DCS World to cyfrowy symulator pola bitwy z naciskiem na wojnę lotniczą, oraz związaną z nią, choć mocno ograniczoną możliwość walki w pojazdach naziemnych. Oferuje przede wszystkim latanie w misjach bojowych samolotami oraz śmigłowcami z różnych epok, dokładnie odtwarzając ich model lotu oraz obsługę wszystkich systemów koniecznych do latania oraz kontroli uzbrojenia.

W DCS World znakomicie odnalazły się także wirtualne grupy akrobacyjne, zarówno w dostępnych samolotach bojowych, jak i w kilku typowo akrobacyjnych. Kokpity o 6-krotnym stopniu swobody pozwalają poczuć się jak w prawdziwej kabinie, a prawie każdy przełącznik można używać tak, jak w realnym odpowiedniku. DCS World wspiera wszystkie model kontrolerów, gogle VR i systemy śledzenia ruchów głowy, np. Track IR.

źródło: digitalcombatsimulator.com

Zawartość

W darmowej wersji znajduje się mapa Kaukazu oraz dwa samoloty. Pierwszy to Su-25T w wersji “low fidelity” – z uproszczoną obsługą systemów i bez interaktywnego kokpitu. Drugi to TF-51, czyli treningowa/cywilna wersja P-51 Mustang z czasów II wojny światowej. Posiada on interaktywny kokpit i realistyczną obsługę, ale jest pozbawiony wszelkich własności bojowych – nie ma działek.

Su-25T to darmowa opcja, by spróbować wojny lotniczej w DCS World
W Combined Arms zasiądziemy za sterami maszyn naziemnych
źródło: digitalcombatsimulator.com

Pozostałe samoloty, teatry działań i kampanie fabularne można nabyć jako dodatkowo płatne moduły. Posiadając dodatek Combined Arms zyskujemy również możliwość operowania na ziemi w pojazdach pozwalających np. na laserowe oświetlanie celów lub zwalczanie samolotów.

DCS World ma własny edytor misji, serwery multiplayer, a także wspiera mody tworzone przez społeczność. W sekcji plików użytkowników na stronie głównej znajdziemy setki ulepszeń i dodatkowej zawartości, a wśród nich nawet darmowe samoloty. Ich jakość nie jest jednak tak dobra, jak tych oficjalnych.

Korzenie DCS World sięgają symulatora Su-27 Flanker.
źródło: mobygames

Autorem platformy DCS World jest rosyjskie studio Eagle Dynamics, które zaczynało swoją działalność od wydanego w 1995 roku symulatora Su-27 Flanker. Pierwowzorem DCS World jest gra Lock On: Modern Air Combat z 2003 roku. Dostępny w nim zestaw samolotów w wersji “low fidelity” (z uproszczoną obsługą kokpitów) pozostał częścią DCS w postaci modułu Flaming Cliffs 3.

Która wersja: Stable czy Open Beta?

Na oficjalnej stronie digitalcombatsimulator.com dostępne są trzy wersje klienta DCS World. Pierwsza, najstarsza, oznaczona 1.5, nie jest już wspierana. Pozostała trochę jako ciekawostka bądź jako opcja dla osób posiadających wiekowe komputery lub pierwsze moduły wydawane jeszcze na płytach DVD. Aktualna wersja ma numer 2.5 i dostępna jest w wariancie „stabilnym” lub open beta.

Główne różnice pomiędzy jednym i drugim to szybkość aktualizacji. Każdy mały dodatek czy nowy samolot wędruje najpierw do otwartej bety, a dopiero po jakimś czasie staje się częścią wersji stabilnej. W praktyce większość graczy woli szybsze aktualizacje kosztem błędów. Ma to sens w przypadku posiadania najnowszych modułów w formie wczesnego dostępu. Wtedy szybciej dostajemy np. nowe elementy uzbrojenia czy wyposażenia. Kompletne, wcześniej wydane samoloty, jak np. A-10C, F-5 nie zyskują już tak często na poprawkach i jeśli latamy głównie nimi, warto używać stabilniejszej wersji. Osobną kwestią są rozgrywki multiplayer – wtedy powinniśmy dostosować wersję pod swoje ulubione serwery.

O tym, jak moduł warto zakupić na początek możecie przeczytać tutaj.