Naprowadzana laserem bomba GBU-24 Paveway III różni się nieco od swojego starszego odpowiednika GBU-10 Paveway II. W obu przypadkach mamy do czynienia ze standardową bombą Mk-84 o masie 2000 funtów (910 kg), jednak ulepszenia zestawu Paveway III pozwalają na większe możliwości przy naprowadzaniu na cel.
GBU-24 posiada płynnie wychylane płetwy sterujące, a nie zero-jedynkowo, co umożliwia znacznie precyzyjniejszy lot i większą manewrowość. Bomba jest odporna na tzw. przesterowanie, gdy oświetlanie laserem rozpocznie się zbyt wcześnie, ma możliwość uchwycenia powtórnie zgubionej wiązki lasera oraz może być zrzucana ze znacznie niższych pułapów niż bomby Paveway II.
Posiada kilka trybów zrzucania, w tym z własnym autopilotem (w obecnej wersji DCS World jeszcze niedostępny). W odróżnieniu od bomb Paveway II, które zrzucamy w określonym punkcie nad celem w trybie AUTO, bomba Paveway III może działać w trybie CLAR – Computed Launch Acceptable Region, który daje nieco większy obszar nad celem, w którym można zrzucić bombę, by ta zdołała się na niego precyzyjnie naprowadzić.
GBU-24 jest produkowana od 1983 roku. W czasie operacji Pustynna Burza była przenoszona przez samoloty F-111. W czasie inwazji na Irak w 2003 roku 23 bomby tego typu zostały zrzucone przez F/A-18C Hornet marynarki US Navy. Pewna ilość bomb GBU-24 znajduje się na wyposażeniu F-16 Polskich Sił Powietrznych.
Niezbędne przyciski:
Sensor Control Switch Left/Right – aktywacja monitora z TGP, oznaczanie celu Area/Track
Gun Trigger – aktywacja lasera
Weapon Release – zwalnianie bomby
Spis treści:
Programowanie bomby GBU-24 Paveway III
Tryb CLAR SL – Single Line
Tryb CLAR PP – Preplanned
CLAR Override
JTAC
Programowanie bomby GBU-24 Paveway III
1.
Upewnij się, że uzbrojenie jest aktywne MASTER ARM ON. Włącz tryb atakowania celów naziemnych A/G. Wybierz bomby GBU-24 klikając na przycisku ekranowym GB24.
2.
Wciśnij MODE, by wybrać tryb zrzucania bomb.
3.
Wybierz tryb ataku z wyznaczonym rejonem dozwolonego zrzutu CLAR (Computed Launch Acceptable Region) . Domyślnie wybrany jest PP (Preplanned), jednak najczęściej będziemy korzystać z bardziej wszechstronnego SL (Single Line). Dostępny jest także tryb manualny MAN, ale nie zapewnia on ulepszeń, jakie daje system Paveway III, a więc wyznaczonego rejonu, w którym możemy skutecznie zrzucić bombę.
4.
Przejdź do opcji zapalnika mechanicznego MFUZE.
5.
Jedyna działająca opcja w obecnej wersji to TAIL – zapalnik na ogonie, dzięki któremu bomba działa jako penetrująca i może niszczyć bunkry jako bomba „Bunker-Buster”.
6.
Wybierz CODE, by wprowadzić kod lasera oświetlającego cel dla bomby. Może to być kod zgodny z Twoim zasobnikiem TGP lub kod lasera formacji JTAC na ziemi lub lasera samolotu innego pilota przy oświetlaniu „buddy-lase” w trybie wieloosobowym.
7.
Wciśnij przycisk CODE, aż pojawi się symbol dwukropka. Wprowadź na klawiaturze kod i potwierdź ENT. Domyślny kod to 1688.
8.
Po wprowadzeniu kodu bomba zostanie odblokowana i pojawi się symbol gotowości RDY (ready). Upewnij się, że wybrano właściwy tryb i zapalnik.
Tryb CLAR SL – Single Line
Tryb CLAR SL to najbardziej uniwersalny sposób zrzucania bomby GBU-24. Umożliwia atak z dowolnego kierunku wyświetlając dozwolony obszar zrzutu CLAR (Computed Launch Acceptable Region).
1.
Wybierz tryb zrzutu CLAR SL – Single Line
2.
Upewnij się, że laser LTD/R jest uzbrojony, w pozycji ARM.
3.
Wyznacz cel na ekranie zasobnika TGP za pomocą Sensor Control Switch. Pamiętaj, że oznaczenie AREA warto stosować u podstaw obiektu, gdzieś przy gruncie. W innym przypadku wybierz tryb POINT, by uniknąć „przestrzelenia” laserem przez obiekt. Błąd ten może zaistnieć, gdy cel jest daleko przed tobą.
Opcjonalnie zaznacz funkcję TRIG, jeśli chcesz manualnie oświetlać cel laserem. W przypadku pozostawienia tej opcji nieaktywnej, laser załączy się automatycznie po zwolnieniu bomby.
4.
Opis symboliki HUD-a:
– długa przerywana linia pokazuje kurs na cel. Przerywana oznacza, że jesteśmy poza zasięgiem do zrzucenia bomby.
– 0:11 TMR – timer odliczający czas do zrzutu
– FLIR – sposób oznaczenia celu
– CLAR SL – tryb zrzucenia GBU-24
– kropka u góry oznacza pozycję samolotu względem rejonu zrzutu
– dłuższa i krótsza pionowa kreska oznaczają zasięg maksymalny i minimalny, czyli granice rejonu, w którym można zrzucić bombę, by naprowadziła się na cel
5.
Dozwolony rejon zrzutu bomby przed diamentem oznaczającym pozycję celu widać również na ekranie nawigacji HSI.
6.
Kiedy timer odliczania dojdzie do 0 zmieni się w napis IN ZONE, pionowa linia zmieni się w stałą, kropka znajdzie się pomiędzy kreskami maksymalnego i minimalnego zasięgu. Oznacza to, że jesteś w dozwolonym rejonie i możesz zrzucić bombę przyciskiem Weapon Release w dowolnym momencie, kiedy kropka jest pomiędzy dwoma poziomymi kreskami zasięgu.
AUTO LASE – automatyczne oświetlanie laserem
1.
Wciśnij przycisk Weapon Release, by zwolnić bombę. Timer zmieni się w LASE, odliczając czas do uderzenia bomby i czas automatycznego oświetlania laserem. Aktywny laser oznajmia też migający napis LTD/R na HUDzie.
2.
Chwilę po uderzeniu bomby przełącznik aktywacji lasera na prawej konsoli wyłączy się na pozycję SAFE. Jeśli chcesz ponownie użyć bomb, musisz go aktywować ponownie na pozycję ARM.
AUTO LASE Override – manualne oświetlanie celu laserem
1.
Upewnij się, że na ekranie TGP zaznaczona jest opcja TRIG (Trigger – spust).
2.
Wciśnij przycisk Weapon Release, by zwolnić bombę. Timer zmieni się w TTI, czyli Time To Impact – czas do uderzenia w cel. Gdy pokaże -30 sekund, wciśnij Gun Trigger, by zacząć oświetlanie celu laserem. U góry na HUDzie zacznie migać napis LTD/R. Pionowa linia znowu zmieni się w przerywaną, gdy opuścisz rejon dozwolonego zrzutu. Oświetlaj cel aż do uderzenia bomby.
Tryb CLAR PP – Preplanned
Tryb CLAR PP służy do sprecyzowania kierunku ataku. Oprócz wyznaczenia celu musimy także wyznaczyć kurs, na który przeprowadzimy atak. Podając np. 180 stopni będziemy zmuszeni do nadlecenia z północy, inaczej HUD nie pokaże linii i innych symboli powiązanych ze zrzutem bomby. Może być to przydatne, gdy wiadomo o jakichś ograniczeniach w postaci terenu, baterii AAA/SAM lub taki warunek przedstawia JTAC.
1.
Wybierz tryb zrzutu CLAR PP. Następnie wybierz funkcję wpisywania danych na przedniej konsoli UFC.
2.
Wybierz opcję CLAR.
3.
Wybierz HDG (Heading) i wpisz na klawiaturze wybrany kurs do przeprowadzenia ataku. Potwierdź ENT.
5.
Upewnij się, że laser LTD/R jest uzbrojony, w pozycji ARM.
6.
Wyznacz cel na ekranie zasobnika TGP za pomocą Sensor Control Switch (right). Pamiętaj, że oznaczenie AREA warto stosować u podstaw obiektu, gdzieś przy gruncie. W innym przypadku wybierz tryb POINT, by uniknąć „przestrzelenia” laserem przez obiekt. Błąd ten może zaistnieć, gdy cel jest daleko przed tobą.
Opcjonalnie zaznacz funkcję TRIG, jeśli chcesz manualnie oświetlać cel laserem. W przypadku pozostawienia tej opcji, laser załączy się automatycznie po zwolnieniu bomby.
7.
Nadlatuj na cel od wyznaczonego kursu. Inaczej nie będziesz w stanie zrzucić bomby, nie zobaczysz żadnej symboliki na HUDzie. Kiedy znajdziesz się na właściwym kursie, na HUDzie pojawi się:
Opis symboliki HUD-a:
– długa przerywana linia pokazuje kurs na cel. Przerywany tryb oznacza, że jesteśmy poza zasięgiem do zrzucenia bomby.
– 0:15 TMR – timer odliczający czas do zrzutu
– FLIR – sposób oznaczenia celu
– CLAR PP – tryb zrzucenia GBU-24
– kropka u góry oznacza pozycję samolotu względem rejonu zrzutu
– dłuższa i krótsza pionowa kreska oznaczają zasięg maksymalny i minimalny, czyli granice rejonu, w którym można zrzucić bombę, by naprowadziła się na cel
8.
Dozwolony rejon zrzutu bomby przed diamentem oznaczającym pozycję celu widać również na ekranie nawigacji HSI. W odróżnieniu od trybu SL ma kolor pomarańczowy.
9.
Kiedy timer odliczania dojdzie do 0 zmieni się w napis IN ZONE, pionowa linia zmieni się w stałą, kropka znajdzie się pomiędzy kreskami maksymalnego i minimalnego zasięgu. Oznacza to, że jesteś w dozwolonym rejonie i możesz zrzucić bombę przyciskiem Weapon Release w dowolnym momencie, kiedy kropka jest pomiędzy dwoma poziomymi kreskami zasięgu.
10.
Wciśnij przycisk Weapon Release, by zwolnić bombę. Timer zmieni się w TTI, czyli Time To Impact – czas do uderzenia w cel. Jeśli używasz automatycznego trybu oświetlania laserem, utrzymuj tylko kurs, by zasobnik celowniczy TGP widział cel.
Jeśli używasz trybu manualnego oświetlania laserem, wciśnij Gun Trigger, gdy timer TTI pokaże -30 sekund, by zacząć oświetlanie celu laserem. U góry na HUDzie zacznie migać napis LTD/R. Pionowa linia znowu zmieni się w przerywaną, gdy opuścisz rejon dozwolonego zrzutu. Oświetlaj cel aż do uderzenia bomby.
CLAR OVERRIDE
Funkcja CLAR Override służy do wyłączenia rejonu CLAR (Computed Launch Acceptable Region) i zrzucenia bomby bez względu na to, gdzie będzie samolot względem celu. W ten sposób można zrzucić bombę awaryjnie w konkretnym momencie, poza rejonem CLAR.
JTAC
Bomby GBU-24 można także zrzucać po oznaczeniu przez JTAC. Gdy JTAC oświetli cel, wciśnij TDC Depress, by oznaczyć cel jeśli masz TGP. Działają wtedy wszystkie kolejne kroki, jak przy CLAR SP i PP.
Chyba przy GBU24 odmiennie jak przy starszych GBU trzeba cały czas trzymać wciśnięty Gun Trigger do końca. Bo inaczej bomba zbacza z linii lasera.
W DCS przy każdej trzeba trzymać wciśnięty trigger – na razie. W aktualizacji styczeń 2021 mają dodać autolase dla GBU-24, a później do reszty
U mnie tak nie jest. Jak pisałem, przy starszych gbu wystarczy raz kliknąć. Dlatego testując GBU24 nie mogłem trafić. Przypadkiem na podglądzie F6 odkryłem ze należy trzymać trigger w 30sek przed oderzeniem.