACYJNEGO – wyświetla nazwę punktu nawigacyjnego, odległość i czas pozostały do osiągnięcia celu
  • CEL / PUNKT NAWIGACYJNY – pokazuje położenie celu lub punktu nawigacyjnego w terenie

Wokół HUD-a znajdują się cztery pomocne elementy:

  • zapasowy kompas
  • kontrolki połączenia przy tankowaniu w powietrzu
  • wskaźnik przeciążenia G
  • symbole kąta natarcia AOA (Angle Of Attack), które włączają się przy lądowaniu

HUD nocny

1.
HUD można przełączyć w tryb nocny – zmieni wtedy kolor na bursztynowy, żeby mniej męczyć wzrok w ciemności.

2.
Służy do tego przełącznik HUD MODE: DAY / NIGHT pod lewym monitorem MFCD.

3.
Klawiszami INTEN na przednim panelu UFC można regulować intensywność koloru HUD-a zarówno w trybie dziennym, jak i nocnym.

Panel UFC

Tuż pod HUD-em i nad głównym panelem instrumentów znajduje się panel UFC (Up Front Controller). To podobnie jak w Hornecie i Viperze, klawiatura do wpisywania danych, umieszczona w wygodnym miejscu. W dużym stopniu dubluje przyciski komputera i wyświetlacza CDU z prawej konsoli dla szybszego dostępu.

Panel instrumentów

Oprócz HUD-a, panel instrumentów, czyli tzw. deska rozdzielcza, jest głównym źródłem informacji w kokpicie A-10C i grupuje wszystkie kluczowe lub zapasowe wskaźniki i wyświetlacze. Można ją podzielić na kilka sekcji.

System przeciwpożarowy

Na samej górze znajdują się ręcznie uruchamiane gaśnice silników.

Monitory MFCD

1.
Główne operacje związane z kontrolą uzbrojenia oraz wyszukiwaniem i namierzaniem celów odbywają się na dwóch 5-calowych monitorach MFCD (MultiFunction Color Display).

2.
Wygląd obrazu na monitorach regulują przyciski wokół nich. Funkcjonalne są:

  • ADJ – przybliża i oddala kolorową mapę na ekranie TAD
  • BRT – ogólna jasność ekranu
  • SYM – jasność symboli – objaśnień przycisków ekranowych na każdej stronie

3.
Używanie monitorów w czasie lotu ułatwia wskaźnik pokazujący aktualną pozycję samolotu względem horyzontu.

Panel środkowy

Środkowa część panelu instrumentów to zapasowe, analogowe zegary głównych parametrów lotu:

  • Środki przeciwdziałania – pokazuje licznik pozostałych flar i chaff oraz status zakłócania
  • Sztuczny horyzont – pokazuje zorientowanie samolotu względem horyzontu
  • Wariometr – pokazuje aktualną prędkość w pionie, czyli wznoszenia lub opadania
  • Wysokościomierz – pokazuje aktualny pułap w stopach (wysokość barometryczna)
  • HSI – Horizontal Situation Indicator – wskaźnik sytuacji poziomej z wytycznymi do nawigacji według punktów nawigacyjnych i TACAN
  • Prędkościomierz – pokazuje aktualną prędkość w węzłach
  • RWR – wyświetlacz zagrożeń Radar Warning Reciever

Sekcja dolna

Na dole, po bokach znajduje się reszta istotnych wskaźników:

  • Klapy, podwozie – pokazuje status klap i podwozia
  • AHCP – Armament HUD Control Panel – przełączniki związane z kontrolą uzbrojenia, lasera oraz HUD-a
  • Silniki – zegary pokazujące aktualny stan silników, zdublowane dla każdego z dwóch silników
  • Paliwo – panel stanu zbiorników paliwa oraz płynu hydraulicznego

Reszta wskaźników to:

  • ADI – zapasowy sztuczny horyzont
  • UHF RADIO – wyświetlacz aktualnie ustawionej częstotliwości radia UHF
  • AOA – wskaźnik kąta natarcia AOA (Angle Of Attack)
  • ZEGAR – zegarek z aktualną godziną

Lewa konsola

1.
Najważniejszą sekcją z przodu lewej konsoli jest panel zarządzania paliwem. Używamy go podczas Cold Startu, a potem głównie w sytuacjach awaryjnych.

2.

Kolejne istotne sekcje to:

  • Panel przepustnicy – ważny przy Cold Starcie
  • Autopilot i LASTE – tu mieści się włącznik autopilota oraz system LASTE wspomagający celowanie i lot na bardzo niskim pułapie
  • Radia UHF i VHF – główne radio UHF AN/ARC-164 i radio VHF AN/ARC-186, które wkrótce zostanie zastąpione nowszym modelem ARC-210

3.

  • System wspomagania stabilności SAS – Stability Augumentation System – włączany przy uruchamianiu samolotu
  • Awaryjny system kontroli lotu Emergency Flight Control – przydatny w razie uszkodzeń i procedur awaryjnych

Prawa konsola

1.

Na prawej konsoli z przodu znajdują się panele:

  • Środków przeciwdziałania – panel zarządzania programami wyrzucania flar i chaff
  • Panel elektryki – przełączniki akumulatorów i generatorów zasilania
  • Kontrolki – lampki ostrzegawcze wszystkich systemów

2.

Najważniejszą sekcją na prawej konsoli jest CDU – Computer Display Unit – to wyświetlacz i klawiatura komputera planowania lotu. Tutaj ustawia się nawigację, dane punktów nawigacyjnych, lotnisk itp. Poniżej znajdziemy:

  • ILS, TACAN – panele do włączania systemów ILS i TACAN do nawigacji oraz lądowania
  • HMCS – włącznik zintegrowanego celownika nahełmowego Helmet Mounted Cueing System (tylko Tank Killer)

3.

  • Kontrola klimatu – Enviroment System – panel sterowania klimatyzacją, tlenem czy usuwaniem pary z owiewki
  • Oświetlenie – pokrętła oświetlenia kabiny oraz płatowca

DCS A-10C Warthog i DCS A-10C II Tank Killer – różnice w kokpicie

1.
Nowa wersja DCS A-10C Warthog II Tank Killer oferuje postarzone tekstury kokpitu symulujące efekt zużycia. Poprzedni Warthog ma jedynie tekstury fabrycznie nowego kokpitu.

2.
W nowej wersji na środkowej konsoli zniknął nieużywany panel TISL (Target Identification Set Laser).

3.
Na prawej konsoli w A-10C II Tank Killer wyróżnia się panel celownika nahełmowego HMCS.

4.
Na lewej konsoli inaczej rozłożono zaślepki. Jest to wersja tymczasowa. W przyszłości, w DCS Warthog II Tank Killer, w miejsce środkowej zaślepki i radia AN/ARC-186 pojawi się nowsze radio ARC-210.

Ściągnij wersję PDF

 
 

4 Replies to “Kokpit i HUD – poradnik A-10C II Tank Killer”

  1. Witam wszystkich,mam pytanko jak wlączyć tv podczerwień na TGP.
    druga rzecz to jaka jest kombinacja klawiszy aby wyświetlić sam panel CDU

  2. HMCS – włącznik zintegrowanego celownika nahełmowego Helmet Mounted Cueing System (tylko Tank Killer) – nie potrafię odnaleźć w klawiszologii w opcjach sterowania gry odpowiedniej pozycji i przypisać przełącznika w moim kontrolerze pc.
    Proszę o podpowiedz.
    Sam poradnik – rewelacja.
    Pozdrawiam.
    Zbyszek

  3. Jednak zostanę przy moim hornecie. To już wyższa szkoła jazdy xD oczywiście poradnik przeczytamy od deski do deski. Dobra robota.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *