Oświetlenie – poradnik F-16C Viper

Na oświetlenie samolotu F-16C Viper składają się dwa zestawy świateł:
– zewnętrzne (interior lighting) – umożliwiające lokalizację i identyfikację samolotu przez innych
– wewnętrzne (exterior lighting) – umożliwiające pilotowi obsługę kokpitu w nocy
Do oświetlenia możemy też zaliczyć opcje związane z obsługą gogli noktowizyjnych NVG, latarki oraz świateł do lądowania.

Spis treści:
Oświetlenie wewnętrzne
Gogle noktowizyjne NVG
Latarka
Oświetlenie zewnętrzne
Światła lądowania

Oświetlenie wewnętrzne

Do obsługi oświetlenia wewnątrz kabiny służy panel LIGHTING tuż pod drążkiem sterowania.

Opis przełączników:
PRIMARY:
CONSOLES – jasność podświetlenia podpisów przełączników na bocznych konsolach
INST PNL (Instrument Panel) – jasność podświetlenia zegarów na przednim panelu instrumentów
DATA ENTRY DISPLAY – jasność wyświetlacza DED

FLOOD:
CONSOLES – jasność ogólnego podświetlenia bocznych konsol
INST PNL – jasność ogólnego podświetlenia przedniego panelu instrumentów
MAL & IND LTS (malfunctions and indicators lights) – jasność kontrolek ostrzegawczych i lampek – wskaźników (w obecnej wersji modułu bez funkcji)

Działanie oświetlenia wewnętrznego

PRIMARY CONSOLES

PRIMARY INST PNL

DED ENTRY DISPLAY

FLOOD CONSOLES

FLOOD INST PNL

Jasność HUD-a

Tuż nad panelem oświetlenia wewnętrznego znajduje się przełącznik regulujący granicę jasności HUD-a.

Dostępne opcje to:
DAY – dzień
AUTO BRIGHTNESS – autoregulacja
NIGHT – noc

W zależności od tego ustawienia maksymalna jasność HUD-a będzie różna:

Jasność HUD-a reguluje pokrętło po lewej stronie panelu UFC:

Gogle noktowizyjne NVG

Używanie gogli noktowizyjnych jest możliwe wyłącznie gdy przewidziano to podczas planowania misji. Gogle NVG to część ustalanego w edytorze uzbrojenia i stanowią alternatywę dla wyświetlacza nahełmowego JHMCS. Pilot może być wyposażony albo w jedno, albo w drugie.

Jeśli w kabinie są gogle NVG, można je włączyć klawiszami
Prawy SHIFT + R.

Klawisze:
Prawy ALT + Prawy Shift + R
Prawy CTRL + Prawy Shift + R

regulują natężenie światła w goglach NVG

Latarka

Pod klawiszami Lewy ALT + L kryje się latarka punktowo rozjaśniająca kabinę.

Oświetlenie zewnętrzne

Do kontroli oświetlenia zewnętrznego służy panel EXT LIGHTING na lewej konsoli, tuż pod łokciem, za przepustnicą:

Opis przełączników:
ANTI-COLL (Anti Collision – przeciwkolizyjne)
OFF – wyłączone
1-4 – częstotliwość błyskania w jednym cyklu od 1 do 4. Umożliwia łatwą identyfikacje konkretnego skrzydłowego w kluczu
A-C – jeszcze więcej opcji błyskowych ustawianych przez obsługę naziemną

POSITION (pozycyjne)
FLASH – migające
STEADY – stałe
WING/TAIL – na skrzydłach/ogonie
FUSELAGE – na kadłubie
BRT – jasne
OFF – wyłączone
DIM – przygaszone

FORM (formation – do latania w formacji)
BRT – regulacja stopnia jasności

MASTER – główny włącznik świateł
OFF – wyłączone
NORM – tryb normalny
COVERT ALL – tryb „covert” – światła widoczne w podczerwieni IR dla wszystkich świateł zewnętrznych
COVERT A-C – tryb „covert” dla świateł przeciwkolizyjnych
COVERT FORM – tryb „covert” dla świateł do latania w formacji
W obecnej wersji funkcja „covert” wydaje się nie działać.

AERIAL REFUELING
BRT – regulacja jasności podświetlenia wlewu paliwa podczas nocnego tankowania

Działanie oświetlenia zewnętrznego

Światła pozycyjne i do latania w formacji są generalnie te same. Zielone światła to prawa strona samolotu, czerwone światła to lewa strona, białe światła to środek samolotu.

MASTER – NORM, POSITION WING/TAIL/FUSELAGE BRT (tryb normalny, światła jasne)

MASTER – NORM, DIM (tryb normalny, światła przygaszone)

ANTI COLL

Głównym światłem przeciwkolizyjnym jest jasne, białe światło migające na ogonie.

FORM BRT max

Rozjaśnienie świateł do latania w formacji wydaje się jedynie włączać tylko dodatkowe światło na górze, pośrodku kadłuba i analogicznie na spodzie. F-16C Block 50 nie posiada świecących pasków, jak F/A-18C.

AERIAL REFUELING

Światła do lądowania

Światła do lądowania włączane są z przodu po lewej stronie, tuż przy dźwigni wypuszczania podwozia:

LIGHTS:
LANDING – lądowanie (wąski, długi snop przed samolotem)
OFF – wyłączone
TAXI – kołowanie (krótszy, szeroki snop przed samolotem)

Landing

TAXI

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *