Nawigacja TACAN – poradnik F-16C Viper

Spis treści:
Co to jest TACAN?
Jak znaleźć stację TACAN?
Włączanie systemu TACAN
Przechwytywanie kursu pasa

Co to jest TACAN?

Tactical Air Navigation System – TACAN – to jeden z systemów nawigacji na pokładzie F-16C Viper. Wskazuje namiar i zasięg do wybranej stacji. Najczęściej wykorzystuje się go do naprowadzania na lotnisko lub samolot-cysternę, ale swój sygnał TACAN mogą też nadawać inne myśliwce.

Jak znaleźć stację TACAN?

Każda stacja TACAN posiada swój unikalny kanał i kod rozpoznawczy. Informacje te powinny być podane w odprawie misji. Ostatecznie można je znaleźć na stronach kneeboardu albo na mapie F10 przy wybranym lotnisku.

1.
Wciśnij Shift+K, by wywołać kneeboard. Następnie przyciskami nawiasów kwadratowych [ i ] znajdź stronę z wybranym lotniskiem. W tym przypadku widać, że nasz kanał to 77. Jeśli nie ma innej informacji, będzie to dokładnie 77X. Kod kanału TACAN lotniska to TQQ – przyda się, by potwierdzić późniejsze ustawienia. Alternatywnie, choćby przy tworzeniu misji w edytorze, kod TACAN znajdziesz na mapie taktycznej. Podczas lotu wciśnij F10 i zbliż obraz na wybrane lotnisko.

Włączanie systemu TACAN

1.
Na panelu UFC wciśnij przycisk „1” – T-ILS.

2.
Domyślne ustawienie TACAN-a:

  • kanał 1
  • REC – odbiór
  • X
    musimy przestawić na dane wybranej stacji.

3.
Dostępne opcje TCN to:

  • REC – odbiór – podaje tylko namiar do stacji
  • T/R – nadawanie i odbiór – podaje namiar i odległość do stacji
  • A/A TR – nadawanie i odbiór dla stacji w samolocie – używamy np. do znalezienia cysterny.
    Najczęstszy wybór do nawigacji na lotnisko to T/R. Użyj przełącznika „dobber” w prawo (SEQ), by wybrać T/R.

4.
Wciśnij przełącznik „dobber” w dół, by przejść do pozycji CHAN (kanał). Następnie na klawiaturze numerycznej wciśnij 77 i ENTR. Po tym potwierdzeniu pojawi się kod naszej stacji TQQ, który odpowiada informacji z kneeboarda. Jeśli musisz zmienić BAND na Y, użyj jeszcze raz „dobber” w dół, a potem SEQ, czyli „dobber” w prawo. W naszym przypadku zostawiamy domyślne X. Przy prawidłowym wyborze zaczniesz słyszeć również sygnał dźwiękowy stacji TACAN.

5.
W obecnej wersji nie mamy żadnych informacji o nawigacji TACAN na HUDzie czy ekranach MFD. Musimy polegać na analogowym wskaźniku sytuacji horyzontalnej HSI na dole, po środku.

6.
Wciśnij przycisk M, aż HSI zmieni wskazania z domyślnego trybu nawigacji inercyjnej i GPS (NAV) – na TACAN (TCN).

7.
Kurs do stacji TACAN pokazuje niebieska strzałka najbardziej wysunięta na zewnątrz. Należy sterować tak, by znalazła się na godzinie 12 róży kompasowej. W lewym górnym rogu widać też odległość do celu, czyli 85.9 mil morskich.

Przechwytywanie kursu pasa

Kierując się na lotnisko, warto od razu przylecieć kursem wprost na pas startowy, zwłaszcza przy ograniczonej widoczności, kiedy to głównie będziemy korzystać z systemu TACAN. W tym celu musimy „przechwycić” kurs pasa startowego.

1.
Sprawdź orientację pasa, czyli dokładny namiar na niego w stopniach. Najszybciej można to zrobić na kneeboardzie, gdzie podany kurs APCH CRS (approach course) uwzględnia już dewiację magnetyczną, czyli różnicę między kursem na mapie, a rzeczywistym. W naszym przypadku to 145 stopni.

2.
Alternatywnie kurs można sprawdzić używając funkcji „linijka” na mapie F10. Dla pasa 07 widać tu dwie wartości 65 stopni M i 70 stopni. Ta druga to wartość według północy geograficznej True North, a 63 (bądź 64 zależnie od stopnia precyzji operowania linijką) to północ magnetyczna, z uwzględnieniem dewiacji magnetycznej, która teraz dla Kaukazu wynosi +6,5 stopnia. Dla przyrządów samolotu istotny jest format północy magnetycznej M, czyli dla TACAN liczy się kurs 63-64 stopni.

3.
Ustaw kurs pasa CRS na wskaźniku HSI. Przekręć gałką w narożniku aż do wybranej wartości.

4.
Zanim zaczniesz kierować się bezpośrednio na kurs TACAN, czyli na zewnętrzną strzałkę, przechwyć kurs pasa. Leć w kierunku długiej, niebieskiej linii.

5.
Gdy symbol samolotu na środku zacznie zrównywać się z niebieską linią, zacznij zwrot w kierunku strzałki kursu TACAN.

6.
Obserwując HSI ustaw się tak, by kurs na TACAN był na godzinie 12, a symbol samolotu na niebieskiej linii. Dokonaj niezbędnych poprawek w razie potrzeby.

7.
Staraj się stworzyć idealnie prostą niebieską linię z kursem na godzinę 12 i symbolem samolotu na środku.

8.
W ten sposób nadlecisz wprost na pas wybranego lotniska.

Ściągnij wersję PDF

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *