Jakiś czas temu do DCS World został dodany przez studio Heatblur model lotniskowca USS Forrestal (CV-59) – niestety, na razie jeszcze bez funkcjonalności modułu Supercarrier, ale z paroma statecznymi pojazdami użytkowymi do „udekorowania” pokładu. Dlaczego właśnie ten, a nie choćby o wiele bardziej znany USS Enterprise? W jakich misjach można wykorzystać ten okręt?
USS Forrestal został zwodowany w 1955 roku i w wielu aspektach był po prostu pierwszy. To „dziadek” dzisiejszych amerykańskich lotniskowców, który wytyczył drogę do tego, jak mają być one projektowane i jak mają funkcjonować.
Był pierwszym tzw. superlotniskowcem (Supercarrier).
Był większy od największego przed nim japońskiego lotniskowca Shinano.
Był pierwszym lotniskowcem przystosowanym do samolotów odrzutowych.
Niestety, USS Forrestal był też bardzo pechowym okrętem, a jego nazwę przekręcano na: USS „Firestal”, USS „Forest Fire” i USS „Zippo”. Odniesienia do ognia i zapalniczki wiążą się z licznymi pożarami, jakie wybuchały na pokładzie okrętu. W najtragiczniejszym z nich zginęło 134 marynarzy.
Konstrukcja
Forrestal miał początkowo mieć całkowicie płaski pokład bez tzw. „wyspy”, by umożliwić działanie samolotom o szerszych skrzydłach i w ogóle zapewnić sporo miejsca. Wyspa, czyli zabudowanie z mostkiem, miało być wysuwane spod pokładu w przerwach pomiędzy operacjami samolotów. Taka konstrukcja okazała się jednak zbyt skomplikowana. Pozostawiono tradycyjną „wyspę” na burcie i po raz pierwszy zastosowano odchylone od osi okrętu lądowisko. Pierwszy raz zamontowano też katapulty parowe oraz optyczny system naprowadzania do lądowania.
Początek służby
Pierwsze lata służby okręt spędził na wszelkiego rodzaju ćwiczeniach – wewnętrznych i razem z innymi państwami NATO. Dość ciekawy incydent miał miejsce w 1962 roku podczas operacji 4. Grupy Uderzeniowej na morzu Śródziemnym, razem z lotniskowcami brytyjskimi i francuskimi. Samolot F-4 Phantom piechoty morskiej, po wylądowaniu na brytyjskim HMS Ark Royal, doznał awarii i nie mógł wystartować przed zaplanowanym zadokowaniem okrętu na Malcie. W tamtym okresie amerykańscy żołnierze mieli zakaz pobytu na Malcie. W tej sytuacji przemalowano na szybko niektóre elementy Phantoma, by nie wyróżniał się wśród brytyjskich F-4 stacjonujących na Ark Royal i by uniknąć ewentualnych problemów dyplomatycznych.
W 1963 roku na Forrestalu ustanowiono rekord w wielkości i wadze samolotu, jaki wylądował na lotniskowcu po serii 21 startów i lądowań maszyn C-130 Hercules. Testowano w ten sposób dostarczanie zaopatrzenia na okręt. gdy ten przebywa na środku oceanu. Tylko Hercules był w stanie dowieźć odpowiednią ilość zapasów na tak duże odległości. Pomysł jednak porzucono. Samolot nie miał problemów ze startem i lądowaniami, ale był zbyt duży, by zmieścić się w windzie i hangarach lotniskowca oraz stwarzał zbyt wielkie ryzyko ewentualnego błędu – jego skrzydła mijały wyspę zaledwie o 5 metrów. Zamiast Herculesów wdrożono samoloty C-2 Greyhound.
Pożar 1967 i inne wypadki
W czerwcu 1967 roku USS Forrestal stacjonował w zatoce Tonkińskiej, skąd samoloty wyruszały na akcje w północnym Wietnamie. Przez 4 dni wykonano ok. 150 misji bojowych. 29 lipca, podczas przygotowań do kolejnej z nich, rakieta Zuni zamontowana na F-4 Phantom wystrzeliła na pokładzie trafiając gotowego do startu A-4 Skyhawk. Pocisk nie zdążył się uzbroić, ale uderzenie oderwało zewnętrzny zbiornik paliwa Skyhawka, a wylana benzyna spowodowała trwający wiele godzin pożar na pokładzie. Zginęło 134 marynarzy, 161 zostało rannych, a 21 samolotów zostało zniszczonych. Na lotniskowcu stacjonował w tym dniu m.in. John McCain – późniejszy kandydat na prezydenta i senator.
Drugi pożar wybuchł w 1972 roku podczas cumowania w Norfolk. Wtedy, w wyniku błędu załogi, zapalił się sprzęt w pokoju komputerowym pod pokładem. Spaliło się praktycznie całe wyposażenie komputerowe okrętu.
15 stycznia 1978 wydarzyła się kolejna tragedia. A-7 Corsair rozbił się na pokładzie podczas próby lądowania. Pilot katapultował się, ale samolot zabił 2 marynarzy i ranił 10 oraz rozbił zaparkowane A-7 i EA-6 Prowler. Niewielki pożar tym razem ugaszono bardzo szybko. Kolejny ognień pojawił się w kwietniu w maszynowni, z kolei w maju woda z pompowni zalała spiżarnie, niszcząc cały zapas świeżego mleka i nabiału. W maju doszło do dwóch katastrof samolotów A-7 Corsair, w których zginął jeden z pilotów.
Następny pożar wybuchł w 1989 roku, powodując zniszczenia w pomieszczeniach dowodzenia i składowania zapasów.
Inne operacje
W ciągu swojej kariery we flocie USS Forrestal brał udział w niezliczonych ćwiczeniach i patrolach w różnych rejonach świata, jednak loty bojowe odbywały się tylko podczas wojny w Wietnamie.
USS Forrestal przebywał w 1981 roku na morzu Śródziemnym przechwytując 60% libijskich maszyn. To właśnie wtedy doszło do pierwszego incydentu w zatoce Wielka Syrta, gdy dwa F-14 zestrzeliły dwa libijskie Su-22. Obie maszyny stacjonowały jednak na USS Nimitz.
W 1989 roku okręt dostał nagły rozkaz opuszczenia floty i wykonywanych właśnie ćwiczeń. Zamiast tego miał oddalić się na zachód z maksymalną prędkością. Po 20 godzinach zwolnił do 2 węzłów i zajął pozycję na północny zachód od Puerto Rico. Na drugi dzień wylądowały na nim dwa śmigłowce ze słynnym oddziałem Seal Team Six. Okręt przez 3 dni pływał wzdłuż wybrzeża Panamy i Kolumbii, gdzie komandosi opuścili pokład. Do dziś nie jest jasne, czy ich misją było porwanie generała Noriegi, czy akcja wymierzona w kolumbijskiego barona narkotykowego Pablo Escobara.
W 1990 roku pokład i inne elementy okrętu przebudowano i dostosowano do przyjęcia samolotów F/A-18C Hornet. W 1991 roku Forrestal czekał na wezwanie do operacji Pustynna Burza, ale rozkazy dwukrotnie odwoływano, by w końcu wypłynąć dopiero 30 maja 1991 roku.
W 1992 roku postanowiono przerobić go na lotniskowiec treningowy, ale ostatecznie porzucono ten projekt. Po 37 latach służby Forrestal odchodził na emeryturę – wyrejestrowano go 11 września 1993 roku. Od 1999 roku trwały kampanie i próby, by przekształcić okręt w muzeum, jednak bez sukcesu. W 2014 roku USS Forrestal został oddany na złom.
Przy tworzeniu misji z USS Forrestal warto pamiętać, że w wersji retro do czasu wypuszczenia pełnoprawnego moda z A-6 Intruder, tymczasowo można korzystać z modów AI samolotów A-6, i EA-6 Prowler, z darmowego moda A-4 Skyhawk i moda Military Planes dodającego C-2 Greyhound. Są też oczywiście F-14A i B w barwach odpowiednich dla danych czasów dywizjonów. F/A-18 pasuje do ostatniego okresu funkcjonowania lotniskowca, który obejmował zaledwie trzy lata – od 1990 do 1993 roku.