Bomby naprowadzane laserowo – poradnik F/A-18C Hornet

Bomby naprowadzane laserowo to jeden z typów broni inteligentnej. Po zwolnieniu ładunku powinny idealnie trafić w wyznaczony punkt. Skuteczność ataku nie zależy więc od kunsztu pilotażu, a od sprawnej obsługi urządzeń pokładowych i sprzyjających warunków.

Bomby naprowadzane laserem dla F/A-18C to GBU-12, GBU-16 i GBU-10 Paveway II. Różnią się rozmiarem, a więc ilością zawartego ładunku, a co za tym idzie mocą niszczącą. Najmniejsze GBU-12 użyjemy przeciw czołgom i innym pojazdom, a wielkie GBU-10 na umocnione hangary i inne duże obiekty. Seria GBU to zwykłe bomby serii Mk 8X, tylko z odpowiednią modyfikacją, dlatego na ekranie uzbrojenia widnieją jako 82, 83 i 84 z dopiskiem LG (Laser Guided).

Zrzut musi być poprzedzony zaprogramowaniem każdej bomby oraz oznaczeniem celu. Tę drugą czynność można wykonać zwykle na dwa sposoby – albo samemu za pomocą zasobnika Litening, albo przez wykorzystanie wiązki laserowej innej jednostki, np. samolotu lub oddziału sił specjalnych na ziemi.

Bomba naprowadzana laserem wymaga odpowiedniej ilości czasu, by wejść na właściwy kurs, a do oznaczenia celu wiązką lasera dodatkowo potrzeba odpowiedniej ilości przestrzeni, by oświetlać go bez żadnych przeszkód i nie stracić z pola widzenia. Z tych powodów atak bombą GBU najlepiej przeprowadzać z dużej wysokości, np. +20 000 stóp.

Programowanie bomb

Aktywuj uzbrojenie przełącznikiem Master Arm ON i wybierz tryb ataku celów na ziemi A/G. Wybierz typ bomby. Nasz testowy samolot ma wszystkie rodzaje bomb laserowych: 82LG, 83LG i 84LG. Programowanie wygląda identycznie dla wszystkich typów.

Tryb zrzutu MODE pozostawiamy na AUTO. Tak samo MFUSE pozostawiamy na OFF. Wybieramy EFUSE i wybieramy INST, czyli elektroniczny zapalnik natychmiastowy.


Wybierz CODE, by ustawić kod lasera bomby. Musi być taki sam, jak w zasobniku Litening lub podany przez inną jednostkę oświetlającą cel. Domyślnie w DCS World to 1688, ale w niektórych autorskich misjach będzie inny.

Kod zmienia się na centralnej konsoli z klawiaturą. Najpierw wciśnij okrągły przycisk, by przy napisie CODE pojawił się dwukropek (1). Wybierz cztery cyfry kodu (2) i potwierdź przyciskiem ENTER (3). Pod typem bomby na ekranie uzbrojenia powinien pojawić się skrót RDY (ready – gotowe).

UWAGA – jeśli masz kilka bomb jednego typu, musisz ustawić kod dla każdej z nich osobno. Przełącz się pomiędzy bombami przyciskiem STEP na ekranie uzbrojenia.

Bomby są gotowe do użycia. Uzbrój laser zasobnika celowniczego Litening. Na prawej konsoli znajdziesz przełącznik LTD/R – przestaw go na ARM.

Następnie wyszukaj cel za pomocą zasobnika Litening. Dokładną instrukcję znajdziesz w tym artykule.

Oświetlanie celu zasobnikiem Litening

Sprawdź, czy kod zasobnika jest taki sam, jak bomby. Po znalezieniu celu zaznacz opcję TRIG, która zmieni spust działka w aktywator wiązki laserowej. Laser gotowy do działania, ale nieaktywny pokazuje komunikat L ARM na środku.

Możesz wyświetlić obraz z zasobnika na dolnym ekranie, wtedy będzie go widać w szarym kolorze. Aby przejść w tryb bombardowania AUTO zatwierdź oznaczenie celu przyciskiem TDC – DEPRESS. (domyślnie enter na klawiaturze).

Na HUDzie pojawi się pionowa linia ASL, którą powinieneś mieć na środku, by kierować się nad cel, odległość od celu TGT i czas do zrzutu bomby REL. Nie musisz ustawić się jakoś szczególnie precyzyjnie, bo bomba i tak sama naprowadzi się na cel.

Przy 10 sekundach do zrzutu (REL) wciśnij i trzymaj przycisk WEAPON RELEASE. Z góry zacznie spadać pionowa kreska RELEASE CUE. Gdy zrówna się z wektorem kierunku lotu, nastąpi zwolnienie bomby, co zapewne odczujesz zmianą w rozkładzie masy na skrzydłach. Użyj trymu, by samolot nie ściągał na prawo lub lewo.

Na HUDzie czas do zrzutu REL zmieni się w czas do uderzenia w cel TTI (Time to Impact).

Po kilku sekundach od zwolnienia bomby musisz aktywować wiązkę laserową. Wciśnij spust działka GUN TRIGGER. Na ekranie zasobnika celowniczego napis L ARM zmieni się w LTD/R. Bomba powinna po chwili złapać namiar i zacząć naprowadzać się na cel.

Gdy TTI dojdzie do zera, bomba uderzy w cel.

Oznaczenie celu przez inną jednostkę, np. JTAC

Oznaczenie celu laserem może też wykonać inny samolot lub jednostka na ziemi, np. kontroler lotniczy JTAC (Joint Terminal Attack Controller). W tym celu musimy wywołać go przez radio:

1.
Po zakomunikowaniu ile czasu możemy spędzić nad celem, potwierdzamy każdy komunikat JTAC pierwszą opcją pod klawiszem F1. Zwróć szczególną uwagę na kod lasera w linijce 7 – MARKED BY LASER. Jeśli kod LST na ekranie TGP jest inny, zmień go teraz.

Potwierdzaj komunikaty aż do komendy LASER ON , po której JTAC potwierdzi oświetlanie celu laserem.

2.
Uzbrój tryb wyszukiwania wiązki laserowej LST na konsoli po prawej stronie. Przełącz LST na ON.

3.
Aktywuj ekran z zasobnikiem Litening przyciskiem Sensor Control Switch Right, Left lub Down zależnie od wybranego monitora. Skieruj obiektyw gdzieś w pobliże celu za pomocą przycisków lub gałki TDC Slew. Teraz możesz przestawić zasobnik na tryb wyszukiwania LST (Laser Spot Track).

4.
Ekran przez chwilę zmieni się w”ślepy”.

5.
Gdy wiązka lasera zostanie wykryta, obraz z kamery nakieruje się na cel, a wygląd ekranu zmieni się jak na obrazku.

6.
Możesz użyć funkcji zbliżania obrazu, by lepiej zidentyfikować cel.

7.
Wciśnij TDC Depress (domyślnie enter na klawiaturze), by zaznaczyć cel na HUDzie i przejść w tryb bombardowania AUTO. Pojawi się znajomy ekran z linią ASL i czasem do zrzutu REL. Przy 10 sekundach wciśnij i trzymaj WEAPON RELEASE aż do zwolnienia bomby.

Nie musisz robić nic więcej. O laser martwią się inni. Bomba powinna po chwili zniszczyć cel.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *