Spis treści:
Wprowadzenie
PACS – menu główne systemu
Uzbrojenie A-A (powietrze-powietrze)
Uzbrojenie A-G (powietrze-ziemia) – programowanie bomb
Zaawansowane ustawienia ataku bombami
Combat Jettison – awaryjne odrzucanie uzbrojenia
Brak bomb po przezbrojeniu – przypisanie do pylonów
Wprowadzenie
PACS (Programmable Armament Control Set) to system zarządzania uzbrojeniem w samolocie F-15E Strike Eagle. Pozwala na pełną kontrolę nad zawieszonymi bombami i pociskami – od wskazania, co jest zainstalowane na pylonach, po zaprogramowanie odpowiednich profili i trybów ataku konkretnymi bombami. To jeden z newralgicnych systemów w samolocie, który powiązany jest również z innymi funkcjami, jak choćby systemem sterowania – rodzaj podwieszonych bomb i pocisków na pylonach wpływa na ograniczenia w przeciążeniach.
Programowanie bomb do ataku w danej misji można wykonać w każdym momencie, ale najlepiej zrobić to jeszcze przed startem. PACS pozwala zaprogramować 4 profile dla przenoszonych bomb. Można wtedy wybrać tryb ataku i ilość zrzucanej amunicji dla wszystkich rodzajów przenoszonych bomb albo różne tryby i ilości dla tego samego typu bomb.
PACS umożliwia także symulację podwieszonego uzbrojenia w trybie treningowym. Wtedy samolot jest „goły”, bez uzbrojenia, ale systemy zachowują się tak, jakby uzbrojenie było na pokładzie.
PACS – menu główne systemu
1.
PACS dostępny jest w menu głównym M, opisany jako ARMT.
2.
Przyciski przenoszą do konkretnych podstron systemu, gdzie można dokonać zmian ustawień.
- A/A – Air to Air, przenosi do ustawień uzbrojenia AA (powietrze-powietrze)
- A/G – Air to Ground, przenosi do ustawień uzbrojenia AG (powietrze-ziemia)
- CBT JETT – Combat Jettison, przenosi do ustawień awaryjnego odrzucania uzbrojenia
- A/G LOAD – przenosi do opcji modyfikacji listy podwieszonego uzbrojenia AG
- A/A LOAD – przenosi do opcji modyfikacji listy podwieszonego uzbrojenia AA
- NUC LOAD – menu broni nuklearnej (bez funkcji)
- M – przejście do kolejnej strony menu głównego
- A/A TRNG – tryb treningowy broni AA
- A/G TRNG – tryb treningowy broni AG
- RMNVR (MRM MANEUVERING RANGE) – zmienia wartość kąta używanego do obliczania i wyświetlania wskaźnika manewrów (Rmnvr cue) na wyświetlaczu radaru i HUDzie (każde wciśnięcie zwiększa wartość od 0 do 170 stopni)
Uzbrojenie A-A (powietrze-powietrze)
PACS w bardzo ograniczonym stopniu pozwala zmienić ustawienia pocisków powietrze-powietrze. Te najważniejsze zmiany nie są jednak symulowane w sandboksie DCS i póki co, spełniają jedynie kosmetyczną rolę.
1.
Z głównego ekranu PACS wybierz A/A.
2.
Ekran A/A pokazuje podwieszone uzbrojenie Air to Air i jego status. W sekcji oznaczonej kolorem żółtym są pociski podwieszone na pylonach pod skrzydłami, w sekcji turkusowej – pod kadłubem. U góry, tylko informacyjnie, pokazane jest podwieszone uzbrojenie powietrze-ziemia A/G (w tym przykładzie bomby Mk.84).
- 7 – Pociski Sparrow
- 9 – pociski Sidewinder
- 120 – pociski AMRAAM
3.
Strona A/A nie pozwala na wiele zmian. Istotną rolę ma jedynie pierwsza funkcja.
- 510P (High / Low) – ustawienie szybkostrzelności działka: HIGH 6000 pocisków/min, LOW 4000 pocisków/min. W trybie A/A zwykle używa się High (jedyna działająca funkcja)
- S- SIZE – rozmiar celu, Large (np. Tu-95). Med (np. Su-27), Sml (np. MiG-29), AUT (tryb auto po rozpoznaniu celu w trybie NCTR) – funkcja niezaimplementowana!
- R – Radar Cross Section celu – funkcja niezaimplementowana!
- 1/1 – pozycja w kluczu eskadry (1/1 – jeden samolot, 1/2 – prowadzący dwójkę, 2/2 skrzydłowy dwójki, itd.) Funkcja wpływa na działanie systemu Datalink, częstotliwości radaru itp. – bez znaczenia w DCS!
- SEL – Selective Built In Test – uruchamia test zaznaczonego pocisku, przyciskiem Weapon/Modę Switch przełączamy się pomiędzy różnymi pociskami
Uzbrojenie A-G (powietrze-ziemia)
Na ekranie A/G można zaprogramować przenoszone bomby adekwatnie do celów misji, zależnie od typu bomby i zaplanowanego trybu ataku.
1.
Z głównego ekranu PACS wybierz A/G.
2.
Na ekranie u góry widać podwieszone uzbrojenie A/G, które można zaprogramować, natomiast na środku, tylko informacyjnie, ilość i typ pocisków A/A (SRM-krótkiego zasięgu, MRM – średniego zasięgu).
Ustawienia działka
1.
Podobnie, jak w poprzednim trybie, ustawiamy tu szybkostrzelność działka. Dla trybu atakowania celów naziemnych zwykle jest to opcja LOW – 4000 pocisków/min.
Programowanie bomb
1.
Wybierz numer programu, dla którego chcesz zapisać konkretne ustawienia wybranego typu bomb – dostępne są 4 programy. Następnie zaznacz pylony z bombami, dla których chcesz dokonać ustawień. Może to być dowolna liczba pylonów. Pamiętaj tylko, że przy więcej niż jednym pylonie typ bomb musi być ten sam. Próba wybrania innej skończy się odznaczeniem poprzednich.
2.
Po zaznaczeniu bomb na dole pojawi się pierwsza opcja programowania – tryb ataku:
- CDIP (inna nazwa CCIP, obliczany na bieżąco punkt trafienia)
- AUTO (tryb zrzutu nad wybranym wcześniej punktem)
3.
Po wybraniu trybu ataku dolna linia automatycznie zmieni się na wybór liczby zrzucanych bomb. Dostępne opcje to:
- 1/STA (1 per Station) – po 1 bombie z każdego wybranego pylonu jednocześnie
- STEP – 1 bomba z jednego pylonu przy każdym wciśnięciu spustu, można wielokrotnie wciskać spust, by zwalniać bomby jedna po jednej na zmianę z wybranych pylonów
- RP SGL (Ripple Single) – zwalnia wybraną liczbę bomb na zmianę z każdego pylonu, wymaga przytrzymania przycisku spustu aż zwolniona zostanie ostatnia bomba
- RP MPL (Ripple Multiple) – podobnie, jak wyżej, ale dla kilku wybranych pylonów, zwalnia je jednocześnie na wszystkich zaznaczonych pylonach np. parami lub trójkami
4.
Zaznaczenie którejkolwiek opcji RP RIPPLE spowoduje pojawienie dodatkowej funkcji wyboru całkowitej ilości zrzucanych bomb oraz odległości między nimi. Użyj dwóch przycisków po bokach połączonych linią z danym numerem, by go zmienić lub uzyskać liczbę dwucyfrową, np. 06 to 6 bomb, 12 to 12.
- QTY (Quantity) – całkowita ilość zrzucanych bomb dla wybranego programu
- INTVL (Interval) – odległość pomiędzy każdą z bomb / grupą bomb w stopach
5.
Ostatnie z głównych ustawień programu to rodzaj zapalnika dla wybranego typu bomb i trybu ataku. Ma to znaczenie głównie dla bomb hamowanych High Drag typu AIR i SNAKEYE, przy których trzeba wybrać opcję TAIL lub N/T.
- NOSE – zapalnik na dziobie bomby, używany dla zwykłych bomb, np. Mk.82/84
- TAIL – zapalnik na ogonie bomby, używany dla bomb hamowanych High Drag typu AIR i SNAKEYE, przy których trzeba wybrać opcję TAIL lub N/T
- N/T (Nose/Tail) – oba zapalniki, używane dla zwykłych bomb oraz koniecznie bomb kierowanych laserem
6.
Po wybraniu głównych opcji programu możesz jeszcze je zmienić/poprawić, klikając odpowiedni przycisk na dole.
Opcje specjalne – bomby kasetowe
1.
Dla bomb kasetowych tryb zapalnika będzie pozwalał na inny wybór:
- TIME – ile sekund po zwolnieniu bomb nastąpi rozprysk bombletek
- HEIGHT – na jakiej wysokości nad ziemią nastąpi rozprysk
2.
Bomby mają domyślnie ustawiony czas i wysokość (4.15s, 700ft). Można to zmienić w menu przypisywania bomb do pylonów, opisanym na końcu artykułu.
Opcje specjalne – bomby naprowadzane GPS
1.
Po zaznaczeniu bomb na dole pojawi się pierwsza opcja programowania – tryb ataku. Dla bomb naprowadzanych GPS, np. JDAM dostępne opcje to:
- AUTO (tryb zrzutu nad wybranym wcześniej punktem)
- DIRECT – niezaimpementowany w obecnej wersji
Zaawansowane ustawienia ataku bombami
Powyższe ustawienia to podstawowe parametry powiązane z każdym głównym programem. Dodatkowo można jeszcze ustawić o wiele bardziej zaawansowane funkcje dla poszczególnych typów bomb i trybów ataku. Aby je zmienić wciśnij przycisk A/G DLVRY (Air to Ground Delivery)
1.
Na stronie A/G DLVRY możesz bezpośrednio zmieniać główny program 1-4, dla którego chcesz ustawić zaawansowane funkcje ataku.
2.
Na głównej stronie DLVRY można jedynie ustawić:
- RET – ustawienia manualnego celownika Reticle w MILS-ach. To bardzo stara funkcja z czasów samolotów F-86, A-4, F-5, która wymaga manualnego celowania z lotu nurkowego i ustawienia celownika optycznego według wskazań tabelki. W F-15E pełni jedynie rolę zapasową, awaryjną, w razie braku funkcjonalności głównego komputera. Wartość w MILS wpisuje się na klawiaturze UFC.
- MRA – Minimum Release Altitude – minimalna wysokość, na której mogą być zwolnione bomby. Nie ma wpływu na stan i zachowanie bomb, jedynie na zachowanie symboli na HUDzie, np. wskaźnika poderwania samolot do góry.
2.
Wartość MRA zmienia się na klawiaturze UFC.
3.
Wciśnij przycisk PROG PAGE, by przejść do dalszych ustawień zaawansowanych.
4.
Tutaj możesz zmienić następujące opcje:
- LOFT – kąt zwolnienia bomb przy metodzie przerzucania ich LOFT. Można wpisać własną wartość na klawiaturze UFC lub przeklikać przycisk LOFT do pozycji MAX, która zapewnia największy dystans przerzucenia „lobem”
- AT i CT – Long Section i Cross Section – opcje pozwalające wprowadzić poprawki w stopach, jeśli bomby swobodnego spadania typu Mk.82/84 chybiają celu. Robi się to wg tabeli dla danego uzbrojenia i danego trybu lub gdy samolot jest mocno „przechodzony”, ma coś krzywo zamontowane i bomby zawsze trafiają za krótko, za długo, czy np. zbaczają w lewo / prawo. Generalnie bez znaczenia w DCS World.
- TARM (Time to Arm) – czas w sekundach od zwolnienia do uzbrojenia bomby, zmieniany na konsoli UFC
5.
Opcjonalnie można jeszcze zmienić priorytet sensorów, które komputer uzbrojenia uwzględnia jako źródło wskazywania odległości od celu. Generalnie warto zostawić automatyczny tryb AUTO, ale zmieniając go na MAN można u góry zmienić kolejność numeracji poszczególnych sensorów, np. AGR to radar AG, LAS to TPG z laserem – i potwierdzić zmiany przyciskiem ENTER na dole.
Combat Jettison – awaryjne odrzucanie uzbrojenia
Combat Jettison to funkcja pozwalająca na awaryjne odrzucenie wybranego uzbrojenia podwieszonego, według ustawień dwóch programów CBT JETT. Zwykle pierwszy program odrzuca dodatkowe zbiorniki paliwa, a drugi jest zarezerwowany dla sytuacji FUBAR, czyli np. napotkania grupy MiGów – wtedy drugi program odrzuca wszelkie uzbrojenie A/G.
1.
Aby odrzucić uzbrojenie należy przekręcić przełącznik JETT na pozycję SEL JETT COMBAT. Pierwsze wciśnięcie czerwonego przycisku JETT uruchamia program 1, drugie wciśnięcie – program 2. Jakiekolwiek przekręcenie pokrętła po pierwszym wciśnięciu resetuje system – wtedy do programu 2 trzeba więc wcisnąć przycisk dwukrotnie.
2.
Aby ustawić programy Combat Jettison w menu głównym PACS (ARMT) wybierz opcję CBT JETT.
3.
Do wyboru są trzy opcje. Zwykle używa się tylko STORE, bo przy „pylon” można przy okazji stracić pociski AIM-9.
- RACK – podwójny lub potrójny montaż do pylona, pozostałość po dawnych wersjach samolotu, nie ma zastosowania w F-15E (być może nadawałby się do potrójnego podwieszenia Mavericków)
- STORE – podwieszenie pod pylonem
- PYLON – odrzuca cały pylon od skrzydła razem z jego zawartością
4.
Wybierz program nr 1, opcję STORE i zaznacz u góry zbiorniki paliwa FUEL. Potwierdź wciskając ENTER.
5.
Wybierz program nr 2, opcję STORE i zaznacz u góry pozostałe uzbrojenie A/G. Potwierdź wciskając ENTER.
Brak bomb po przezbrojeniu – przypisanie do pylonów w komputerze
1.
Jeśli wybrałeś przezbrojenie lub ponowne uzbrojenie na płycie lotniska, czeka cię niemiła niespodzianka.
2.
Komputer samolotu rozpozna ilość podwieszonego uzbrojenia, ale nie będzie wiedział jakie bomby zostały podwieszone. Wyjątkiem są bomby JDAM i pociski A/A. Musisz dokonać niezbędnych ustawień, inaczej nie będzie możliwe użycie broni.
3.
W menu głównym PACS wybierz A/G LOAD.
4.
Przyciskiem STEP przełączaj kolejne strony uzbrojenia, aż znajdziesz skrót tej bomby, którą masz podwieszoną.
5.
Po odnalezieniu skrótu zaznacz go i zaznacz odpowiadające pylony. W tym przypadku to bomba Mk.84 – po jednej sztuce na pylonach podskrzydłowych. Musisz dokładnie się orientować gdzie jaki typ uzbrojenia został podwieszony.
6.
Powtórz proces dla wszystkich pylonów z uzbrojeniem wybierając właściwy ładunek.
Zapalnik bomb kasetowych
1.
Przypisując bomby kasetowe, jak np. CBU-97 mamy w tym menu opcję zmiany ustawień zapalnika, które decydują o tym po jakim czasie albo na jakiej wysokości zostaną rozsypane bombletki. Wybierz opcję FUZE.
2.
Przyciskiem SEL FUZE wybierz rodzaj zapalnika. Po lewej strzałkami U wybierz czas, po którym nastąpi rozsypanie bombletek, po prawej strzałkami C wybierz żądaną wysokość w stopach, by później wybrać jedną z tych opcji w ustawieniach programu bombardowania.
Pobierz wersję PDF