Bomba szybująca AGM-154A JSOW – poradnik F-16C Viper

Spis treści:
Bomba AGM-154A JSOW

Niezbędne przyciski
Przygotowanie i konfiguracja bomb
Tryb PRE – PrePlanned
Tryb VIS – Visual

Bomba AGM-154A JSOW

AGM-154A JSOW (Joint Standoff Weapon) to rodzaj bomby szybującej z precyzyjnym naprowadzaniem GPS. Dzięki rozkładanym w czasie lotu skrzydłom może osiągnąć bardzo daleki zasięg i razić cele oddalone o kilkadziesiąt mil, zależnie od prędkości i wysokości samolotu (im wyżej i szybciej leci, tym większy zasięg). Używana przez USAF wersja A jest bombą kasetową – zawiera ładunek rozpryskowy 145 bombletek BLU-97 do niszczenia celów „miękkich” lub bardzo lekko opancerzonych. AGM-154A znajduje się w produkcji od 1999 roku.

W DCS F-16C Viper bomba AGM-154A może być zamontowana tylko na pylonach 3 i 7 – pojedynczo lub w parach. Choć jest generalnie bombą, w menu uzbrojenia znajdziemy ją w grupie pocisków powietrze – ziemia (AG Missiles) – zgodnie z nazwą AGM (Air-to-Ground Missile). Bomba działa w dwóch trybach: PRE (PrePlanned) i VIS (Visual). Pierwszy wymaga wcześniejszego wyznaczenia celu, np. w punkcie nawigacyjnym, drugi pozwala na swobodny wybór celu zauważonego w terenie.

Niezbędne przyciski

  • TMS UP – wyznaczenie celu w trybie VIS / na TGP
  • RDR Cursor Switch – wyszukanie celu w trybie VIS / na TGP i HUDzie
  • WPN REL – spust zwalniania bomb

Przygotowanie i konfiguracja bomb

1.
Jak zawsze upewnij się, że przełącznik uzbrojenia Master Arm jest włączony i wciśnij przycisk trybu ataku celów naziemnych A-G.

2.
Upewnij się, że wybrana broń to AGM-154A – symbol na ekranie uzbrojenia to A154A z liczbą oznaczającą ilość pozostałych bomb.

3.
Kliknij PWR OFF, by włączyć zasilanie i dostrajanie systemu GPS w bombach – oznaczenie zmieni się na PWR ON.

4.
Jeśli zacząłeś misję na ziemi od Cold Start, poczekaj na zakończenie procesu dostrajania – ALIGN. Oznaczenie A10 to brak dostrojenia. Licznik zacznie odliczać w dół, aż status zmieni się w RDY.

5.
Po kilku minutach status zmieni się na gotowy do pracy – RDY. W przypadku rozpoczęcia misji w powietrzu bomby będą od razu dostrojone.

6.
Parametry ataku zmieniane funkcją CNTL, jak ATK, EGEA i ROB oraz kąt ataku TGT obecnie nie działają. Możliwość ich edycji ma się pojawić później.

7.
Możemy zmienić ilość bomb zwalnianych w jednej salwie – pojedynczy trójkąt oznacza jedną bombę, dwa trójkąty – dwie bomby. Poniżej klikając na 1000FT możemy zmienić odległość w stopach pomiędzy uderzeniem bomb. Wtedy warto zmienić domyślny 1000 na mniejszą wartość, np. 100-200 stóp. Klikając na trójkąty wybieramy też kierunek rozdzielenia bomb – wzdłuż lub obok siebie.

Tryb PRE – PrePlanned

1.
Tryb PRE pozwala zaatakować cel wyznaczony wcześniej w edytorze misji pod konkretnym punktem nawigacyjnym. Włączając ten tryb domyślnym celem będzie zawsze wybrany aktualnie punkt nawigacyjny steerpoint. Cel przypisany do steerpointa można wyznaczyć w edytorze misji, pamiętając o odpowiedniej wysokości nad poziomem morza steerpointa. Tryb ten nie wymaga zasobnika TGP. Upewnij się, że na ekranie uzbrojenia wybrany jest tryb PRE.

2.
Wybierz stosowny steerpoint przełącznikiem na UFC.

3.
Najważniejsze symbole na HUDzie to:

  • ASL (Azimuth Steering Line) – strzałką oznaczona jest długa, pionowa linia ASL wskazująca kurs na cel
  • DLZ (Dynamic Launch Zone) – symbol nawiasu kwadratowego obok wysokości to dynamiczny wskaźnik zasięgu. Kiedy grot u góry zrówna się z symbolem nawiasu – bomba znajdzie się w zasięgu rażenia
  • TDC (Target Designator Cue) – kwadrat z kropką oznacza cel w punkcie nawigacyjnym
  • 04:22 – czas potrzebny na dotarcie do punktu, w którym bomba znajdzie się w zasięgu
  • 85 60 – cel znajduje się na kursie 085 stopni i i jest oddalony o 60 mil
  • PRE – aktywny tryb zrzucania bomb

4.
Kiedy grot minie punkt zasięgu maksymalnego na DLZ, pojawi się symbol JIZ (JSOW In Range) oznaczający generalnie „bomba w zasięgu”. Od tego momentu, aż do przesunięcia grotu do dolnego końca nawiasu DLZ, możemy zwolnić bombę. Idealnie jest mieć linię ASL na środku HUD-a, ale w przypadku broni naprowadzanej GPS precyzja lotu nie jest aż tak istotna. Wciśnij WPN REL, by zwolnić bombę. Przy zrzuceniu tylko jednej bomby przygotuj się na natychmiastowe trymowanie samolotu w związku z różnicą obciążenia pod skrzydłami.

Tryb VIS – Visual

1.
Tryb VIS pozwala wybrać do ataku cel dostrzeżony podczas misji, gdzieś w terenie. Do precyzyjnego wyznaczenia punktu niezbędny jednak będzie zasobnik celowniczy TGP. Kliknij na przycisk trybów na ekranie uzbrojenia, by wybrać tryb VIS.

2.
Aktywnym sensorem stanie HUD, co widać po symbolu gwiazdki w rogu. Na środku pojawi się Target Designator Cue pomagający oznaczyć cel. Po lewej stronie widać też napis VIS informujący o aktywnym trybie.

3.
Korzystając z przycisków RDR Cursor naprowadź symbol TDC na rejon celu. Diament oznacza aktywny steerpoint i może być pewną pomocą w orientacji w terenie.

4.
Wciśnij TMS UP, by oznaczyć punkt jako cel. Pojawi się linia ASL i reszta standardowej symboliki, jak przy trybie PRE.

5.
Punkt wyznaczony z dużej wysokości tylko za pomocą HUD-a zapewne nie będzie wskazywał precyzyjnej lokacji celu, dlatego przed atakiem włącz obraz TGP. Wciśnij DMS Down, by aktywować sensor i za pomocą RDR Cursor oraz przybliżania obrazu MAN Rng najedź celownikiem na wybrany cel.

6.
Wciśnij TMS UP, by oznaczyć cel dla wybranego uzbrojenia. Oznaczenie celu zmieni się na POINT.

7.
Kiedy cel znajdzie się w zasięgu (JIZ) pozostaje już zwolnić bombę za pomocą WPN REL.

Ściągnij wersję PDF

 

2 Replies to “Bomba szybująca AGM-154A JSOW – poradnik F-16C Viper”

    1. To coś robisz źle albo atakujesz złe cele. JSOW niszczy tylko nieopancerzone obiekty – samochody, ciężarówki, radary mobilne…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *