Radar FCR – tryb ATM – Air Targeting Mode – poradnik AH-64D Apache

Spis treści:
Wprowadzenie
Niezbędne przyciski
Ustawienia trybu radaru ATM – Air targeting Mode
Wykrywanie i atakowanie celów w trybie ATM
Zmiana priorytetu zagrożeń SCHEME

Wprowadzenie

Ten wpis objaśnia działanie trybu ATM w radarze FCR śmigłowca AH-64D Apache. Do jego zrozumienia wymagana jest podstawowa znajomość obsługi radaru FCR oraz głównego trybu GMT, które opisane są TUTAJ.

Tryb radaru ATM – AIR TARGETING MODE służy do wykrywania celów powietrznych. Wykrywa śmigłowce i samoloty w odległości do 8 kilometrów. Uruchomienie trybu ATM i skanu kasuje wykryte wcześniej cele naziemne. Cele powietrzne są automatycznie klasyfikowane pod względem zagrożenia i lockowane jako cel nr 1 Next to Shot i cel nr 2 Alternate Next Target to Shot.

Do zalockowanego celu można odpalić pocisk Hellfire naprowadzany radarem, ale trzeba pamiętać, że jego skuteczność nie będzie tak duża, jak dedykowanych pocisków Air to Air. Jeśli cel porusza się zbyt szybko w bok od toru pocisku, Hellfire rozminie się z nim. Jeden pocisk nie wystarcza, by strącić Mi-24, ale jest skuteczny na mniej odporne cele.

Tryb ATM można włączyć i obsługiwać zarówno w kokpicie pilota, jak i CPG. Na stanowisku CPG dostępnych jest więcej funkcji, jak rozmiar promienia skanowania, który znajduje się na prawym chwycie systemu TEDAC.

Niezbędne przyciski

  • Sight Select Switch FCR – wybór radaru jako aktywnego celownika
  • (LHG) FCR Scan Switch S – Single – pojedynczy skan radaru
  • (LHG) FCR Scan Switch C – Continuous – ciągłe skanowanie radarem
  • (LHG) FCR Mode Switch ATM – tryb ATM radaru
  • RHG FCR Scan Switch Size Medium – średni promień skanowania radarem
  • RHG FCR Scan Switch Size Narrow – wąski promień skanowania radarem
  • RHG FCR Scan Switch Size Wide – szeroki promień skanowania radarem
  • RHG FCR Scan Switch Size Zoom – najwęższy promień skanowania radarem

Ustawienia trybu radaru ATM – Air targeting Mode

1.
Na ekranie MFD wyświetl ekran radaru FCR. Upewnij się, że radar jest włączony. Ustaw tryb aktywnego celownika Sight Select Switch na FCR.

2.
Włącz tryb radaru ATM przyciskiem  FCR Mode Switch Down. Ekran zmieni wygląd ze stożka na okrąg ze śmigłowcem po środku. Poszczególne koła są podziałką co 2 kilometry i pokazują skalę do 8 km.

3.
Przyciskami FCR Scan Switch Size: Wide, Medium, Narrow i Zoom możesz zmienić rozmiar skanowanej przestrzeni z 360 stopni wokół śmigłowca do 180 stopni przed nim, 90 i 45 stopni. Wąski skan pozwala na szybsze odświeżanie. Zmiany można dokonać przy wyłączonym skanowaniu.

4.
Jeśli skan jest mniejszy od 360 stopni, przyciskami strzałek możesz nakierować antenę na boki, by skanować przestrzeń w innym kierunku niż tor lotu śmigłowca.

5.
Przyciskami strzałek góra/dół można ustawić zakres wysokości, na jakiej skanuje radar – górna wartość to maksymalna wysokość, a dolna minimalna.

6.
Niektóre, zbyt niskie ustawienia wysokości powodują wyświetlenie tzw. martwego pola radaru, przesłania go wirnik ogonowy.

Wykrywanie i atakowanie celów w trybie ATM

1.
Włącz skanowanie przyciskiem FCR Scan Switch – pojedynczy lub ciągły. „Wycieraczka radaru wykona skan i pokaże cele powietrzne, jeśli znajdują się w promieniu 8 km.

2.
Śmigłowce oznaczone są ikoną przypominającą kokardkę, a samoloty – przekreśloną literę V.

3.
Cele są automatycznie klasyfikowane i lockowane do ataku jako Next to Shoot i Alternate Next to Shoot. Jeśli wybrany jest pocisk Hellfire kierowany radarem i spełnione wymogi strzału (właściwe ustawienie śmigłowca, zasięg). pojawi się kwadratowy box symbolizujący poprawny lock. Można odpalić pocisk.

4.
Pojedynczy Hellfire wystarcza na niektóre samoloty, ale Mi-24 tylko uszkadza. Dodatkowo domyślny priorytet wybiera najpierw samoloty do ataku – w tym przypadku to błąd, bo uzbrojony M-24 był większym zagrożeniem. Na szczęście priorytet można zmienić.

Zmiana priorytetu zagrożeń SCHEME

Można ręcznie ustawić priorytet celów do wykrywania i lockowania. Domyślnie to SCHEME A. A i B wydają się takie same. Dostępne opcje programów to następujące priorytety:

  • A – większy priorytet dla śmigłowców w zawisie niż lecących śmigłowców i samolotów
  • B – większy priorytet dla śmigłowców w zawisie niż lecących śmigłowców i samolotów
  • C – większy priorytet dla lecących śmigłowców i samolotów niż śmigłowców w zawisie

1.
Wciśnij przycisk UTIL.

2.
Następnie wciśnij SCHEME.

3.
Wybierz jeden z programów SCHEME: A, B lub C.

Ściągnij wersję PDF

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *