W przypadku długich, wieloetapowych misji dobrze jest dodać opcję uzupełnienia paliwa w powietrzu dla samolotów biorących udział w akcji. Samo tankowanie jest bardzo trudnym manewrem, więc warto też zrobić sobie od czasu do czasu trening i przygotować misję z samym tankowaniem, wybierając porę dnia czy typ samolotu.
Ustawiając wszystko w edytorze misji musimy zwrócić uwagę na odpowiednie ustawienie Tacana cysterny, rodzaju samolotu z odpowiednim systemem tankowania oraz na trasę, po której porusza się cysterna. Przewodnik o dostępnych w DCS World samolotach-cysternach znajduje się w dalszej części wpisu.
Spis treści:
Dodawanie samolotu-cysterny
Typy samolotów-cystern
Dodawanie samolotu-cysterny do misji
1.
Z paska narzędzi po prawej wybierz ikonę samolotu i dodaj jednostkę w wybranym miejscu na mapie.
W sekcji TYPE wybierz typ cysterny. Do wyboru są:
KC-135
KC-135MPRS
KC-130
S-3B Tanker
IŁ-78M (koalicja czerwona)
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/xc.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
2.
W sekcji PILOT nadaj unikalną nazwę samolotowi-cysternie – to ważne! Zwróć uwagę, że po wybraniu właściwego typu samolotu jego zadanie TASK automatycznie ustawi się na „Refueling” – uzupełnianie paliwa.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/vg.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
3.
Poniżej w sekcji punktów nawigacyjnych ustaw wysokość ALTITUDE i prędkość SPEED dla waypointa 0. Dzięki temu każdy kolejny punkt zachowa zadane wartości. Wysokość powinna być gdzieś w bezpiecznym miejscu, 20 tyś. stóp lub nieco więcej. Weź pod uwagę, że prędkość w edytorze to prędkość Ground Speed, więc ta realna samolotu w powietrzu będzie nieco mniejsza.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/cfg.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
4.
Opcjonalnie możesz zmienić CALLSIGN – ksywkę wywoławczą cysterny oraz częstotliwość radiową do wywołania samolotu i zgłoszenia chęci tankowania. Zapisz gdzieś częstotliwość FREQUENCY, zwłaszcza jeśli używasz realistycznej komunikacji radiowej (wyłączona opcja Easy Comms).
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/ff.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
5.
TACAN umożliwi znalezienie cysterny z dowolnego punktu na trasie misji. W sekcji punktów nawigacyjnych wybierz ich zaawansowane opcje ADVANCED (WAYPOINT ACTIONS). Zaznacz drugi punkt ACTIVATE TACAN Po wcześniejszym wybraniu tankowca z rolą Refueling ta opcja będzie już automatycznie dodana, ale trzeba ją trochę zmodyfikować.
(Jeśli z jakichś powodów nie ma tej opcji w punkcie drugim, znajdziesz ją w lewym panelu wybierając TYPE – Perform Command oraz ACTION – Activate TACAN).
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/jk.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
6.
Opcjonalnie zmień tryb kanału CHANNEL MODE – może być X lub Y. Możesz też zmienić numer kanału CHANNEL.
CALLSIGN to skrót nazwy tankowca, która np. w F/A-18C wyświetli się na HUDzie – to kolejna opcjonalna zmiana.
Bezwględnie jednak musisz wybrać jednostkę dla tych ustawień i zmienić UNIT z Nothing na nazwę Pilota cysterny, którą ustaliłeś na początku!
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/fr.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
7.
Na koniec ustalamy trasę, po jakiej będzie poruszać się tankowiec. Mając cały czas zaznaczony samolot-cysternę, w panelu punktów nawigacyjnych wybierz opcję ADD do dodawania punktów. Kliknij gdzieś na mapie w bezpiecznej okolicy, tak by trasa nie przebiegała przez terytorium wroga. Im dłuższa będzie linia, tym więcej będziesz miał czasu na próby połączenia pomiędzy kolejnymi zwrotami.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/ty.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
8.
Nowy punkt nawigacyjny 1 zostanie automatycznie zaznaczony na żółto. W panelu punktów przejdź jednak do edycji EDIT i zaznacz z powrotem punkt 0, czyli samolot cysternę z ikonką K.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/tyu.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
9.
W panelu punktów nawigacyjnych kliknij:
– dolny przycisk ADD, by dodać kolejną, trzecią zaawansowaną akcję punktu.
– w sekcji TYPE wybierz PERFORM TASK
– w sekcji ACTION wybierz ORBIT
– w sekcji PATTERN wybierz RACE-TRACK (powinno być domyślnie wybrane)
Dzięki temu cysterna powinna latać pomiędzy punktami 0 i 1 robiąc nawrót o 180 stopni w każdym z nich.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/frg.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
10.
W sekcji wyboru uzbrojenia dla cysterny możesz opcjonalnie wybrać inne malowanie samolotu.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/66.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
11.
Dodaj swój samolot wybranego typu, by stworzyć trening lub dodaj wszystkie powyższe kroki do każdej, bardziej złożonej misji, jaką tworzysz.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/rr.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
11.
Po aktywacji TACAN-a i kontakcie radiowym cysterna zgłasza gotowość do działania.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/rrt.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
12.
Pamiętaj, że jeśli udostępniasz misję z cysterną innym użytkownikom, w odprawie musisz podać informacje umożliwiające odnalezienie tego samolotu, czyli:
– częstotliwość radia cysterny
– numer kanału TACAN
Typy samolotów – cystern
KC-135
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/v2.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Typ tankowania: stały boom dla samolotów z wlewem w kadłubie: F-16C, A-10C, F-22A
Boeing KC-135 Stratotanker to militarna wersja liniowca Boeing 707. Służy od 1957 roku. W podstawowej wersji posiada rozkładany boom pod ogonem, który umożliwia tankowanie tylko jednego samolotu na raz. Przeznaczony dla maszyn USAF typu F-16C, A-10C, F-22A (mod).
KC-135MPRS
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/r4.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Typ tankowania: stały boom oraz wysuwane kosze dla samolotów US Navy i Marine Corps oraz samolotów NATO (F/A-18C, F-14A/B, AV-8B Harrier, Mirage 2000).
KC-135MPRS to ulepszona wersja cysterny KC-135. MPRS oznacza Multi Point Refueling System, czyli opcję tankowania dla kilku samolotów jednocześnie. Odpowiednie wysięgniki na skrzydłach rozwiajają specjalne kosze, do których mogą podłączać się samoloty US Navy (F/A-18C, F-14A/B, A-4), Marine Corps (F/A-18C, AV-8B Harrier) i samoloty NATO (Mirage 2000).
KC-130
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/fgy.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Typ tankowania: wysuwane kosze dla samolotów F/A-18C, F-14A/B, A-4, AV-8B Harrier, Mirage 2000.
Lockheed Martin KC-130 to samolot C-130 Hercules przerobiony na cysternę powietrzną, Używany przez korpus Piechoty Morskiej, czyli samoloty F/A-18C i AV-8B Harrier.
S-3B Tanker
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/ju.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Typ tankowania: wysuwane kosze dla samolotów F/A-18C, F-14A/B, A-4, AV-8B Harrier, Mirage 2000.
Lockheed S-3B Viking to samolot wielozadaniowy amerykańskiej marynarki wojennej US Navy. W wersji S-3B służy do walki z okrętami oraz jako samolot-cysterna dla grupy uderzeniowej lotniskowca, jeśli większe jednostki z baz lądowych nie są dostępne.
IŁ-78M
Typ tankowania: wysuwane kosze dla samolotów koalicji czerwonej: Su-27, Su-33 oraz opcjonalnie F/A-18C, F-14A/B, A-4, AV-8B Harrier, Mirage 2000.
![](https://i0.wp.com/dcsworld.pl/wp-content/uploads/2021/03/gt.jpg?resize=800%2C450&ssl=1)
Ił-78M Midas to rosyjski samolot-cysterna powstały na bazie Ił-a-76.
Bardzo pomocne. Dzięki.