Bomby naprowadzane laserowo – poradnik F/A-18C Hornet

Bomby naprowadzane laserowo to jeden z typów broni inteligentnej. Po zwolnieniu ładunku powinny idealnie trafić w wyznaczony punkt. Skuteczność ataku nie zależy więc od kunsztu pilotażu, a od sprawnej obsługi urządzeń pokładowych i sprzyjających warunków.

Bomby naprowadzane laserem dla F/A-18C to GBU-12, GBU-16 i GBU-10 Paveway II. Różnią się rozmiarem, a więc ilością zawartego ładunku, a co za tym idzie mocą niszczącą. Najmniejsze GBU-12 użyjemy przeciw czołgom i innym pojazdom, a wielkie GBU-10 na umocnione hangary i inne duże obiekty. Seria GBU to zwykłe bomby serii Mk 8X, tylko z odpowiednią modyfikacją, dlatego na ekranie uzbrojenia widnieją jako 82, 83 i 84 z dopiskiem LG (Laser Guided).

Zrzut musi być poprzedzony zaprogramowaniem każdej bomby oraz oznaczeniem celu. Tę drugą czynność można wykonać zwykle na dwa sposoby – albo samemu za pomocą zasobnika Litening, albo przez wykorzystanie wiązki laserowej innej jednostki, np. samolotu lub oddziału sił specjalnych na ziemi.

Bomba naprowadzana laserem wymaga odpowiedniej ilości czasu, by wejść na właściwy kurs, a do oznaczenia celu wiązką lasera dodatkowo potrzeba odpowiedniej ilości przestrzeni, by oświetlać go bez żadnych przeszkód i nie stracić z pola widzenia. Z tych powodów atak bombą GBU najlepiej przeprowadzać z dużej wysokości, np. +20 000 stóp.

Programowanie bomb

1.
Aktywuj uzbrojenie przełącznikiem Master Arm ON i wybierz tryb ataku celów na ziemi A/G. Wybierz typ bomby. Nasz testowy samolot ma wszystkie rodzaje bomb laserowych: 82LG, 83LG i 84LG. Programowanie wygląda identycznie dla wszystkich typów.

2.
Tryb zrzutu MODE pozostawiamy na AUTO. Tak samo MFUSE pozostawiamy na OFF. Wybieramy EFUSE i wybieramy INST, czyli elektroniczny zapalnik natychmiastowy.

3.
Wybierz CODE, by ustawić kod lasera bomby. Musi być taki sam, jak w zasobniku Litening lub podany przez inną jednostkę oświetlającą cel. Domyślnie w DCS World to 1688, ale w niektórych autorskich misjach będzie inny.

4.
Kod zmienia się na centralnej konsoli z klawiaturą. Najpierw wciśnij okrągły przycisk, by przy napisie CODE pojawił się dwukropek (1). Wybierz cztery cyfry kodu (2) i potwierdź przyciskiem ENTER (3). Pod typem bomby na ekranie uzbrojenia powinien pojawić się skrót RDY (ready – gotowe).

UWAGA – jeśli masz kilka bomb jednego typu, musisz ustawić kod dla każdej z nich osobno. Przełącz się pomiędzy bombami przyciskiem STEP na ekranie uzbrojenia.

5.
Bomby są gotowe do użycia. Uzbrój laser zasobnika celowniczego Litening. Na prawej konsoli znajdziesz przełącznik LTD/R – przestaw go na ARM.

Następnie wyszukaj cel za pomocą zasobnika Litening. Dokładną instrukcję znajdziesz w tym artykule.

Oświetlanie celu zasobnikiem Litening

1.
Naprowadź zasobnik gdzieś w pobliże celu i przejdź w tryb bombardowania AUTO, zatwierdzając wstępnie oznaczenie celu przyciskiem TDC – DEPRESS. (domyślnie Enter na klawiaturze). na HUDzie pojawi się pionowa linia ASL, a symbol na TGP zmieni się w diament.

Alternatywnie możesz wybrać punkt nawigacyjny waypoint jako cel, wybierając jego numer i wciskając funkcję WPDSG na ekranie HSI lub SA.

2.
Sprawdź, czy kod zasobnika jest taki sam, jak bomby. Po znalezieniu celu zaznacz opcję TRIG, która zmieni spust działka w aktywator wiązki laserowej. Laser gotowy do działania, ale nieaktywny pokazuje komunikat L ARM na środku.

3.
Możesz wyświetlić obraz z zasobnika na dolnym ekranie, wtedy będzie go widać w szarym kolorze.

4.
W razie potrzeby zmień oznaczenie celu na AREA TRACK lub POINT TRACK wciskając Sensor Control Switch + kierunek dla danego monitora DDI (Sensor Control Switch LEFT dla lewego, Sensor Control Switch AFT dla dolnego itp.).
POINT TRACK będzie konieczny przy atakowaniu celu poruszającego się, np. jadącego czołgu.

5.
Na HUDzie powinna być już pionowa linia ASL, którą powinieneś mieć na środku, by kierować się nad cel, tryb bombardowania AUTO, sposób oznaczenia celu FLIR, odległość od celu TGT i czas do zrzutu bomby REL. Nie musisz ustawić się jakoś szczególnie precyzyjnie, bo bomba i tak sama naprowadzi się na cel.

6.
Przy 10 sekundach do zrzutu (REL) wciśnij i trzymaj przycisk WEAPON RELEASE. Z góry zacznie spadać pionowa kreska RELEASE CUE. Gdy zrówna się z wektorem kierunku lotu i licznik REL dojdzie do 0, nastąpi zwolnienie bomby, co zapewne odczujesz zmianą w rozkładzie masy na skrzydłach. Użyj trymu, by samolot nie ściągał na prawo lub lewo.

7.
Na HUDzie i TGP czas do zrzutu REL zmieni się w czas do uderzenia w cel TTI (Time to Impact).

8.
Po kilku sekundach od zwolnienia bomby musisz aktywować wiązkę laserową. Upewnij się, że laser na prawej konsoli jest uzbrojony, a na ekranie TGP oznaczona jest funkcja TRIG. Wciśnij spust działka GUN TRIGGER. Na ekranie zasobnika celowniczego oraz na HUDzie napis L ARM zmieni się w LTD/R, który będzie migać. Bomba powinna po chwili złapać namiar i zacząć naprowadzać się na cel.

9.
Gdy TTI dojdzie do zera, bomba uderzy w cel.
Uwaga – czasami przy zrzucie drugiej bomby konieczne jest ponowne aktywowanie lasera na prawej konsoli i funkcji TRIG na TGP.

Oznaczenie celu przez inną jednostkę, np. JTAC

Oznaczenie celu laserem może też wykonać inny samolot lub jednostka na ziemi, np. kontroler lotniczy JTAC (Joint Terminal Attack Controller). W tym celu musimy wywołać go przez radio:

1.
Po zakomunikowaniu ile czasu możemy spędzić nad celem, potwierdzamy każdy komunikat JTAC pierwszą opcją pod klawiszem F1. Zwróć szczególną uwagę na kod lasera w linijce 7 – MARKED BY LASER. Jeśli kod LST na ekranie TGP jest inny, zmień go teraz.

3.
Aktywuj ekran z zasobnikiem Litening przyciskiem Sensor Control Switch Right, Left lub Down zależnie od wybranego monitora. Skieruj obiektyw gdzieś w pobliże celu za pomocą przycisków lub gałki TDC Slew.

4.
Potwierdzaj komunikaty aż do komendy LASER ON , po której JTAC potwierdzi oświetlanie celu laserem – LASING.

5.
Uzbrój tryb wyszukiwania wiązki laserowej LST na konsoli po prawej stronie. Przełącz LST na ON.

6.
Teraz możesz przestawić zasobnik na tryb wyszukiwania LST (Laser Spot Track). Ekran przez chwilę zmieni się w”ślepy”.

7.
Gdy wiązka lasera zostanie wykryta, obraz z kamery nakieruje się na cel, a wygląd ekranu zmieni się jak na obrazku.

8.
Możesz użyć funkcji zbliżania obrazu, by lepiej zidentyfikować cel.

9.
Wciśnij TDC Depress (domyślnie enter na klawiaturze), by zaznaczyć cel na HUDzie i przejść w tryb bombardowania AUTO. Pojawi się znajomy ekran z linią ASL i czasem do zrzutu REL. Przy 10 sekundach wciśnij i trzymaj WEAPON RELEASE aż do zwolnienia bomby.

10.
Czas REL zmieni się w TTI – Time To Impact – czas do uderzenia. Nie musisz się niczym więcej przejmować. Oznaczeniem laserem zajmie się do końca JTAC, bomba sobie leci. Możesz obserwować kondycję celu na TGP.

11.
BUM

Wyznaczanie punktu nawigacyjnego według koordynatów JTAC

Jeśli nie masz pojęcia, gdzie znajduje się JTAC, możesz wyznaczyć punkt nawigacyjny według jego wskazań siatki MGRS.

1.
JTAC poda namiar w swoim standardowym komunikacie o celu 9-Line. Zapisz na boku informacje z pozycji Coordinates i Elevation.
W tym przypadku to:
35 stóp
GG 322 364

2.
Wybierz:
– ekran HSI
– menu DATA
– menu WYPT
– numer kolejnego wolnego waypointa
– menu UFC

3.
Wybierz opcję siatki GRID.

4.
Zostaniesz automatycznie przeniesiony na lewy ekran z podziałką literową siatki. Znajdź interesujące Cię litery. W razie czego możesz kliknąć przyciski ekranowe z oznaczeniem stron świata (N, NW, W, SW, S, SE, E, NE ) lub używając gałki i kursora TDC Slew najechać na litery po bokach i wcisnąć TDC Depress.

5.
Najedź na kursorem TDC Slew i wciśnij TDC Depress, aż ekran zmieni się na poprzedni z danymi waypointu.

6.
Wprowadź na klawiaturze wskazane dla siatki cyfry (w tym przypadku 322364) i potwierdź ENT. Opcjonalne, jeśli posiadasz namiar 10-cyfrowy, zaznacz opcję precyzyjnych koordynatów PRECISE.

7.
Koordynaty GG 322364 pojawią się przy nowym waypoincie. Musisz jeszcze wprowadzić wysokość punktu nad poziomem morza. Wybierz przycisk ELEV (elevation).

8.
Wybierz stopy FEET. Wprowadź wartość (tutaj 35) i potwierdź ENT. Dane punktu są gotowe i wyświetlane na ekranie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *