Kokpit i sterowanie – poradnik F/A-18C Hornet

Spis treści:
Kokpit
HUD
Drążek
Przepustnica
Pilot

F/A-18 Hornet w wersji C to jednomiejscowy samolot wielozadaniowy. Jego kokpit został zaprojektowany w taki sposób, by pilot mógł samodzielnie obsługiwać wszelkie systemy uzbrojenia do walki powietrznej, atakowania celów naziemnych, obsługiwać radar oraz nawigację. Zaawanasowane funkcje autopilota potrafią prowadzić samolot jak po sznurku przez cały plan lotu, łącznie z kontrolowaniem prędkości i automatycznym lądowaniem na lotniskowcu w razie takiej potrzeby.  

Kokpit

1.
Kokpit w F/A-18C dzieli się na kilka stref:

2.
Bezpośrednio przed pilotem znajdują się:

  • UFC – Up Front Controller – klawiatura i wyświetlacz UFC służący do wprowadzania danych dla różnych systemów wraz z klawiszami skrótów do obsługi radia, autopilota, systemów wspomagajacych nawigację oraz lądowanie
  • ekrany DDI – Digital Display Indicator – wyświetlają różne informacje zależnie od funkcji. DO ich obsługi służą przyciski wokół ekranów i klawiatura UFC. Wyświetlany obraz można regulować pokrętłami BRT (jasność) i CONT (kontrast)

3.
Dolna część centralnego panelu to:

  • MPCD – MultiPurpose Color Display – trzeci monitor wielofunkcyjny, w odróżnieniu od dwóch poprzednich jest kolorowy
  • IFEI – Integrated Fuel / Engine Indicator – zintegrowany wyświetlacz wskazań pracy silników oraz stanu paliwa
  • instrumenty zapasowe: panel podstawowych instrumentów w wersji analogowej
  • panel systemów obrony – kontroluje działanie systemów obronnych środków przeciwdziałania oraz zakłócacza elektronicznego

4.
Analogowe instrumenty zapasowe to:

  1. ADI – sztuczny horyzont
  2. RWR – wyświetlacz wykrytych zagrożeń radarowych
  3. prędkościomierz
  4. wysokościomierz barometryczny
  5. wskaźnik prędkości pionowej (tempa wznoszenia lub opadania)

5.

Na lewej konsoli pionowej znajdują się przełączniki do obsługi m.in.

  • podwozia
  • klap
  • odrzucania ładunku

6.

Na prawej konsoli pionowej znajduje się:

  • dźwignia składania skrzydeł
  • dźwignia wysuwania haka do lądowania na lotniskowcu
  • analogowy wysokościomierz radarowy
  • kontrolki ostrzegawcze systemów samolotu

7.

Lewa konsola, oprócz najbardziej widocznej dźwigni przepustnicy, to:

  1. obsługa APU i przełączniki do włączania silników
  2. obsługa zasilania zewnętrznego Ground Power
  3. za panelem Groudn Power znajdują się przełączniki oświetlenia zewnętrznego

8.

Prawa konsola to przede wszystkim:

  1. panel obsługi oświetlenia wewnętrznego
  2. panel obsługi sensorów

HUD – Head Up Display

  1. Heading Tape – taśma kompasowa
  2. prędkość w węzłach
  3. AOA – Angle of Attack – wartość kąta natarcia
  4. prędkość w machach
  5. przeciążenie G
  6. aktualny czas
  7. AOA Indexer Lights – kontrolki kąta natarcia używane przy lądowaniu
  8. Vertical Velocity – prędkość pionowa wznoszenia lub opadania
  9. wysokość w stopach
  10. linia horyzontu
  11. Flight Path Vector – wskaźnik kierunku lotu
  12. Pitch Ladder – drabinka HUD-a wskazująca kąt przechylenia dzioba

Drążek

  • Weapon Release – spust uzbrojenia Air to Ground
  • Trigger Switch – spust działka, pocisków Air to Air oraz lasera
  • Undesignate / Nose Wheel Steering – sterowanie przednim kołem / kasowanie namierzenia celu
  • Paddle Switch – przytrzymanie dźwigni w zależności od sytuacji tymczasowo wyłącza: autopilota, ogranicznik przeciążeń G, sterowanie przednim kołem
  • Trim Switch – trymer sterów
  • Sensor Control Switch – obsługa ekranów DDI
  • Weapon Select Switch – wybór typu pocisków Air to Air

Przepustnica

  • Throttle Designator Controller – sterowanie kursorem / kamerą TGP
  • Antenna Elevation Control – regulacja pochylenia anteny radaru
  • ATC – Automatic Throttle Control – włącza automatyczną przepustnicę – utrzymywanie prędkości lub kąta AOA
  • Raid / FLIR FOV – sterowanie przybliżeniem kamery TGP, AGM-65 / włączanie trybu RAID radaru
  •  Exterior Lights – główny włącznik sterowania oświetleniem zewnętrznym
  • Cage / Uncage – wielofunkcyjny przycisk zależnie od aktywnego systemu
  • Speed Brake – sterowanie wysunięciem hamulca aerodynamicznego
  • COMM 1 / COMM 2 – nadawanie wybranym radiem
  • Dispense Switch – aktywacja środków przeciwdziałania

Pilot

Klawisze RShift + P włączają / wyłączają ciało pilota w kokpicie. W trybie VR dodaje to nieco immersji.

Ściągnij wersję PDF

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *