Spis treści:
Symbole IFF i Datalink
System IFF
DATALINK
Każde odpalenie pocisku powietrze-powietrze musi być poprzedzone stuprocentową identyfikacją celu. Służy do tego system odróżniania „swój-obcy” IFF (Identification Friend or Foe) w połączeniu z Datalink – automatycznym systemem wymiany danych pomiędzy samolotami.
Symbole IFF i Datalink
Kontakty wykryte przez radar lub inne samoloty po zbadaniu transponderem (swój-obcy) pojawiają się jako ikony HAFU (Hostile Abiguous Friendly Unknown) o różnych kolorach. Możliwe opcje to:
- niezidentyfikowany (kolor biały)
- podejrzany (kolor żółty)
- swój (kolor zielony)
- wrogi (kolor czerwony)
Ikony różnią się jeszcze wypełnieniem (bądź jego brakiem), zależnie od tego, czy kontakt pochodzi od innego samolotu-dawcy dzięki systemowi Datalink, czy jest również namierzany przez nasz radar.
System IFF
System identyfikacji wroga IFF (Identification Friend or Foe) działa na dwa sposoby:
- SCAN
- LOS (Line of Sight)
W identyfikacji może się również przydać funkcja radaru NCTR, jednak wykrywa ona tylko typ/model samolotu (np. MiG-29), a nie przynależność do danej koalicji.
1.
Upewnij się, że IFF jest włączony. Pokrętło pod łokciem na lewej konsoli musi być w pozycji: NORM lub LOW.
Tryb SCAN
Podstawowy sposób działania systemu IFF to szybkie skanowanie wszystkich kontaktów na radarze. W tym celu wciśnij: TMS Left – krócej niż 1 sekundę. W rogu ekranu pojawi się napis SCAN, a cele przyjazne zostaną otoczone zielonym kółkiem. Pozostałe będą nadal figurowały jako „niezidentyfikowane”.
Tryb LOS – Line of Sight
Drugi sposób to LOS (Line of Sight), czyli skan na linii obserwowania. System IFF skanuje wtedy obszar na linii kursora radaru, zależnie gdzie go ustawimy. W tym celu wciśnij: TMS Left – dłużej niż 1 sekundę. W rogu ekranu pojawi się napis LOS, a cele przyjazne zostaną otoczone zielonym kółkiem. Pozostałe będą nadal figurowały jako „niezidentyfikowane”.
System RWR
W przypadku samotnego lotu warto wspomagać się odbiornikiem RWR, który pokaże typy wykrytych samolotów, np. 29 (MiG-29 lub Su-27), 15 (F-15) itd.
DATALINK
Identyfikacja celów jest dużo łatwiejsza, gdy w powietrzu są inne myśliwce lub samolot AWACS. F-16C Viper korzysta wtedy z domyślnie włączonego systemu Datalink, który wymienia informacje pomiędzy samolotami, pozwalając choćby oznaczyć wrogów właściwą ikoną. Kontakty wyświetlają się również na ekranie sytuacyjnym HSD.
1.
Upewnij się, że system Datalink jest włączony. Pokrętło MIDS LVT pod prawym łokciem na konsoli musi być w pozycji ON.
2.
Na radarze pojawią się wykryte kontakty oznaczone ikonami wyjaśnionymi wyżej.
3.
Jeśli sami będziemy również śledzić te same cele, np. w trybie radaru TWS, ikony pojawią się jako wypełnione w środku.
4.
Kontakty z Datalink będą także widoczne na ekranie sytuacyjnym HSD.
5.
W rzeczywistości system Datalink posiada duże możliwości konfiguracyjne, co widać na wyświetlaczu DED po kliknięciu przycisku LIST i kliknięciu przycisku ENTER na panelu ICP.
6.
Przełącznikiem „dobber” można obejrzeć aż trzy strony poświęcone Datalink na DED. Nie ma jednak potrzeby nic tam zmieniać. Wszystko jest ustawione automatycznie zgodnie z rozgrywaną misją.