Sight i acquisition source – jak używać? – poradnik AH-64D Apache

Spis treści:
Co to jest Sight Source i Acquisition Source?

Przycisk „SLAVE”
TADS jako Gunner Helmet Sight
Acquisition Source w kokpicie pilota

Co to jest Sight Source i Acquisition Source?

Przed rozpoczęciem używania systemów uzbrojenia oraz wyszukiwania celów warto przyswoić sobie pojęcia „sight source” i „acquisition source”, zależności pomiędzy nimi oraz sposoby efektywnego używania w czasie walki.

Aktualnie wybrany „sight” i „acquisition” widać zawsze na wyświetlaczu IHADSS lub TADS. Po lewej stronie jest „sight”, po prawej „acquisition”.

Jeśli ktoś zna dobrze moduły DCS z samolotami typu F-16C, F/A-18C, Harrier, to najłatwiej będzie mu skojarzyć, że generalnie „sight” jest tym samym, co SOI (Sensor of Interest) w samolotach, a „acquisition” to odpowiednik SPI (Sensor Point of Interest). US Army po prostu używa tutaj innych terminów.

Wyjaśniając dokładniej, „sight source” to urządzenie, które w danej chwili służy do celowania, obserwacji otoczenia. Mogą to być następujące sensory:

  • P-HMD (Pilot Helmet Mounted Display) – celownik nahełmowy pilota
  • C-HMD (CPG Helmet Mounted Display) – celownik nahełmowy CPG
  • TADS (Target Acquisition and Designation Sight) – system wyszukiwania i namierzania celów w kokpicie CPG
  • FCR (Fire Control Radar) – radar Longbow (w obecnej wersji early access jeszcze niedostępny)

„Acquisition source” to z kolei miejsce / punkt, które celownik „sight” ma automatycznie śledzić lub szybko się tam skierować. Może to być:

  • PHS (Pilot Helmet Sight) – punkt, na który w danej chwili patrzy pilot swoim celownikiem nahełmowym
  • GHS (Gunner Helmet Sight) – punkt, na który w danej chwili patrzy CPG swoim celownikiem nahełmowym
  • TADS – miejsce wskazywane przez krzyż celownika TADS
  • ?SKR (Seeker) – miejsce śledzone przez sensor pocisku Hellfire. Używane przy oświetlaniu celu laserem przez inną jednostkę
  • FXD (Fixed) – stały punkt znajdujący się bezpośrednio przed śmigłowcem
  • ?00 – punkt mapy

Strzelec CPG może przełączać dostępne celowniki „sight” przyciskiem Sight Select Switch na prawym chwycie RHG. Do wyboru są na razie:

  • Sight Select Switch Right – TADS
  • Sight Select Switch Up – HMD

Pilot nie ma w tym momencie żadnej alternatywy, oprócz domyślnego celownika nahełmowego HDU. Później dojdzie radar FCR.

Lista dostępnych źródeł „acquisition” różni się zależnie od miejsca pilot/cpg oraz aktualnie wybranego celownika „sight” przez CPG.

Przycisk „SLAVE”

1.
W połączonym działaniu „sight” i „acquisition” niezwykle ważną rolę pełni przycisk SLAVE na prawym chwycie TEDAC (tak nazywany jest ekran systemu TADS z chwytami „hand grips” po bokach w kokpicie CPG). Jest dostępny wyłącznie w tym miejscu i strzelec używa go za każdym razem, gdy chce, by kamera systemu TADS automatycznie skierowała się na wybrany punkt. Jak to wygląda w praktyce?

2.
CPG wybiera TADS jako „sight” i przykładowo PHS, jako „acquisition”. Jeśli pilot zauważy coś niepokojącego i ma skierowany tam swój celownik nahełmowy, czyli po prostu patrzy w stronę celu, CPG wciska przycisk SLAVE i wtedy kamera TADS automatycznie kieruje się w miejsce, które obserwuje pilot. CPG może wtedy wykorzystać możliwości kamery, przybliżyć obraz i zidentyfikować obiekt, łącznie z możliwością szybkiego odpalenia pocisku w tę stronę. 

3,
Przykładem takiego działania w trybie single player jest George AI Helper jako CPG. Gdy wydamy mu polecenie przeszukania miejsca, na które skierowany jest nasz celownik nahełmowy, usłyszymy od niego „Slaving” – sygnał, że wciska przycisk i nie powinniśmy w tej chwili ruszać głową, by kamera zdążyła się przesunąć. Zaraz potem mówi „de-slave”, sygnał wyłączenia funkcji automatycznego skierowania kamery i pilot może znowu swobodnie się rozglądać. Tak właśnie wygląda kooperacja między członkami załogi.

4.
Inny przykład, to punkt mapy jako „acquisition source”. Wprowadzone przed misją współrzędne celu pozwalają strzelcowi odpowiednio wcześniej ustawić kamerę TADS prosto na ten punkt. Wystarczy wybrać TADS jako celownik „sight” i wybrany punkt Txx jako „acquisition”. Wciśnięcie SLAVE od razu skieruje kamerę TADS dokładnie w punkt wyznaczony przez współrzędne.

Jak używać SLAVE button?

1.
Wybierz TADS, jako celownik wciskając Sight Select Switch Right – TADS.

2.
Na stronie WPN lub TSD wybierz ACQ.

3.
Z listy źródeł „acquisition” wybierz ?00 (jako jedną z opcji – w tym przypadku dla punktu mapy).

4.
Wybierz odpowiednią kategorię punktów WPHZ (Waypoints/Hazards) lub CTRLM (Control Measures). Z listy punktów wybierz ten do śledzenia przez TADS. Przydają się tutaj zrobione wcześniej opisy FREE i kategorie z odpowiednim ID, by szybko rozpoznać, co oznacza dany punkt.

5.
Inną, dużo szybszą metodą jest mapa TSD. Ustaw kursor na wybranym punkcie mapy i wybierz opcję CAQ pod przyciskiem R5, by włączyć tryb Cursor Acquisition. Wystarczy teraz kliknąć Cursor Enter Depress na wybranym punkcie, by automatycznie stał się źródłem „acquisition”.

6.
Wciśnij SLAVE na prawym chwycie (RHG). Kamera TADS skieruje się automatycznie na punkt. Ponowne wciśnięcie SLAVE „uwolni” obiektyw kamery i pozwoli przesuwać obraz kontrolerem.

TADS jako Gunner Helmet Sight

Dla strzelca CPG szczególnie użyteczny może być wybór własnego celownika nahełmowego (GHS) jako źródła „acquisition” przy jednoczesnym wyborze celownika TADS. Pozwala to połączyć działanie hełmu z kamerą TADS po wciśnięciu przycisku SLAVE, dzięki czemu tam, gdzie spojrzy strzelec, tam również będzie automatycznie kierować się kamera, bez konieczności dodatkowego manipulowania gałką na prawym chwycie.  

1.
Wybierz TADS, jako celownik wciskając Sight Select Switch Right – TADS.

2.
Na stronie WPN wybierz ACQ.

3.
Z listy wybierz GHS – Gunner Helmet Sight.

4.
Wciśnij SLAVE na prawym chwycie (RHG). Jeśli nie chcesz widzieć powtórki obrazu TADS na monoklu IHADSS, wyłącz go klawiszem „I”.

5.
Od tej chwili tam gdzie spojrzysz, tam również skieruje się kamera TADS. Zwróć uwagę na pewne opóźnienie w ruchach – zasobnik z kamerą nie jest w stanie poruszać się tak szybko, jak strzelec głową. Wciśnij jeszcze raz SLAVE, by wyłączyć śledzenie i zatrzymać kamerę TADS w wybranym miejscu.

Acquisition Source w kokpicie pilota

1.
Pilot nie posiada na swoim miejscu zestawu TEDAC i możliwości kontroli kamery TADS, dlatego „acquisition” source ma tu nieco inną rolę. Sam wybór źródła wygląda jednak tak samo. Wystarczy na ekranie WPN lub TSD kliknąć przycisk ACQ, a potem jedną z dostępnych opcji.

2.
„Acquisition Source” dla pilota to przede wszystkim krzyż z linii przerywanej na wyświetlaczu IHADSS zwany Cued Line-of-Sight Reticle. Pozwala szybko zorientować się, gdzie w terenie znajduje się wybrane źródło „acquisition”. Przy wyborze GHS pokazuje, gdzie akurat patrzy strzelec. Przy TADS, pokazuje, gdzie wymierzony jest krzyż celownika TADS, przy punkcie mapy pokazuje kierunek i lokalizację danego miejsca w terenie. Można go wyłączyć na ekranie WPN -> UTIL -> CUEING.

3.
Jeśli na IHADSS nie widać krzyża „acquisition” Cued LOS Reticle, kierunek do niego pokazują kropki na krzyżu LOS Reticle, tzw. Cueing Dots. 

4.
Wskazówki, co do aktualnej pozycji źródła „acquistion” pokazuje również kropka Cued Line-of-Sight Dot. Duży prostokąt (Field of Regard) to zakres widzenia aktualnego sensora (np. celownika nahełmowego), a mały prostokąt w środku (Field-of-View) to pole widzenia systemu TADS lub PNVS.

5.
Wybór ACQ u pilota jest istotny podczas atakowania rakietami niekierowanymi. W zależności, czy będzie to TADS skierowany w rejon celu, czy punkt mapy, nieco inaczej będzie się zachowywać Rocket Steering Cursor, pomagający w celowaniu rakietami.

Ściągnij wersję PDF

4 Replies to “Sight i acquisition source – jak używać? – poradnik AH-64D Apache”

  1. Czy w miarę aktualizowania modułu i dodawania kolejnych funkcji do systemów śmigłowca będzie aktualizacja poradników?

  2. Dziękuję za kolejny super-poradnik, mam jednak pytanie dotyczące edytora misji. Czy po jednej z ostatnich aktualizacji nie wprowadzono nowych modyfikacji – nie mam możliwości dodawania jednostek naziemnych , są one widoczne w edytorze natomiast nie widać ich natomiast podczas rozgrywki ?
    Podobnie dzieje się w misjach , które stworzyłem wcześniej.
    Pozdrawiam, przyznaję , że czekam na kolejne tutorial-e (zastosowanie uzbrojenia).
    Zbyszek

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *