Zasobnik ECM Pod (Electronic Countermeasures) służy do aktywnego zagłuszania radioelektronicznego radarów wroga. Może utrudniać przeciwnikowi uzyskanie namierzenia radarowego i określenia odległości bądź próbować zerwać zaistniały lock. F-16C Viper może przenosić kilka wersji zasobników ECM. Póki co dostępny jest nieco starszy model AN/ALQ-184 ECM Pod firmy Raytheon. Jest on najbardziej skuteczny przy starszych bateriach SAM dalekiego zasięgu.
ECM najczęściej wykorzystuje się w trybie samoobrony SPJ (Self Protection Jammer). Wtedy zakłócanie włącza się w przypadku zalockowania przez przeciwnika i następuje próba zerwania locka. Można też ustawić ciągłe działanie NBJ (Noise Barrage Jammer) – i transmitowanie bez przerwy. W takiej sytuacji nasz samolot od razu ogłasza swoją obecność i jest bardzo wyraźnie widoczny na radarch przeciwnika, choć trudno będzie określić prawidłowy zasięg do niego. Ten tryb warto wykorzystać w działaniach taktycznych, np. gdy w parze samolotów do misji SEAD jeden pełni rolę wabika, a drugi ma wtedy sposobność szybszego namierzenia baterii SAM i odpalenia pocisku.

AN/ALQ-184 można podwiesić na różnych pylonach, ale najczęściej wykorzystuje się do tego środkowe mocowanie, niestety, kosztem zbiornika paliwa. Warto o tym pamiętać przy szacowaniu odległości koniecznych do przebycia w czasie misji. Zabranie kilku zakłócaczy nie wzmacnia ich działania!
Z ECM Pod na pokładzie latamy w konfiguracji CAT III.

Niezbędne przyciski:
CMS AFT – włączenie ECM
CMS Right – wyłączenie ECM
Spis treści:
Panel ECM – opis
Tryb SPJ – Self Protection Jammer
Tryb NBJ – Noise Barrage Jammer
Panel ECM – opis
Panel walki elektronicznej ECM znajduje się po lewej stronie, za przepustnicą.

OFF/STBY/OPR – włączanie zasobnika: wyłączony/w gotowości/włączony
DIM – regulacja jasności lampek na panelu
BIT – test działania
1/2/3 – przełącznik trybów SPJ (1,2) / NBJ (3)
Blok przycisków 1-5/FRM/SPL:
1-5 (+ pusty 6) – włącza moduły zakłócacza
FRM – Formation – tryb wspólnego zakłócania w formacji z ECM skrzydłowego (obecnie nie działa)
SPL – tryb specjalny (obecnie nie działa)
Tryb SPJ – Self Protection Jammer
Tryb Self Protection Jammer pozwala na utrzymywanie zakłócacza w gotowości. Włączy się on automatycznie gdy tylko wrogi radar z samolotu bądź na ziemi zalockuje nasz samolot i będzie aktywnie śledził. Zasobnik ECM zacznie wtedy działać i próbować zerwać locka.
Tryb SPJ może działać w dwóch podtrybach priorytetów:
1 – Priorytet radaru – działanie radaru FCR i zasobnika HTS jest zredukowane o 40%, ale radar wciąż działa
2 – Priorytet ECM – radar FCR i zasobnik HTS są wyciszone – nie można ich używać, chyba że zostanie wybrany pocisk AIM-120 jako aktywna broń
1.
Upewnij się, że przełącznik JMR jest ustawiony na ON i tryb środków przeciwdziałania CMDS jest ustawiony na półautomatyczny SEMI.
AUTO też jest możliwe, ale jest to równoznacznie z automatycznym wyrzucaniem ogromnej ilości chaff i flar.

2.
Włącz ECM w trybie SPJ ustawiając:
– włącznik na OPR
– podtryb SPJ na 1 (priorytet radaru) lub 2 (priorytet ECM)
– moduły 1-6 (zaświeci się litera S)

3.
Wciśnij CMS AFT na drążku, by włączyć tryb aktywności modułów ECM. Litera na modułach zmieni się na A (Active).
CMS RIGHT wyłącza tryb aktywny.

4.
Kiedy nasz samolot zostanie zalockowany przez wrogi radar, ECM zacznie transmitować zakłócenia. Litera A zmieni się w T.

5.
Aktywne działanie ECM widać też na przednim panelu instrumentów. Dioda ECM będzie świecić się na zielono. Jammer będzie aktywny aż do zerwania locka (co nie jest gwarantowane).

Tryb NBJ – Noise Barrage Jammer
Tryb Noise Barrage Jammer to włączenie aktywnego zakłócania na stałe. ECM cały czas aktywnie transmituje bez względu na zachowanie radarów wroga. Samolot jest wtedy bardzo widoczny i łatwy do wykrycia, a ECM utrudnia jedynie określenie zasięgu do niego. Warto korzystać z tego trybu tylko w szczególnych przypadkach, przy dobrze przemyślanej taktyce.
1.
Ustaw JMR na ON i tryb środków przeciwdziałania CMDS na manualny MAN.

2.
Na panelu ECM ustaw:
– włącznik na OPR
– podtryb NBJ na 3
– moduły 1-6
Następnie wciśnij CMS AFT na drążku. Litery na modułach zmienią się w T i ECM zacznie aktywnie zakłócać. Wciśnij CMS RIGHT, by zakończyć aktywne zakłócanie.

3.
Na przednim panelu instrumentów dioda ECM będzie świecić się na zielono.
