DCS World to cyfrowy symulator pola bitwy z naciskiem na wojnę lotniczą, oraz związaną z nią, choć mocno ograniczoną możliwość walki w pojazdach naziemnych. Oferuje przede wszystkim latanie w misjach bojowych samolotami oraz śmigłowcami z różnych epok, dokładnie odtwarzając ich model lotu oraz obsługę wszystkich systemów koniecznych do latania oraz kontroli uzbrojenia.

Podstawowa wersja sandboksa DCS World dostępna jest za darmo w formie free-to-play. Jej zawartość jest jednak mocno ograniczona i dopiero po zakupie najlepszych modułów z wiernie odwzorowanymi samolotami oraz płatnych kampanii fabularnych, pokazuje w pełni wszystkie możliwości. O tym, co dokładnie zawiera wersja darmowa piszemy poniżej. Na szczęście istnieją też darmowe mody robione przez fanów i część z nich działa z wersją free-to-play. Ich listę znajdziesz we wpisie Najlepsze darmowe mody.

W DCS World znakomicie odnalazły się także wirtualne grupy akrobacyjne, zarówno w dostępnych samolotach bojowych, jak i w kilku typowo akrobacyjnych. Kokpity o 6-krotnym stopniu swobody pozwalają poczuć się jak w prawdziwej kabinie, a prawie każdy przełącznik można używać tak, jak w realnym odpowiedniku. DCS World wspiera wszystkie model kontrolerów, gogle VR i systemy śledzenia ruchów głowy, np. Track IR.

źródło: digitalcombatsimulator.com

Zawartość

W darmowej wersji znajduje się mapa Kaukazu oraz dwa samoloty. Pierwszy to Su-25T w wersji “low fidelity” – z uproszczoną obsługą systemów i bez interaktywnego kokpitu. Drugi to TF-51, czyli treningowa/cywilna wersja P-51 Mustang z czasów II wojny światowej. Posiada on interaktywny kokpit i realistyczną obsługę, ale jest pozbawiony wszelkich własności bojowych – nie ma działek.

Su-25T to darmowa opcja, by spróbować wojny lotniczej w DCS World
W Combined Arms zasiądziemy za sterami maszyn naziemnych
źródło: digitalcombatsimulator.com

Pozostałe samoloty, teatry działań i kampanie fabularne można nabyć jako dodatkowo płatne moduły. Posiadając dodatek Combined Arms zyskujemy również możliwość operowania na ziemi w pojazdach pozwalających np. na laserowe oświetlanie celów lub zwalczanie samolotów.

DCS World ma własny edytor misji, serwery multiplayer, a także wspiera mody tworzone przez społeczność. W sekcji plików użytkowników na stronie głównej znajdziemy setki ulepszeń i dodatkowej zawartości, a wśród nich nawet darmowe samoloty. Ich jakość nie jest jednak tak dobra, jak tych oficjalnych.

Korzenie DCS World sięgają symulatora Su-27 Flanker.
źródło: mobygames

Autorem platformy DCS World jest rosyjskie studio Eagle Dynamics, które zaczynało swoją działalność od wydanego w 1995 roku symulatora Su-27 Flanker. Pierwowzorem DCS World jest gra Lock On: Modern Air Combat z 2003 roku. Dostępny w nim zestaw samolotów w wersji “low fidelity” (z uproszczoną obsługą kokpitów) pozostał częścią DCS w postaci modułu Flaming Cliffs 3.

Która wersja: Stable, Open Beta, Steam?

Na oficjalnej stronie digitalcombatsimulator.com dostępne są trzy wersje klienta DCS World. Pierwsza, najstarsza, oznaczona 1.5, nie jest już wspierana. Pozostała trochę jako ciekawostka bądź jako opcja dla osób posiadających wiekowe komputery lub pierwsze moduły wydawane jeszcze na płytach DVD. Aktualna wersja ma numer 2.7 i dostępna jest w wariancie „stabilnym” Stable lub open beta.

Główne różnice pomiędzy jednym i drugim to szybkość aktualizacji. Każdy mały dodatek czy nowy samolot wędruje najpierw do otwartej bety, która ma status Early Access (wczesnego dostępu), a dopiero po jakimś czasie staje się częścią wersji „stabilnej„, czyli produktu przeznaczonego do sprzedaży, ze wsparciem technicznym. Warto mieć na względzie, że DCS podlega ciągłemu rozwojowi i zmianom i nawet wersja „stable” nie oznacza finalnej wersji czy zakończenia prac.

W praktyce większość graczy woli szybsze aktualizacje kosztem błędów. Ma to sens w przypadku posiadania najnowszych modułów w formie wczesnego dostępu. Wtedy szybciej dostajemy np. nowe elementy uzbrojenia czy wyposażenia. Kompletne, wcześniej wydane samoloty, jak np. A-10C, F-5 nie zyskują już tak często na poprawkach i jeśli latamy głównie nimi, warto używać stabilniejszej wersji. Osobną kwestią są rozgrywki multiplayer – wtedy powinniśmy dostosować wersję pod swoje ulubione serwery.

Kolejną różnicą jest wersja tzw. stand-alone, prosto z oficjalnej strony studia Eagle Dynamics oraz wersja Steam, wymagająca działania w tle lanchera tej popularnej platformy. W praktyce nie ma pomiędzy nimi żadnych różnic względem zawartości czy stabilności działania. Główne różnice są takie, że kupując moduły na Steam ich developerzy dostają tylko część wydanej przez nas kwoty. Poza tym wyprzedaże i promocje pojawiają się w nieco innych terminach. Choć często z grubsza pokrywają się one, to daty rozpoczęcia lub zakończenia bywają już inne, bo na Steamie zwykle są powiązane z globalnymi akcjami tej platformy.

Zaletami Steama są za to nieco lepsze transfery przy ściąganiu oraz ewentualna możliwość zwrotu gry przed upływem dwóch godzin rozgrywki. Warto pamiętać, że moduły zakupione na Steam można przenieść na konto stand-alone, ale nie działa to na odwrót. Wersja oficjalna dodaje do każdego zakupu punkty promocyjne, które można wymienić na zniżkę przy następnych zakupach, ale trzeba uzbierać naprawdę spore kwoty, by rabat był odczuwalny.

O tym, jak moduł warto zakupić na początek możecie przeczytać tutaj.